Kezdőlap Blog Oldal 717

Már online is rendelhető a Áldomás termékcsalád

Újabb mérföldkőhöz érkezett a prémium kategóriás magyar élelmiszereket összefogó Áldomás közösségi márka, hiszen mostantól már online is rendelhetők a termékek, valamint elérhető a márka közösségi oldala is. A fokozott online jelenlét célja a hazai vásárlóközönség bővítése, a termékcsalád népszerűsítése, illetve a termelők számára egy újabb értékesítési csatorna biztosítása.

A globális trendekhez hasonlóan Magyarországon is egyre jelentősebb szerepet töltenek be a kiskereskedelemben a különböző termék- és élelmiszer portfóliót felsorakoztató webáruházak. Ezt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai is kiválóan alátámasztják, a hazai online kereskedelmi forgalom ugyanis 2013 és 2016 között több mint kétszeresére nőtt, 127,3 milliárd forintról 301,4 milliárd forintra, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 4 százaléka.

A változó kereskedelmi trendekre és fogyasztói igényekre reagálva idén júliustól már online is rendelhetőek a prémium kategóriás magyar élelmiszereket összefogó Áldomás közösségi márka termékei, illetve elérhető a termékcsalád közösségi oldala.

A folyamatosan – hazai és határon túli magyar termelők áruival egyaránt – bővülő termékpalettából első körben 32, magas beltartalmi értékkel rendelkező, GMO és mesterséges ízfokozóktól mentes termék érhető el a webáruház kínálatában. A hazai egészségtudatos fogyasztók számára többek között olajok, őrlemények, valamint tészták érhetők el, míg a márka hivatalos közösségi oldalán recepteket, az egészséges életmódhoz kapcsolódó cikkeket és tanácsokat olvashatnak az érdeklődők.

,,Fontos mérföldkőhöz érkezett az Áldomás márkánk, hiszen míg tavaly a fogyasztói igények feltérképezésén, a portfólió kialakításán, illetve a termékek pozícionálására helyeztük a hangsúlyt, addig az idei év második felétől az értékesítési csatornák kibővítése, valamint a konkrét célpiacok elérése kerül előtérbe” – mondta Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház vezérigazgatója.

Az Áldomás webáruház a hazai egészségtudatos fogyasztók számára nem csak szélesebb kínálatot, de a teljes Magyarországra kiterjedő házhozszállításnak, valamint az online fizetésnek köszönhetően gyorsabb és egyszerűbb vásárlást is jelent. A termelők számára a webáruház pedig egy olyan értékesítési csatornát biztosít, amely egyfelől lehetővé teszi a vásárlóközönség folyamatos bővülését – és így a bevételek növekedését –, valamint a fogyasztói visszajelzések összegzését.

Az online értékesítést a jövőben a külpiacokra is kiterjesztik, a helyi disztribútorok által üzemeltetett webáruházakon keresztül, ezáltal is elősegítve a prémium kategóriás magyar élelmiszerek nemzetközi sikereit – olvashat az MNKH közleményében.

Jól szagolnak a szolgálati ebek a NAV-nál

0

Az elmúlt három és fél évben több mint egymilliárd forint értékű illegális cigarettát szagoltak ki az adóhivatal szolgálati kutyái, az általuk megtalált kábítószerért szintén több száz milliót fizethettek volna a feketepiacon – írja a Magyar Idők.

A NAV-nál jelenleg 41 eb teljesít szolgálatot – tájékoztatta a Magyar Időket Leopold Róbert, a szervezet jövedéki ügyekkel foglalkozó szóvivője. A pénzügyőr őrnagytól megtudtuk, hogy a kutyák nagyobb része német juhász, de akad közöttük labrador retriver, belga juhász, jagd terrier és patterdale terrier, és keverékek is tagjai az állománynak.

Az átlagosan 4-5 éves állatok fele széles körű tudással rendelkezik, 22 kutya „duál képzettségű”, ez azt jelenti, hogy cigaretta és kábítószer keresésére is kiképezték őket.

A cigarettakereső kutyák az elmúlt három és fél évben több mint egymilliárd forint értékű illegális dohányárura bukkantak. Idén fél év alatt 1200 alkalommal szagoltak ki jogsértő szállítmányt, ami a korábbi évek statisztikái alapján meglehetősen soknak mondható. Tavaly tizenkét hónap alatt 2100 cigarettaügyben segédkeztek a szolgálati négylábúak, 2015 egészében 1400 esetben, előtte pedig ezerben.

Így menedzselik pénzüket az igazán nagy befektetők

Aktívan kell keresni a jó befektéseket, majd jól is kell menedzselni azokat, különben a jelenlegi világgazdasági helyzetben aligha érhetünk el értelmezhető hozamokat – árulta el a titkot a Templeton régiós értékesítési vezetője.

Huszonkét magyar válogatott labdarúgó nevének felsorolásával kezdte a befektetések aktív menedzselésének fontosságáról szóló előadását az Aegon Prémium Ügyfélklub legutóbbi rendezvényén Ercsey Szabolcs, a Franklin Templeton Investments közép-kelet-európai értékesítési igazgatója. Először az 1997-es, majd a 2017-es csapat összeállítását sorolta fel, majd feltette a kérdést: vajon ma bárki pályára merné-e küldeni a húsz évvel ezelőtti csapat bármelyik tagját tétmérkőzésen? A válasz persze egyértelműen nem, hiszen attól, hogy valami jól működött húsz évvel ezelőtt, az nem biztos, hogy ma is jól teljesít.

Pontosan ugyanez igaz a befektetésekre is, hiszen ami két évtizeddel ezelőtt szép hozamot adott, az ma már aligha teljesít jól. Különösképpen igaz ez a mostani rendkívül gyorsan változó üzleti világban, emiatt rendkívül fontos, hogy a befektető aktívan foglalkozzon azzal, hol is fialtatja a pénzét. Ercsey Szabolcs előadásában több érvet is hozott ezen elv alátámasztására.

Először is, az elmúlt húsz évben a különbözőség teret nyert a piacokon, a jól teljesítő és a kevésbé jól muzsikáló cégek által a befektetőiknek fizetett hozamok közötti óriási különbség ugyanis a válság óta lényegében eltűnt. Mindezek tetejében a világ jegybankjai által a piacokra öntött óriási pénzmennyiség miatt csökkent a részvények között korábban meglévő korreláció is. Csakhogy a jegybanki pénzbőségnek lassan vége, így annak a vállalkozásnak, aki tőkét szeretne bevonni a piacról, több pénzt kell fizetnie a befektetőknek – figyelmeztetett Ercsey Szabolcs.

A kötvénypiacon zajló folyamatok is az aktív menedzsment fontosságát támasztják alá. Az átlagos futamidő, vagyis az az időszak, amíg valaki megtartja ezt a befektetését 2008 óta folyamatosan emelkedik, jelenleg 7-8 év körül alakul. Ezzel párhuzamosan viszont az elérhető kamatok folyamatosan csökkennek, az USA-ban és az Egyesült Királyságban alig érik el az 1-2 százalékot. Ezen felül a kötvénypiacokon egyre nagyobb az olyan termékek aránya, amelyek már negatív kamatozásúak, azaz lényegében a befektetőknek fizetnek a kölcsönfelvételért.

Ilyen helyzetben, aki nagyobb hozamot szeretne, kockázatos befektetésekben kell gondolkodnia, akár egzotikus helyszínekre is elmerészkedve – közölte Ercsey Szabolcs. Ezek a befektetések azonban kockázatosak, éppen ezért szinte napi szinten foglalkozni kell velük, amire egy átlagos befektetőnek általában nincs sem elég ideje, sem elég szakértelme.  Annál inkább is, mert a különböző befektetési célpontok közti választás nem könnyű. A legtöbb befektető által figyelt benchmark index például nem mutatja meg, miként hat az aktív menedzsment egy-egy befektetési alap teljesítményére. Ráadásul tisztában kell lenni azzal is, hogy az aktívan kezelt befektetési alapok csak ciklikusan képesek felülteljesítésre.

Ercsey Szabolcs szerint a Templeton hajlandó vállalni a kockázatokat és az egész világra kiterjedő hálózatán keresztül fel is tudja kutatni a remek befektetéssel kecsegtető lehetőségeket. Például világszerte 2-3 ezer céget figyelnek és bármilyen befektetési célpontról van is szó, munkatársaik évente legalább kétszer találkoznak is annak képviselőivel. Általában nem törődnek azzal, mit mond a piac, ők olyan befektetési lehetőségek után kutatnak, amelyek kevéssé ismertek, ám fejlődőképesek. Stratégiájuk sikerességét mutatja, hogy jelenleg 750 milliárd dolláros vagyont kezelnek, ami a magyar GDP 6,5-szerese.

A Magyar Telekom is felvette kínálatába a Digitális jólét alapcsomagot

0

Péntektől a Magyar Telekom kínálatában is elérhető a Digitális jólét alapcsomag, amely a korábbinál olcsóbb szolgáltatást kínálva célozza meg azokat, akik eddig nem rendelkeztek internet-hozzáféréssel.

A program védjegyhasználatáról szóló megállapodás budapesti aláírásakor Deutsch Tamás, a programért felelős miniszterelnöki biztos azt emelte ki: a sikeres digitális átállás előfeltétele, hogy megfelelő infrastruktúra álljon rendelkezésre és mindenki számára elérhető, megfizethető legyen az internet-szolgáltatás.

Megjegyezte: rövid időn belül a harmadik komoly felmérés mutatja azt, hogy a magyarországi mobiladat-szolgáltatás a világ harmadik legfejlettebbje, azzal pedig, hogy a legnagyobb hazai szolgáltató is felvette kínálatába a Digitális Jólét Alapcsomagot, az szinte mindenhol, minden polgár számára hozzáférhetővé vált.

Hangsúlyozta: reális célkitűzés, hogy Magyarországon két évvel az uniós határidő előtt, 2018-ra váljon mindenki számára elérhetővé a szupergyors, másodpercenként legalább 30 megabájtos letöltést kínáló internet-szolgáltatás, akárcsak az, hogy világszinten is az első államok között lehessünk, ahol a következő évtized elején bevezetik az ötödik generációs (5G) mobilszolgáltatást.

Deutsch Tamás megemlítette: internethasználatban a 16 és 74 éves kor közöttieknél egyetlen százalékkal vagyunk lemaradva a 79 százalékos uniós átlagtól; ez az utóbbi másfél év hat százalékos növekedésének eredménye. Ugyanakkor komoly feladatot jelent, hogy míg az EU-ban 14, addig Magyarországon 19 százalék azok aránya, akik még soha nem éltek a világháló nyújtotta lehetőségekkel. Megemlítette: noha a programhoz csatlakozás feltétele, hogy a szolgáltató a legolcsóbb csomagjánál legalább 15 százalékkal alacsonyabb árat ajánljon ügyfeleinek, a Telekom e négy ajánlata 20-49 százalékkal olcsóbb a korábbiaknál.

Rékasi Tibor, a Magyar Telekom lakossági szolgáltatások vezérigazgató-helyettese az eseményen azt emelte ki: az a cél, hogy mindenki számára hozzáférhetővé váljanak a digitális világ eredményei, amelyek segítik a gazdaság bővülését, a foglalkoztatás növekedését. Hozzátette: a társaságuk a Digitális jólét alapcsomag keretében bevezetett két-két mobil- és vezetékes csomaggal azt célozza, hogy azok is mielőbb a digitális világ részesei lehessenek, akik eddig nem rendelkeztek internet-előfizetéssel. 

Június elejétől pályázhatnak a szolgáltatók az állami tulajdonú védjegy használatára. Deutsch Tamás ennek bejelentésekor felidézte: idén január elsején a korábbi 27-ről 18 százalékra mérséklődött, a jövő év első napjával pedig öt százalékra csökken az internet-szolgáltatás áfája. Akkor szólt arról is: minden nagy és közepes szolgáltató közölte már, hogy napokon belül pályázik a programba belépésre, többek pedig annak a szándékuknak is hangot adtak, hogy a legkisebbet meghaladó mértékű kedvezményt adnak az e csomagot választó ügyfeleiknek. Megjegyezte, a legutóbbi kutatások szerint másfél millió ember nem nethasználó, és 14 százalékuk anyagi okokkal magyarázza ezt.    

Június 28-án, a hazai szolgáltatók közül elsőként a UPC Magyarország vezetőjével írt alá megállapodást az újabb internet-előfizetők bevonását célzó Digitális jólét alapcsomag védjegyének használatáról Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos. A Telenor augusztus elsején, hatodik cégként, első mobbilszolgáltatóként szerezte meg a program védjegyhasználatának jogát. (MTI)

„A munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése”: augusztus 16-tól szünetel a GINOP-pályázat

2017. augusztus 16-tól szünetel „A munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése” című felhíváshoz kapcsolódó támogatási kérelmek beadása – tájékoztatott a kormány.

A Széchenyi 2020 keretében megjelent „A munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése” című (GINOP-5.3.4-16) felhívás harmadik értékelési határnapja után, 2017. augusztus 16-ától, a támogatási kérelmek beadása szünetel, mivel a felhívás módosítása várható.  

A konstrukció keretében ágazatonként/alágazatonként egy-egy kérelem került támogatásra, így a szüneteltetés után csak azokban az ágazatokban nyújtható be majd támogatási kérelem, melyre az adott szakaszhatárnapig nem érkezett be támogatható kérelem. A módosításokról a hivatalos pályázati portálon tájékoztat majd a kormány.

A júniusban megjelent, 2 milliárd forint keretösszegű felhívás célja „a munkakörülmények javítása, a munkahelyi egészség és biztonság fejlesztése, valamint a munkavállalók és munkáltatók munkabiztonsággal és munkaegészségüggyel kapcsolatos célzott tájékoztatás”.

A kormány – ágazati, illetve alágazati lebontásban – 35 támogatott pályázattal számol, egy pályázó 20 és 142 millió forint közötti vissza nem térítendő támogatást igényelhet. (A legmagasabb, 142 milliós tételt a „fémalapanyag, fémfeldolgozási termék gyártása” alág kaphatja.)

A kapott összeget

  • a munkavállalók és munkáltatók munkavédelemmel kapcsolatos célzott tájékoztatását, a munkavédelmi tudatosság fejlesztését, a munkáltatói és munkavállalói elkötelezettség javítását célzó tájékoztató anyagok, útmutatók, egyéb kiadványok elkészítésére, összeállítására, tanulmányok, oktatási segédanyagok készítésére, kampányokra és rendezvényekre, illetve
  • munkavédelmi képviselők ágazatspecifikus képzési tananyagának kidolgozására, képzések lebonyolítására

kell fordítani.

Egy egész vasúti kocsi hamis játékot fogtak a pénzügyőrök

Negyvenezer hamis gyermekjátékot találtak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) pénzügyőrei Kelebián egy konténer-szerelvényben.

Egy vasúti konténerszerelvény ellenőrzéskor különféle iparjogvédelmi oltalom alatt álló gyermekjátékokat rejtő kartondobozokat találtak a NAV munkatársai – mondta el Márkus Réka NAV Bács-Kiskun Megyei Adó- és Vámigazgatóságának sajtóreferense. 

A szakértő megállapította, hogy a mintegy negyvenezer gyermekjáték – vízipisztoly, építőkocka, játékkártya, plüss- és különféle műanyagfigura – mindegyike hamisítvány. 

A pénzügyőrök a megközelítőleg 41 millió forint értékű hamis termékeket lefoglalták, és iparvédelmi jogok megsértésének megalapozott gyanúja miatt feljelentést tettek a NAV pénzügyi nyomozóinál. (MTI)

Így internetezik a körültekintő fogyasztó: 17 jó tanács

A Budapesti Békéltető Testület ajánlást állított össze arról, mire ügyeljenek a fogyasztók az internethasználat során.

A Budapesti Békéltető Testület 2/2017. számú ajánlása az internet használata körében tanúsítandó körültekintő fogyasztói magatartásról:

Nem is gondolnák a fogyasztók, milyen bizalmas és érzékeny információkat árulhatnak el magukról akaratlanul is a közösségi oldalakon, amelyek folyamatosan gyűjtik az internetes szokások alapján az adataikat. Fokozott körültekintés szükséges ugyanúgy, ha egy közösségi oldalon vásárolnak egy másik féltől, de az sem mindegy, hogy mások személyes adatait, például fényképét hogyan kezelik! Trójai falovak, egyéb vírusok, számítógépes kártevők, adathalászat – a fogyasztókra egy sor kockázat leselkedik a világhálón, ha óvatlanok. A Budapesti Békéltető Testület ezért összeállította ajánlását arról, hogy mire ügyeljenek a fogyasztók az internethasználat során.

1. Vegyék figyelembe a fogyasztók, hogy a különböző közösségi oldalak (Facebook, Twitter, stb.) és az internetes keresők használata is ugyanolyan megkötött szerződésnek minősül, mintha a való életben írtak volna alá egy jogi dokumentumot a másik féllel. Ebből pedig ugyanúgy jogok és kötelezettségek származnak a fogyasztóra, és az oldalt üzemeltető vállalkozásra nézve is! Ne sajnálják a fáradtságot és ismerjék meg a közzétett és nyilvános általános szerződési feltételeket – sokan nem is gondolnák, hogy mibe mennek bele az ÁSZF-ek elfogadásával.

2. Annak tudatában járjanak el a fogyasztók a közösségi oldalak és a keresők használatakor, hogy azok folyamatosan összesítik és gyűjtik az adatokat a felhasználókról, legyen szó például életkorukról, nemükről, tartózkodási helyükről, a közösségi oldalon az adatlapjukon megadott adatokról, bármilyen bejegyzés kedveléséről vagy megosztásáról, és az egyéb internetezési szokásaikról, így például arról, hogy milyen weboldalakat néznek meg! Ezek alapján a fogyasztókat különböző típusokba sorolják a szerint, hogy feltehetően milyen terület iránt érdeklődnek, tehát melyek az érdeklődési köreik. Erre hirdetési célokkal vagy a szolgáltatások fejlesztése érdekében kerül sor általában, ezekről bárki tájékozódhat a közösségi- és az internetes kereső oldalakon közzétett adatvédelmi szabályzatokban.

3. Ne feledjék, még a bejelentkezés előtt és a kijelentkezés után sem marad feltétlenül rejtve, hogy mely internetes oldalakat keresték fel és akkor is folyhat az adatgyűjtés! Már évek óta léteznek olyan informatikai megoldások, amelyek szabad szemmel nem láthatóak vagy érzékelhetőek, és beépítik őket az adott weblapba. Ha ilyen címekre kattintanak a fogyasztók, akkor olyan, mintha például magát a közösségi oldalt keresték volna fel! A számítógépeken ugyanis kisméretű fájlok (az úgynevezett cookie-k: „sütik”) gyűjtik ezeket az adatokat és ez által is mód nyílik az internet-használati szokások feltérképezésére. Lehetőség van ugyanakkor az egyes böngészőkben ennek letiltására, éljenek ezzel a fogyasztók!

4. Mellőzzék a fogyasztók a közösségi oldalakon megjelenő hirdetésekre történő közvetlen válaszadást vagy ehhez hasonló kapcsolatfelvételt! A válaszüzenetekben a hirdetésre való hivatkozással, annak kedvelésével, megosztásával vagy akár a hozzászólással adott esetben olyan különleges és bizalmas adatokat adhatnak át akaratukon és tudtukon kívül a hirdető vállalkozásnak, amelyeket egyáltalán nem osztanának meg egy idegennel! Ilyen információ lehet például saját vagy családjuk, rokonaik, barátaik anyagi helyzetére, egészségi állapotára vonatkozó adat vagy az arra nézve levonható következtetés. A hirdető vállalkozások ugyanis akár több ezer, előre megadott kulcsszó közül válogathatnak akkor, amikor megadják a hirdetéseik célcsoportját, azaz, hogy milyen érdeklődési területtel rendelkező fogyasztókat keresnek. A cégek hirdetőfelületein nem látszik az, hogy kik előtt jelent meg a hirdetés pontosan, viszont, ha a fogyasztó arra reagál közvetlenül (kedveli, hozzászól, megosztja, a hirdetésre hivatkozva üzenetet küld, stb.), akkor már adott esetben név szerint is értesülhetnek a vállalkozások arról, kinél jelent meg a hirdetés, azt pedig tudják, hogy a feladásnál korábban milyen érdeklődési köröket adtak meg pontosan. A különböző kulcsszavak között pedig több ezer, például az egyes fontosabb életeseményekre, családi állapotra, de akár a betegségekre, anyagi helyzetre vonatkozó kulcsszó szerepel, amelyből már akár információ vagy következtetés vonható le a fogyasztókra nézve.

5. Használják felelősségteljesen a fogyasztók a közösségi- és az internetes keresőoldalakat és figyeljenek oda személyes, bizalmas adataik védelmére! A világhálón azokat bárki megismerheti, ha nem kellően elővigyázatosak. Módosítsák adatlapjaikon a hirdetési beállításokat, ennek érdekében állítsák be minimálisra a róluk gyűjthető adatok körét, távolítsák el az automatikusan beállított érdeklődési köröket, tiltsák le a szolgáltatói helymeghatározás lehetőségét! Használjanak olyan úgynevezett „adblocker” alkalmazást, amely meggátolja, hogy adatokat gyűjtsenek róluk, akár a közösségi oldalról történt kijelentkezést követően is. Tiltsák le emellett a sütiket az általuk használt internetes böngészőben!

6. Legyenek tisztában azzal, hogy az egyes hirdető vállalkozások bármikor feltölthetik saját ügyfélkörük adatait a közösségi oldalakra, amelyek ezeket egybevetik és megfeleltetik a regisztrációval rendelkező fogyasztók körének. Ennek lehetősége már régen adott. Azonban ez a magatartás akár jogszabálysértő is lehet akkor, ha a fogyasztók nem adták hozzájárulásukat adataik ilyen célból történő kezeléséhez!

7. Ne mulasszák el a fogyasztók a kellő körültekintést akkor sem, ha a közösségi oldalakon vásárolnak egy hirdető személytől! Ez ugyanolyan rendelésnek számít, mintha külön egy erre szakosodott weboldalt keresnének fel, épp ezért nem lehet eltekinteni annak az elvárható tudatosságnak a tanúsításától, mint amikor egy webáruházból vásárolnak!

8. Győződjenek meg a fogyasztók arról, mielőtt egy közösségi adatlapról rendelnének, hogy az eladó magánszemély vagy pedig egy vállalkozás, hiszen csak utóbbi esetben lehet például – bizonyos kivételekkel – visszaküldeni az árut tizennégy napon belül! Ellenőrizzék ezért, hogy tényleg kereskedőként jár-e el, mielőtt bármilyen pénzt átutalnak egy ismeretlennek! Ha nem biztosak ebben, nyugodtan kérdezzenek erre rá egy üzenetben, mivel, ha komoly az eladási szándék és megbízható az eladó, úgy nem marad a kérdésük válasz nélkül!

9. Ha az eladó fél a közösségi oldalon tényleg egy kereskedő, ellenőrizzék a fogyasztók azt is, hogy milyen adatokat ad meg magáról! Ne kössenek szerződést, ha még egy cégnév, postacím sem áll rendelkezésre és például csak egy e-mail cím szerepel megadott elérhetőségként! A vállalkozásoknak ugyanis már előzetesen tájékoztatást kell adni a fogyasztók számára nevükről, székhelyük postacíméről, és – ha azzal rendelkeznek – a telefonszámukról, a telefaxszámukról és az elektronikus levelezési címükről is.

10. Az előreutalással történő fizetés különösen a közösségi oldalakon való vásárláskor nagy kockázatot hordoz, ezért lehetőleg mellőzzék ezt a fizetési formát! Az utánvétes fizetési mód biztonságos, hiszen ezzel akkor fizetnek csak, amikor a terméket már kézhez kapták!

11. Járjanak utána annak is a fogyasztók, hogy a közösségi oldalon hirdető kereskedő rendelkezik-e külön internetes honlappal, ahol értékesítési céllal szerepeltet több terméket! Ez ugyanis komolyabb értékesítési szándékra enged következtetni. Tartsák észben viszont azt is, hogy ma már bárki készíthet pár ezer forintért webáruházat, akár néhány kattintással. Használják ki ezért az internet nyújtotta lehetőséget és ellenőrizzék ezt le!

12. A későbbi kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében ne mulasszák el megismerni a vállalkozás közösségi oldalán közzétett általános szerződési feltételeket! Sokszor például az ígért kiszállítási idő akár több tíz munkanapot is igénybe vehet!

13. Közösségi oldalon történő vásárlás előtt ellenőrizzék le azt is a fogyasztók, hogy a többi felhasználó milyen bejegyzéseket tett ott közzé, és nézzék meg szintén, hogy az egyes megosztásokhoz milyen tartalmú hozzászólások érkeztek! Akik már korábban pórul jártak vagy más negatív tapasztalatuk volt, beszámolnak rendszeresen ezekről, így például arról, ha nem kapták meg a megrendelt és kifizetett terméket.

14. Az internet világában emellett is sokféle veszély leselkedik a fogyasztókra, így számtalan csalás, átverés áldozatává válhatnak, ha óvatlanok! Egészséges gyanakvással kezeljék a hihetetlennek tűnő állításokkal történő marketinget és weboldalakat, de akkor is legyenek körültekintőek, ha első látásra az adott e-mail üzenet a mobilszolgáltatójuktól vagy éppen a bankjuktól érkezett és adategyeztetésre felhívásról szól! Csalók sokszor ezt a módszert vetik be annak érdekében, hogy a személyes, például a bankszámlára vonatkozó adatokat megszerezzék és így okozzanak kárt a fogyasztóknak! A tört magyarsággal megfogalmazott, adategyeztetésre hívó e-mailek és ennek érdekében egy adott internetes link szerepeltetése esetén szinte biztos, hogy veszélyes üzenetről van szó!

15. Az online aukciós piacterek, árverési és apróhirdetési oldalak esetében is járjanak el a fogyasztók a kellő körültekintéssel! Annak tudatában használják ezeket, hogy bizonyos hirdetési szolgáltatások igénybe vétele már fizetős lehet és nem feltétlenül díjmentes minden, az adott oldal által a fogyasztók számára biztosított lehetőség! Az általános szerződési feltételek ismerete elengedhetetlen ez esetben is, ezért ismerjék meg azt a használat előtt! Ne hagyják figyelmen kívül, hogy ezek az oldalak kikötik rendszerint azt a lehetőséget, hogy kitiltják a fogyasztót akkor, ha a rendeltetésellenes használatra vagy éppen a biztonsági kockázatra utaló magatartással találkoznak. Ilyen lehet például adott esetben az, ha a fogyasztó egy olyan gépről próbál regisztrálni, ahonnan korábban már egy másik felhasználót kitiltottak! Mindezek mellett ne menjenek bele egy vásárlásba anélkül itt sem, hogy tudnák, magánszemélyről vagy kereskedőről van-e szó, hiszen az utóbbi esetében sokkal több fogyasztóvédelmi lehetőségük van! Lehetőleg fizessenek utánvéttel. Tartsák észben, hogy ha szánt szándékkal megtévesztették őket, és így okozott anyagi kárt a másik fél az eladás során, például a fizetés ellenére nem küldte el a terméket, akkor az akár bűncselekménynek is minősülhet, amely miatt feljelentést lehet tenni!

16. Ne feledjék a fogyasztók, hogy az Európai Unióban, így Magyarországon is rendkívül szigorú adatvédelmi követelmények vannak érvényben! Ha úgy vélik, hogy személyes adataikat (az emberi arckép is ennek minősül) megsértette valamelyik vállalkozás az interneten, különleges jogaik vannak, így például kérhetik az adat törlését, helyesbítését vagy tiltakozhatnak az adatkezelés ellen! Amennyiben írásos bejelentést követően sem orvosolják a problémát, bírósághoz vagy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordulhatnak jogorvoslatért! 2018. május 25-től pedig még szigorúbb adatvédelmi előírások érvényesülnek az új európai uniós rendeletben, amely már megoldást jelenthet arra a problémára is például, hogy egyes közösségi oldalakat, internetes keresőket az Európai Unión kívül üzemeltetnek bizonyos vállalkozások. Az ilyen közösségi oldalak, keresők esetében szintén lehet jelezni közvetlenül, már most is, ha az adataikkal kapcsolatban visszaélést tapasztaltak, így például kérhetik a fogyasztók, hogy a nevüket tartalmazó keresési találatot távolítsák el! Ugyanakkor a fogyasztók a közösségi oldalak használatakor maguk is legyenek tisztában azzal, hogy a más felhasználókat ábrázoló képeknek a jogosulatlan felhasználása, vagy akár a sértő tartalmú hozzászólások jogszabályba ütközhetnek, és adott esetben bűncselekményt valósíthatnak meg! Tartsák tiszteletben a fogyasztók egymás jogait a közösségi oldalakon is, egy-egy ott tett megnyilvánulás olyannak számít, mintha azt a való életben közölték volna a címzettel, amelyről viszont a világhálón és a közösségi oldalon akár bárki értesülhet!

17. Az egyes vírusok, trójai- és kémprogramok komoly károkat tudnak okozni a számítógépen tárolt személyes adatokban, amelyek így akár illetéktelen kezekbe is kerülhetnek! Használjanak ezért a fogyasztók víruskeresőt és más, ezek kivédésére szolgáló biztonsági programokat, amelyek ma már nagy számban, ingyenesen érhetőek el! Ha sok, számukra értékes adatot tárolnak, ne mulasszanak el arról biztonsági mentést készíteni, mivel probléma esetén ez nagy segítséget jelenthet az elveszett, törlődött vagy éppen a vírus által kódolt adatok visszanyerése érdekében!

Új magyar állampolgárok 2010 után: átfogó elemzés a KSH-tól

0

1993 és 2015 között összesen 843 ezer fő szerezte meg a magyar állampolgárságot határon belül és határon túl, melyből 708 ezer az egyszerűsített honosítás bevezetése utáni időszakra tehető – tájékoztatott a statisztikai hivatal.

A magyar állampolgárságról szóló törvény 2010. évi módosítása a rá következő évben bevezette az egyszerűsített honosítást (honosítás = magyar állampolgárság megszerzése), ami több szempontból is változást hozott az újonnan magyar állampolgárokká válókat jellemző trendekben – olvasható a statisztikai hivatal „Új magyar állampolgárok – Változások az egyszerűsített honosítási eljárás bevezetése után” című átfogó elemzésében, amelynek itt az összefoglalását idézzük.

Ettől kezdve magyar lakcím nélküli, magyar állampolgársággal előzőleg sosem rendelkezett külföldi személy is kaphatott magyar állampolgárságot anélkül, hogy Magyarországon lakhelyet vagy tartózkodási helyet létesített volna. Ezzel a határon túli magyar nemzetiségűek és családtagjaik közül sokan váltak magyar állampolgárrá, ami demográfiai szempontból önállóan is vizsgálandó új jelenség. A jogszabályi változások egyúttal a Magyarországon élő külföldiek egy részének a honosítását is megkönnyítették, mert bevándorlásuk időpontjától függetlenül kezdeményezhették a honosításukat. Mindezek miatt a következőkben külön kezeljük a magyar állampolgárságot megszerzők e két csoportját, a magyarországi lakcímmel rendelkező belföldi, illetve a magyarországi lakcímmel nem rendelkező, határon túl élő honosítottakat. Az új szabályozás bevezetésének időpontja miatt a 2011–2015 évek állnak elemzésünk fókuszában, de a kép teljessége miatt visszautalunk a megelőző időszakra is.

A honosítottak számát nemcsak a hazai jogrendszer, hanem a mindenkori gazdasági és kül-, illetve belpolitikai viszonyok is alakítják, amik között szerepel a kettős állampolgárság törvényi szabályozása és politikai megítélése is a kibocsátó országokban. A szomszédos országok közül Ausztria és Szlovákia korlátozta leginkább a kettős állampolgárságot a vizsgált időszakban. Mindent együttvéve 1993 és 2015 között összesen 843 ezer fő szerezte meg a magyar állampolgárságot határon belül és határon túl, melyből 708 ezer az egyszerűsített honosítás bevezetése utáni időszakra tehető.

A belföldi honosítottakat tekintve a vizsgált, 2011–2015 közötti öt évből az első kettőben jelentősen megemelkedett az esetszámuk, de 2015-ben a statisztika által valaha mért második legalacsonyabb értékre esett vissza. A korábbi évekkel összehasonlítva 2011-ben a belföldi honosítottak száma több mint háromszorosára nőtt, és elérte a 20 500 főt. A teljes vizsgált időszakban összesen 61 ezren váltak határon belül magyar állampolgárrá, több mint hattizedük 2011–2012-ben. A négy domináns országból (Románia, Szerbia, Szlovákia, Ukrajna) származók létszáma már 2010-ről 2011-re többszörösére nőtt, míg az egyéb országokból érkezetteké csak 2014-ben emelkedett meg jelentősen, amikor a magyar nemzetiségűek házastársainak és gyermekeinek honosítását is megkönnyítették. A 2014-es jogszabályi változások a négy kiemelt szomszédos ország állampolgárai közül a szlovákiai gyökerekkel rendelkezőket befolyásolták legnagyobb mértékben, esetükben a honosítottak létszáma 2013-hoz képest másfélszeresére emelkedett.

A belföldi honosítottak előző állampolgárság szerinti összetételét vizsgálva megállapítható, hogy az előzőleg román állampolgárok általában a honosítottak mintegy kétharmadát teszik ki, de 2011–2013-ban arányuk meghaladta a 76 százalékot. A fókuszba állított öt év egyik legjelentősebb változása, hogy az egyéb állampolgárok, vagyis a bevándorlás szempontjából nem a négy domináns országból származók reprezentáltsága közel meghatszorozódott, és 2015-ben elérte a honosítottak 17 százalékát. A belföldi honosítottak között az Ukrajnából érkezők aránya egyenletesen 10 százalék körüli volt, a szerb állampolgároké a 2011-es 8,2 százalékról 3,9 százalékra csökkent, ezzel szemben a Szlovákiából származók gyakorisága 3,0-ról 5,1 százalékra emelkedett.

Ezzel párhuzamosan az egyszerűsített honosítás bevezetésével a kiemelt öt évben több mint tízszer annyi magyarországi lakcímmel nem rendelkező személy szerezte meg a magyar állampolgárságot, mint ahány belföldi, közel 650 ezer. Számuk 2011-től 2013-ig évről évre növekedett (79, 164 és 169 ezer), majd jelentősen visszaesett, és 2015-ben már alig haladta meg a négy évvel korábbit. Összetételük sok tekintetben eltér a belül élőktől. Lényegesen kevesebb közöttük a román (60 százalék) állampolgár, a szlovákoké a fél százalékot sem éri el, többek között a szlovákiai jogi korlátok miatt, sokkal több viszont a szerbeké, míg az ukrán és az egyéb állampolgárok aránya mérsékelten magasabb. A külföldön élő honosítottak állampolgárság szerinti megoszlását tekintve 2011–2015 között a legfeltűnőbb jelenség, hogy az ukrán állampolgárságú honosítottak aránya számottevően nőtt (7-ről 29 százalékra). Ezzel szemben az előzőleg román, szerb és szlovák állampolgársággal rendelkezők arányában csökkenés volt tapasztalható. Az egyéb állampolgárságúak aránya a magyarországi lakcímmel nem rendelkezők között is növekedett.

Az alapvető demográfiai jellemzők tekintetében a határon belüli és határon túli honosítottakra egyaránt jellemző, hogy az addigi közel 50–50 százalékos férfi-nő arány 2011–2015 között kismértékben a férfiak irányába tolódott el. A honosított népesség korösszetétele a Magyarországon élő külföldi népességhez hasonlóan fiatalabb, mint az ország teljes lakossága. 2011–2015 során a belföldi honosítottak köre kismértékben idősödött, az időszak végére közel két évvel nőtt az évente honosítottak átlagéletkora (37 évre). A határon túliak körében ezzel szemben a fiatalok arányának jelentős növekedése tapasztalható, amelynek következtében az átlagéletkoruk 40-ről 32 évre csökkent.

A Magyarországon élő honosított felnőttek körében a nőtlenek, hajadonok aránya 7, a házasoké azonban mindössze 3 százalékponttal magasabb, mint a teljes népességben. A határon túli állampolgárokra ezzel szemben a házasok magas aránya a jellemző, 13 százalékponttal meghaladja a magyarországi össznépességben mérhető értéket, esetükben viszont a nőtlenek, hajadonok aránya azonos a honos népességbelivel.

A magyarországi lakcímmel rendelkező honosítottak több mint fele Közép-Magyarországon él, a többi terület közül Szabolcs-Szatmár-Bereg (7,2 százalék), illetve Csongrád és Hajdú-Bihar megye (6,0 százalék) részesedése emelkedik ki.

2011–2015-ben a határon belül honosított felnőttek iskolai végzettség szerinti megoszlása jól közelíti a hazai teljes népességét. A felsőfokú végzettségűek arányában mutatkozik némi eltérés a honosítottak javára (21, illetve 18 százalék). A 2003–2010 közötti időszakhoz viszonyítva azonban a fókuszba állított periódusban honosítottak kevésbé iskolázottak. A felsőfokú végzettségűek részesedésének csökkenésével szükségszerűen együtt járt, hogy a foglalkozási csoportok között az élmezőnyből háttérbe szorultak a diplomát igénylő szakmák, és az ipari és építőipari (20 százalék), valamint a kereskedelmi és szolgáltatási (18 százalék), illetve a szakképzettséget nem igénylő (17 százalék) foglalkozások szerezték meg az elsőbbséget.

A magyarországi lakcímmel nem rendelkező honosítottak iskolázottabbak, de gazdaságilag kevésbé aktívak, viszont a dolgozók között többen vannak a magasabb szintű képzettséget igénylő foglalkozásúak és kevesebben a fizikai dolgozók, mint a határon belül élők között.

A magyarországi tartózkodás tartamát tekintve a 2011–2015-ben honosítottak közel négytizede legalább nyolc évig élt Magyarországon, mielőtt megszerezte a magyar állampolgárságot. Ha évente vizsgáljuk a tartam szerinti megoszlást, két lokális maximum látható. Az egyik csúcs minden évben a 0–1 év (13–19 százalék), a másik kiugró érték helye változó, és azt mutatja, hogy az adott évben mennyi idő telt el 2007-től, Románia EU-s csatlakozásától. 2011–2013 között a honosítottak egyaránt 13–13 százaléka érkezett Magyarországra 2007-ben, ami 2015-re 8 százalékra mérséklődött ugyan, de még akkor is kiemelkedő.

Tíz határon belüli honosított közül állampolgársági kérelmében 8–9 hivatkozik a magyar származására. A másik két leggyakoribb ok a magyar állampolgárságú házastárs, illetve a magyar állampolgárságú kiskorú gyermek, de ezeket csak minden tizenegyedik, illetve tizenhetedik honosított említette.

KSH

Júniusban motor helyett fék volt a hazai járműgyártás

0

Idén júniusban a magyarországi ipari termelés volumene 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg ugyanannyi munkanappal számolva a növekedés 6,5 százalék. Az idei első félévben a termelés 5,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Az ipari export volumene júniusban 4,6 százalékkal nőtt éves összevetésben. A feldolgozóipari exportértékesítésen belül a 34 százalékot képviselő járműgyártás kivitele 3,6 százalékkal csökkent – közölte a KSH. A feldolgozóipari export 15 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásának külpiaci eladásai azonban 7,2 százalékkal nőttek. Az ipar belföldi értékesítése 2,6, ezen belül a feldolgozóiparé 3,6 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos hónapjához képest.

Az iparon belül a jelentős súlyt (96 százalék) képviselő feldolgozóipar termelése 3,9, a csekély súlyú bányászaté 17,1 százalékkal nőtt. Az energiaipar (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) kibocsátása 0,4 százalékkal mérséklődött. A feldolgozóipar tizenhárom alága közül tízben 0,9 és 21 százalék közötti mértékben nőtt, és csak háromban csökkent a volumen az előző év azonos hónapjához képest.

A májusi növekedés után a feldolgozóipari termelés 29 százalékát adó járműgyártás kibocsátása 1,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A közúti jármű alkatrészeinek termelése 0,9 százalékkal emelkedett, a közúti gépjármű gyártásáé 4,1 százalékkal csökkent. A feldolgozóipari termelésből 12 százalékkal részesülő számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása, illetve ezen belül a legjelentősebb súlyú elektronikus fogyasztási cikk gyártása egyaránt 6,9 százalékkal bővült.

A feldolgozóipari termelés egytizedét képviselő élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása 0,9 százalékkal nőtt. Ezen belül a legjelentősebb részarányú (24 százalék) húsfeldolgozás, -tartósítás, húskészítmény gyártása 5,6 százalékkal csökkent, míg a legnagyobb mértékben, 10,6 százalékkal a dohánytermék gyártása emelkedett. A legjelentősebb visszaesést, 22 százalékot a növényi, állati olaj gyártásában mértük.

A legnagyobb mértékben, 21 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a feldolgozóipari termelésből 7,9 százalékkal részesülő gép, gépi berendezés gyártása, elsősorban a motor-, turbinagyártás kiemelkedő exportteljesítményének köszönhetően. A szintén közepes súlyú fémalapanyag és fémfeldolgozási termék gyártása 9,8, a gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása 5,7 százalékkal nőtt.

A kisebb súlyú (3,3 százalékos) gyógyszergyártás 12,9 százalékkal bővült, mind a hazai, mind a külpiaci eladások élénkülése miatt. Három hónapja tart a csökkenés a vegyi anyag, termék gyártásában: a kibocsátás 0,3 százalékkal mérséklődött júniusban.

A megfigyelt feldolgozóipari ágazatok összes új rendelésének volumene 6 százalékkal nőtt 2016 azonos hónapjához képest. Az új exportrendelések 7, az új belföldi rendelések 0,4 százalékkal emelkedtek. Az összes rendelésállomány 2,4 százalékkal elmaradt a 2016. júniusitól.

Kétszámjegyű növekedésnek örülhettek a hazai szállodák

0

Az idei első fél évben kétszámjegyű növekedést értek el a magyarországi szállodák. A magyarországi hotelek összes bruttó forgalma 17,4 százalékkal, a budapestieké 19,9 százalékkal, a vidékieké 14,9 százalékkal múlta felül a tavalyit.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) elemzése szerint a szállodák bruttó szobaárbevétele 104,57 milliárd forintra nőtt, a szállodák összes bruttó forgalma 179,13 milliárd forintra emelkedett. A budapesti szállodák az első fél évben 12 százalékkal magasabb, 58,8 milliárd forint bruttó szobaárbevételt, és 91,36 milliárd forint összes bruttó forgalmat értek el, ez utóbbi csaknem 20 százalékos növekedésnek felel meg. A balatoni régióban a szállodák mutatói szintén kétszámjegyű növekedést értek el: összes forgalom az első fél évben 13,1 százalékkal, a szobaárbevétel 13,8 százalékkal múlta felül a bázist.

A jelentés felhívta a figyelmet arra, hogy január és június között a szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 42,3 százaléka, a belföldi vendégéjszakák 10,6 százaléka, a külföldi vendégéjszakák 66,3 százaléka, az összes szállodai árbevétel 51 százaléka, szoba árbevétel 56,2 százaléka budapesti hotelekben realizálódott, miközben a szállodai kapacitás közel 33 százaléka volt Budapesten.

Január és június között a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 főváros – Bécs, Budapest, Prága Pozsony, Varsó – között Budapest az egy kiadható szobára jutó szobaárbevétel (REVPAR mutató) alapján 58,8 euróval a 3. helyet érte el Bécs és Prága mögött, Pozsony és Varsó előtt. Az első félévben országos szinten a 3 csillagos hotelek teljesítménye javult a legnagyobb mértékben: ezeknél a bruttó REVPAR (6 689 forint) 22,9 százalékkal múlta felül a bázist.

Az első fél évben a belföldi vendégéjszakák 7,9 százalékkal, a külföldiek 12,7 százalékkal nőttek. A külföldi vendégszám növekedés főleg a Budapest iránti továbbra is jelentős keresletnövekedés eredménye a jelentés szerint. A belföldi kereslet szempontjából fontos SZÉP-kártya forgalom a hazai szállodákban, az első félévben 7,538 milliárd forint volt, ami a bázisnál 11,3 százalékkal nagyobb. Ez a magyarországi hotelek 34,457 millió forint belföldi szállásdíj bevételének 21,9 százalékát tette ki. Az első fél évben 8 szálloda nyílt meg 407 szobával, ebből 4 Budapesten. (MTI)

Negyedével nőtt tavalyhoz képest az OTP félévi profitja

Az OTP bankcsoport az idei második negyedévben 80,6 milliárd forint konszolidált adózott nyereséget ért el, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. Az első félévet így 133,5 milliárd forint profittal zárta, amely 26 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest.

Az OTP a féléves és a második negyedéves eredmény javulását döntően a kockázati költségek mérséklődésével, a működési eredmény javulásával, a vállalati nyereségadó csökkenésével magyarázza. A csoport összes bevétele 204,521 milliárd forint volt a negyedévben, 8 százalékkal haladta meg az előző, és 13 százalékkal az egy évvel korábbi negyedévét. A féléves bevételek egy év alatt 10 százalékkal 393,277 milliárd forintra emelkedtek.

A működési kiadások növekedése szerényebb volt, a negyedéves és féléves költség is 7 százalékkal emelkedett, 107,256 milliárd, illetve 207,291 milliárd forintra. A kockázati költségek negyedéves összehasonlításban 21 százalékkal, 9,8 milliárd forintra csökkentek a június végéig tartó időszakban, ez éves szinten 19 százalékos mérséklődés. Az első fél évben 32 százalékkal, 22,308 milliárd forintra estek vissza a bázisidőszakhoz képest.

A jelentés már tartalmazza a Société Générale Csoporttól 425 millió euróért megvásárolt horvát Splitska banka adatait is, ezáltal például a horvát leánybank a csoporton belül az OTP Core utáni második helyet tudhatja már magáénak a hitelportfólió nagysága szempontjából, amely eddig a DSK banké volt.

A negyedéves konszolidált korrigált eredményhez a csoport magyarországi alaptevékenysége, az OTP Core 49,4 milliárd, a bolgár DSK Bank 12 milliárd, az orosz leány 7,5 milliárd, a horvát 6,9 milliárd, az ukrán pedig 2,5 milliárd forinttal járult hozzá. A többi kelet- és közép-európai leánybank összesen 2,4 milliárd forint veszteséget szenvedett el, és az orosz internetes Touch Bank is 1,4 milliárd forint veszteséggel zárta a negyedévet.

A kamat és a nettó díjbevételek 6 és 24 százalékkal emelkedtek éves összehasonlításban a második negyedévben, míg az előző negyedévhez képest 4 és 21 százalékkal nőttek. A csoport mérlegfőösszege a negyedévben 7, éves összevetésben 14 százalékkal, 12 145 milliárd forintra nőtt.

A hitelállomány 14 és 21 százalékkal 6 530 milliárd forintra, a betéteké 10 és 18 százalékkal 9 215 milliárd forintra gyarapodott. A 90 napon túl késedelmes hitelek aránya 12,2 százalék volt, ami 1,9 százalékpontos csökkenés az előző negyedévhez képest. A csoport 49 milliárd forintnyi nem teljesítő állományt értékesített. (MTI)

Nagy a pezsgés a hazai ásványvíz- és üdítőgyártásban

Több mint 380 üdítő- és ásványvízgyártással foglalkozó vállalkozás működik Magyarországon. A vállalkozások éves árbevétele megközelíti a 230 milliárd forintot.

Az ágazat bevétele – a leadott pénzügyi beszámolók tanúsága szerint – 2015-ben lépte át a 200 milliárd forintot, tavaly pedig abszolút rekordot jelentő 228,8 milliárd forint volt. Pedig 107 vállalkozás tavalyi árbevételéről nincs is hivatalos adat – írja a Világgazdaság az Opten céginformációs szolgáltató adatai alapján.

A Nielsen piackutató adatai szerint tavaly március és idén február között a szénsavas üdítők piaca 66 milliárd forintra volt tehető, az ásványvizeké 63 milliárdra, a jeges teáké 17 milliárdra. A Tesco áruházlánc közléséből kiderül, hogy egyre nagyobb teret hódítanak az ízesített ásványvizek is.

Romániában is találtak a rovarirtóval szennyezett holland tojásból

Fipronil rovarirtó szerrel szennyezett tojáskészítményt találtak az élelmiszerbiztonsági ellenőrök Romániában az uniós gyorsreagáló rendszerben közzétett figyelmeztetés alapján.

A Németországból érkezett egytonnás folyékony tojássárga-szállítmányt egy Temes megyei raktárban foglalták le, még mielőtt az áru a felhasználókhoz került volna. A tojáskészítményt elégetik – közölte a román állategészségügyi és élelmiszerbiztonsági hatóság (ANSVSA). Az ANSVSA területi szervezeteit készenlétbe helyezték, hogy azonnal közbeléphessenek, ha újabb figyelmeztetést kapnak az uniós rendszerben.

Az ANSVSA eddig is végzett szúrópróbaszerű ellenőrzéseket a baromfiipari létesítményeknél, amióta múlt héten felmerült a rovarirtószer-szennyezés gyanúja a holland tojástermelő telepeken. A szennyezés gyanújával 180 tojástermelő telepet zártak be, amelyek közül több mint 25 helyszínen szennyezett tojásokat is találtak. 

Holland eredetű szennyezett tojást Németországban, Belgiumban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Svájcban, Szlovákiában és Hongkongban is találtak a hatóságok. A Fipronil rovarirtó szert az állatgyógyászatban használják élősködők, bolha, tetű és kullancs irtására. Emberi fogyasztásra szánt állatok kezelésére azonban nem alkalmazzák, mivel nagy mennyiségben a szervezetbe kerülve máj-, pajzsmirigy- vagy vesekárosodást okozhat. (MTI)

Végvári vigasságok péntektől Egerben

Ostrom 1552 címmel rendezik meg péntektől a XXII. Végvári Vigasságokat az Egri Várban. A fesztivál csúcspontjaként csaknem 230 hagyományőrző eleveníti fel az 1552-es dicső ostromot és az Egri csillagok című regény jeleneteit.

Petneházi-Halász Noéminak, a szervező Dobó István Vármúzeum illetékesének tájékoztatása szerint a vasárnapig tartó fesztiválon a kulturális események mellett elsősorban a középkori hadi tevékenységeket bemutató programokkal, bajvívással, íjászversennyel, fegyver- és viseletbemutatókkal készülnek a szervezők. A hagyományőrző csapatok „táborában” életképek és mesterségbemutatók várják az érdeklődőket, akik például tábori lelkésszel, borbéllyal, csiszárral, füvesasszonnyal és egy hadmérnökkel is megismerkedhetnek.

A három nap alatt a hagyományőrzők többször is végigvonulnak a belvároson, de zászlóforgatókkal és portyázó török martalócokkal is találkozhatnak a látogatók, akik a Dobó téren több török-magyar összecsapás tanúi is lehetnek. A 1552-es emlékcsatát szombaton és vasárnap is megrendezik a palotaudvaron és az alsó várudvaron.

A gyerekeket népi játszótér, pónilovaglás, kézműves várműhely és apródiskola is várja vitézi ötpróbával és vitézavatási ceremóniával. Lesz solymász- és tűzzsonglőr-bemutató, szultáni audiencia és egy oszmán főúri sátorba is ellátogathatnak az érdeklődők, akik megkóstolhatják a török kávét és a rózsavizet is. A szakember szerint nagy érdeklődésre tarthatnak számot a régizene-bemutatók és táncházak, valamint a Kerekes Band szombati koncertje is.

A fesztivál idején tradicionális mesterségek kézművesei kínálják portékáikat és mutatják be a szakma mesterfogásait. Az idei rendezvénynek is elmaradhatatlan része lesz a középkori piac, amelyen kipróbálhatók lesznek különféle mesterségek – gyertyamártás, rézművesség, papírmerítés – fogásai.

Pénteken és szombaton háromféle szakmai tárlatvezetésen is részt vehetnek a Dobó István Vármúzeumban az érdeklődők. Szó esik az egri nők hőstetteinek megjelenítéséről a képzőművészetben, az Egri csillagok kapcsán a legenda és a valóság közti különbségekről, és fáklyafénynél járhatják be a résztvevők a Kazamatákat. (MTI)

Egyre több támogatási lehetőség segíti a startupokat

Egyre több támogatási lehetőség nyílik a magyarországi startup vállalkozások számára, amelyeknek a nemzetközi piacon nagyon erős versenyben kell helyt állniuk.

Az állam új szemlélettel tekint a kezdő vállalkozásokra, így a korábban hiányzó kezdő finanszírozások, egyebek között a startup-ökoszisztéma fejlesztésére kiírt programok által is biztosítottak, a magyar startupok új generációja pedig nemzetközi szinten is sikeres lehet a következő években – mondta  Kovács Zsolt, az Enterprise Hungary alapítója, az EH Invest inkubátorház igazgatóságának elnöke a szeptemberben induló InnoEnergy PowerUp! verseny kapcsán tartott háttérbeszélgetésen. 

Kiemelte, hogy a tervek szerint a Millenárison létrejövő Startup Campus is segíteni fog abban, hogy a régió innovációs versenyében Budapest előrébb léphessen. Hangsúlyozta, hogy az energetikai startupokat nagyvállalati együttműködésekkel is segíteni kell, a szektorhoz kapcsolódó innovációk kiaknázásában pedig – kutatási kapacitásuknak köszönhetően – az egyetemeknek is fontos szerep jut.

Fazekas Esztella, a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Kft. tudásmenedzsment központjának szakértője úgy látja, hogy a magyar startupok érdeklődnek a versenylehetőségek iránt, a startup közösség fejlődik és egyre jobb ötletekkel jelentkezik. Bár a külföldi megjelenés nehéz és a nemzetközi pályázatokon is az érettebb fázisú pályázatok esélyesebbek, a nemzetközi kapcsolatrendszerek a kezdőket is segíthetik, és ezt a szakértő szerint a magyarországi vállalkozások egyre jobban értik.     

Hozzátette, hogy ötletek megvalósításához nemcsak humán erőforrásra, hanem költséges infrastruktúrára – például kutatólaborokra, költséges eszközökre – is szükségük lehet a vállalkozásoknak, emellett érdemes figyelniük a nemzetközi fejlesztési irányokat, hiszen a nemzetközi trendekhez nem illeszkedő fejlesztések nehezebben jutnak nemzetközi forrásokhoz. 

Fischer Zoltán startupper, a tavalyi PowerUp! verseny döntőse úgy fogalmazott, hogy a startup a „mai kor aranyláza”, de a többség a rendkívül erős versenyben nem képes fennmaradni. A sikeres cégek viszont hosszú távon várhatóan megalapozottabban tudnak majd működni – tette hozzá.

Dervalics Ákos energiaipari innovációs és business coach a rendezvényen arról beszélt, hogy az energetika lassan változó iparág, a mostani változások mégis jelentősnek látszanak, hiszen átalakul többek között a hálózatmenedzsment, előtérbe kerül az energiatárolás probléma, az elektromos autózás pedig új igényeket generál.

Az InnoEnergy PowerUp! versenyre szeptember 11-ig lehet pályázni, ekkor indul az elbírálási időszak. A magyarországi elődöntő október közepén lesz, a  regionális döntőt pedig november 22-én tartják Budapesten. (MTI)

A magyar munkavállalók egyre stabilabbnak tartják munkahelyüket

A magyar munkavállalók egyre inkább bíznak állásuk stabilitásában, és egyre könnyebbnek tartják, hogy szükség esetén új munkahelyet találjanak – derül ki a BNP Paribas Cardif biztosító és a Medián legfrissebb, 1200 ember megkérdezésén alapuló, reprezentatív munkaerő-piaci felméréséből.

A BNP Paribas Cardif Munkaerőpiaci Stabilitási Indexe az előző év azonos időszakához képest 6 ponttal, 66 pontra emelkedett 2017 nyarán. A mérőszám azt fejezi ki egy 100 pontos skálán, hogy a munkavállalók mennyire bíznak állásuk hosszú távú stabilitásában.

Iskolai végzettséget tekintve 69 ponttal továbbra is a diplomások alkotják a legbizakodóbb csoportot, ezt követik 66-65 ponttal a legalább érettségivel, illetve szakmunkás végzettséggel rendelkező munkavállalók.

A közleményben felidézték, hogy míg 2015 nyarán 37, egy évvel később 40, idén áprilisban pedig 47 pont, addig idén nyáron 44 pontot ért el a skálán az az érték, amely azt mutatja, hogy a munkavállalók saját megítélésük szerint milyen könnyen találnának új munkahelyet, ha állásukat elveszítenék.

Arra is rámutattak, hogy a férfiak 65 százaléka, a nők 71 százaléka érzi úgy, hogy több mint 5 évig megmarad a munkahelye. A diplomások körében ez az arány 70, míg a fővárosban élőknél 75 százalék.

Lakóhely szerinti bontásban a budapestiek és a falvakban élők a legoptimistábbak 67-67 ponttal, őket követik a városokban élők 66 ponttal. Mindhárom csoportban nőtt a bizalmi index 2016 hasonló időszakához képest, a fővárosban 2, a városokban 6, míg a falvakban élők körében 10 ponttal. (MTI)

Ezek az ország tortái 2017-ben

A Balatoni habos mogyoró lett idén Magyarország tortája, míg a Magyarország cukormentes tortája verseny nyertesének a Pöttyös Pannit választották – jelentették be csütörtökön Budapesten.

A Balatoni habos mogyorót a budapesti Sugar! Design Cukrászda cukrásza, Vaslóczki Orsolya készítette, a Pöttyös Panni tortát pedig Varga Margit, a budapesti Zazzi Cukrászda cukrásza alkotta meg (fenti képünkön: MTI Fotó: Soós Lajos).

Az alábbi képen Varga Margit, a budapesti Zazzi Cukrászda cukrásza, a Pöttyös Panni tortája, Magyarország cukormentes tortája készítője, és Vaslóczki Orsolya, a budapesti Horváth Cukrászda Kft. cukrásza, a Balatoni habos mogyoró, Magyarország tortája alkotója a díjnyertes tortákkal az augusztus 20-i ünnepi rendezvények szervezőinek sajtótájékoztatóján az Országház Vadásztermében 2017. augusztus 10-én. (MTI Fotó: Soós Lajos):

A Szent István-napi kenyér a Kurdi Family Kft. Görböc kenyere lett idén.

A két édességet és a Szent István-napi kenyeret először augusztus 19-én és 20-án a Magyar Ízek Utcáján lehet megkóstolni. (MTI)

Közös sátorban a NAV és a Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum a Szigeten

Idén közös sátorban mutatkozik be a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal (NAV) a Pénzügyőr- és Adózástörténeti Múzeum (PAM) a Civil Szigeten. A NAV sátor minden nap a Pénzügyőr Zenekar fúvósainak ébresztőjével nyílik.

Dvorszky Anikó, a PAM munkatársa: az adóhatóság rendszeres kiállítója a fesztiválnak. Az idei kiállítás valóságos időutazást kínál, hiszen éppen 150 éves a pénzügyőrség, 75 éves a Pénzügyőr Zenekar, és 30 éve jött létre az adóhivatal, közismert nevén az APEH. A NAV és PAM közös sátrában az évfordulókhoz kapcsolódik a program, a látogatók képzeletben bejárhatják a pénzügyőrség, az adóhivatal és a népszerű Pénzügyőr Zenekar korszakainak jellemző pillanatait, megismerhetik az egykori eszközöket, dokumentumfajtákat, egyenruhákat.

A szigeti tárlaton ki lehet próbálni a régi korok kellékeit, a hagyományos írógép kipróbálása például nagy meglepetést okoz a számítógéphez szokott fiataloknak. A fesztiválozók különböző korszakok pénzügyőrfiguráival is fényképeztethetik magukat, és vámzár-karkötőt is készíthetnek az extrém emlékre vágyók. A sátorban magyar és angol nyelven is tesztelhetik tudásukat a vendégek, akik a megmérettetés után ajándékra számíthatnak. A sátorban a fesztivál egész ideje alatt ügyfélszolgálat is működik – tette hozzá Dvorszky Anikó. (MTI)

Képünk illusztráció: Pink koncertje a nulladik napon (MTI Fotó: Mohai Balázs).

Mi a legvonzóbb a vállalkozói létben?

A hazai cégvezetők a függetlenséget tartják a legmotiválóbbnak a vállalkozói létben, míg egy részük az alkalmazotti életformát megunva nyargalt át a másik oldalra. Leginkább 31–40 éves kor között lesz valakiből cégvezető, de akad olyan is, aki 50 éves kora felett váltott – derül ki a K&H: üzletet ide! programjának felméréséből.

A félezer hazai kkv megkérdezésével történt felmérés arra kereste a választ, hogy a cégvezetőket mi késztette vállalkozásuk létrehozására. „Az eredmények azt mutatják, hogy a vállalkozói létben egyértelműen a függetlenség a legmotiválóbb tényező (31 százalék), a cégvezetők majd negyedét (23 százalék) pedig éleslátása segítette a vállalkozóvá válásban, hiszen olyan piaci lehetőséget látott meg, amelyet nem lehetett kihagyni. Emellett egy részük egyszerűen megunta az alkalmazotti létet, illetve inkább kihívásra vágyott” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. Érdekes adat, hogy durván minden tízedik cégvezető a családi örökség részeként lett vállalkozó, miközben további 9 százaléot saját ötletének megvalósítása terelt ebbe az irányba.

„Amellett, hogy a vállalkozói lét vonzó és jövedelmező, azt is figyelembe kell venni, hogy a sikernek ára van: önállóan, sokszor kockázatot vállalva kell tudni döntéseket hozni, reagálni a fogyasztói igények és a piac változásaira. Ezért is kívánunk segítséget nyújtani a K&H: üzletet ide! vállalkozásösztönző programunkkal, amelyben felmérjük az aktuális lakossági igényeket, emellett pedig lokáció alapú gazdasági adatokat és a vállalkozás működtetéséhez hasznos tippeket is adunk” – mondta el Kovács Viktor Zoltán

Fiatalon kell belevágni?

A kutatás azt is feltérképezte, hogy Magyarországon átlagosan hány évesen lesz valakiből cégvezető. „Az eredményekből az látszik, hogy leginkább fiatal felnőttkorban válunk cégvezetővé. A legtöbben ugyanis 3 –40 éves korban (42 százalék), egy jelentős részük pedig ennél is fiatalabban, 31 éves kora előtt éri el ezt a pozíciót (30 százalék). Nem ritka azonban az sem, hogy valaki 50 éves kor felett jut el idáig (8 százalék), sohasem késő tehát megvalósítani álmainkat” – tette hozzá Kovács Viktor Zoltán.

Kiemelt támogatás a 2017. évi fagy- és jégesőkárosultaknak

A Földművelésügyi Minisztérium 100 százalékos kamat-, kezességi díj és költségtámogatás nyújtásával segíti azokat a jégeső vagy fagykárt szenvedett, ültetvényes gazdálkodást folytató termelőket, akik az Agrár Széchenyi Kártya (ASZK) Konstrukció, az MFB Agrár Forgóeszköz Hitelprogram 2020 vagy az MFB TÉSZ Forgóeszköz Hitelprogram 2020 keretében vesznek fel hitelt.

A 100 százalékban támogatott hitel összege ültetvény hektáronként legfeljebb 1 millió forint, a támogatás pedig a 2017. augusztus 8. és 2017. december 31. között megkötött, illetve hatályba lépett hitelszerződésekhez kapcsolódóan vehető igénybe.

Az előzőeken túl kedvezőbbé váltak az ASZK Folyószámlahitel feltételei is, így a termelők még könnyebben és jobb feltételekkel juthatnak a gazdálkodást segítő hitelhez. Ezek alapján a felvehető maximális hitelösszeg 50 millió forintról 100 millió forintra, a tárgyi biztosíték nélkül felvehető hitel összege 15 millió forintról 25 millió forintra emelkedett. Ugyancsak 15 millió forintról 25 millió forintra nőtt az egy teljes lezárt üzleti évvel nem rendelkező fiatal mezőgazdasági termelők számára nyújtható hitelösszeg.

A kapcsolódó jogszabály módosításokat a 39/2017 (VIII.7.) FM rendelet, valamint az ASZK Üzletszabályzat tartalmazza – hívja fel a figyelmet a minisztérium közleménye.

Évszakonként is változó, mikor milyen ingatlant célszerű meghirdetni

0

Egy jó ingatlan mindig gazdára talál, nem mindegy viszont, hogy mennyi idő alatt és mennyiért. Apró trükkökkel és egy kis odafigyeléssel könnyen kihozható a maximum a lakáseladásból.

A nyár összességében szezonális visszaesést jelent a lakáspiacon, amit az évszak második felében az egyetemisták albérlet- és lakáskeresése mozgat meg. Hagyományosan július végén hirdetik ki a felvételi ponthatárokat. Idén közel 106 ezer diák adta be a jelentkezését, így a nyár utolsó hónapjában várhatóan több tízezer fiatal néz lakás után. Sokan közösen költöznek albérletbe, azonban a felsőoktatási intézmények közelében elhelyezkedő egyszemélyes garzonlakások is nagy népszerűségnek örvendenek.

Nemcsak az egyetemistákat mozgatja meg az őszi iskolakezdés: ebben az időszakban több tízezer gyerek kezdi meg az általános vagy középiskolát. Sokszor egészen távol az addigi lakhelyétől, így a szülők gyakran úgy döntenek, hogy a sokéves utazgatás helyett inkább egyszer költöznek, az iskolához közel.

A lakáskeresés általában már korábban elindul, de a költözés gyakran marad őszre. Így azoknak, akiknek egy vagy akár több iskola közelében van eladó lakásuk vagy házuk, érdemes ezt is figyelembe venniük. Egy másik, sokkal praktikusabb szempontra is rámutat az OTP Ingatlanpont, amiért érdemes kivárni az őszt: a nyaralásra való készülődés és a vakáció miatt több hét is kieshet az aktív lakáskeresésből, ősszel az emberek jobban ráérnek, több lakást meg tudnak nézni. 

A tél holtszezon a lakáspiacon. Persze teljesen nem áll le az adásvétel, de egy egészen egyszerű ok, a hideg miatt jelentősen csökken az emberek lakásvásárlási kedve. Ilyenkor nemcsak az ünnepek vonják el az energiákat, hanem egészen egyszerűen a potenciális vásárlóknak nincs kedve házról házra járni a hideg, kellemetlen időben.

Tavasszal a jó idő beköszöntével jelentősen megnövekedik az ingatlanok iránti kereslet. Ebben az évszakban kezdődik el igazán a nyaralók szezonja is. A vevők ilyenkor kezdik el komolyabban a keresést, az érdeklődés május végén a legmagasabb. Az OTP Ingatlanpont adatai szerint az utolsó tavaszi hónapban akár 80%-kal több nyaralásra alkalmas ingatlant adhatnak el az év többi részével összevetve. Az elmúlt években növekvő igény mutatkozik az új üdülőépületekre is; tavaly az átadott üdülőegységek száma több mint 30 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbiakét, s a kiadott engedélyek száma is nőtt.

Aki luxusingatlant szeretne eladni, annak jó hír, hogy nem kell kivárnia semmilyen időszakot. Ez persze nem azt jelenti, hogy a luxusingatlanok azonnal elkelnek, sokkal inkább azt, hogy ez egy olyan kategória, amit kevésbé az átlagos év szezonalitása határoz meg – sokkal inkább a potenciális vevő kitartó felkutatása hoz valódi eredményt.

Lakáseladás során sokan nem gondolnak arra, hogy az évszakokhoz köthető szokásokon és még az időjáráson is múlhat az ingatlan eladásának sikere. Pedig az év minden szakaszában megfigyelhetőek olyan mérföldkövek, amelyek javítják, vagy éppen rontják az egyes ingatlantípusok eladási esélyeit – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Van még potenciál a magyarországi autógyártásban, csak bírjuk munkaerővel

0

A járműgyártás adja a magyar ipar teljesítményének közel harmadát, a szektorban több mint 154 ezren dolgoznak. A már jelenlévő autóipari cégek további fejlesztéseket terveznek és új beruházók is jöhetnek még, ugyanakkor a munkaerőhiány már most gondot jelent a vállalkozások számára.

Magyarország teljes exportjának 20 százalékát az autóipar adja, és a világ húsz legnagyobb autóipari beszállítójából tizenöt van jelen hazánkban. A négy nagy hazai autógyártó mindegyikénél – a folyamatos gyártáson kívül – jelentős beruházások zajlanak. Az Audi gyárfejlesztése mellett a Mercedes tervei között szerepel a meglévő üzem 580 millió eurós fejlesztése és egy új gyár felépítése is, mely egymilliárd eurós befektetést igényel – írja elemzésében az Euler Hermes.

A Suzuki esztergomi gyára 1992 óta töretlenül üzemel, míg az Opel új tulajdonosa nemrég jelentette be a magyar üzem hosszútávú fejlesztési terveit. További pozitív hír a szektor számára, hogy a 2017 első félévében bejelentett, állami támogatást is élvező, tervezett hazai nagyberuházásokból nagyságrendileg minden harmadik (35 százalék) köthető az autóiparhoz.

A hazai gépjárműgyártók első szintű, közvetlen beszállítói a magyar gazdaság egyik legfontosabb szereplői jelenleg, és az Euler Hermes besorolása alapján többnyire az alacsonyabb kockázatú kategóriába tartoznak. Ennek oka a hosszútávú szerződések megléte a gyártókkal, a folyamatos innováció, a kifejezetten szigorú audit szabályok alkalmazása, illetve a szektorra jellemző, az átlagnál megbízhatóbb fizetési fegyelem.

Éppen ezért a hazai beszállítói szektorban lévő cégek általánosságban jó pénzügyi-nyereségességi mutatókat tudnak felmutatni, és ennek megfelelően az egész hazai autóipar is az alacsony kockázatú szektor-besorolásban található az Euler Hermes besorolása alapján. Ezzel összefüggésben megemlíthető, hogy a cég által a magyarországi piacon nyújtott hitelbiztosítási fedezet 14 százaléka köthető az autóiparhoz.

A magyar autóipari termelés 92 százaléka exportra megy, így ezt a szektort lehetetlen elszigetelten, csak a hazai folyamatokra fókuszálva elemezni. Mindez azt is jelenti, hogy a globális trendek és folyamatok szinte azonnal éreztetik hatásukat: a német gazdaság esetleges lassulását, a Brexittel kapcsolatos kihívásokat, a kínai vagy éppen az orosz piacok problémáit azonnal megérezzük.

Az erős exportfüggőség természetesen a beszállítókra is vonatkozik, és az ő esetükben is – akár a multikra, akár a hazai KKV beszállítókra gondolunk – egyre fontosabb a gyors reagálás és az, hogy fejlesztéseikben, beruházásaikban is előrelátó módon, igyekezzenek mindig egy lépéssel a versenytársaik előtt járni – mondja Bujdosó Tünde, az Euler Hermes Hitelbiztosító kockázatkezelési igazgatója.

Az infotainment és a telematikai rendszerek növekvő fontossága miatt tehát a beszállítóknak is alkalmazkodniuk kell: a szoftverfejlesztés jelentősége egyre növekszik az elmúlt időszakban, megváltoztatja az iparág szereplői számára az új termékek és szolgáltatások kialakításának ütemezését. A számítógépes rendszerek stabilitása-fejlesztése, például az önvezető autókhoz kapcsolódóan egyre kritikusabbá válik, és ennek megfelelően a K+F+I költések szerepe is tovább emelkedhet ezen a területen. Mindezt felismerve a 2014-2020-as költségvetési időszakban a magyar kormány hárommilliárd eurót fordít K+F+I területekre, melynek feltehetően egy jelentős része fog az autóipari beszállítóknál hasznosulni, ez pedig további lökést adhat a szektornak.

A beruházások a következő években sem állnak le: a Mercedes még tavaly jelentette be, hogy egymilliárd eurós beruházás keretében Kecskeméten egy új üzemet hoz létre. 2017 május végén felavatták a Samsung százmilliárd forintos beruházásban létrejött elektromosjármű-akkumulátor gyárát Gödön, mely az európai elektromos autóipar fellendülésében is fontos szerepet kaphat. Ugyanebben az időpontban, bő két hónapja Zalaegerszegen elkezdték építeni azt az európai szinten is egyedülálló tesztpályát, amely a hagyományos mellett az önvezető járművek tesztelésére és fejlesztésére is alkalmas lesz. A beruházás értéke 40 milliárd forint.

Szintén az elektromos és az önvezető autókhoz kapcsolódó hír, hogy a Tesla, várhatóan az év végéig, megépíti Győrben az első Supercharger névre keresztelt töltőállomását. Ugyanakkor az, hogy a Tesla európai gyártásának központja melyik ország lesz a régiónkban, feltehetően a 2017-es év második felében dőlhet csak el. Mindez egy közel ötmilliárd eurós beruházás lehet, mely természetesen egyből feltenné hazánkat az elektromos autógyártás világtérképére.

Lakást, házat néznek Pakson az erőmű bővítésén dolgozó oroszok

Roham még nincs, de már el kezdték nézni a kiadó lakásokat, családi házakat Pakson az atomerőmű bővítésén dolgozó oroszok.

Elsősorban jó minőségű családi házat, esetleg társasházi lakást bérelnének Pakson az atomerőmű bővítésén dolgozó orosz állampolgárok. Várhatóan a bérlés mellett a tartósan itt maradók egy része vásárlásban gondolkozik majd – mondta az Idexnek Soóki-Tóth Gábor, az Otthon Centrum elemzési vezetője.

Fokozódó érdeklődésre az ingatlanosok és város egyaránt számít. Fejlesztések is várhatóak, köztük több száz családi ház, lakás épülhet. Ezen kívül lesz elkerülő út és a kalocsai Duna híd is megépülhet. „Természetesen nem mindenki Pakson lakik majd, de az itt maradó üzemeltetőknek városunkban kell lakhatást biztosítanunk, bölcsődével, oktatási, kulturális és egészségügyi létesítményekkel” – idézi a hírportál Szabó Péter alpolgármestert, aki májusban beszélt erről a Paksi Hírnöknek.

A paksi beruházás csúcsa 2021-2022 környékén várható, ekkor nagyjából hétezer ember dolgozik majd a beruházáson. A velük együtt érkező családtagokkal együtt akár 10-12 ezer ember lakhatását, ellátását, a gyerekek esetében oktatását kell megoldani Pakson illetve a környező településeken.

Így újul meg az adózás rendje – A legfontosabb változások

0

Augusztus 18-ig véleményezhetők az adózás rendjének megújítására kidolgozott törvénytervezetek. Még van idő a visszajelzésre – hívják fel a figyelmet a Mazars szakemberei.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) már több mint egy éve megkapta azt a feladatot, hogy tegye átláthatóbbá, illetve egyszerűsítse a magyarországi adóeljárási szabályokat – emlékeztetnek friss Adóhírlevelükben a Mazars szakemberei. A július végén megjelent két törvénytervezet ezért 2018-tól leváltaná (hatályon kívül helyezné) a korábbi adózás rendjéről szóló törvényt (az Art-ot). A kiadott dokumentumok azonban most még véleményezhetőek, az NGM várja az adózók visszajelzéseit, észrevételeit. A tervezetek ezen a linken érhetők el.

Miért újítják meg az adózás rendjének szabályozását?

A jogalkotó célja egy rövidebb, könnyebben érthető, az adóhatóság szolgáltató jellegét is hangsúlyozó anyag megalkotása. Az átláthatóságot elősegítendő kiemelt szempont volt, hogy az adózás rendjét leíró jogszabály kevesebb részletszabályt tartalmazzon. A jelenlegi szabályozásban ugyanis sok eljárási szabályt a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvényben (Ket.) kellett keresni, így az adózási szabályokat az általános közigazgatási szabályokkal párhuzamosan értelmezni. Ez megnehezítette a jogalkalmazást.

Hogyan újul meg az adózás rendje?

2018-tól sikerülhet a leválás a többi közigazgatási szabályról, azaz az adóigazgatás ebből a szempontból „a saját lábára állhat”. Valójában továbbra is két jogszabályt kell alkalmazni, azonban mindkettő kifejezetten az adójogviszonyokra fókuszál majd:

  • lesz egy általános eljárási szabályokat tartalmazó jogszabály (az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény), emellett
  • az adózói jogok és kötelezettségek részletszabályait is új törvény tartalmazza majd (az adózás rendjéről szóló törvény).

Az átláthatóság jegyében az alapelvek között új elemként jelenik meg a közérthetőség elve. Emiatt a korábbi Art.-ból számos olyan részletszabályt vettek ki, ami valójában nem általános adóeljárási rendelkezés, hanem például a személyi jövedelemadó, a társasági adó, iparűzési adó, vagy Áfa adónemekhez kapcsolódott. Ezek most majd a megfelelő anyagi jogi jogszabályban kaphatnak helyet. Emellett a kormány számos területen kap felhatalmazást, hogy rendeletben alkosson részletszabályokat. Tehát a két új törvény mellett számos törvénymódosításra és kormányrendeletre is számíthatunk az őszi ülésszakaszban.

Milyen tartalmi újdonságok vannak?

A strukturális változás mellett vannak tartalmi újdonságok is:

  • megszűnik az ún. fokozott adóhatósági felügyelet intézménye csakúgy, mint az adószám felfüggesztése;
  • az adóellenőrzések időtartama nem haladhatja meg a 365 napot;
  • új szolgáltatásként jelenik meg a mentorálás, azaz a maximum 6 hónapos a szakmai segítségnyújtás, amelyet minden kezdő vállalkozásnak felajánl a NAV;
  • a szándékos adóeltitkolás esetén kiszabható – jelenleg 200 százalékos – bírság mértéke a felére csökken, emelkedik viszont a késedelmi- és önellenőrzési pótlék, illetve a NAV által fizetendő kamat összege is;
  • a fellebbezésről lemondó adózók a bírság felének elengedésére lesznek jogosultak.
Új szabályok szerint bírságol a NAV 2018-tól: a büntetési tételek várható változásáról itt írtunk.

Mi a jogalkotás várható ütemterve?

A mostani két új tervezet augusztusi véleményezése után szeptemberben kerül a parlament elé, és várhatóan októberben fogják elfogadni. A fent bemutatott jogszabályi átalakítások miatt azonban – várhatóan – késő őszre újabb jókora adócsomaggal készül a jogalkotás. Emellett novemberben új adóvégrehajtási törvény is várható, tekintettel arra, hogy a végrehajtási szabályok is teljesen kikerülnek az Art-ból.