Az ajándéknak szánt tollról kiderült, hogy nem gravírozható. A vadonatúj tablet azonnal lefagyott. Újabb ügyek kerültek a Budapesti Békéltető Testület elé, amelyekből a vásárlók jöttek ki jól.

Volt példa olyan esetre a Budapesti Békéltető Testület előtt, amelyben a karácsonyi ajándék kicsomagolását követően érte nem várt bosszúság a vásárlót: a gyermekének vásárolt tablet a bekapcsolást követően azonnal lefagyott.

Visszavitték a vállalkozásnak, de többszöri alkalommal sem sikerült megjavítani. Ráadásul azzal az indokkal próbálták elutasítani az igényt, hogy törés keletkezett a készüléken, holott ezt a javítási igényről felvett jegyzőkönyvön nem tüntették fel. A Testület ajánlásában megalapozottnak találta a fogyasztó igényét, és úgy határozott, hogy a vállalkozás fizesse vissza a termék vételárát, 30 000 forintot a fogyasztónak.

Egy másik ügyben az ajándék gyanánt megrendelt borhűtő ajtaja volt törött. A vitát az okozta, hogy a futártól való átvételkor a fogyasztó nem vette észre a hibát. Szerinte viszont olyan helyen keletkezett a törés, amelyet csak a teljes kicsomagolás után vehettek észre, az átvételkor még nem. A vállalkozás végül kijavította a hibát, és a Testület eljárásának köszönhetően a fogyasztó igazolt költségeit is megtérítette.

Egyezség született a fogyasztó és a vállalkozás között abban az ügyben is, amelyben a fogyasztó két darab tollat vásárolt, összesen 47 800 forintért abból a célból, hogy később gravíroztassa, majd ballagás alkalmából ajándékba adja azokat. Direkt rákérdezett az eladótól, hogy alkalmasak-e a tollak a gravírozásra, az eladó pedig az igenlő válasz mellett még tanácsokkal is ellátta, hogy melyik gravírozóhoz érdemes azokat elvinni.

Ezután hidegzuhanyként érte, hogy a tollak gravírozását két üzletben is elutasították arra hivatkozva, hogy azok nem alkalmasak arra. A vállalkozás nem volt hajlandó visszavenni a termékeket, így került az ügy a Testület elé. A meghallgatáson viszont sikerült pontot tenni az ügy végére: a megkötött egyezség szerint a vállalkozás a tollak visszavétele ellenében levásárlási lehetőséget biztosított a fogyasztónak.

Szintén meg tudott egyezni a fogyasztó és a vállalkozás abban az ügyben, amikor a születésnapra szánt fejhallgatóról annak átadása után derült ki, hogy nem eredeti termék, holott a hirdetésében így szerepelt. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a vásárlás egy kuponos oldalon keresztül történt, így nem a tényleges forgalmazótól, hanem közvetítőtől történt a vásárlás. A Budapesti Békéltető Testület meghallgatásán mégis egyezség született: a vállalkozás visszafizette a termék árát a fogyasztónak.

A jogszabályok alapján bolti vásárlásnál nincs a vállalkozásoknak kötelezettsége arra, hogy visszavegyenek vagy kicseréljenek egy terméket olyan esetben, ha nincs hibája, így például ha ruha vagy cipő esetében mégsem jó annak mérete, vagy nem tetszik a megajándékozottnak. Saját döntésük alapján azonban a cégek vállalhatnak pénz visszafizetési vagy cseregaranciát a vásárlástól számított bizonyos időtartamon belül ilyen esetekben is. Ennek azonban általában különleges feltételei vannak. Előfordulhat, hogy akciós termékekre nem érvényes, vagy csak hibátlan csomagolás mellett tesznek a visszavételi vagy csereigénynek eleget.

Az interneten, illetve egyéb módon üzleten kívül vagy távollevők között (pl. telefonon, mobilalkalmazással) vásárolt termékeknél azonban az átvételtől számított  14 napon belüli, indokolás nélküli elállási joguk van a fogyasztóknak, meggondolhatják magukat.

Mire figyeljen a vásárló?

1. Ha ajándékot vásárolnak, minden esetben figyeljenek arra, hogy ha a terméknek nincs hibája, úgy a vállalkozás nem köteles visszavenni a terméket. Ha mégis ilyen vállalással élt a cég, abban az esetben is még a vásárlás előtt tájékozódjanak arról, hogy milyen feltételek mellett biztosítja ezt a lehetőséget. Erről a vállalkozások honlapján, vagy a vevőszolgálatukon érdeklődhetnek. Ne hagyatkozzanak csupán szóbeli ígéretre, mivel az utólag nem bizonyítható.

2. Amennyiben hibás az ajándékba adott termék, éljenek jogaikkal a szavatossági szabályok szerint: kijavítást vagy kicserélést kérhetnek, ha egyik sem lehetséges, igényelhetik az ár leszállítását, végső soron pedig elállhatnak a vásárlástól. Ezekkel a jogokkal viszont csak a kapott nyugta ellenében tudnak élni, így a biztonság kedvéért őrizzék meg ezt meg ajándékba szánt termék esetében is. Figyeljenek viszont arra, hogy az igényérvesítésre nyitva álló határidőket a vásárlástól kell számítani. A hibás termékhez kapcsolódó kellékszavatossági igényt két éven belül lehet érvényesíteni. Ezen felül a vásárlástól számított 6 hónapig a vállalkozásnak kell bizonyítania azt, hogy a terméket hibátlan állapotban adta el a fogyasztónak.

3. Éljenek a 14 napon belüli elállás jogával az interneten vagy esetleg telefonon megrendelt termék esetén, például ha késni fog a kiszállítás. Ezzel a joggal nem csak ilyen esetben élhetnek, akkor is dönthetnek így, ha a megrendelt terméket már megkapták, és hibája sincsen, egyszerűen csak meggondolták magukat.

4. Akár a termék visszavételével, akár a termék hibájának kapcsán érvényesített jogaira vonatkozóan támadna vitájuk a vállalkozással, kezdeményezzék a fogyasztók Budapesti Békéltető Testület ingyenes eljárását.

A Budapesti Békéltető Testülethez korábban beérkezett ügyekről itt olvashat.