Csak a magántulajdonú gépjárművek, mezőgazdasági erőgépek, traktorok, valamint a taxik kaphatják a 480 forintos garantált áron az üzemanyagot, a Mol javaslatára, a kormány döntése értelmében – jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Gulyás Gergely a Kormányinfón közölte, az ellenőrzés „könnyű és gyors”, mert a forgalmi engedélyen vonalkód található és leolvasható. Ezeket az adatokat a Mol jogosult tárolni és az ellenőrzés érdekében köteles az adóhivatalnak továbbítani. A rendelet még szombaton megjelent.

A miniszter ismertetése szerint ahogy eddig is, ezentúl is piaci áron tölthetők a 7,5 tonnát meghaladó, magyar rendszámú gépjárművek, továbbá a külföldi rendszámú járművek, de ide tartozik a kannás üzemanyagtöltés is; ezentúl piaci áron tankolhatnak – a személytaxi-szolgáltatást nyújtó gépjárművek kivételével – a nem természetes személy által fenntartott gépjárművek.

A döntést azzal indokolta, hogy karbantartás miatt pénteken le kellett állítani a százhalombattai kőolajfinomítót, amely fedezi a magyarországi szükségletek száz százalékát. Hozzátette: az üzemanyagellátást így most importból és a stratégiai készletek negyedének felszabadításából biztosítják.

Elmondta, hogy pénteken a Mol elnök-vezérigazgatója tájékoztatta a kormányt a finomító karbantartásáról, amelyet már egyszer elhalasztottak és tovább nem halasztható. Megjegyezte, a Mol Százhalombattán finomítja az orosz kőolajat. A háború és a szankciók miatt ma senki nem tudja garantálni, hogy a kőolajszállítás folyamatos lesz ősszel és télen, ezért a stratégiai készlet felszabadítása nem lehetséges, csak annyit tudnak felszabadítani, amelynek pótlására „reális esély” van a következő fél- háromnegyed évben – magyarázta.

Gulyás Gergely kifejtette, a stratégiai készletek negyedének feloldása – a Molnál lévő készletekkel együtt – csak a hazai igények egy részének kielégítésére elég, a többit importból kell fedezni.

A miniszter hozzátette: a Magyar Ásványolaj Szövetség július 27-én arról tájékoztatta a kormányt, hogy az import részben a hatósági ár, részben a szankciók miatt jelentős mértékben visszaesett. A schwechati finomító elhúzódó üzemzavara szintén nehezíti a beszerzést, továbbá a tartós aszály következtében a Duna drámaian alacsony vízszintje visszafogja az uszályos üzemanyagbehozatalt is – mondta.

A százhalombattai finomító leállásának időtartama nem becsülhető meg, mert az újraindítás nem automatikus, annak során lehetnek hibák, mint a schwechati finomító esetében, de a Mol folyamatosan tájékoztatja a kormányt a karbantartás állásáról.

(Forrás: MTI)