A játékboltok éves bevételük nagyobb részét is elérhetik a karácsonyi szezonban, a 40-50 milliárd forintos piac az idén tovább bővülhet.

Karácsonykor a nagyobb méretű és értékesebb termékek kerülnek a kosárba – a REGIO Játékkereskedelmi Kft. felmérése szerint. A november elejétől december végéig tartó időszak a REGIO Kft. éves árbevételének felét adja. A cég idén karácsonykor a tavalyinál 5-7 százalékkal nagyobb forgalomra számít, de az új üzletek nyitása miatt az összes bevétele idén várhatóan 30 százalékkal nőhet.

Gyaraki József, a REGIO Kft. ügyvezetője, a Játékkereskedők Országos Szövetségének alelnöke kifejtette, a magyar piac nagyjából 40-50 milliárd forint nagyságú, ebből a játékbolthálózatok 30, az online játékboltok 10 százalékkal részesednek, a maradékot pedig a hipermarketek dömpingárui fedik le.

A karácsonyi szezonban nincs különbség a vásárlók összetételében az év többi hónapjához képest, nagyjából 75 százaléka 25-44 év közötti nő. Ami a slágertermékeket illeti, idén is egyre népszerűbbek a kreatív és készségfejlesztő játékok, de Magyarországon regionális szinten is kiemelkedően kedveltek a családi társasjátékok. Emellett folyamatosan nő az érdeklődés az interaktív játékok iránt.

A játékkereskedő és importőr Formatex Kft. MTI-hez eljuttatott felmérése arra mutat rá, hogy a játékboltok forgalma számít a leginkább szezonálisnak a kiskereskedelemben. Példaként említik, hogy a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalomnak csupán mintegy 10 százaléka esik az év utolsó hónapjára, bizonyos műszaki cikkeknek a negyede realizálódik a karácsonyi szezonban.

Az online kiskereskedelemnek is körülbelül 25 százaléka, szemben a játékboltokban tapasztalható 60-70 százaléknál. A második legfontosabb időszak a játékkereskedelemben a húsvéti, ami az éves forgalomnak akár 16-20 százalékát is jelentheti, majd azt követi a gyereknap, de az tíz százalék alatt marad.

A Formatex szerint a karácsonyi forgalom idén 8 százalékkal nőhet a tavalyihoz képest, az idei éves árbevétel pedig 8-10 százalékkal bővülhet. Karácsonykor az ajándékozási cikkek köre lényegesen nem változik: nagyobbrészt különböző könyv, játék, műszaki cikk, számítástechnika, elektronikai termék ruhaféle, háztartási felszerelés lesz a fenyőfák alatt.

Borhi János ügyvezető elmondta: az internetes vásárlás dinamikusan fejlődik, az év során a kiskereskedelmi forgalomban értékesített termékeik 9 százalékát online értékesítik. Az online üzletágukban a tavalyihoz képest kiugró, 230 százalékos a növekedés.