Az orosz embargó és az angol font esése ellenére öt százalékkal tudta növelni árbevételét tavaly az önkormányzati tulajdonú Gyulahús Kft. A vállalat idén az exportpiacok bővítésére koncentrál.

Míg 2015-ben a Gyulahús árbevétele 5 milliárd 44 millió forint volt, a forgalom tavaly elérte az 5 milliárd 300 millió forintot. Az egy évvel korábbi félmilliárd forintos nyereség várhatóan némileg visszaesik, ugyanis tavaly többet fordítottak marketingre, és az év második felében az alapanyagok drágulása is éreztette hatását. Az év eleji áfacsökkentés ellenére 20-25 százalékkal drágultak a tőkehúsok – mondta el Daka Zsolt, a cég ügyvezető igazgatója.

Az árbevétel-növekedés mögött volumennövekedés áll, közel 480 tonnával több terméket gyártottak tavaly, mint egy évvel korábban. Főként a belföldi piacok teljesítettek jól, több kereskedelmi partnerrel sikerült kapcsolatot kialakítani, több partner esetében sikerült bővíteni a termékkínálatot, illetve a nagyobb kereskedelmi láncok több boltban forgalmazzák a gyulai termékeket. Bíznak abban, hogy sikerült a gyulai márkát visszaemelni a régi fényébe, illetve hogy jó úton haladnak ennek érdekében – fogalmazott.

Daka Zsolt az idei év egyik nagy feladatának az exportpiacok építését nevezte, export tekintetében ugyanis várhatóan stagnálást hoz a 2016-os év. Az orosz embargó jelentős kiesést jelent; az embargó előtt évi száz tonnánál többet exportáltak oda, most pedig nemcsak az orosz, hanem az egykori szovjet tagköztársaságok vevőit is elvesztették. A társaság egyre bővülő mértékben exportál Angliába, ám a font Brexit miatt bekövetkezett gyengülése több tízmillió forintos árbevétel elmaradást okozott – magyarázta.

Korábban megpróbáltak betörni a szlovák és a lengyel piacra, de azt tapasztalják, hogy északon a magyarlakta sávig lehet terjeszkedni, azaz Szlovákiának a felvidéki részeire lehet bejutni a termékekkel; a lengyel piac pedig meglehetősen zárt, nagyon védik a hazai cégeket, a fogyasztók erősen nemzeti érzelmek alapján vásárolnak. Jelenleg német, olasz és kazah kapcsolatokat építenek, az ügyvezető bizakodó, hogy ezek „tekintélyes volument jelentenek majd a jövőben”, még úgy is, hogy a németek nem feltétlenül a paprikás termékeket részesítik előnyben.

Hozzátette: idén részt vesznek egy holland és egy kölni élelmiszerkiállításon, és március elején Tokióba utaznak. Tavaly már jelen voltak a távol-keleti ország expóján, de tudják, hogy a japánok hosszabb idő alatt hozzák meg a döntést. „Ha mi nem mutatjuk meg magunkat, ők nem fognak gyulai termékekért kopogtatni, ezért fontos, hogy ott legyünk” – mondta.

Daka Zsolt kifejtette: idén is 4-5 százalékos árbevétel-bővülést céloznak, emellett 200 millió forintos technológiai fejlesztést terveznek. Főként élelmiszerhigiéniai jellegű, üzembiztonsági feladatokat szolgáló beruházásokról van szó, amelyek a minőségi termelés javítását szolgálják, a jelenlegi 250 fős alkalmazotti létszám növelésével nem járnak. (MTI)