Kezdőlap Blog Oldal 658

Ők a hazai digitális piac legmeghatározóbb személyiségei

Idén nyolcadik alkalommal állította össze a digitális piac legmeghatározóbb 25 személyét tartalmazó toplistát a Marketing&Média. Növekedett a női szereplők száma, közülük idén már hárman vannak a tíz legbefolyásosabb digitális szakember között.

Látványosan megerősödtek az e-kereskedelmi vezetők az idei toplistán, miközben a topvezetők tartották tavalyi arányukat, a véleményvezérek-főszerkesztők és az alapító-innovátorok súlya viszont csökkent. Simon Krisztián, a Marketing&Média főszerkesztője kiemelte, hogy 2017-ben a tartalom helyett hangsúlyosabb szerepet kapott a technológia, amit jól mutat az e-kereskedők megnövekedett száma is a toplistán. A digitális világ gyors változását mutatja, hogy a 2016-ban összeállított toplista 40 százaléka cserélődött ki idén.

Az idei lista első helyét Palocsay Géza, a Schibsted Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatója foglalja el. A Jófogás.hu-t és a Használtautó.hu-t üzemeltető vállalat sokat erősödött a szakember vezetése óta, és árbevételük várhatóan nagyot ugrik majd idén, hiszen a Használtautó.hu-t beolvasztották a cégbe. A lista második helyezettje Szigetvári József, a Szállás.hu ügyvezető igazgatója, aki a 2016-os negyedik helyéről lépett előre. A szállásfoglaló oldal látványos növekedésen ment keresztül az elmúlt években, jelenleg már öt országban rendelkeznek saját képviselettel, és öt kontinensről kínálnak szálláshelyeket.

A dobogó harmadik fokára 2017-ben Uj Péter került, a 444.hu főszerkesztője. A 2013-ban indított hírportál havonta 1,3 millió látogatóval büszkélkedhet, ami napi viszonylatban 210-220 ezer netezőt jelent. A negyedik helyen D. Tóth Kriszta, a wmn.hu alapító-főszerkesztője szerepel, ötödik pedig Várkonyi Balázs, az Extreme Digital vezérigazgató-társalapítója, szintén az e-kereskedők kategóriából.

A hatodik helyre egy topvezető került, Heal Edina, a Google magyarországi vezetője, hetedikként pedig Dunai András, a Central Médiacsoport digitális üzletágának igazgatója végzett. A nyolcadik lett ebben az évben Árvai Péter, a Prezi társalapítója, kilencedik lett Zalai Ágnes, a Nosalty termékmenedzsere. Az idei lista tizedik helyezettje Bíró Pál, a YouTube magyarországi menedzsere.

A Marketing&Média 2017-es listáján a véleményvezérek tavalyi erősödésük után némileg visszaestek: idén hat helyett már csak öten szerepelnek a toplistán. Az alapító-innovátorok kategóriájában történt még nagy csökkenés, akik közül hat helyett idén már csak hárman képviseltetik magukat a rangsorban.

A digitális szakemberek száma eggyel nőtt, míg a topvezetőké változatlan maradt. 2017 az e-kereskedők éve lett, ugyanis négyről hétre emelkedett a számuk a tavalyi összeállításhoz viszonyítva. Az idei listán a már említettek mellett még Martis István (Profession.hu), Mészáros Dávid (Ingatlan.com) és Weiler Péter (Dating Central Europe) is képviseli a kategóriát.

A „Top 25 – A legmeghatározóbb emberek a hazai digitális piacon” teljes lista és ágazati elemzés a Marketing&Média frissen megjelent számában olvasható. Az összesített lista megtekinthető a Marketing&Média Facebook oldalán.

​Egyre több pénzt kapunk és küldünk pénzküldő szolgáltatással

Tranzakciónként átlagosan 92 ezer forintra nőtt a pénzküldő szolgáltatással Magyarországra küldött összegek értéke az év első kilenc hónapjában. A magyar háztartások és magánszemélyek, elsősorban Németországból, Nagy-Britanniából, az Egyesült Államokból, Olaszországból és Ausztriából kaptak készpénzt.

A magánszemélyek közötti nemzetközi készpénz átutalás és fogadás sokáig drága mulatság volt, hiszen a számláról számlára történő banki átutalások során, nagyságrendtől és devizanemtől függően, az összeg 10-20 százalékát is felszámolta a pénzintézet utalási, kezelési és átváltási költségként.

A pénzküldő szolgáltatások esetében ezzel szemben – ahol a pénzösszeg nem a pénzt küldő és fogadó felek bankszámlái, hanem egy meghatározott díj ellenében a pénzküldő szolgáltató cég hálózatán belül, vagyis bankszámláktól függetlenül kerül utalásra – egy tranzakció, például ezer euró küldése esetében, mindössze 32 euróba, vagyis az utalt összeg 3 százalékába kerül.

„A pénzküldő szolgáltatások előnyét felismerte a magyar lakosság is. A MoneyGram rendszerén keresztül, január 1. és szeptember 31. között, több tízezer Magyarországra irányuló, vagy innen induló tranzakció valósult meg, ami azt mutatja, hogy a lakosság egyre tudatosabban használja a közvetlen pénzküldést a magánszemélyek közötti nemzetközi készpénzforgalomban” – mondta Grábics Gábor, a MoneyGram magyar partnere, a Corner Group ügyvezető igazgatója.

A Magyarországra irányuló pénzküldések során, a felhasználók tranzakciónként átlagosan 92 355 forintot, vagy 527 eurót, vagy 733 dollárt küldtek haza családtagjaiknak. A tranzakciók 17 százalékát Németországból, 11 százalékát az Egyesült Királyságból, 10,5 százalékát az Egyesült Államokból, 6 százalékát Olaszországból, 5 százalékát pedig Ausztriából indították Magyarországra, de a 10 legjelentősebb küldő ország között szerepel még Hollandia, Románia, Franciaország és Svájc is. A tranzakciók 44 százaléka budapesti, 10 százaléka debreceni, 9 százaléka pécsi, 8,5 százaléka szegedi, 3 százaléka pedig székesfehérvári kedvezményezetteknek érkezett.

Jelentősen nőtt a Magyarországról közvetlenül külföldre küldött összegek értéke és a tranzakciók száma is. A magyar magánszemélyek által, külföldön élő családtagjaiknak vagy ismerőseiknek küldött összegek értéke pedig tranzakciónként, átlagosan 102 159 forint, vagy 681 euró, vagy 853 dollár volt. Az elküldött pénzösszegek 7,8 százalékát Romániában, 5 százalékát pedig Ukrajnában vették át a címzettek.

A MoneyGram pénzküldő szolgáltató felmérése szerint, a felhasználók 7 százaléka „végszükség esetén”, például egy-egy nem várt kiadásra, egy váratlan orvosi kezelés költségére, a megemelkedett iskolai tandíj összegének, vagy egy adósság rendezésére veszi igénybe a közvetlen pénzküldést.

A felhasználók 55 százaléka ezzel szemben rendszeres és gyakorlott pénzküldő vagy pénz fogadó és ilyen módon fedezi saját vagy családtagjai megélhetési költségeit, közüzemi számláit, születésnapok vagy más különleges családi alkalmak költségeit, vagy a nagyobb fesztiválokon felmerülő kiadásait. A felhasználók fennmaradó 38 százaléka mind végszükség esetén, mind pedig rendszeresen használja a közvetlen pénzküldést.

Mobilon is lekérhetik a gazdák az időjárási adatokat

0

A NAK APP 2.0 projekt első fázisának köszönhetően az eddig csak a köztestület internetes portálján elérhető szolgáltatások immár mobil környezetben is megjelennek.

Az applikáció nyomon követi a kamara teljes szervezetére jellemző folyamatos szolgáltatásfejlesztést és a szolgáltatási paletta bővülését.

Az agrometeorológia és a növényvédelem funkciók komoly szakmai segítséget jelenthetnek a gazdáknak, akik területre és növénykultúrára lebontva, heti rendszerességgel szöveges növényvédelmi információkat kaphatnak az igényeiknek megfelelően.

A rendszerrel a gazdálkodók a különböző időjárási adatokat településekre lebontva kérhetik le. A szolgáltatás alapvető célja, hogy a gazdák saját gazdaságukban hatékonyabb növényvédelmi intézkedéseket tehessenek, melyhez elengedhetetlen a tábla szintű növényvédelmi megfigyelés.

A NAK kibővített eszköztárral kívánja elérni a fogyasztók minél hatékonyabb tájékoztatását, ezáltal is segítve tagjait. Ennek érdekében „Itthonról Otthonra” címmel létrehozott egy életmód témájú Facebook-oldalt.

Itt egész évben, edukációs jelleggel olyan látásmód-formáló üzeneteket juttat el szórakoztató formában, amelyek segítik a hazai termékekbe vetett bizalom erősítését.

Már csak fél év, és jönnek a szigorú adatvédelmi előírások

0

Fél év múlva hatályba lép az Európai Unió új adatvédelmi rendelete, a GDPR. A vállalkozásoknak fel kell készülniük mind az elektronikusan tárolt, mind pedig a papíralapú adatok átlátható kezelésére, megfelelő tárolására és igazolniuk kell, hogy ezek birtoklására, kezelésére megfelelő jogalapon kerül sor.

Az új rendelet 2018. május 25-étől lesz alkalmazandó, az eredetileg kétéves felkészülési időből már csak fél év van hátra, úgyhogy az a vállalkozás, ami még nem kezdett el ezzel foglalkozni, az az utolsó pillanatban van. Minden céget érint, ami személyes vagy bizalmas adatokat kezel, a családi vagy kis-és középvállalkozásoktól kezdve a multinacionális nagyvállalatokig.

A GDPR hatálya ugyanakkor nem cégekre, hanem más személyekre is kiterjed, így érintettek például a társadalmi szervezetek és a közszféra is. Mindenképpen érdemes lesz időben felkészülni a változásokra, betartani a megfelelő adatkezelési szabályokat, hiszen jövő május után komoly szankciók várhatók.

Ugyanakkor a szakértők nem akarnak riogatni, hiszen számos, lehetséges pozitív hatását is kiemelték az egységesedő EU-s szabályozásnak. Mindannyian azt hangsúlyozták, hogy a GDPR nem érheti derült égből villámcsapásként a cégeket, hiszen eddig is létezett Magyarországon adatvédelmi szabályozás, az Infotörvény (az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény).

Ezt váltja fel jövő májusban a GDPR, aminek több pozitív hozadéka is van: az új szabályok számos kérdésben megengedőbbek, illetve nagyobb rugalmasságot biztosítanak a vállalkozásoknak, mint az eddig érvényben lévők. A szakemberek a legnagyobb problémának inkább azt tartják, hogy a jelenlegi adatvédelmi előírásoknak sem tettek maradéktalanul eleget a cégek, miközben a GDPR alapelveinek és elvárásainak nagy része a mostani szabályozásnak is része.

„Több éve foglalkozunk adatvédelemmel és az elmúlt évek kutatásaiból az derült ki, hogy a legtöbb vállalat még mindig nem fordít kellő időt és energiát az adatkezelésre, holott a cégek 91 százaléknál nap mint nap keletkeznek bizalmas információkat tartalmazó dokumentumok. Több felmérésünk egybehangzóan azt a képet mutatja, hogy ma Magyarországon a cégek kb. negyedénél semmiféle iratkezelési szabályozás nem létezik a papíralapú dokumentumok kezelésére és az iratmegsemmisítésre vonatkozóan, márpedig aki csak egy alkalmazottat is foglalkoztat, vagy egyetlen számlát és szerződést kiállít, annál kell, hogy előforduljon ilyen irat” – vázolta fel a hazai helyzetet Kreutz László, a Fellowes Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Ezért aztán hihetetlen dolgokra lehet bukkanni a megsemmisítés nélkül kidobott iratok között: egy fejvadászcéghez beküldött közel 1000 önéletrajztól kezdve egy nemzetbiztonságilag stratégiai fontosságú épületegyüttes tervrajzain át komplett pályázati anyagokig, de bevételi vagy forgalmi adatok is landolnak a szemétben. A sort sokáig lehetne folytatni azokkal a példákkal, amelyek az adatokkal való visszaélés számos lehetőségét hordozzák magukban a gondatlanság miatt.

A szakember kiemelte, hogy – bár adatvédelem kapcsán sokan elsősorban az elektronikus adatokra gondolnak –, a GDPR ugyanúgy vonatkozik a papíralapú dokumentumok kezelésére, tárolására és szakszerű megsemmisítésére is.  Az már csak hab a tortán, hogy a „biztonság kedvéért” gyakran a digitális adatokat is inkább kinyomtatva szeretjük tárolni, gondoljunk csak arra, amikor egy iktatószám kedvéért kinyomtatjuk az elektronikus számlát és szépen lefűzzük.

Hortobágyi Ágoston, a Biztonságos Digitális Társadalomért Egyesület elnöke és a DO-Q-Ment Kft. ügyvezetője elsősorban tisztulást és egységes normarendszert vár az új szabályozástól a digitális adatkezelés területén. „Az elektronikusan kezelt adatoknál nem is az jelenti a legfőbb gondot, hogy hogyan tároljuk vagy semmisítjük meg biztonságosan ezeket, a kérdés ott kezdődik, hogy miként lehet egy adat valódiságát, valamint az adatot létrehozó konkrét személy azonosítását ellenőrizni és igazolni a digitális térben” – mondja a szakember. 

Dr. Halász Bálint, a Bird & Bird ügyvédje pár jellegzetes elemét emelte ki az új szabályozásnak, mint például az elszámoltathatóság alapelvét vagy az adatvédelmi incidens hatósághoz történő 72 órás bejelentési kötelezettségét. Rámutatott a májustól várható szankciók mértékére is. „Súlyos esetben a pénzbüntetés maximuma 20 millió euró vagy az előző pénzügyi év teljes világpiaci forgalmának 4 százalékát kitevő összeg. Az éves bevételnél ráadásul egy több országban jelen lévő cégnél, illetve cégcsoportnál úgy is értelmezhető a szabály, hogy az egész cégcsoport éves árbevétele a számítás alapja. Azt is fontos észben tartani, hogy a két összeg közül a magasabb megfizetésére kötelezheti a mulasztást elkövető vállalatot a hatóság, azaz vállalkozások esetében a bírság akár meg is haladhatja a 20 millió eurót. Ez a jelenlegi magyar 20 millió forintos, azaz nagyjából 65 ezer eurós bírságplafonhoz képest nagyságrendileg nagyobb kockázatot jelent.”  

„A cél persze nem a büntetés, inkább a segítségnyújtás vagy a tanácsadás – mondta dr. Osztopáni Krisztián a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) képviseletében. – Május után sem a legsúlyosabb szankciókkal kell feltétlenül számolni” – nyugtatott meg mindenkit a hatóság hozzáállása felől, bár hozzátette, kétségtelenül az eddigieknél nagyságrendileg nagyobb büntetés lesz kiszabható a legsúlyosabb esetekben.

Egyelőre azonban a kisebb adatvédelmi kihágásoknál inkább a figyelmeztetés vagy a megrovás eszközeivel fog élni a hivatal. Ennél fontosabb, hogy elsődleges feladatuknak a segítségnyújtást tartják, mind a GDPR-ra való felkészülésben, amihez hasznos útmutatót lehet találni a NAIH honlapján, mind pedig a későbbiek folyamán, amikor szintén lehet hozzájuk tanácsért fordulni, ha valaki nem biztos abban, miként kéne megfelelően eleget tennie az új uniós adatvédelmi rendeletnek. 

Rugalmas biztosításokkal, rövid üzenetekkel szólíthatók meg a fiatalok

Míg az országos átlag 26 százalék, addig a 18 és 29 év közöttiek 41 százaléka, a 30 és 39 év közöttiek 39 százaléka használ vagy használt már vezetéstámogató, utazássegítő, egészséggel kapcsolatos vagy okos otthon applikációkat.

Az Y generációt a társaságoknak nem könnyű megszólítaniuk. A Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) ezért hirdette meg az érintettek körében a fiatal nemzedéket megcélzó, hatékony biztosítói stratégiára vonatkozó esettanulmány versenyét – írja közleményében a Mabisz.

A pályamunkákból – és a felmérésből – jól kirajzolódott, hogy ebben az életszakaszban még csak kevesen mondhatják magukat anyagilag függetlennek, a többség nem rendelkezik önálló egzisztenciával. Így a pénzügyekhez kapcsolódó döntéseket sem ők, hanem jellemzően a szülők hozzák meg. Lényegében a munkába állás pillanata az első olyan pont, ahol egyáltalán felmerül a hosszútávra szóló biztosítások lehetőségének gondolata. 

A megoldás elvileg adja magát: minél több és minél gyorsabban elérhető információval kellene ellátni a gyakran digitális bennszülöttnek titulált generáció tagjait. Ezért rövid, érthető üzeneteket kell számukra küldeni. Mint ez a többi pályamunkából is kitűnt, az Y nemzedék eléréséhez irányított kommunikációra van szükség. 

Míg az országos átlag 26 százalék, addig a 18 és 29 év közöttiek 41 százaléka, a 30 és 39 év közöttiek 39 százaléka használ vagy használt már vezetéstámogató, utazássegítő, egészséggel kapcsolatos vagy okos otthon applikációkat, derült ki a Századvég által, a Mabisz megbízásából készített közvélemény-kutatásból. 

A szeptemberben folytatott  reprezentatív ezres minta megkérdezéséből kiderült, a 18-39 közötti válaszadók kétharmadának tetszett a rugalmas, pár napra köthető vagyonbiztosítás; 56-59 százalékuk pedig a mobil-applikációval köthető lakásbiztosítás iránt mutatott érdeklődést – tartalmazza a tájékoztatás. (MTI)

Számla nélkül volt csak igazán édes a csokibiznisz

0

Egy tatabányai és egy budapesti cég a gyanú szerint 626 millió forint adót csalt el, mert Lengyelországból, Szlovákiából és Bulgáriából behozott csokoládét számla nélkül értékesített Magyarországon.

Hideg-Göblyös Rita, a NAV Közép-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság sajtóreferensének tájékoztatása szerint az öt férfiból álló elkövetői kör több céget működtetett. A szállításhoz az elektronikus útellenőrzés kijátszására 3,5 tonna alatti teherautókat használtak, a beszerzéseket nem könyvelték, és az árut közvetlenül a megrendelőkhöz vitték.

A nyomozás során 15 millió forint értékű árut zárolt a NÉBIH, a NAV két, édességgel teli gépkocsit foglalt le, mintegy hárommillió forint értékben. Az elkövetők közül három férfi nyolc hónapon át előzetes letartóztatásban volt. Az öt érintettet bűnszövetségben elkövetett költségvetési csalással és más bűncselekményekkel gyanúsítják. A pénzügyi nyomozók a nyomozati iratokat vádemelési javaslattal küldték meg a Komárom-Esztergom Megyei Főügyészségnek. (MTI)

Régi-új elnökség a vendéglátó szakoktatóknál

Öt évre újraválasztották a Vendéglátó Szakmai Oktatók Országos Szövetségének elnökségét.

A Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző iskolában megtartott tisztújító közgyűlésen választották újra a három éve megalakult szervezet három tagú elnökségét – írja a turizmus.com.

A régi-új elnökség tagjai: Erdélyiné Kiss Rita alelnök, a Dobos C. József iskola, gyakorlati oktatásvezetője, Zsolnay Gábor elnök, Venesz-díjas mesterszakács, nyugdíjas szaktanár, a Budapesti Gazdasági Egyetem oktatója, illetve Tóth Gábor alelnök, a Budapesti Gazdasági Egyetem Vendéglátás Intézeti Tanszékének oktatója.

A résztvevők beszámolókat hallhattak az Abu Dhabiban megrendezett Worldskills versenyről. Cukrász szakmában Varga Dóra és felkészítője, Lusztigh Mária, míg a pincér szakmában Svajda Viktória Bernadett és felkészítői, Kozma Kálmán, a Gundel Ház igazgatója, illeve Tóth Gábor tartott élménybeszámolót.

Tovább bővíti IoT hálózatát az Antenna Hungária

0

Az Antenna Hungária év végéig országosan elérhetővé teszi IoT hálózatát (Internet of Things – a dolgok internete), ami így több mint száz bázisállomással üzemel majd országszerte.

Az eddig több mint tízmillió forintos, folyamatos fejlesztés keretében a főváros, a megyeszékhelyek és több vidéki nagyváros teljes lefedése valósul meg, a beruházás első lépcsője a Balaton térségében 2017 tavaszán zajlott. Az AH vezeték nélküli LoRaWAN (Long range Radio) technológiára épülő hálózata a bővítés után már országos jelenlétet fog biztosítani. 

Közölték: a technológia egyik legnagyobb előnye, hogy a szolgáltatások igénybevételéhez a szenzoroldalon nincs szükség sem internet előfizetésre, sem SIM kártyára, de még vezetékes áramellátásra sem – a telepítés és a hálózati kommunikáció így költséghatékonyan valósulhat meg, új alapokra helyezve a hazai okosmérést, mint szolgáltatást.

Az IoT hálózat alkalmazási területei között az okosmérést, az okos város megoldásokat, és az okos parkolási rendszereket emelték ki. A vezeték nélküli LoRaWAN technológia gépek, eszközök, szenzorok által küldött kisméretű adatcsomagok kommunikációját teszi lehetővé. (MTI)

Munkatársak ajándékozására költenek a legkevesebbet a netezők

Karácsonyi ajándékozásra átlagosan 35 ezer forintot szánunk, ami 14 százalékkal több, mint tavaly – derül ki az Árukereső.hu felméréséből.

Az Árukereső.hu felmérésében a válaszadók 87 százaléka elsősorban a legközelebbi családtagoknak (gyerekek, szülők, testvérek) tervez ajándékot vásárolni, amire átlagosan 7 ezer forintot szán. A legkevesebbet idén is a munkatársakra szánják, itt az ajándék átlagos értéke 2600 forint körül alakul.

Ha ajándékról van szó, a termék kiválasztásakor a megkérdezettek közel 60 százaléka az ár-érték arányt figyelembe véve, igyekszik minőségi ajándékokkal örömet szerezni.

A webet böngészve az internetezők a vásárlások előtt alaposan tájékozódnak, jellemzően több webáruház kínálatában is szétnéznek. Az ajándékok utáni vadászatban a vásárlást tervezők 2/3-a legalább 3 internetes forrásra fog támaszkodni.

A karácsonyi időszak kihagyhatatlan online akciói egyre nagyobb csábítást jelentenek még azok számára is, akik az év többi időszakában szívesebben járnak személyesen vásárolni. A fellelhető ajánlataik révén a webáruházak is jobban fel tudják kelteni az új online vásárlók figyelmét.

Idén karácsonykor átlagosan 35 ezer forintot fognak költeni az internetezők szeretteik megajándékozására. A tavalyihoz képest csaknem 14 százalékkal magasabb keret jól jelzi a karácsonyi szezon súlyát, illetve az utóbbi időszakban tapasztalható bérnövekedés pozitív hatását.

Bár karácsonykor évről évre felbukkannak a csak az adott évre jellemző slágertermékek, a teljes internetező lakosság körében idén is a „klasszikusnak számító” ruházati cikkek, könyvek, szépségápolási termékek, valamint a játékok jelentik az elsődleges ajándékötletet.

A nagyobb értékű műszaki cikkek, mint a TV-k vagy okostelefonok, tabletek esetében is kiemelt forgalomra számíthatnak a kereskedők, ezek a termékkörök azonban sokak számára még mindig komoly anyagi korlátot jelentenek.

Az internetnek köszönhetően ma már szállást, vagy épp az esti vacsora színhelyét is előszeretettel választjuk ki mások értékeléseit olvasva, nem csoda tehát, hogy ez a fajta vásárlói magatartás a hétköznapi vásárlásainkban is megjelent.

A tájékozódás során az ár mellett megjelent szempontként a termék értékeléseinek áttekintése (94 százalék), valamint a kiszemelt kereskedő megítélése (91 százalék) is.

Egymillió szlovákiai nyugdíjasnak megy a pénz a bankszámlájára

0

Egyre nő a nyugdíjasok száma, akik előnyben részesítik nyugdíjuk folyószámlára történő átutalását Szlovákiában.

A Szociális Biztosító 2017 október végéig 951 579 nyugdíjasnak utalta bankszámlára a nyugdíját, ami elmondása szerint az elmúlt éveket tekintve a legnagyobb arány – írja a hirek.sk.

Ezzel szemben október végén 407 987 nyugdíjas vette fel készpénzben a nyugdíját, míg 2016 októberében még 408 755-en választották a készpénzes kifizetést.

Tíz évvel ezelőtt még más volt a helyzet. A Szociális Biztosító akkor 306 408 személy nyugdíját folyósította bankszámlára, míg 858 103-at készpénzes úton fizetett ki az arra jogosultaknak.

A mérleg nyelve első ízben még 2012-ben billent a folyószámlás kifizetések oldalára.

Kik számíthatnak a NAV revizoraira a 47. héten? Mutatjuk a listát

0

Az adóhivatal által „működtetett” ADÓtraffipaxból kiderül, hol és kik számíthatnak „teljes bizonyossággal” operatív ellenőrzésre az 47. hetében.

„A közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy máshol is lehetnek NAV ellenőrzések” – hangsúlyozza szinte valamennyi igazgatóság.

Észak-Budapest

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának ellenőrei 2017. november 20-tól fokozottan ellenőrzik a fővárosi adventi vásárokon és kitelepüléseken pl. fenyőfa árusítás a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentését, az online pénztárgépek használatát és az áruk eredetét.

A NAV Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai a 43. héttől kezdődően négy héten keresztül a belváros területén működő masszázsszalonokban végeznek ellenőrzéseket. Az operatív ellenőrzésekkor elsősorban az online pénztárgépek megfelelő használatát, valamint az alkalmazottak bejelentését vizsgálják a revizorok.

Bács-Kiskun megye

A közterületen és piacon árusítók 2017. novemberének második felében fokozott ellenőrzésekre számíthatnak. A NAV munkatársai a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatottak bejelentéseit valamint az áruk eredetét ellenőrzik. Az adózók az ellenőrzések mellett forgalomszámlálásra is számíthatnak.

Baranya megye

A NAV baranyai munkatársai november 20. és 26. között Pécsett, Alsómocsoládon, Bátaszéken, Harkányban, Komlón, Mánfán, Mohácson, Siklóson, Szászváron, Szentlőrincen, Villányban, és a Zengővárkony környéki településeken ellenőrzik a bizonylatadást, a szabályos foglalkoztatást, az áruk eredetét és az online pénztárgépek használatát, elsősorban a gépjárműszerelőknél, a személyszállítóknál, zöldség- és gyümölcskereskedőknél, vásárcsarnokokban és a piacokon. A megyében, a nagyobb rendezvényeken is ellenőriznek a revizorok és a pénzügyőrök.

Békés megye

2017. november 20. és 23. között a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai elsősorban zöldség- és gyümölcskereskedőknél végeznek ellenőrzéseket. Az adóellenőrök és pénzügyőrök a próbavásárlások mellett a foglalkoztatottak bejelentését, valamint az online pénztárgépek működtetésével kapcsolatos kötelezettségeket ellenőrzik 20-án Békéscsabán, Békésen, Mezőberényben, 21-én Tótkomlóson, Mezőhegyesen, Battonyán, Kétegyházán, Szabadkígyóson, 22-én Békéscsabán, Gyulán, Sarkadon, 23-án Gyomaendrődön, Dévaványán, Szeghalmon, Szarvason és Kondoroson.

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adó- és Vámigazgatóságának ellenőrei november 13. és 27. között ellenőrizni fogják, hogy az adózók elvégezték-e a pénztárgépük éves felülvizsgálatát, illetve vizsgálni fogják a szünetelést bejelentő adózókat is. Az ellenőrzések azokat is érinthetik, akiknél az üzembe helyezett online pénztárgép 2017-ben nem küldött forgalmi adatot.

Fejér megye

A Fejér Megyei Adó- és Vámigazgatóság adóellenőrei 2017. november 20. és 24. között a gépjárműalkatrész-kereskedőket és szervizeket ellenőrzik. Kiemelten vizsgálják az online pénztárgép megfelelő használatát, a nyugta-és számlaadást, illetve a foglalkoztatás szabályszerűségét.

Hajdú-Bihar megye

A NAV Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket 2017. november 20. és 24. között:

  • november 20. hétfő: Vámospércs, Nyírábrány
  • november 21. kedd: Sáránd
  • november 22. szerda: Hajdúnánás
  • november 23. csütörtök: Nyíradony
  • november 24. péntek: Debrecen

A NAV munkatársai elsősorban a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek megfelelő használatát és az alkalmazottak bejelentését ellenőrzik a kereskedőknél, szolgáltatóknál. Emellett fokozott figyelmet fordítanak az online pénztárgép használatára kötelezett kör, valamint a jövedéki termékek ellenőrzésére is.

Heves megye

A NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága a 47. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • november 20. hétfő: Karácsond, Nagyút
  • november 21. kedd: Gyöngyös
  • november 22. szerda: Szihalom
  • november 23. csütörtök: Hatvan, Boldog
  • november 24. péntek: Eger, Felsőtárkány

A NAV szakemberei az operatív ellenőrzésekkor elsősorban azt vizsgálják, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos számlát, nyugtát, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, a vállalkozások bejelentik-e alkalmazottaikat. Emellett fokozott figyelmet fordítanak majd az online pénztárgép használatára 2017. január 1-től kötelezett kör ellenőrzésére, valamint az áruk eredetének vizsgálatára.

Nógrád megye

A NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága a 47. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • november 20. hétfő: Szécsény és környéke
  • november 21. kedd: Salgótarján és környéke
  • november 22. szerda: Pásztó és környéke
  • november 23. csütörtök: Balassagyarmat és környéke, Szécsény és környéke
  • november 24. péntek: Rétság és környéke

A revizorok kereskedőknél, vendéglátóknál, ital-kiskereskedőknél kocsma vizsgálják a számla- és nyugtaadást, az online pénztárgép használatát, valamint az alkalmazottak bejelentését.

Somogy megye

A NAV Somogy Megyei Adó- és Vámigazgatóság munkatársai a 47. héten fokozott ellenőrzéseket hajtanak végre Kaposvár területén található vendéglátó egységekben. Az ellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, a foglalkoztatottak bejelentését, a napi pénzkészlet bizonylatolását, valamint forgalomszámlálást is végrehajtanak.

A NAV Somogy Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai november hónapban az operatív ellenőrzések keretén belül fokozottan ellenőrzik a gépjármű javítási és – karbantartási jellemzően a gumi-szervizelési, valamint a ruhatisztítói mosodai tevékenységet folytató adózókat.

Egész hónapban folyamatos lesz az adóellenőri jelenlét a megye területén, az ellenőrök vizsgálják a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek szabályszerű üzemeltetését, a foglalkoztatottak bejelentését, valamint a napi pénzkészlet bizonylatolását.

Szabolcs-Szatmár-Bereg Megye

A NAV Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adó- és Vámigazgatósága a 47. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • november 20. hétfő: Nyíregyháza
  • november 21. kedd: Nyírbátor, Nyírbogát
  • november 22. szerda: Mátészalka, Győrtelek
  • november 23. csütörtök: Záhony
  • november 24. péntek: Újfehértó

A NAV munkatársai elsősorban a nyugta- és számlaadást ellenőrzik. A revizorok a hét valamennyi napján, a megye egyéb településein is végezhetnek ellenőrzéseket.

Veszprém megye

A NAV Veszprém Megyei Adó-és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. november 20. és 26. között fokozottan ellenőrzik a gépjárműjavítással és -karbantartással elsősorban a gumiszervizelési foglalkozó adózókat, valamint a ruha- és textilárusokat. A NAV munkatársai elsősorban a nyugta- és számlaadást, az online pénztárgépek használatát, valamint az alkalmazottak bejelentését ellenőrzik.

Zala megye

A NAV Zala Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai 2017. november 13-tól két héten keresztül a megyei területén működő iskolák, tanintézmények büféiben végeznek ellenőrzéseket. A revizorok elsősorban a nyugta- és számlaadást, az alkalmazottak bejelentését, az online pénztárgépek megfelelő használatát ellenőrzik, s forgalomszámlálást is végeznek.

ADÓtraffipax

A NAV folyamatosan frissülő listája itt érhető el.

Beke Csilla: A Csipet Kiadó nem akart másoktól függeni

Beke Csillától sok cikket olvastam, amikor a Népsportnál és a Nők Lapjánál dolgozott, de bevallom: könyvkiadói munkájáról alig tudtam. Néhány napja jelent meg a Csipet Kiadó legújabb kötete, az „Akik elmentek péknek”. Ahogy a könyvborítón Beke Csilla írja: interjúk, fotók, receptek egy különleges világból. Csilla a KamaraOnline-nak a könyvszeretetről, a kreativitásról és a földön járásról is mesélt. Jöjjön az interjú fotóval, amely elvezet az anya-lánya kiadó különleges világába!

– Hogyan, mikor kezdődött a könyvszeretet?

– Jó régen, ahogy az sem ma volt, amikor írásra adtam a fejem. Az évszám mellőzése nélkül, január 13-án, egy pénteki napon léptem be a Népsporthoz. Mondtam is, hogy ez most vagy nagyon jó, vagy nagy bukta lesz. A lelkemben máig megmaradtam sportújságírónak. A lányom születése után a Nők Lapjához hívtak, ahol főszerkesztő-helyettesként és az Évszakok főszerkesztőjeként dolgoztam. Aztán felkértek az induló Wellness magazin koncepciójának a kidolgozására és a vezetésére, de másfél év után a tulajdonos és az elképzelésem eltért a lap tartalmát illetően, így 2003 októberében (nem 13-án és nem pénteken!) felhagytam a napi újságkészítéssel, és szabadúszóként könyvekkel kezdtem el foglalkozni, mert továbbra is ragaszkodtam a betűkhöz. Több kiadónak is dolgoztam, néhány fordítás mellett kétszáznál több könyvet szerkesztettem, nagyon sok szakácskönyv került ki a kezem alól. Otthonosan mozogtam ezen a területen, hiszen a Nők Lapjánál nemcsak a lap második feléért voltam felelős, hanem a konyha rovatot is vezettem. Minél több könyvet szerkesztettem, annál gyakrabban gondoltam arra, hogy milyen jó lenne már a kiválasztásukban, majd a kiadásukban is részt venni.

– Ez mikor volt?

– Három évvel ezelőtt. Családi vállalkozásként először a Csipet Kiadóval jelentkeztünk, majd rá egy évre jött a WOW Kiadó. A Csipet a szakácskönyvek gazdája, míg a regényekkel foglalkozó WOW-ot a betű iránti szerelmem, a szövegek gondozásának vágya és szeretete szülte. Noémi, a lányom, akárcsak én, imádja a gasztronómiát, bár kimondottan humán beállítottságú. Az ELTE filozófia szakára járt, de úgy érezte, nem az az ő útja. De kellett egy kis idő, hogy megtalálja, mert ahogy mesélni szokta, a családunk nőtagjai valamennyien jól főztek, így természetesnek vette, hogy már szinte gyerekként ő is jól főzött. Ám szabad lélekként és rendkívül kreatív emberként az sosem vonzotta, hogy beálljon egy étterembe vagy cukrászdába dolgozni. Aztán egyszer csak egyértelmű lett, hogyan is lehetne az ő érdeklődését és erősségeit, valamint az én szakmai ismeretemet és tapasztalatomat közösen hasznosítani. Ő az, akinek szárnyal a fantáziája, kitalálja a témákat, összegyűjti az információkat, a fejében megszületik a könyvek képi világa. Nem mellesleg már két szakácskönyvet is írt. Én pedig a „földön járó” vagyok, végzem a papírmunkákat, tárgyalok, foglalkozom a kéziratokkal, szerződést kötök, intézem a számlákat.

– Nem volt túl merész vállalkozás a Csipet Kiadó? Hiszen évek óta elképesztően telített a könyves gasztropiac.

– De, az volt. Viszont hiszek abban, hogy a könyvekben benne van a kiadó lelke. Minél többen dolgoznak egy kiadónál, annál nagyobb a veszélye, hogy elszemélytelenednek a könyvek, és a szerző magára marad. Mi ketten vagyunk, a szellemiségünk, az energiánk, a mérhetetlen szeretetünk érződik minden könyvünkön. Azzal válnak egyedivé, hogy átitatja őket az egyéniségünk. Határozott elképzelésünk van arról, hogy mit szeretnénk, a készülő könyvet látjuk a lelki szemeink előtt. A munka megkezdése előtt inspirációs albumokat készítünk – a színvilágról, a hangulatokról. Ebből a stylist és a fotós látja, érzi, hogy mire gondolunk, így nem is szólunk bele a munkájukba, szabad kezet kapnak. Ha más kiadó csinálná meg ugyanezeket a könyveket, végül biztosan nem ugyanolyanok lennének, mert azokból mi hiányoznánk. Amikor elindultunk, volt egy célom. Olyan kiadóvá szerettem volna válni, hogy az új könyveinket a törzsvásárlók akár anélkül is megvegyék, hogy ismernék, mi is a témája, mert bíznak bennünk, tudják, tőlünk jót kapnak. A visszajelzésekből egyértelműen azt érzem, hogy nagyon jó úton járunk.

– Mi újat lehet még mondani a gasztronómia világáról?

– Nagyon fontos volt, hogy az induláshoz megtaláltuk Limarát,Tóthné Libor Máriát. Mondhatom, hogy az ő léte adta nekünk az igazi löketet. „Megfertőzött” minket a kézműves kenyér szeretetével. Nemcsak az otthoni kenyérsütésre tanított meg rengeteg embert, hanem arra is, hogy a boltban jó kenyeret vegyünk, és meg tudjuk különböztetni a jót a rossztól. A blogjának óriási olvasótábora volt, és rengetegen követték a Facebookon. Úgy gondoltuk, olyan könyvet tudunk közösen csinálni, amelyet az emberek birtokolni akarnak, ami egyszerűen kell nekik. Tudom, hogy sok receptet le lehet tölteni az internetről, de az nem ugyanaz, mint kézbe fogni a könyvet, és azt mondani, hogy az csak az enyém! Az első másfél évben felvállaltuk azt is, hogy nem árultuk a kiadványainkat könyvesboltokban, azokat kizárólag a webshopunkban lehetett megvenni. Az első Limara-könyv hat kiadást élt meg, ami hatalmas siker. Mi tényleg a saját pénzünket fektettük a vállalkozásba, és igyekeztünk kizárni minden olyan körülményt, amire nincs ráhatásunk, nem akartunk másoktól függeni.

– Szerintem ma már nem érdemes olyan szakácskönyvet írni, amelyik pusztán receptekből áll. Engem az érdekel, hogy ki van a receptek mögött.

– Az ember valóban fontos a témaválasztásnál. Ahogy a kiadónknak is rendkívül fontosak az emberi kapcsolatok. Jó ideje a gyulai Dürer Nyomdával dolgozunk együtt, és bár időközben máshonnan is megkerestek bennünket csábító (ár)ajánlatokkal, nekünk fontos, hogy a Dürerben kitűnő emberekkel és kiváló szakemberekkel dolgozunk együtt. Tudjuk, hogy náluk jó kezekben vannak a könyveink. Ugyanakkor kiadóvezetőként azt is felvállalom, hogy kezdőkkel is együtt dolgozzunk.

– Általában ők jelentkeznek?

– Előfordult ilyen is, de inkább mi keresgélünk. Az újdonságunk, az „Akik elmentek péknek” fotópárosának például ez az első könyve. Mellettünk tanulták meg, hogy egy fotóstól mit kíván a könyvkészítés. A fiatalok hogyan szerezhetnének gyakorlatot és tapasztalatot, ha nem jutnak lehetőséghez? Amikor a Népsporthoz kerültem, a szerkesztőségben nagyon komoly műhelymunka folyt, a gyakornokokkal rendszeresen foglalkoztak. Nem véletlen, hogy az akkori fiatal korosztálynak a képviselői már jó ideje vezető pozícióban vannak. Úgy tudom meghálálni azoknak, akik annak idején nekem átadták a tudásukat, hogy én is segítem az új generációt.

– Hogyan született az „Akik elmentek péknek”?

– Jó ideje ismerjük a könyv szereplőit, akiknek a többsége pályamódosítás után lett pék. Nemcsak állandó vásárlók vagyunk az üzleteikben, hanem beszélgetni is  szeretünk velük. Mivel újságíróként imádtam interjúkat készíteni, úgy gondoltam, mások számára is inspiráló, érdekes és tanulságos lenne, ha a receptek mellett mesélne magáról, a munkájáról az egykori balett-táncos, a jogász, az ökológus

– A WOW-könyvek viszont másfajta szellemi táplálékot kínálnak.

– Igen. A WOW-regényekkel elsősorban a női olvasókat szólítottuk meg, az úgynevezett new adult korosztálytól, azaz a tizennyolc évesektől kezdődően – igazából felső korhatár nélkül. Olyan témákat válogattam, amelyek a történet elolvasás után is velünk maradnak. De amíg a szakácskönyveknél bevált, hogy jó ideig csak a webshopunkban lehetett megvásárolni azokat, a regényeknél ez nem igazán jött be, mert ebben a műfajban mérhetetlenül nagy a kínálat. A jelek szerint, a szakácskönyvek kedvelői jobban ragaszkodnak a kedvenc kiadójukhoz. Az utóbbi másfél évben nem adtunk ki regényt, de nagyon szeretnénk, ha a WOW tovább élne. Olyan partnert keresünk, aki hisz abban, hogy a WOW jó brand lett, értéket képvisel és közvetít. A Csipet viszont továbbra is családi kiadó marad, hiába keresnek meg minket nagyon jó ajánlatokkal.

– Ahogy mondta, könyveik már nemcsak a saját webshopjukban vásárolhatóak meg.

– Egy idő után úgy éreztük, hogy szinte teljesen kiaknáztuk az internetes rendelés biztosította lehetőségeket. Ahhoz, hogy még több vásárlóhoz juthassunk el, ki kellett lépnünk a nagy könyvesboltok világába. Ideje volt a nyitásnak.

– Kétszemélyes kiadóként mindent győznek?

– A szállítási munkától a csomagoláson át a kiadóvezetésig mindent mi látunk el. Egy-egy új könyv megjelenése felér egy kemény fogyókúrával, ilyenkor megizmosodom, és ízületvédő tablettákat is elkezdek szedni. Például az új könyvünk súlya egy kiló huszonöt deka. Ahhoz, hogy a raktárból a futárszolgálathoz kerüljön, hatszor kell kézbe venni minden kötetet, így az előrendelések csomagolásakor két-három nap alatt több tonnát mozgatunk meg. Ráadásul több száz kötetbe kézzel írtam üzenetet, de megérte, mert az olvasók hálásak voltak érte. Ez a sok fizikai „megpróbáltatás” nem menne egyfajta őrültség, könyvszeretet vagy inkább könyvszerelem nélkül.

– Akkor is van az embernek nagy álma, amikor minden remekül megy. Önnek most mi az álma?

– Soha nem éreztük tehernek a rengeteg munkát, mert mérhetetlenül lelkesek vagyunk. Nekünk már teljesült a nagy álmunk. Megtaláltuk az utunkat.

Szerdahelyi Csaba

A nagy fotón Beke Csilla és Kereki Noémi (fotó: Csipet Kiadó)

Nyitva volt az üzlet, de nem „csengett” az online kassza? – Jönnek a revizorok

0

Támogató eljárást indít hétfőtől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal azoknál a mikrovállalkozásoknál, amelyeknél az adóhatóság a rendelkezésére álló és a bevallási adatok között jelentős eltérést talált – mondta Tállai András, a NAV vezetője, a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára.

Az államtitkár elmondta, hogy a kockázatelemzők felhasználták többek között az online pénztárgép, illetve az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (ekáer) adatait is. A revizorok megjelenésére számíthatnak például azok a vállalkozások, amelyek az elmúlt időszakban legalább egy hónapig semmit nem ütöttek az online pénztárgépükbe, ám a rendelkezésre álló adatok szerint az üzletük nyitva volt, az értékesítés nem szünetelt. Azokat az adózókat is felkeresi a NAV, akik az ekáer adatok szerint jóval nagyobb összegben hoztak be az EU más tagállamából árut, mint amennyit az áfabevallásukban feltűntettek. 

A revizorok támogató eljárást indítanak, így a legtöbbször könyvelő nélküli mikrovállalkozások és a 10 millió forint alatti éves bevétellel rendelkező cégek képviselői személyes segítséget kapnak a revizoroktól, az eljárás keretében rendezett jogsértések miatt semmilyen szankciót nem szabhat ki az adóhivatal.

Tállai András megjegyezte, hogy ha a mikrovállalkozókat nem támogató, hanem ellenőrzési eljárásban vizsgálná a NAV, akkor az érintettek a befizetni elmulasztott adó megfizetésén túl akár 200 százalékos adóbírsággal és a jegybanki alapkamat kétszeresére rúgó késedelmi pótlékkal is számolhatnának. Így viszont az adón kívül csak a jegybanki alapkamattal megegyező mértékű önellenőrzési pótlékot kell megfizetniük. (MTI)

Göteborgban kihirdették a szociális jogok európai pillerét

Az Európai Unió vezetői a tisztességes munkafeltételekről és a növekedésről szóló göteborgi szociális csúcstalálkozón ünnepélyesen kihirdették a szociális jogok európai pillérét.

A pillér létrehozását Juncker elnök első ízben az Unió helyzetét értékelő 2015. évi beszédében jelentette be, majd a Bizottság 2017 áprilisában előterjesztette a vonatkozó javaslatot.

A dokumentumot ma az Európai Bizottság nevében Jean-Claude Juncker elnök, az Európai Parlament nevében Antonio Tajani elnök és az Európai Unió Tanácsa nevében Jüri Ratas, Észtország miniszterelnöke írta alá. Ennek alkalmából Juncker elnök a következőket nyilatkozta:

„Fordulóponthoz érkeztünk Európa történetében. Uniónk alapjában véve mindig is szociális projekt volt. Több, mint az egységes piac, több mint a pénz, több, mint az euró. Az EU az értékeinkről szól, és arról, hogyan akarunk élni. Az európai szociális modell olyan sikertörténet, amelynek köszönhetően Európa azon helyek közé tartozik a világon, ahol jó élni és dolgozni. A mai napon nyilvánosan keretbe foglaljuk közös értékeinket, és elkötelezzük magunkat húsz elv és jog mellett. A tisztességes bérekhez való jogtól az egészségügyi ellátáshoz való jogig, az egész életen át tartó tanulástól a munka és a magánélet közötti jobb egyensúlyon át a minimumjövedelemig: a szociális jogok európai pillérével az EU kiáll polgárai jogaiért gyorsan változó világunkban. […] A pillér – és vele együtt Európa szociális dimenziójának egésze – pontosan annyira lesz erős, amennyire mi ezt lehetővé tesszük. Közös felelősség ez, amely nemzeti, regionális és helyi szintről indul ki, és amelyben kulcsszerepet játszanak a szociális partnerek és a civil társadalom. Ezért ezen kötelezettségvállalások szellemében – az Európában fennálló különböző szemléletmódok maradéktalan tiszteletben tartása és felvállalása mellett – most a tettek mezejére kell lépnünk. Ez a legkevesebb, amit az európaiak megérdemelnek.”

A teljes nyilatkozat, valamint további tájékoztatók Európa szociális dimenziójáról itt találhatók.

Ipar 4.0: nagy hátrányban vannak a visegrádi országok kisvállalkozói

A digitalizáció és a negyedik ipari forradalom jelentette kihívásokkal a visegrádi országok mikro- és kisvállalkozásainak jelentős része nincs tisztában, a vállalkozók nem érzik azt, hogy foglalkozniuk kellene a kérdéssel – mondta Németh László, az Ipartestületek Országos Szövetsége (Iposz) elnöke a visegrádi alap forrásaiból szervezett nemzetközi konferencián.

Az Ipar 4.0 hatása a kkv-szektorra a V4-országokban című rendezvényen az ipartestület elnöke megjegyezte: a visegrádi országok kisvállalkozói nagy hátrányban vannak például a német és olasz társaikhoz képest, ahol a digitalizációban való jártasságban lényegesen előrébb járnak. A különbségek Németh László szerint elsősorban abból adódnak, hogy a két országban más a kamarai rendszer, az iparkamarák mellett kézműves kamarák is működnek, illetve jóval nagyobb hangsúlyt fordítanak a képzésekre.

Arra a kérdésre, hogy a kormány Ipar 4.0 stratégiája mennyiben nyújt segítséget tagvállalkozásaik zökkenőmentes alkalmazkodásában, Németh László megjegyezte, hogy a programok jók, csak zömében a nagyobb cégekre összpontosítanak, ahogy a banki források nagy része is. Éppen ezért jó néven vennék, ha a kormányzat kidolgozna egy külön elképzelést a mikrovállalkozások számára is, ezen igényüket jelezték is a Nemzetgazdasági Minisztériumot képviselő előadónak a konferencián.

A robottechnikák robbanásszerű fejlődése szinte minden szakmában gyökeres változásokat hoz – vélekedett Németh László. A felkészülésre az alkalmazkodáshoz a kézműipari területen dolgozóknak kicsit több idejük maradt, miközben a digitalizációs folyamatokban való jártasság megszerzése legjobban a nagyipar beszállítóit sürgeti.

Németh László úgy gondolja, hogy azokat, akik művészi tevékenységet végeznek, a legkevésbé érintik az új korszak kihívásai, hiszen az ő munkájukat valószínűleg soha nem fogják tudni automatákkal helyettesíteni.

Az Iposz a magyar mikro-, kis és középvállalkozások legnagyobb országos munkaadói és szakmai szövetsége, melyet 181 jogilag önálló ipartestület alkot. (MTI)

„EU-verő” a szeptemberi magyar építőipari adat

Az augusztusi 3,6 százalék után szeptemberben 2,6 százalékkal nőtt éves összevetésben az építőipari termelés volumene az Európai Unióban – tájékoztatott pénteken az Eurostat.

Az unió statisztikai hivatalának beszámoló tagállamok közül a legerőteljesebb, 23,8 százalékos éves növekedéssel Magyarország büszkélkedhet. A képzeletbeli dobogón Lengyelország 18,1 százalékkal a második, Szlovénia 7,0 százalékkal a harmadik helyet foglalja el.

Éves szinten a termelés három tagállamban csökkent szeptemberben: Romániában 13,5, az Egyesült Királyságban 1,4, Belgiumban pedig 0,4 százalékkal.

Adókalkulátort indított az NGM a vállalkozások számára

0

Az áttérésre jogosult, foglalkoztatottal rendelkező cégek több mint 80 százaléka jobban járhat, ha átáll a kisvállalati adóra (kiva), a próbaszámításokhoz ezért a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adókalkulátort indított.

Az NGM közleménye szerint a kiva alkalmazásával több tízezer cég csökkentheti közterheit. A tárca elsősorban azoknak ajánlja a kalkulációt, akiknél a bértömeg nagyobb a nyereségnél, illetve akik a cégben tartják a nyereségüket, mert – mint írták – a kiva szabályai szerint a visszaforgatott nyereséget nem kell leadózni. Hangsúlyozták, hogy váltani év közben is lehet, de a 2017-es zárás miatt év végén egyszerűbb az átállás. 

Az NGM arra számít, hogy év végére a tavalyi duplájára nőhet a kisvállalati adózók száma, jövőre pedig újabb cégek választhatják ezt az adózási formát, mivel annak mértéke 13 százalékra mérséklődik. Hozzátették, hogy az 1 százalékpontos csökkenés 2 milliárd forintot hagy a jelenleg érintett 15 ezer vállalkozásnál.

A kivát a legfeljebb 50 főt alkalmazó vállalkozások választhatják, amennyiben az előző évi bevétel, illetve a mérlegfőösszeg nem haladja meg az 500 millió forintot. Megfizetésével mentesülnek a társasági adó, a szociális hozzájárulási adó és a szakképzési hozzájárulás bevallása és megfizetése alól – áll a közleményben.

A kalkulátort ITT éri el. (MTI)

Robotok segítik a GE Hungary adminisztratív dolgozóinak munkáját

Már 19 robot segíti a GE Hungary kétezer főt foglalkoztató budapesti szolgáltató központjában dolgozó munkatársakat. A pénzügyi, HR, jogi, értékesítési, és az ellátási lánchoz kapcsolódó folyamatok egyes elemeinek automatizációjával a GE az adminisztratív tevékenységek minőségét és hatékonyságát kívánja javítani.

Jelenleg mintegy 1,5 millió robot segít minket, embereket a munkavégzésben, de a gondolkodó és önmagukat tanító gépek száma néhány éven belül elérheti a 6 milliót is. A technológia gyors fejlődése, az automatizálás, a digitalizált gyártás és a mesterséges intelligencia alapjaiban alakítja át a munkavégzés világát a következő években. A hatás nem csak az iparban, de a szolgáltató szektorban is érezhető lesz – írja közleményében a GE.

Európában az elmúlt tíz évben mindössze 3 százalékkal nőtt a GDP, miközben az Egyesült Államokban 10 százalékkal. A felzárkózás egyik eszköze lehet a digitalizáció, amely alkalmazása növeli a termelékenységet, és javítja a munkafolyamatok hatékonyságát – mondta Joerg Bauer, a GE Hungary elnöke. Magyarországon a GE célja az, hogy a digitalizáció révén nagy hozzáadott értéket előállító tevékenységekkel növelje ipari kapacitását, emellett az adminisztratív folyamatai is hatékonyak és értékteremtőek legyenek – tette hozzá Joerg Bauer.

„A GE adminisztratív folyamatait Európában és Oroszországban ellátó GE Global Operations részlegnél is folyik a digitalizáció. Célunk az, hogy budapesti központunkat egy teljesen integrált, automatizált és a GE európai növekedését hatékonyan támogató egységgé alakítsuk” – mondta Björn Bergabo, a GE Global Operations regionális ügyvezető igazgatója. „Célunk továbbá, hogy 2017 végére a GE adminisztratív, támogató funkcióinak 60 százalék-át szolgáltatóközpont lássa el. E célok elérésének legfontosabb eszköze pedig az RPA, a Robotic Process Automation, vagyis a robotizált folyamat-automatizáció – tette hozzá a szakember.

A GE Global Operations európai csapatait már 19 robot (RPA) segíti. Az robotok gyakorlatilag olyan számítógépes applikációk, amelyeket a GE munkatársai a nagy mennyiségben előforduló, ismétlődő munkafolyamatok és tranzakciók elvégzésére, adatok elemzésére, illetve más digitális rendszerekkel való kommunikációra és adatlekérésekre használnak.

A GE Global Operations irodáiban ilyen robotok segítik a GE dolgozóit például a beérkező számlákon és a GE rendszerében rögzített megrendelési számok egyeztetésében, a számlák fizetési határidejének figyelésében, a kintlévőségek nyilvántartásában, a jótállások kezelésében, az adóbevallások elkészítésében, de ugyancsak „digitális csapattagok” végzik a nemzetközi pénzügyi tranzakciók fizetési árfolyamának egyeztetését, vagy például a nemzetközi szállítások lebonyolítására vonatkozó ajánlatok bekérését és összehasonlítását.

A GE megbízásából a belga Breugel Intézet által készített tanulmány szerint a következő két évtizedben, az OECD országokban a munkahelyek 54 százaléka lehet automatizálva, vagyis 10-ből több mint 5 munkahelyet érint majd valamilyen formában és mértékben a digitális átalakulás. A GE becslése szerint a pénzügyi és adminisztratív munkafolyamatok akár 40 százaléka is automatizálható lesz.

A folyamatok automatizálásának térnyerésével és a robotok kognitív képességeinek fejlődésével párhuzamosan pedig minden vállalatnál, így a GE Global Operations részlegénél is változnak majd azok a képességek és kompetenciák, amelyeket a vállalat előnyben részesít munkatársai felvétele és alkalmazása során.

A jövőben felértékelődik majd a magasan képzett szakemberek, a vezetők, a tanácsadók, a digitális technológiákat irányítani és kezelni képes informatikai szakemberek, valamint az erős technikai, matematikai, adatelemzési és probléma megoldó készségekkel rendelkező munkatársak szerepe.

Annak érdekében, hogy felkészítse munkatársait a digitalizáció és a robotizáció kihívásaira, a GE Global Operations részlege már most rendszeresen szervez digitalizációval kapcsolatos workshop-okat és szakmai előadásokat és tréningeket, valamint egyéni és csoportos szakmai továbbképzéseket.

Ezekkel a szakaszokkal bővül jövőre a fizetős úthálózat

0

Az e-matricás rendszerben alkalmazott gyakorlat szerint az év közben átadott, a gyorsforgalmi hálózatba újonnan becsatlakozó szakaszok használata a következő év elejétől díjköteles.

Jövő január elsejétől az idén év végéig elkészülő új szakaszokkal, az M85 Csornát elkerülő második és az M35 Debrecen utáni folytatásának első ütemével bővül a fizetős utak köre. Ugyanezen gyakorlat szerint vált fizetőssé a korábbi években az M43, az M85 és az M86 is – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A minisztérium a díjköteles szakaszokban és a 2012 óta változatlan díjszintekben egyéb módosítást nem tervez. A matricák könnyebb, kényelmesebb beszerzése érdekében a 2018-ra szóló éves jogosultság – a tavaly bevezetett gyakorlatot követve – már decemberben megvásárolható – közölték.

A napi.hu internetes hírportál az NFM-re hivatkozva csütörtökön írta meg, hogy jövőre fizetős lesz az M85-ös Csornát elkerülő második szakasza és az M35-ös Debrecen utáni folytatásának első üteme. (MTI)

Egy év alatt közel félezer elektromos autó vásárlásához adtak támogatást

0

A tisztán elektromos meghajtású autók állami támogatásának tavaly október végi bevezetése óta 437 támogatói okiratot adtak ki, a támogatások összege 775 millió forint.

A jelentkezők mintegy 60 százaléka gazdasági társaság, 30-35 százalék magánszemély, a fennmaradó 5-10 százalékot az egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok és költségvetési szervek teszik ki – írja a Világgazdaság az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.-től kapott adatok alapján.

A lap összeállításában megszólaló importőrök és kereskedők elismerik a vásárláshoz nyújtott állami támogatás ösztönző hatását, de az ezzel kapcsolatos adminisztrációt bonyolultnak és hosszadalmasnak tartják. Kritikus pont, hogy az autónkénti 1,5 millió forintos állami támogatást egy ideig – akár két-három hónapig – a kereskedőnek kell megelőlegeznie, ami jelentős teher.

A Világgazdaság megjegyzi, hogy folyamatos az egyeztetés az állami szereplők és a cégek között, így akár erre is születhet valamilyen kedvezőbb megoldás. (MTI)

Megdobja a webáruházak novemberi forgalmát a fekete péntek

0

A hazai e-kereskedelemben már kimutatható a fekete péntek hatása, a hagyományos üzletek forgalmában ugyanakkor még nincs olyan nagy súlya Magyarországon, hogy számszerűsíteni lehessen.

A fekete péntek (black friday) csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek  – az idén november 24-e – elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban. Ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. Magyarországon az internetes kereskedelemben nagyobb a fekete péntek súlya – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, megjegyezve, hogy több cég már korábban elkezdi az akciót. Becslése szerint az e-kereskedőknek 5 és 10 milliárd forint közötti bevételt hozhat az akció. A fekete péntek által generált forgalom elérheti a teljes novemberi bevétel egyharmadát – jelezte az OKSZ főtitkára. Összehasonlításképpen hozzátette, a KSH) adatai szerint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem teljes novemberi volumene tavaly megközelítette a 32 milliárd forintot.

Egyre több hagyományos üzletben is hirdetnek fekete pénteki akciókat, de az iparcikk-kiskereskedelem súlya tízszer akkora, mint a webkereskedelemé, így nehezebben kimutatható az akció hatása. Októberhez képest általában nő az iparcikkek vásárlása novemberben, de nem lehet azt mondani, hogy ez a növekedés kizárólag a fekete péntek miatt lenne – fejtette ki a szakértő. A kereskedelmi szövetség főtitkára rámutatott: egyre több elkölthető jövedelme van a lakosságnak, a kereskedők pedig a fekete péntekkel a decemberi, karácsonyi vásárlási időszakot próbálják megnyújtani. Már nem csak egy pénteken van black friday, és már nem csak egy napra koncentrálódik az akció – tette hozzá.

Az eNET Internetkutató napokban készített online felmérése szerint tavaly csaknem 2,1 millió felnőtt magyar internetező vásárolt a fekete pénteki akciókban, idén pedig már meghaladja a 3,3 milliót azoknak a száma, akik tervezik, hogy akár online, akár offline módon igénybe veszik a kínált akciókat. Bár nagy az a vásárlói tömeg, amit a black friday meg tud mozgatni, de a kutatás szerint mégsem kíséri az akciókat erőteljes tudatosság. A legtöbben megnézik ugyan az akcióhoz kapcsolódó weboldalakat, boltokat, de négyből csak egy internetező készül előre átgondoltan, megtervezetten a leárazásokra. A netezők ötöde épp csak ránéz az akciókra, minden tizedik netezőt pedig hidegen hagyja a black friday.

A vásárlást tervezők átlagosan körülbelül 36 ezer forint értékben szándékoznak költeni. Ez az átlagos költés a potenciális vásárlók számára kivetítve nagyságrendileg 120 milliárd forintos forgalmat generálhatna, ha valamennyi vásárlási terv megvalósulna – közölte az eNET. Hozzátették: ez meghaladná a teljes tavalyi hazai online kereskedelmi forgalom negyedét. A közeledő karácsony rányomja a bélyegét a fekete pénteki vásárlásokra is. A legtöbben játékot, ajándékot és háztartási gépeket, konyhafelszerelést terveznek venni. Toplistásak még a szórakoztató elektronikai eszközökre és a ruházatra vonatkozó vásárlási tervek. Öt potenciális black friday vásárlóból egy számít arra, hogy mobiltelefont, drogériai terméket, szépségápolási cikket, illetve könyvet vesz majd ezeken a napokon.

A MediaMarkt közlése szerint a kiskereskedelmi piacon beindult a black friday szezon, ami a műszaki cikkeket forgalmazó társaságoknál hagyományosan a legfontosabb értékesítési időszak kezdetét jelzi. A MediaMarkt idén harmadik alkalommal elvégzett reprezentatív kutatásából kiderül, hogy négyből három ember webáruházból is tervezi beszerezni a kiszemelt műszaki terméket. A felmérés alapján a vásárlást tervezők 35 százaléka tudatosan készül, 44 százaléka pedig nem választja ugyan ki a konkrét terméket, de a számára szükséges termékkategóriában keresi a legjobb ajánlatot. A kutatás szerint idén csaknem 50 százalékkal többet költenének műszaki cikkek beszerzésére a vásárolni szándékozók.

Negyedszer csatlakozik a fekete péntekhez a Praktiker, a barkácsáruházlánc azt reméli, hogy országszerte 20 áruházában és webshopjában sikerül majd megdupláznia átlagos napi forgalmát. Tavaly az előző évhez képest 50 százalékkal több látogató érkezett a Praktiker webshopjába 24 órán belül, akik jellemzően barkácsgépeket, karácsonyi termékeket, bútorokat és fürdőszoba-felszereléseket, csempéket és zuhanykabint vásároltak a black friday akció keretében – közölte a társaság az MTI-vel.

A Fashion Days is arról tájékoztatta az MTI-t, hogy vásárlási rohamot vár az idei fekete pénteken. A Magyarországon, Romániában és Bulgáriában működő divatportál tapasztalatai szerint a fekete pénteki akciókra a magyarországi vásárlók várnak a legjobban, számuk megduplázódhat az előző évekhez képest. Míg 2014-ben 205 ezer eurót, 2016-ban már 570 ezer eurót költöttek a vevők a Fashion Days november végi akcióján, és a cég szerint ez ebben az évben akár duplájára is nőhet. A vállalat éves forgalmának 15 százalékát bonyolítja az akció három napja alatt – közölték.

Az Extreme Digital azt közölte, hogy az idei black friday az internetes kereskedelem legkiemelkedőbb eseménye lesz, a webáruháznál a legtöbb vásárlás ezen a napon realizálódik. Tapasztalataik szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabbak, a karácsonyi készülődéskor eleve számításba veszik az olyan akciókat, mint a fekete péntek. Az eMAG arról tájékoztatott, hogy idén is rekorddöntésre készülnek az év legfontosabb vásárlási akciója kapcsán, 600 ezer akciós termék várja majd a vásárlókat. (MTI)

Jelentősen csökkent a magyar gazdaság külső sérülékenysége a Moody’s szerint

0

Jelentősen csökkent a magyar gazdaság külső sérülékenysége, és ez is a „Baa3” befektetési ajánlású, stabil kilátású osztályzattal nyilvántartott szuverén magyar adósprofil pillérei közé tartozik – áll a Moody’s Investors Service éves országjelentésében.

A nemzetközi hitelminősítő tanulmánya szerint Magyarország államadós-profiljának alátámasztó tényezői között van emellett a viszonylag sok lábon álló gazdaság, és a magyar kormány elkötelezettsége a prudens költségvetési politika mellett. A Moody’s szerint besorolási korlátot jelent ugyanakkor a magyar közadósság-ráta, amely még mindig számottevően meghaladja a cég által a „Baa” osztályzati sávba sorolt többi szuverén adós mediánértékét.

A hitelminősítő arra számít, hogy a választások közeledtével rövid távon bizonytalanabbá válik a magyar költségvetési politika. A jelentés szerint azonban a magyar kormány elkötelezetten törekszik arra, hogy az államháztartási hiány ne haladja meg a hazai össztermék (GDP) 3 százalékát, és a Moody’s ennek alapján azzal számol, hogy az államadósság-ráta a következő években fokozatosan ugyan, de tartósan tovább csökken. A hitelminősítő jelenlegi előrejelzése az, hogy a GDP-arányos magyar államadósság 2018-ban 71 százalék körüli szintre mérséklődik a 2016 végén mért 73,9 százalékról.

Hasonló államadósság-pályát valószínűsített minapi elemzésében egy másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Fitch Ratings is. A Fitch múlt pénteken felminősítés lehetőségére utaló pozitívra javította az addigi stabilról a hosszú futamidejű, devizában és forintban fennálló magyar államadósság „BBB mínusz” szintű – a Moody’s és a harmadik nagy hitelminősítő, a Standard & Poor’s magyar szuverén besorolásával azonos – osztályzatának kilátását. 

Ehhez fűzött indoklásában a Fitch kiemelte, hogy várakozása szerint a hazai össztermékhez viszonyított magyar államadósság-ráta 2017 végéig 72 százalékra csökken az egy évvel korábbi 74 százalék körüli szintről. A hitelminősítő hangsúlyozta: ez lesz a hatodik olyan év egymás után, amelyben csökken a magyar államadósság-ráta. A Fitch Ratings előrejelzése szerint a GDP-arányos államadósság-ráta 2019-re 69 százalékig csökken tovább. A Fitch is megjegyezte mindazonáltal, hogy ez magasabb az általa „BBB” kategóriásként nyilvántartott többi szuverén adós mediánértékénél, amely 42 százalék.

Elemzésében a Moody’s Investors Service hangsúlyozta, hogy a magyar folyómérleg-egyenleg számottevő többletei javították a magyar gazdaság ellenállóképességét az esetleges jövőbeni külső sokkokkal szemben, a devizaárfolyam-kilengésekkel szembeni ellenállóképességet pedig azok a szakpolitikai lépések erősítették, amelyek eredményeként meredeken csökkent a devizaadósság részaránya az államadósságon belül.

A Moody’s várakozása szerint a magyar gazdaság aktivitása a jelenlegi ciklikus fellendülési szakaszban végig élénk marad. A hitelminősítő előrejelzése az, hogy a magyar hazai össztermék az idén 3,5 százalékkal, jövőre 3,1 százalékkal növekszik. A cég szerint a magyar gazdaság hosszú távú növekedési kilátásait terhelő tényezők között van az egyre feszesebbé váló, a szakképzett munkaerő heveny hiányával jellemzett munkapiaci helyzet, valamint az erőteljes ráutaltság az EU-folyósításokra, amelyek csökkenhetnek a következő finanszírozási ciklusban.

A Fitch Ratings a magyar osztályzati kilátás javításához fűzött múlt heti elemzésében ennél derűlátóbb növekedési előrejelzést adott: a cég elemzői az idén 3,7 százalékos, 2018-ban 3,5 százalékos növekedést várnak a magyar gazdaságban a tavalyi 2,2 százalék után. A Fitch szerint a gyorsulás elsődleges hajtóereje a hazai fogyasztás, amelyet az erőteljes munkapiaci helyzet, a gyors bérnövekedés és a kordában tartott infláció segít.

A Moody’s elemzése szerint felhajtóerőt adhat a magyar államadós-besorolásnak, ha javulnak a gazdasági és költségvetési mérőszámok, és ennek eredményeként a közadósság-teher a vártnál gyorsabban közelít a Magyarországhoz hasonló besorolású szuverén adósok alacsonyabb mediánértékéhez. A Moody’s szerint lefelé ható nyomás alá kerülhet ugyanakkor a magyar adósosztályzat, ha a költségvetési hiány kordában tartása, vagy az elsődleges többlet elérése melletti kormányzati elkötelezettség gyengülésének jelei mutatkoznának, vagy ha a növekedési kilátásokat gyengítő szakpolitikai döntések születnének.

A nagy nemzetközi hitelminősítők közül elsőként, tavaly májusban a Fitch Ratings emelte vissza a befektetési ajánlású kategóriába a magyar államadós-besorolást. A Standard & Poor’s tavaly szeptemberben, a Moody’s tavaly novemberben minősítette fel a befektetési kategóriába Magyarországot. A Standard & Poor’s és a Fitch magyar szuverén besorolásának kilátása pozitív, a Moody’s továbbra is stabil kilátást tart érvényben. Az S&P augusztusban javította pozitívra a kilátást. Az általános hitelminősítői gyakorlat alapján az idén megadott két pozitív kilátás megnövelte annak a valószínűségét, hogy a következő tizenkét hónapban a Fitch Ratings és a Standard & Poor’s javítja a magyar államadós-osztályzatot is. (MTI)

Új szalont nyitott Budapesten az Ivanics Kft.

Másfél milliárd forintos beruházással új autószalont nyitott az Ivanics Kft. Budapesten, a 22. kerületben. A teljesen saját forrásból kialakított telephelyen 50 új munkahelyet teremtett a cégcsoport.

Az új szalonban több újdonságot is bevezetnek, ilyen például az ultrahangos kerékmosás technológiája, valamint a gyors futóművizsgáló berendezés, amellyel egy perc alatt meg lehet állapítani, hogy a gépjármű futóműve javításra szorul-e. Az új szalon ugyanakkor teljes egészében központilag irányítható, korszerű épület, amely képes optimalizálni az infrastruktúra elemeit.

A beruházás második lépcsőjeként a teljes telephelyet zölddé alakítják, egyebek közt napkollektorok beépítésével. A fejlesztések előkészítése elkezdődött, ezt szintén támogatások bevonása nélkül tervezik megvalósítani.  

Az Ivanics Kft. eddig Budapesten és Székesfehérváron rendelkezett autószalonnal és szervizzel. A cég három autómárka – a Ford, a Volvo és a Hyundai – új modelljeit, valamint a Kawasaki motorjait forgalmazza, emellett használt autókkal is kereskedik. Tavaly a három márkából összesen 1245 új autót adtak el, valamint 460 használt kocsit.

Az idei évre 10 százalékos bővülést terveztek, ami a cég tájékoztatása szerint időarányosan teljesült. Az Ivanics Kft. árbevétele tavaly meghaladta a 13 milliárd forintot, az idén 14-15 milliárd forintra számítanak. A cég mintegy 250 embert foglalkoztat. (MTI)

Új gyáregységet nyitott Kecskeméten az indiai Samvardhana Motherson

Az indiai tulajdonú, autóipari Samvardhana Motherson Group (SMG) 30 milliárd forintos beruházással új gyáregységet nyitott Kecskeméten, a fejlesztés 500 új munkahelyet teremt. A lökhárítókat gyártó SMP (Samvardhana Motherson Peguform) kecskeméti gyár létrehozásához a magyar kormány több mint 7,7 milliárd forinttal járult hozzá.

Vivek Chaand Sehgal, a Samvardhana Motherson Group elnöke a megnyitón elmondta: 2009-ben globális autógyártó céggé válva a legnagyobb gyárakat tudták megnyitni. Mint mondta, európai jelenlétüket Magyarországnak köszönhetik, és a lehetőségért a mai napig hálásak. A kormány a lökhárító elemekre és alkatrészekre specializálódott kecskeméti SMP gyár létrehozásához jelentős támogatással járult hozzá. A 30 milliárd forint értékű fejlesztést 2016-ban az Év Zöldmezős Beruházása díjjal is elismerték. Az elnök kiemelte, SMP üzem működik Németországban és Skóciában is. Kecskeméten festett, lakkozott lökhárító modelleket gyártanak majd.     

Anton Simon, az SMP Csoport operatív ügyvezetője elmondta: mintegy 100 ezer négyzetméteres alapterületen elhelyezkedő SMP kecskeméti üzemében a termelés 44 ezer négyzetméteren folyik. A kivitelezés során olyan technológiai megoldásokat alkalmaztak, amelyek a gyártóegységet energia-megtakarítás szempontjából a cégcsoporton belül a leghatékonyabbá teszik. A beruházás eredményeként több mint 500 új munkahely jött létre, az újonnan nyíló üzemben 2018-tól már megindulhat a szériagyártás is.     

Az 1975-ben alapított Samvardhana Motherson Group (SMG) az autóipar számára teljes körű rendszermegoldásokat kínáló beszállító. Üzleti portfóliójában vezetőfülkék, lökhárítóborítások, visszapillantó tükrök, kamerarendszerek, világító rendszerek, külső és belső kárpitozás, kábelrendszerek, légkondicionáló rendszerek és terepjáró vezetőfülkék gyártása szerepel. Az SMG a világ 30 legnagyobb autóipari beszállítójának egyike. Öt kontinens 37 országában 230-nál is több gyárában 100 ezer embert foglalkoztat. A 2016-2017-es üzleti évben a cégcsoport 9,1 milliárd dollár értékesítési árbevételt ért el.     

Az SMP (Samvardhana Motherson Peguform) a Samvardhana Motherson Group tagjaként a vezetőfülkék, ajtó panelek, lökhárító modulok és innovatív műanyag gépjármű alkatrészek specialistája. Meghatározó autóipari beszállító Európában, Kínában, Mexikóban, Brazíliában és az Egyesült Államokban. Világszerte több mint 14 ezer munkavállalója van. A 2016/2017-es üzleti évben a cég 3 milliárd euró árbevételt generált. A céget 1959-ben alapították és 2011 óta a Samvardhana Motherson Group tagja.

Az SMG csoporthoz tartozik az SMR Hungary is, amely évente több mint 8 millió garnitúra külső tükröt gyárt. Fő vásárlói között szerepel az Audi, a BMW, a Fiat, a Mercedes-Benz, a Mini, az Opel, a Porsche, a Volkswagen, a Hyundai és a Kia, valamint a Ford és Jaguar-Land Rover. Mosonszolnoki és mosonmagyaróvári és túrkevei gyáraiban, valamint a hegyeshalmi logisztikai központban közel 2500 embert foglalkoztat. A 2016-2017-es üzleti évben 403 millió euró árbevételt ért el. (MTI)

Fotó: Orbán Viktor miniszterelnök és Vivek Chaand Sehgal, a Samvardhana Motherson Group (SMG) elnöke