Tizenkilenc közlekedésfejlesztési beruházáshoz összesen 250 milliárd forintnyi támogatást nyerhet el a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) magyar keretéből – tájékoztatott a tárca.

Az Európai Bizottság a múlt héten hozta nyilvánosságra annak a 195 közlekedési infrastruktúraprojekt listáját, amelyeket az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility, CEF) keretében összesen 6,7 milliárd euróval támogat. Ezek a beruházások várhatóan további köz- és magánfinanszírozást mozgósítanak majd, összesen 9,6 milliárd euró értékben. A források közel 85 százaléka a Kohéziós Alapból támogatásra jogosult tagállamokba irányul, elősegítve az infrastruktúrák terén az EU-n belül meglévő egyenlőtlenségek csökkentését – olvasható a bizottság közleményében.

A végleges, formális döntést július elején hozza majd meg a tagállamok küldötteiből álló bizottság. A háromfordulós eljárásban így Magyarország a tavalyi nyertes projektekkel együtt a nemzeti borítékban elkülönített 1,08 milliárd eurót már a második pályázati körben teljes egészében képes lehet lekötni. CEF-forrás felhasználásával valósulhat meg egyebek mellett

  • a Budapest–Hatvan vasúti vonalszakasz,
  • a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal és a Déli összekötő Duna-híd korszerűsítése,
  • a GSM-R vasúti távközlési hálózat kiépítésének második üteme.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatja

  • 35 mozdony felszerelését ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel,
  • az M15 és M70 autóutak négysávúsítását, valamint
  • a dunai hajózás lehetőségeit bővítő több beruházást, elsősorban a kikötői infrastruktúra és a folyami információs szolgáltatások fejlesztése terén.

Az első kör nyertes projektekjei

Magyarország a tavalyi első pályázati felhívás keretében a nemzeti keret negyedét lekötve nettó 86 milliárd forintot nyert el tizenhat közlekedési fejlesztéshez a CEF forrásaiból. Az akkor elfogadott beruházások közé tartozik egyebek között

  • a komáromi Duna-híd megépítése,
  • a Kelenföld–Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése,
  • 59 elővárosi motorvonat felszerelése ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel és
  • az első hazai cseppfolyósított földgáz (LNG) töltőpontok létesítése.

A projektek megvalósítása részben már zajlik, minden más esetben hamarosan megkezdődik.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz egy új uniós alap, célja a transzeurópai hálózatok fejlesztésének felgyorsítása a 2014-2020 közötti időszakban. A közlekedési ágazatra fordítható teljes pénzügyi keret jelenleg 24,05 milliárd euró, ebből 11,30 milliárd eurót kizárólag a kohéziós országok használhatnak fel. Magyarország részére 1,08 milliárd eurót (337 milliárd forintot) különítettek el. A nemzeti borítékban található források összértéke a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve nettó 396 milliárd forint. Az első két kör 35 nyertes pályázata ezt a keretösszeget maradéktalanul lefedi.

A 2016 őszén megjelenő harmadik pályázati felhívásban már a más országok által fel nem használt forrásokért is harcba lehet szállni állami vagy magán projektjavaslatokkal.