Az ügyfelek részéről is lenne igény a szakértő segítsége, a pénzügyi szolgáltatók mégis gyakran hiába hirdetnek betöltendő pozíciókat pénzügyi és biztosítói tanácsadók számára, sokan ugyanis nem tudják elképzelni magukat ebben a szerepben.

A Groupama Biztosító legfrissebb, az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft.-vel készített reprezentatív kutatása alapján a magyar lakosság kifejezetten szükségesnek érzi, hogy szakember segítse őket a megfelelő szolgáltatás kiválasztásában. Pénzügyi és biztosítási termékek esetében az emberek 59 százaléka igényel szakértő segítséget – derül ki a biztosító közleményéből.

Vagyis pénzügyi tanácsadókra szükségünk van pénzügyeink menedzseléséhez. De milyenre? A magyarok szerint a pénzügyi tanácsadó legfontosabb ismérve, hogy megfelelő pénzügyi ismeretekkel rendelkezzen (85 százalék), érthetően magyarázza a lényeges információkat az ügyfeleknek (84 százalék), megbízható legyen, olyan, akire hosszútávon is számíthat az ember (78 százalék).

Bár a pénzügyi tanácsadói munkakört a lakosság háromnegyede kifejezetten jól fizető szakmának tartja – a megkérdezettek 74 százaléka szerint több mint nettó 250 ezer forintot lehet vele keresni havonta – azok, akik válaszaik alapján kipróbálnák ezt a munkakört, a jó kereseti lehetőségeket csak a hetedik legfontosabb szempontként említették. De akkor mi vonzza a potenciális munkavállalókat? A pénzügyi tanácsadói munkakör legfőbb vonzerejét a rugalmas munkavégzés és a profi tárgyalástechnika elsajátításának lehetősége jelenti.

Azok közül, akik nem vállalkoznának pénzügyi tanácsadói szerepre, legtöbben (55 százalék) a szaktudás hiányával indokolják távolmaradásukat, vagyis azt mondják, nem értenek eléggé a pénzügyekhez, illetve nem érzik úgy, hogy habitusuk alapján sikeresek tudnának lenni pénzügyi területen. 43 százalék szerint ehhez a munkához a meglévőnél komolyabb kapcsolati háló szükséges. A válaszadók 24 százalékát tartja vissza, hogy szerintük negatív a szakma társadalmi megítélésére.

A Groupama tapasztalatai szerint a pénzügyi tanácsadói szakma társadalmi megítélése folyamatosan javul, egyre kevesebben azonosítják ezt a szakértői munkát más ügynöki tevékenységgel. Valószínűleg összefüggésben van ez azzal is, hogy egyre tudatosabbak az emberek az öngondoskodás terén, így egyre többen tudják, milyen nagy felelősség szeretteink, családunk anyagi biztonságáról gondoskodni, ezért az ebben segítő tanácsadó szerepe is felértékelődik – emelte ki Csonka István, a biztosító vezérigazgató-helyettese.

A lakosság véleménye szerint a pénzügyi tanácsadói szakma leginkább azok számára vonzó, akik kiegészítő kereset miatt mellékállást keresnek (34 százalék), de emellett a pályamódosítást tervező középkorúaknak részére (29 százalék) is optimális lehet ez a szakma a válaszok alapján. A válaszadók közül a 18-29 éves korosztály jóval nagyobb arányban szimpatizál a pénzügyi tanácsadói szakmával, mint a náluk idősebbek: míg a fiatalok 32 százaléka válaszolta azt, hogy kipróbálná magát ebben a szakmában, addig 40 év felett ez az arány már csak 14 százalék.

Sokan azt gondolják, hogy eleve pénzügyi ismeretekkel kell rendelkezni ehhez a szakmához, holott ez a tudás megszerezhető később is. Egy biztosítótársaság számára sokkal fontosabb, hogy fejlődni akarás és nyitottság legyen a jelöltekben. Ugyancsak érdekes, hogy az emberek elsősorban mellékállásként tudják elképzelni a pénzügyi tanácsadói munkát, pedig ez a munkakör az átlagosnál jóval magasabb kereseti lehetőségeket kínál, ráadásul a Groupama Biztosítónál alkalmazotti és nem vállalkozói jogviszonyban – mondta el Csonka István.