A kereskedő nem dönthet úgy, hogy inkább javíttatni küldi a készüléket, ha a tartós fogyasztási cikk a vásárlástól számított három napon belül elromlik, akkor azt kötelezően cserélni kell.

Amennyiben a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól, üzembe helyezéstől számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat a polgári törvénykönyv alapján aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal (NFH).

Az NFH közleményének apropója azt volt, hogy a Kúria nemrég egy ítéletében megerősítette az NFH jogalkalmazási gyakorlatát a tartós használatra rendelt, kötelező jótállás alá eső termékek esetében. A legfelsőbb bíróság ugyanis egy ügyben elmarasztalta a kereskedőt, mivel a vállalkozás elutasította a kötelező jótállás alá eső termék három munkanapon belüli azonnali cseréjét, a meghibásodást a fogyasztó közrehatásának tudta be, a terméket csak javításra volt hajlandó átvenni.

Az ítélet értelmében a kormányrendelet előírása a kellékszavatossági szabályoktól eltérő szabályt tartalmaz arra az esetre, ha a fogyasztó a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesíti csereigényét olyan hiba miatt, amely a rendeltetésszerű használatot akadályozza. A Kúria közölte, a kereskedő ilyen esetben sem választhatja az áru kijavítását, hanem köteles a hibás árut előzetes vizsgálat nélkül azonnal kicserélni. Amennyiben a vállalkozás számára gyanús a hiba eredete, és a csereigény érvényesítését követően utólag kiderül, hogy az eredeti termék nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodott meg, akkor a vállalkozás polgári peres eljárásban érvényesíthet igényt a fogyasztóval szemben.