A Budapesti Békéltető Testülethez sok kérelem érkezik, amelyben a fogyasztók arról számolnak be, hogy a kerületi kisokosokból, társasházi levélszekrénybe bedobott szórólapokból kiválasztott vállalkozás kárt okozott számukra.

Az egyik ügyben a fogyasztó a levélszekrényébe bedobott hirdetés alapján választott egy vállalkozót a lakása nyílászáróinak cseréjére. Megállapodtak az árban és erről írásbeli szerződést is kötöttek. A vállalkozó 1+5 év garanciát vállalt a munkára.

A fogyasztónál nyáron beszerelték a nyílászárókat, de ősszel kiderült, hogy nem jól rögzítették azokat, a lakás huzatos volt.  A fogyasztó próbálta felvenni a kapcsolatot a vállalkozással, de a megadott telefonszám csak kicsörgött.

A Budapesti Békéltető Testülethez fordult, a panasszal, ráadásul a vállalkozást a megadott címen nem lehetett értesíteni. A fogyasztó által kért postai vizsgálat megállapította, hogy a vállalkozás által megadott címen csak egy székhelyszolgáltató üzemelt korábban, ami viszont már megszűnt. Így semmit sem ért a munkára vállalt összesen hat év jótállás, hiszen azt nem volt kinél érvényesíteni.

Egy másik esetben a fogyasztó a fürdőszobájában akarta kicserélni a kádat zuhanyzófülkére, és a kerületi kisokosból választott egy „hangzatos reklám” alapján vállalkozót.

A megrendelésben szóban állapodtak meg a felek, a fogyasztó előlegként kifizette a munkadíj több mint felét. A vállalkozás csupán a meglévő fürdőszobai berendezéseket szerelte ki, azt követően már nem lehetett vele időpontot egyeztetni, hogy mikor fogja befejezni a munkát.

A kifizetett díj már jócskán meg is haladta az elvégzett munka tényleges értékét. Mivel azonban a felek nem rögzítették írásban a megállapodás pontos részleteit és a megrendelés tartalmát, annak utólagos bizonyítása nagyon nehéz volt. Ebben az esetben ugyanis legalább egy számla kellett volna a felek közötti vállalkozási szerződés létrejöttének bizonyítására, ám ilyet a fogyasztó nem kapott.

 A vállalkozást mindkét esetben kellékszavatosság, illetve jótállási kötelezettség terhelte a Polgári Törvénykönyv rendelkezései alapján, ami alapján díjtalanul kérhették volna a javítás elvégzését, az utóbbi esetben pedig a munka befejezését.

Fontos tudni, hogy javító-karbantartó szolgáltatások esetén a vállalkozás mindenképpen hat hónapos jótállást (garanciát) köteles vállalni a munkára, ha annak díja a húszezer forintot meghaladta.

Ha a következő munkálatoknál bármilyen probléma van, a cégnek ingyen el kell végezni azt újra és hibátlanul (kivéve, ha bizonyítani tudja, hogy a hiba oka csak a munka átadását követően keletkezett):

 

– lakáskarbantartási és -javítási szolgáltatások,

– háztartási gépek és készülékek javítása,

– barkács- és kerti szerszámok javítása,

– személygépkocsik, motorkerékpárok, karbantartása és javítása,

– audiovizuális, foto-optikai és információfeldolgozási berendezések javítása,

– gyógyászati segédeszközök javítása,

– telefon- és telefax-berendezések javítása,

– hangszerek javítása,

– órák javítása.

A Budapesti Békéltető Testülethez korábban érkezett ügyekről itt olvashat.