A német szövetségi közlekedési minisztérium (BMVI) a károsanyag-kibocsátás kezelését kikapcsoló berendezés használatára hívta fel az Európai Bizottság figyelmét a Fiat-Chrysler (CFA) dízelmotorjainál.
A WirtschaftsWoche lap birtokába került levél szerint a BMVI a károsanyag-kezelés kikapcsolására alkalmas tiltott berendezés használatára vonatkozó bizonyítékokról is tájékoztatta a bizottságot. A levél az első olyan hivatalos dokumentum, amely a Volkswagen csoporthoz nem tartozó autógyártót vádol meg az emissziós értékek tudatos és szisztematikus manipulációjával.
A minisztérium a KBA (Kraftfahrtbundesamt) szövetségi gépjármű-felügyelet által végzett vizsgálatok alapján konkrétan a kipufogógáz-visszacsatolás kikapcsolását és a nitrogénoxid-katalizátor néhány tisztító ciklus utáni leállítását kifogásolja a Fiat dízelmotorjainál. „Németország nem osztja az olasz felügyelet azon nézetét, miszerint a kikapcsolásra a motor védelmében lenne szükség” – szögezi le a BMVI olasz hatóságnak is megküldött levele.
A KBA az idén májusban adott hangot először gyanújának egy Fiat 500X modell vizsgálatát követően. Később további négy modellt, két másik Fiat 500X-et, valamint egy Fiat Doblo és egy Jeep Renegade modellt is ellenőrzése alá vont a hatóság. „A vizsgálatok egyértelműen kimutatták, hogy a tesztelt járműveknél teljesen azonos módon emelkedett meg a nitrogén-oxid kibocsátás …, akár a határérték 9-15 szeresére is” – írja a dokumentum.
A Fiat a WirtschaftsWoche megkeresésére nem kommentálta a BMVI állításait, közölte viszont, hogy a szóban forgó CFA-modellek „megfelelnek a rájuk vonatkozó emissziós előírásoknak”. (MTI)