2018. május 14. hétfő, 14:01
pénzügyek, MNB, jegybank, Generali
Az MNB összesen 67,5 millió forint bírságot szabott ki a Generali Biztosítóra, egyebek közt nyilvántartási, adatszolgáltatási, ügyféltájékoztatási, illetve a biztosítási szerződési feltételeket érintő jogsértés miatt.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a Generali Biztosító Zrt.-nél. A vizsgálat a 2014. szeptember 29.-től 2018. április 23.-ig terjedő időszakot tekintette át. Bár a jegybank számos hiányosságot feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosító megbízható működését. Az MNB ugyanakkor jogsértésként azonosította, hogy a Generali egyes élet- és nem életbiztosítási termékeivel, csoportos hitelfedezeti biztosításaival, illetve termékértékesítési tevékenységével összefüggő belső szabályozási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási és ellenőrzési rendszerei nem feleltek meg teljes körűen a jogszabályi előírásoknak.

A biztosító a vizsgált kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékeinél nem tett maradéktalanul eleget többek között az üzembentartó és a kötvénynyilvántartó szerv felé fennálló értesítési kötelezettségének, s a következő biztosítási időszak várható díjairól sem tájékoztatott megfelelően.

A Generali biztosítási és kiszervezési szerződéseinek kötelező, illetve lehetséges tartalmi elemei több szerződési feltételt érintően nem voltak összhangban a jogszabályi előírásokkal. Kgfb szerződései például hatályukat vesztett törvényi rendelkezésekre hivatkoztak, az életbiztosítások esetében pedig a szerződési feltételek nem megfelelően tartalmazták a kifizetéshez szükséges dokumentumokra, a felszámított díjakra, s a várakozási időre vonatkozó rendelkezéseket. Nagyobb számú – jellemzően az egyértelműség követelményét sértő – hiányosság merült fel a csoportos hitelfedezeti biztosítási és a lakossági vagyonbiztosítási (casco, lakásbiztosítási) szerződési feltételek tartalmi elemeinél.

A vizsgálat megállapította azt is, hogy a Generali a kgfb, casco, lakás- és társasház biztosításainál nem kellően egyértelműen és részletesen készítette el a díjkalkulációkat. Hiányosságokat tárt fel az MNB a biztosító adatszolgáltatásával, belső szabályozásával kapcsolatban, valamint a biztosítástechnikai tartalékokat, tőkeszükségletet érintő számítások területén, illetve az élet- és nem-életbiztosítási szerződéseihez kapcsolódó ügyféltájékoztatási tevékenysége körében is. Így például a kgfb szerződéseknél több esetben nem vagy nem megfelelő tartalommal küldött felszólító levelet a díjhátralékos ügyfeleknek, illetve tájékoztató levelet a károsultaknak.

A Generali a lakossági vagyonbiztosításainál emellett (a „kötvény” elnevezést is tartalmazó dokumentum használatával) már az ajánlattétel során a biztosítás létrejöttének megtévesztő látszatát keltette a fogyasztókban. Több életbiztosítási szerződést érintően megtévesztően tájékoztatott a biztosítás visszavásárlásával kapcsolatban. Az MNB hiányosságokat állapított meg a biztosító pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzésével és megakadályozásával kapcsolatos feladatai körében, illetve a tényleges tulajdonosok rögzítését érintően.

A jogsértések miatt az MNB összesen 62,5 millió forint felügyeleti és 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Generali Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre. A jegybank a bírságösszeget különösen a biztosító piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések súlyossága, illetve számossága alapján állapította meg. A biztosítónak július 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetése érdekében tett intézkedéseiről.


Cég és szolgáltatás kereső
Twitter megosztás Google+ megosztás
A szerkesztő ajánlja