A Széchenyi 2020 keretében megjelent a „Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi elérhetőség javítása” című (IKOP-2.1.0-15) kiemelt felhívás.

A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg: 459,33 milliárd forint. Támogatási kérelmet nyújthatnak be az Integrált Közlekedés-fejlesztési Operatív Program hatályos Éves Fejlesztési Keretében nevesített támogatást igénylő szervezetek december 7-től.

A cél a vasútvonalakon az utazási idő csökkentése, illetve a dunai hajózás biztonságának javítása. A támogatható projektek/célok (nem teljes lista, további részletek a Felhívásban):

  • a vasútvonalak szűk keresztmetszeteinek felszámolása és újbóli kialakulásának megakadályozása: lassújelek megszüntetése, a hidak rekonstrukciója, az egyvágányú vasútvonalakon részleges második vágány, forgalmi kitérők, deltavágányok, bújtatásos műtárgyak, állomásvégeken nagysugarú kitérők építése, nagyforgalmú vasútvonalakon a jelző- és biztosítóberendezések korszerűsítése, távvezérlő rendszerek kiépítése, egyidejű állomási vonatbejárás biztosítása, egyéb korszerű pályavasúti, gördülőállomány IT alkalmazások bevezetése, az adatátviteli hálózat szűk keresztmetszeteinek felszámolása, távközlés korszerűsítése, az infrastruktúra 7 karbantartás egységes szoftverrendszer szintű támogatása, az alkalmazáskonszolidáció, és az egységes informatikai rendszer kialakítása.
  • a vasútvonalak villamos energiaellátásának fejlesztése
  • jelentős utasforgalmú TEN-T vonalakra, kerékpárszállításra is alkalmas elővárosi motorvonatok beszerzése
  • a vasútvonalak interoperabilitásának javítása
  • komplex vasúti csomópont- és állomáskorszerűsítések: többek között jelző- és biztosítóberendezések korszerűsítése, új felvételi épület építése, a meglévő felvételi épület rekonstrukciója, épületenergetikai korszerűsítése, akadálymentesítése, a várótermi és peronon lévő hangos és vizuális utastájékoztatás és jegyértékesítés, integrált tarifarendszert is magába foglaló korszerűsítése, az utasáramlási útvonalak megújítása (az esélyegyenlőség biztosításához szükséges rámpák megépítésével együtt), gyalogos alul- és felüljárók valamint ezekhez kapcsolódó liftek telepítése, a szükséges akadálymentesítés kialakítása, perontetők felújítása és újak létesítése, esőbeállók építése, kapcsolódó P+R, B+R parkolók létesítése, a térvilágítási rendszer korszerűsítése, központi információs adatbázis létrehozása, és a vagyon- és utasbiztonságot segítő rendszerek kiépítése, szükség esetén új megállóhelyek létesítése;
  • a fejlesztések hatékonyságát növelő utazásszervezési megoldások (pl. menetrend felülvizsgálata, beleértve a párhuzamos közúti-vasúti kapacitások konszolidálását);
  • vízi közlekedést segítő fejlesztések: vízi úti információs rendszer kiépítése (RIS), NKH Hajózási Információs Rendszerének átdolgozása, Dunai hajózási szimulátor központ kialakítása nagyhajós képzéshez, az elektronikus térképkijelző és információs rendszer (ECDIS) használatának bevezetése, valamint a hajóút kitűzési rendszer komplex fejlesztése és a kijelölés korszerűsítése.

Az IKOP-ról további részletek a csatolt mellékletben.