Az őszi időszakban egymást érik a szüreti mulatságok, gasztronómiai fesztiválok és kóstoltató programok. Hogy egy ilyen rendezvényről ne távozzon keserű szájízzel, érdemes megfogadni néhány egyszerű tanácsot.

Egy borkóstolón, szüreti fesztiválon is előfordulhat, hogy az előírtnál kevesebb bort töltenek a pohárba, esetleg nem azt a mennyiséget mérik ki az italból, amit felszámítanak. Figyeljen oda a kért mennyiségre, valamint a megfelelő árazásra, hiszen nagyobb sorban állás esetén sürgetés hatására könnyedén válhatunk könnyelműbbé, hiszékenyebbé.

A tudatos vásárló minden vásárlása után ellenőrzi a kézhez kapott blokkot, mivel a helyszínen még van esély rendezni a félreérést – hívja fel a figyelmet közleményében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hivatal (NFH). Ha szeretne hazavinni a kedvenc borából, előre egyeztessen a termelővel, hogy milyen évjáratú, milyen fajta, mekkora mennyiségű italt szeretne, mi az egységára és a műanyag palack árát külön kell-e fizetni.

Figyeljen arra is, hogy amennyiben a rendezvény alkalmával tömegre értékesített frissensült terméket vásárol (például sült kolbász, lacipecsenye, rántott hal), a csomagolópapírt ne számítsák be a termékért fizetendő árba, tehát ne együtt mérjék le a műanyag, illetve papírtányér súlyát a kért étellel. Erre van ugyanis megoldás, a mérlegek betárázása, vagyis a csomagolóanyag tömegének gépbe való előzetes beadása, így a mérés kezdő értéke a papírtálcával együtt nulla.

A vásárlásai során mindig kérjen nyugtát, számlát, mivel egy esetleges minőségi kifogás bejelentéséhez erre szüksége van, ennek hiányában a kereskedő nem köteles foglalkozni a panasszal. Figyeljen arra is, hogy felszolgálási díjat akkor számíthatnak fel jogszerűen, ha erről előzetesen a fogyasztót tájékoztatták (az étlapon szerepelt). A fogyasztó részére adott számlán, nyugtán a felszolgálási díjat elkülönítetten kell feltüntetni.

Manapság nagy népszerűségre tettek szert a szürettel kapcsolatos élménytúrák, borkörutak. A vállalkozások sokszor csomagban ajánlják a szüreti élményt és kapcsolódó szolgáltatásaikat, a szállást és az étkezést is. Amennyiben az utazás helyszínén az ígéretekkel szemben a fogyasztó nem azt tapasztalja, mint ami az utazásszervező prospektusban vagy az utazási szerződésében, akár a hirdetésben szerepelt, panaszt tehet a szolgáltatónál vagy az utazási irodánál.

Ha az árfelszámítással, panaszkezeléssel, vásárlók könyvi bejegyzésével, a csomagolóanyag belemérésével kapcsolatban problémája merül fel, azt az illetékes területi kormányhivatalnál, mint fogyasztóvédelmi hatáskörben elsőfokon eljáró szervnél jelezheti.