Miközben a meglévő, évfordulós casco szerződések átlagdíja három éve lényegében stagnál, az új biztosítások költsége mind a használt, mind az új autók esetében jelentősen nőtt az utóbbi időben. Előbbi körben például három év alatt közel ötödével emelkedett a díj.

A Netrisk.hu adatai szerint az autósok az idei év első öt hónapjában átlagosan 76 500 forintért kötöttek teljes körű casco-szerződést, ami csaknem 10 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakában mért szintet (69 300 forint). Az online biztosításközvetítő portál statisztikái azt mutatják, hogy a casco-szerződések csaknem fele legalább hét éves autóhoz kapcsolódik, a szerződők pedig évről évre egyre nagyobb arányban vállalnak a kedvezőbb díjért magasabb önrészt.

Az átlagdíj tíz százalékos emelkedése több okra vezethető vissza. Egyrészt a biztosítók a kárinflációhoz igazították a díjaikat, másrészt a tavalyi első öt hónaphoz képest huszonkét százalékkal több új autó jelent meg az utakon, ezekre pedig eleve magasabb díjon köthető casco, ami érthetően felfelé húzza az átlagot – magyarázza Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. Az új autók átlagos casco-díja jelenleg 92 ezer forint, ami több mint 70 százalékkal magasabb, mint az évfordulós váltók 53 600 forintos éves összege.

Érdekes jelenség az is, hogy az évfordulós váltók esetében a díjszint az elmúlt három évben gyakorlatilag stagnált. Az elmúlt három évben a legnagyobb mértékben a használt autók azonnali casco-kötéseinek átlagdíja nőtt: ez a kör idén átlagosan 86 500 forintért kötött szerződést a Netrisk.hu oldalán, ami 18 százalékkal haladja meg 2013 hasonló körben mért 73 500 forintos díjátlagát.

Bár a közvélekedés szerint a casco-szerződéseket többnyire öt évnél fiatalabb autókra kötik, a Netrisk.hu statisztikája egészen más megoszlást mutat: a szerződések 49 százaléka minimum hét éves autókra vonatkozik. Ebben egyrészt szerepe van annak, hogy a biztosítók folyamatosan emelik a biztosítható gépjárművek korhatárát, másrészt az évekkel ezelőtt hitelre vásárolt, és még mindig törlesztés alatt álló autók esetében a hitelező megköveteli a casco fenntartását – teszi hozzá Sebestyén László.

Immár fél évtizede tartó negatív tendencia, hogy a korábban szinte egyeduralkodó módozatnak számító 10 százalék, de minimum 50 ezer forint önrész mellé fokozatosan zárkózik fel a 10 százalék, de minimum 100 ezer forintos verzió, amelynek a választása mintegy 10 százaléknyi diszkontot jelent a díjban. Idén mindössze a casco-szerződések 43 százalékát kötötték a magasabb fedezetet jelentő 10 százalék/50 ezer forint önrésszel, amelyet már szinte beért a 10 százalék/100 ezer forintos önrészt tartalmazó konstrukció (41 százalék).

Ez az arány 2013-ban még 52 illetve 29 százalék volt. Fontos mérlegelni, hogy bár a magasabb önrésszel valóban megspórolhatunk évi néhány ezer forintot, de cserébe kisebb (félmillió forint alatti) károknál kétszer akkorra önerőt vállalunk, és így csak a nagyobb káresemények esetén kapunk valódi védelmet – hívta fel a figyelmet Sebestyén László.