A szolgáltatók zöme betartotta az internetáfa-csökkentési szabályokat. Szabálytalanság az Invitelnél, a Telenornál és a Jurop Telekomnál fordult elő. Az Invitel szerint a vállalat mindenben jogszerűen járt el.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a húsz legnagyobb szolgáltatónál közvetlenül is ellenőrizte az internetáfa-csökkentéssel kapcsolatos hírközlési szabályok betartását, és tizennyolcnál nem talált jogsértést. Az NMHH közleménye szerint ugyanakkor, miután január elsejétől 18 százalékosra csökkent az internet-előfizetés áfája, az Invitel februárban szabálytalanul, egyoldalúan emelt díjat a határozatlan idejű előfizetői szerződéseinél.

Az Invitel a telefon-, a kábeltelevízió-, az IPTV- és az internetes szolgáltatásainál emelte a havidíjat, a telefonszolgáltatásnál pedig a percdíjai is drágultak. A hatóság emiatt tízmillió forintos bírsággal sújtotta a szolgáltatót július 5-ei döntésében, és a jogsértő magatartás megszüntetésére kötelezte.

Az elektronikus hírközlési szolgáltatások díjai szabadárasak, de a már megkötött szerződések egyoldalú módosítását a jogszabályok csak szűk körben teszik lehetővé, hiszen az előfizetők a szerződéskötéskor arra számítanak, hogy annak feltételei mindkét félre egyenlően kötelezők – hívta fel a figyelmet az NMHH. Az Invitel az áremelés indokaként – egyebek mellett – arra hivatkozott szabálytalanul, hogy nőtt a hálózatfejlesztéshez szükséges áramszolgáltatói oszlopsor bérleti díja, de az infrastrukturális beruházások költségei a szolgáltató saját üzletpolitikai döntéseinek körébe tartoznak, amelyek nem szolgálhatnak egyoldalú szerződésmódosítás alapjául.

A hatóság a Telenort május 23-ai határozatában felszólította a megfelelő ügyfél-tájékoztatásra, tekintve, hogy a szolgáltató a honlapján nem tüntette fel a lakossági díjcsomagok nettó havi díjait, illetve nem informálta előfizetőit a kétoldalú szerződésmódosítás lehetőségéről bizonyos internetszolgáltatásoknál.

Az NMHH a Jurop Telekomnál is jogsértő gyakorlatot tárt fel: a szolgáltató harmincegy nap késéssel jelentette meg az áfaváltozás miatt módosított általános szerződési feltételeit (ászf), valamint harminc nap késéssel és hiányosan hozta létre az internetes tájékoztató felületét. A cég azonban az eljárás megindítása után, idén májusban megszűnt, ezért a hatóság június 6-án okafogyottság miatt megszüntette az eljárást.

A médiahatóság három területen vizsgálta, hogy a szolgáltatók betartották-e az internet áfacsökkentésére vonatkozó új jogszabályokat: megfelelő módon és időben módosították-e az ászf-et, tájékoztatták-e az előfizetőket az áfaváltozásról, valamint hogy elkülönítve tüntették-e fel az internet-hozzáférési szolgáltatás díját az ászf-ekben és a számlákban. Közölték: fokozott figyelemmel vizsgálják majd a jövő évtől élő, 18-ról 5 százalékra csökkenő internet-áfakulccsal kapcsolatos szabályok betartását is, mint minden, az előfizetők széles körét érintő, átfogó módosítást.

Az Invitel közleményben reagált az NMHH döntésére: „Az Invitel Távközlési Zrt. az internetszolgáltatás ÁFA-kulcsának változásával kapcsolatban minden tekintetben jogszerűen járt el, amint azt az NMHH vizsgálata is megállapította. Az ÁFA-csökkentésből származó előnyt a társaság teljes egészében átadta ügyfeleinek.

A kizárólag határozatlan idejű előfizetői szerződéssel rendelkező ügyfeleket érintő, 2017. februári szerződésmódosítás nem áll kapcsolatban az internet-ÁFA csökkentésével. Ezt a módosítást az Invitel – álláspontja szerint – a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően hajtotta végre. A cég nem ért egyet a Hatóság nem jogerős, elmarasztaló határozatával, ezért élni fog a jogorvoslat lehetőségével.” (MTI/KamaraOnline)