A Suzuki Motor Corp. vezetését Szuzuki Tosihiro ügyvezető alelnök, Szuzuki Oszamu elnök-vezérigazgató legidősebb fia veszi át július elsejétől.

A negyedik legnagyobb japán autógyárat 1987 óta irányító, 85 éves Szuzuki Oszamu megtartja elnöki pozícióját – számolt be a hírről a japán Nikkei gazdasági napilap.

Szuzuki Oszamu eredetileg vejét, Ono Hirotakát szemelte ki utódjaként az autógyár élén, ő azonban 2007-ben betegségben elhunyt. Szuzuki Oszamu legidősebb fia, Tosihiro 2011 óta tölti be az autógyár négy alelnöki posztjának egyikét.

A Suzuki Motor részvénye a hírre több mint három százalékkal erősödött a tokiói tőzsdén.

Közel 60 év a cégnél

Szuzuki Oszamu több mint egy évtizede kezdte előkészíteni a váltást, a mostani döntést semmivel sem indokolta a cég. Ismerői azonban biztosan benne, hogy 85 évesen is aktívan dolgozik majd, de tiszteletben tartja az új „főnök” döntéseit, amelyekben nyilván hatékonyan részt vesz.

Matszuda Oszamuként született 1930-ban, majd a Szuzuki családba nősülve vette fel az új nevet. A cégnél 1958 óta dolgozik, jó néhány lépcsőfokot végigjárt, amíg 1978-ban a legfelső vezetői székbe ült.

Takarékos üzemmódban

Munkáját a kezdetektől a kapcsolatépítés és a takarékosság jellemezte. A hetvenes, nyolcvanas években rengeteget utazott, s ha kellett kormányzati háttérrel alakította üzleti modelljét. A 21. század elején a világ  31 országában 60 gyára üzemelt, köztük az 1991-ben alapított esztergomi is – összesen 190 országba exportálta a japán kocsikat.

A legbüszkébb talán mégis arra volt, hogy Indiában is megvetette a lábát, ahol összeállt a Marutival. Kis autó házasodott a másik kis autóval. Mert Szuzuki mindig azt vallotta: a lehető legolcsóbb, de legjobb népautókat kell gyártani. Így lett Magyarországon is az egyik legnépszerűbb a „mi autónk”.

Elhíresült mondása (olcsó autót akarunk készíteni, ezért nekünk minden egyes jen megtakarítása fontos) évtizedek óta a vállalati filozófia alapja.

A Suzuki Esztergomban

A Magyar Suzuki Zrt. részvényeseinek közgyűlése idén június 5-én ügy döntött, hogy 156 millió euró értékű tőkecsökkentést hajt végre, vagyis 30 százalékkal csökkentette a társaság jegyzett tőkéjét. Közleményükben hangsúlyozták, hogy a lépés semmilyen módon nem befolyásolja a magyarországi termelést, a Magyar Suzuki Zrt. továbbra is erősen túltőkésített marad.

A Suzuki világszerte 3 millió autót gyárt évente, jelenleg is több jelentős fejlesztésen dolgozik: ezekbe csoportosították a felszabaduló forrásokat.