A magyarországi webáruházak többsége nem használja ki az adatvagyonban rejlő lehetőségeket, és a fogyasztók sem ismerik eléggé az adatgyűjtés feltételeit – közölte piacelemzési eredményeire hivatkozva a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A GVH szerint a kereskedők azért eshetnek el lehetőségektől, mert az adatvagyon befolyásolhatja a piacra lépést és a piaci terjeszkedést. A fogyasztók felismerték ugyan az adataik feletti rendelkezés jelentőségét, de az időhiány miatt, illetve a minél gyorsabb vásárlás érdekében sokszor nem figyelmek erre – tették hozzá.

A hiányosságok alapján a GVH fogyasztóvédelmi és versenypolitikai javaslatokat dolgozott ki. Szorgalmazzák többek között olyan adatelemzési képességeket fejlesztő programok kidolgozását, amelyek a világhálón használható eszközöket, módszereket, lehetőségeket mutatják be. A kiskereskedők támogatása érdekében adatkezelési segédanyagok összeállítását sürgetik, az adatinformatikai szolgáltató vállalkozásoktól pedig elvárják, hogy ne éljenek vissza az erőfölényükkel.

A versenyhivatali honlapon közzétett tanulmány kitér arra is, hogy a fogyasztókat átláthatóan kell tájékoztatni az adatkezelési szabályokról, tartózkodva az agresszív megkereséstől. Az online kiskereskedelem hatékony működése gazdasági és társadalmi érdek, de ügyelni kell arra, hogy a piaci versenyt miként befolyásolja az adatvagyon felhasználása.

A GVH a piacelemzés elkészítéséhez a fogyasztókat, az online kiskereskedőket és a kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó szereplőket egyaránt megkereste. A vizsgálat a műszaki cikkek, az élelmiszerek, a napi fogyasztási cikkek, illetve a ruházati cikkek online kiskereskedelemére terjedt ki.

(Forrás: MTI)