Az iLex Systems Zrt. és együttműködő partnerei által indított jogi technológiai sorozat friss cikkében Török József, a Széchenyi Tőkealap-Kezelő Zrt. üzletfejlesztési igazgatója foglalja össze gondolatait arról, milyen szolgáltatásokat tart a vállalkozásfejlesztési iparág ma optimálisnak a jogi területen.

Kockázati tőke befektetés nincs jogi szolgáltatások igénybe vétele nélkül. Legkésőbb az alapító okirat módosítása miatti cégbírósági bejegyzéskor szükség van rá – mai szabályok szerint – de kockázatos lépés kihagyni a céltársaság jogi átvilágítását is. Enélkül ugyanis nem várt csontvázak hullhatnak ki a szekrényből, amit már társtulajdonosként a mi felelősségünk is kitakarítani.

A jogászok felé megfogalmazott elvárásokban a legnagyobb változás az elmúlt 10 évben a gyorsaság volt. A digitalizációnak köszönhetően gyorsulnak az üzleti folyamatok, az információ csere és tájékoztatás, ez által az üzletkötés folyamata is. (A 243 kérdőíven és 30 interjún alapuló Deloitte: Future Trends for Legal Services; Global research study; June 2016 felmérésben megkérdezettek 17 százaléka az üzleti folyamatok gyorsulását jelölte meg a területét érintő legnagyobb kihívásnak.) Akár az ügyféllel, akár a befektetővel. A gentlemen’s agreementet mielőbb papír alapon is rögzíteni kell. Még. Remélem – és a világ erre felé halad – ez hamarosan a múlté lesz és egy jól autentikált aláírás egyenértékű lesz a szárazbélyegzővel.

Az Ark Group and Managing Partner’s által készített 2020 Vision: The Future of Legal Services tanulmány előszavában egyértelműsíti: a jogi szolgáltatások iparága az elmúlt két évtizedben többet változott, mint az azt megelőző százban és az elkövetkező 5 évben még több jelentős változás következik a jogi szolgáltatók életében.

A változások egyaránt érintik az üzleti modellt, az ügyfelek elvárásait, a közösségi platformok és digitális technológiák használatát, illetve az azonnali rendelkezésre állás igényét. A jogi munka valódi szolgáltatássá válik: csakis valós időben, világos elszámolás mentén van rá szükség, amely át fogja alakítani a vállalati jogi osztályok és a jogi irodák működését. Nemcsak a kockázati befektetők, de az üzleti élet más területe is ezt fogja megkívánni. Mi kell ahhoz, hogy versenyképes humán munka maradjon a jog és ne „Watsonnak” hívják az univerzális jogi szolgáltatót?

Kilépni a „csak jogász” szerepkörből

Nem olyan jogászra van szükség, aki kitűnően ismeri a jogszabályokat és ebből kiváló feljegyzéseket tud írni az általa javasolt legbiztonságosabb megoldásra törekedve. Olyanra van szükség, aki átlátja az üzleti folyamatokat, érti, hogy egy-egy elsőbbséget vagy vétót jelentő jogot miért és mikor akar alkalmazni a befektető. Ha nem érti meg egy-egy felmerülő igény üzleti lényegét, ha nem üzleti oldalról közelíti meg a problémát, akkor a megbízó kap egy egyébként kiváló szakmai állásfoglalást, amit nem tud a gyakorlatban alkalmazni. Korábban a jogászok azért feleltek, hogy szabályoknak 100 százalékig megfelelve működjön az adott intézmény. Ma inkább olyan üzleti tanácsadókká kell válniuk, akik tudnak javaslatot tenni az üzleti folyamatok végrehajtására úgy, hogy 100 százalékig szabályos legyen.

Nem a teljes jogi adminisztráció, hanem egy-egy konkrét feladat gyors megoldása az elsődleges szempont. Nincs szükség arra, hogy minden szerződést jogi szakember írjon meg és véleményezzen (arra ott lesz az AI). Nem jogi osztályt kell fenntartani, hanem olyan „specialistákat” igénybe venni, akik egy-egy téma naprakész szakértői.

Technológiát szabályozó környezet ismerete

Kockázati tőke befektetőként a technológiai befektetések jelentős részét adják egy-egy cég portfóliójának. Egy jogi átvilágítás általában arra fókuszál, hogy a cég jelenlegi működése megfelel-e a hatályos hazai jogszabályoknak. Ez ma már kevés. Egyfelől figyelembe kell vennie, hogy milyen szabályozás várható az adott területen a technológia fejlődésének előrehaladtával (például a drónok területe), másfelől egy nemzetközi terjeszkedésben bízó vállalkozás esetén az adott célpiac szabályozásával is tisztában kell lennie. A jogi átvilágításnak fel kell tárnia, ha egy, USA piacra készülő vállalkozás nem felel meg az ottani előírásoknak és fel kell erre hívnia a figyelmét. Külön tanácsadás keretében pedig fel kell készítenie a vállalkozást erre.

Azonnali elérhetőség

Az információra és a megoldásokra szükségünk van – azonnal. Telefonon szervezünk találkozót, online vagyunk egy tárgyalás alatt és egy taxi hátsó ülésén megválaszoljuk a legfontosabb e-maileket. Nincs időnk arra várni, hogy egy napi szintű probléma megoldására ajánlatot kérünk, versenyeztetjük referenciák és ár alapján a jogászokat, majd feladat kiadási íven leírjuk a megrendelést. Ha nem fizetünk azért, hogy a vállalati jogász rendelkezésre álljon napi szinten, akkor on-line kell találnunk olyan szolgáltatót, akit bármikor elérek. És meg kell bíznom benne.

Sharing economy a jogi szolgáltatásokban

Nem „birtokolni” akarom a jogászt, hanem használni. Ahogyan az autót, a lakást, a tolmácsot vagy éppen a szomszéd fúrógépét. Ma már nincsenek vállalati tolmácsok. Szinte nincsenek vállalati rendszergazdák. Az IT-s is abban a néhány percben kell, amikor a probléma van és nem a maradék napi 6-8 órában. Nem költséghatékony fenntartani minden szakterületre egy specialistát, ha őt a piacról is be tudom szerezni azonnal, pár óra erejéig. Ez a logika rövid távon belül az erre fogékony társadalomban a jogi szakmában is érvényesülni fog. Kevesebb, de nagyobb és speciálisabb tudású jogászra lesz szükség, akik azonnal elérhetők. Nem nagy jogi szolgáltatóval akarok leszerződni átalánydíjas szolgáltatásra, hanem egy-egy szakértővel teljesítmény alapon.

Technológia a jog szolgálatában

A mobil ma már munkaeszköz, a futtatható vállalati chatprogramokkal és applikációkkal együtt. Egy befektetés előtti átvilágítás anyaga ma már nem folyóméterben mérhető, hanem gigabyte-ban. A teljes dokumentáció átnézését kereső motorok segítik, amelyek kulcsszavak alapján tárnak fel problémás területeket.

A technológia számos lehetősége közül kiemelkedik a kooperációra alkalmas felületek használata, a közös tudástárak azonnali elérhetősége és abban való kereshetőség. A mesterséges intelligencia fejlődése nem csak az orvostudományban a kórképek millióit pillanatok alatt átlátó Watson személyében lesz hatással életünkre, de a jog sem marad ki: többezer oldal átolvasása egy kattintás és pár másodperc. Az eredmények értékelése azonban tapasztalatot is kíván. A Deloitte már idézett tanulmánya szerint ma a házon belüli jogi szolgáltatók 18 százaléka használja a digitális technológiát, de 5 éven belül 52 százalékra várják ezt az arányt.

Összességében az átalakulás komoly lehetőséget hoz a jogi szakmáknak a mainál értékteremtőbb folyamatok felé való elmozdulásra. Az egyszerűbb sablonokat ki fogják tölteni a gépek, de a jogi értelmezés rutinjának igénye nem fog megszűnni. A változás nemcsak a jogi munkában, de az oktatásban is jelentős lesz: nem a jogszabályok és alkalmazásuk lesz a képzés központi része, hanem a technológiával támogatott döntéshozatal, a kockázatelemzés és az üzleti készségek összessége (The Law Society of England and Wales: The Future of Legal Services; January 2016. p.15.). És nem utolsó sorban: a Deloitte felmérése szerint növekvő piacról beszélünk, aminek egyik mozgatórugója a vállalati felvásárlások és összeolvadások (M&A) piaca.

Török József
üzletfejlesztési igazgató
Széchenyi Tőkealap-Kezelő Zrt.
kérdések/észrevételek: ilex@ilexsystems.com