A tervek szerint az idei első fél évben lezárul az adóhivatal átalakítása. A várakozások szerint a megújult NAV gyorsabb, ügyfélbarát és kevésbé bürokratikus lesz.

Kinevezték a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) új szakmai vezetőit. Tamásné Czinege Csilla az adószakmai ügyekért, Molnár Tamás a vámszakmai és a nemzetközi ügyekért, Szeleczki Zsuzsanna Judit a hatósági és a felügyeleti ügyekért, Sors László pedig a bűnüldözési és a nyomozóhatósági feladatok ellátásáért felelős helyettes államtitkár lett. A NAV központi irányítás főigazgatói posztjára Marsi Márta Erzsébetet nevezték ki – számolt be az MTI.

A NAV a jövőben nem kormányhivatali, hanem központi hivatali státusban működik tovább, közvetlen miniszteri felügyelet és irányítás alatt. A szervezet vezetője Tállai András államtitkár, akinek munkáját négy helyettes államtitkár segíti – ismertette Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Az átalakítással az eddigieknél egyszerűbb, átláthatóbb szervezet jött létre. Egy teljes hierarchikus szint, a regionális főigazgatóságok kikerültek a rendszerből, amely így kétszintűvé vált.

A korábbi 79 szervezeti egységgel szemben 39-et alakítottak ki, ezzel jelentősen csökken a belső adminisztráció és felgyorsulhatnak a hivatali folyamatok. Csökken a központi irányítás mérete is, a főosztályok száma 35-ről 29-re, a vezetőké pedig 154-ről 79-re változott. Ezen belül a korábbi jogszabályokban szereplő hat elnökhelyettesi pozíciót a négy helyettes államtitkári váltja majd fel, a 21 főigazgató helyett két, a 30 főigazgató-helyettes helyett három, a 61 igazgató helyett 37 igazgató látja el a feladatokat – sorolta a miniszter. (A képen: Tamásné Czinege Csilla, Szeleczki Zsuzsanna Judit, Sors László, Molnár Tamás és Marsi Márta.)  

Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyi államtitkára, a NAV vezetője elmondta: a mintegy 20 ezer embert foglalkoztató adóhivatal alapfeladatát, a költségvetési bevételek biztosítását a jövőben más szemlélettel kell végezni, szolgáltatóbb jellegű, ügyfélbarátabb hivatalt kell létrehozni. Hangsúlyozta: fél év alatt be kell fejezni a NAV teljes átszervezését, szakmai megújítását, az új életpályamodell kidolgozását, az új adózási rend bevezetését, valamint az elektronikus ügyintézés maximális kiterjesztését. 

Tállai András kiemelte: az ügyfélközpontúság nem azt jelenti, hogy könnyebb lesz elkerülni az adófizetést, hanem azt, hogy a tisztességes adózók a NAV ügyfélbarátabb arcával, az adózás kijátszásán gondolkozók pedig az adóhatóság szigorával fognak találkozni.     

Varga Mihály beszámolt arról is: folyamatosan javul az adózói morál, a legfrissebb adatok szerint tavaly 531 milliárd forinttal haladták meg a bevételek az előirányzatot. Ezen belül minden fontos adónem – személyi jövedelemadó, társasági adó, áfa – bevétele több lett a korábban tervezettnél. A túlteljesülés alapvetően annak köszönhető, hogy a magyar gazdaság jobban teljesített a várakozásoknál, kedvezően alakultak a makrogazdasági és piaci folyamatok, és annak is, hogy fehéredett a gazdaság, nőttek az áfa- és társasági adóbevételek.

A NAV idén mintegy 1,5 millió állampolgár jövedelemadó bevallását készítheti el, 2017-től pedig mindenkiét. A miniszter kitért arra is, hogy megújulnak az adóellenőrzések, rövidülnek az ellenőrzési határidők, és egyszerűsödik az adóhatósági kommunikáció nyelvezete is. Az adózói jogok érvényesítését szolgálja, hogy létrejön a fellebbviteli igazgatóság a másodfokú hatósági feladatok ellátására. Ez biztosítja az egész országban egységes hatósági tevékenységet, és egyik záloga a szervezeten belüli egységes jogalkalmazásnak – fogalmazott.