A Budapesti Békéltető Testület által tartott meghallgatásokon sokszor születik egyezség, méghozzá mindkét fél megelégedésére.

A békéltető testületi eljárás elsődleges célja, hogy egyezség jöjjön létre a vitával érintett fogyasztó és vállalkozás között. Ehhez viszont arra van szükség, hogy a felek hajlandóak legyenek kommunikálni egymással, erre teremt lehetőséget a meghallgatás. A vállalkozás írásban is tehet egyezségi ajánlatot, ilyen esetben a fogyasztó azonban csak arról tud dönteni, hogy elfogadja-e vagy nem. Szóban ugyanakkor van lehetőség arra, hogy a felek módosítsák az álláspontjukat, egyezkedjenek, ami nagymértékben növeli az egyezség esélyét.

A 2015. szeptember 11-től hatályos jogszabályváltozás értelmében amennyiben a vállalkozásnak székhelye vagy telephelye a területileg illetékes kamara szerinti megyébe van bejegyezve, a cég képviselője köteles lesz megjelenni a békéltető testületi meghallgatáson.

Egyezség a vízszolgáltatóval

Az egyik esetben a vízművek a fogyasztó számára ismeretlen okokból kiszámlázott többletfogyasztásra nézve engedte el a tartozás nagy részét. A fogyasztó korábban azt tapasztalta, hogy a féléves leolvasás 100m3 túlfogyasztást mutatott annak ellenére, hogy sem csőtörés, sem vízelfolyás, de még ezekre utaló nyom sem volt a fogyasztó ingatlanán. Az ügyfélszolgálati irodán azt az információt kapta, hogy valószínűleg a néhány hónappal korábbi javítási munkálatok utáni visszakapcsolás okozhatta a nagymértékű emelkedést. A vállalkozás annak ellenére utasította el a számlakorrekciót, hogy három szomszédos fogyasztónál is ugyanaz a probléma merült fel. A fogyasztó a Budapesti Békéltető Testülettől kérte az ügy rendezését, amelynek végén a vállalkozás a többlet-vízmennyiség 70 százalékát – 15 ezer forintot – jóváírta a fogyasztónak.

Elengedett parkolási bírság

A bírságot kiszabó parkolási cég először a fogyasztó pótdíjazásra vonatkozó törlési kérelmét elutasította, és a testület felé is azt jelezte, hogy a pótdíjazás a részéről jogszerű volt és a követelését fenntartja. Ennek ellenére a meghallgatáson vállalta azt, hogy a fogyasztó büntetését méltányosságból teljes egészében törli. A vitás ügy kiindulópontját az képezte, hogy a fogyasztó gépkocsijával éppen áru kiszállítását végezte, amikor a parkolóhelyen találkozott a parkoló társaság képviselőjével, aki arról tájékoztatta, hogy az áruszállítás miatt nem kell pótdíjat fizetnie, ezen felül a fogyasztó – biztos, ami biztos – a mobilparkolást is elindította. A szóban elhangzott tájékoztatás ellenére a fogyasztó postai úton értesült arról, hogy parkolási díjtartozása van. Felvette a kapcsolatot a vállalkozással a törlés érdekében, de nem sikerült megegyezniük. A két fél így teljesen eltérő állásponttal érkezett meg a Budapesti Békéltető Testület meghallgatására, amelynek során a vállalkozás úgy döntött, hogy mégis törli a fogyasztó tartozását.

Lemondott virágcsokor

Arra is volt példa, hogy egy félreértésből származó ügynek került pont a végére a meghallgatást követően. A vita egy virágcsokor internetes megrendeléséből származott. A fogyasztó azt olvasta a vállalkozás honlapján, hogy nem vállalják el a teljesítést, amíg nem érkezik be a megrendelés díja. A megrendelést követően úgy döntött, hogy mégsem szeretné a csokrot, és az internetes tájékoztató alapján azt hitte: azzal, hogy nem fizetett, elállt a vásárlástól. A vállalkozó viszont úgy döntött, hogy megelőlegezi a fogyasztónak a szolgáltatás árát – bízva annak későbbi kiegyenlítésében. Miután a felek nem jutottak dűlőre a vitás kérdésben, a testület elé került az ügy, ahol a vállalkozás végül lemondott a követeléséről.

Kártérítés az elveszett poggyászért

Egy légitársaság több olyan esetben is egyezségi ajánlatot tett a testület eljárásában, amikor a jogszabályok alapján a fogyasztói igény nem feltétlenül volt megalapozott. Az egyik ilyen ügyben a fogyasztó elveszett poggyásza körül alakult ki a vita. A kérelem szerint a csomag több mint másfél millió forint összértékű termékeket tartalmazott, a fogyasztó azonban csak ezek megvételét tudta számlákkal bizonyítani, azt viszont nem, hogy ezek ténylegesen a poggyászban voltak. Végül a vállalkozás felajánlott egy alacsonyabb – de a jogszabályok alapján ilyen esetekben biztosítható legmagasabb – kártérítési összeget és egy éves kedvezményes klubtagságot is kapott. A fogyasztó számára elfogadhatónak bizonyult az ajánlat, így ez a vita is egyezséggel érhetett véget.

Meghallgatás: a legfontosabb tudnivalók

A meghallgatás napját a kérelem hiánytalan beérkezésétől számított 60 napon belüli időpontra tűzik ki, amely dátumról a testület írásban tájékoztatja a fogyasztót és a vállalkozást. A felek a meghallgatás előtt élhetnek azzal a lehetőséggel is, hogy az ügyükben eljáró tanácsba tagot jelöljenek, ez azonban nem kötelező.

Ha a vállalkozásnak székhelye vagy telephelye a területileg illetékes kamara szerinti megyébe van bejegyezve, úgy a békéltető testületi meghallgatására egyezségkötésre jogosult személyt kell küldenie, különben bírságra számíthat.

Amennyiben a fogyasztó nem ér rá a meghallgatás időpontjában és ezért nem tud megjelenni, az nem akadálya az eljárás lefolytatásának, így is megszületik a döntés. Azonban a fogyasztó küldhet maga helyett meghatalmazott személyt.