Magyarország európai viszonyrendszerben is jelentős járműipari központ, a járműgyártás alágazatai a jelen gazdasági helyzetben is növekedni tudnak. A magyar iparban a járműgyártás aránya 25 százalék, ez az akkumulátor ágazattal együtt 2030-ra már meg fogja haladni a 30 százalékot.

A fenntarthatóság útján az autóipar – versenyképes megoldások a mesterséges intelligenciától az elektrifikációig című konferencián Nagy Ádám, a Gazdaságfejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára ismertette az előkészítés alatt álló, 2030-ig terjedő középtávú iparstratégia járműipari vonatkozásait. A stratégia elkészítéséhez 2023 elejétől a nyár végéig – a Deloitte segítségével – hat ágazatban 1200 nagyvállalatot kérdeztek meg, nagy részük a járműiparhoz kapcsolódott.

A járműipar előtt álló legnagyobb kihívások között szerepel a magas energiaár, a magyarországi értéklánc kialakítása és potenciális beszállítók fejlesztése és a szakképzett munkaerő hiánya. Az utóbbi szerinte a képzési rendszeren és a munkaerőt megtartó intézkedéseken keresztül orvosolható, illetve lehetőséget jelent a digitalizáció is, amely valamilyen szinten ki tudja váltani az emberi munkaerőt.

Kidolgoztak egy beszállítói fejlesztési programot, amelyet még idén elindítanak. A stratégiában egyebek mellett szerepel az akkumulátoripari értéklánc támogatása is.

Az iparstratégia megalkotásához készített interjúk alapján a helyettes államtitkár úgy látja, Magyarországnak megvan a lehetősége, hogy Európán belül központi színtere legyen két világ találkozásának. Egyrészt a járműipar által átvett nyugat-európai gondolkodásmódot említette, másrészt arra a tendenciára mutatott rá, hogy Ázsiából, Kínából, Koreából jelentős akkumulátorgyártó kapacitások áramlanak Európa irányába és körülöttük ökoszisztéma épül.

Ezt a kettőt lehet Magyarországon ötvözni. „Joggal bízhatunk abban, hogy azok a nagy értékű beruházások, amelyek még a hagyományos járműiparból, illetve az újfajta meghajtások irányába törekvő járműiparból következnek, Magyarországon jó helyszínre találnak, és nemzetgazdasági szinten húzni fogják a termelést.”

A magyar ipar jelenlegi helyzetéről elmondta, hogy 2023-ban az előző év egyes hónapjaival összehasonlítva az ipari kibocsátás csökkent. A kormány törekvése, hogy 2023-ban ez a folyamat megálljon, és 2024-ben visszatérjen a gazdasági növekedés.

A Központi Statisztikai Hivatal 2023 júniusi adatai alapján rámutatott, hogy a járműiparhoz szorosan kapcsolódó alágazatok (közúti járműgyártás, villamos berendezések gyártása, ipari gép- és berendezés gyártás) a mostani gazdasági helyzetben is folyamatosan magasabb termelési értéket ért el, mint 2022-ben.

Magyarországon 2010-től nő a foglalkoztatási arány, és csökken a munkanélküliség, így az elmúlt bő egy évtizedben elérték a teljes foglalkoztatottságot. Ez a pozitívum azonban kihívás a járműipar és más ágazatok számára, hogy a telített munkaerőpiaci helyzetben megtalálják a megfelelően képzett munkaerőt.

Felhívta a figyelmet az elmúlt 2-3 évben jelentkező globális problémákra is, említve a koronavírus-járványt, az energiaárak hullámzását és drasztikus növekedését, az ellátási láncok megszakadását, az áruforgalmi útvonalak elakadását. Ezekhez társul a technológiai forradalom is, amely a járműipart jelentősen érinti.

Rámutatott: a járműipar globálisan prosperáló ágazat lesz a következő időszakban, amelynek a mostani szerkezetét megmozgatja az alternatív hajtású járművek használatára átállás. Ezek gyártása és használata a következő időszakban Magyarországon is folyamatosan nő.

(Forrás: MTI)