A magyarországi webáruházak 76 százaléka növelte forgalmát tavaly, 6 százalékuk viszont a forgalom csökkenéséről számolt be – derül ki a Webshop-Experts Kft. felméréséből.

Egy vásárlással átlagosan 19 939 forintot költenek el a webáruházakban pénzt költők. Ez 2 ezer forinttal kevesebb az egy évvel korábbi felmérésben szereplő értéknél. Száz látogatóból átlagosan 1,35 vásárol a webáruházakban – olvasható a webáruházak készítésével foglalkozó Webshop-Experts Kft. idei felméréséből.

A cég 2008 óta vizsgálja a piacot, a Nagy Webáruház Felmérés 2015 című anyag 790 webáruház tapasztalatait gyűjti össze.

Muszáj fejleszteni

A webáruházak napi látogatottsága egyenes arányban van a látogatók életkorával. A felmérésben résztvevő áruházak 70 százalékának napi 200-nál kevesebb látogatója van, és csak 3 százalékuk büszkélkedhet 2000-nél is több látogatóval napi szinten.

Azok a tulajdonosok, akik nem fejlesztették áruházukat, mindössze 11,82 százalékos forgalomnövekedést értek el, ami jelentősen elmarad az e-kereskedelem növekedési ütemétől.

Ez fogyott a legjobban

Az e-kereskedelemben a legjobban értékesíthető termékek toplistáján a barkácsgépeket és szerszámokat (100 látogatóból 1,65 vásárló), az autó- és motoralkatrészeket (1,64), a szórakoztató elektronikai cikkeket (1,62), a könyveket (1,61), valamint a háztartási és vegyiárukat (1,6) találjuk.

Erotikus segédeszközökkel csak a hetedik helyre lehetett felkerülni (1,42), a mobiltelefonok és alkatrészek a tízediken vannak (1,32). A szeszes italok a mezőny végén szerénykednek (0,93).

A legelterjedtebb fizetési mód Magyarországon továbbra is az utánvétel, a webáruházak 90 százalékánál lehet így fizetni, de már több mint egyharmaduk bankkártyás fizetést is biztosít. A mobil-fizetési megoldás csupán az internetes áruházak 2 százalékánál lehetséges.

Bevetették a csomagautomatákat is

A szállítási módok közül a házhozszállítás az áruházak 91 százalékánál, a személyes átvételi lehetőség 75 százalékuknál vehető igénybe. Egyre népszerűbbek a Posta Pont és a Pick Pack Pont átvevőhelyek is, ez a lehetőség a webáruházak 28 százalékánál választható. A tavaly megjelent csomagautomaták minden 10. webáruháznál elérhetőek.

A kutatás szerint egyre többen (69 százalék) rendelkeznek mobilra optimalizált webáruházzal.

A webáruházak majdnem fele valamilyen bérelhető rendszeren alapul. Ez többek között annak köszönhető, hogy egy bérelhető webáruház a funkcionalitást tekintve ma már képes felvenni a versenyt egy egyedileg fejlesztett webáruházzal is, miközben az üzemeltetési költségei jóval alacsonyabb.

Tarol a magyar piac

A webáruházak 89,3 százaléka kizárólag Magyarországon értékesít, 9,49 százalékuk viszont két vagy több országba is szállít. Háromnegyedüknél csupán egy ember foglalkozik a webáruház-specifikus tennivalókkal – állapítja meg a Webshop-Experts Kft. felmérése.

Magyarországon a csomagküldő és internetes vásárlás forgalma dinamikusan nő, ilyen módon 2011-ben 65,449 milliárd forintért vásároltak, addig 2012-ben 91,879 milliárdért, 2013-ban 127,329 milliárdért, 2014-ben 174, 664 milliárdért. Az idei első negyedév forgalma 39,847 milliárd forint volt.