Az idén tapasztalt üzemanyagfogyasztás-növekedést nem a lakosság, hanem elsősorban az árufuvarozási ágazat megnövekedett igénye okozta.

– Annak ellenére, hogy az utóbbi években jelentősen emelkedett a dízelmotoros személygépjárművek részaránya, elmondható, hogy a gázolajfogyasztás alapvető szegmense nem a magánszektor – válaszolt a Magyar Idők érdeklődésére a Magyar Ásványolaj-szövetség.

A gázolaj döntő hányadát az építőiparban, az árufuvarozás területén, illetve a mezőgazdaságban használják fel. A szövetség szerint a szigorodó ellenőrzések hatására folyamatosan csökken az elsősorban a dízelt érintő „magánimport” a keleti határokon, ami szintén növeli az adózott, vagyis legális hazai fogyasztást.

A nemzetközi fuvarozók számára az euró forinttal szembeni erősödése versenyképessé teszi a hazai üzemanyagárakat a szomszédos országok árszintjével szemben, ráadásul a hazai fuvarozók is itthon tankolnak még a hosszabb nemzetközi utak esetében is.

A legfrissebb, december 14-i adatokat figyelembe véve, ha valaki a környező országok valamelyikéből hozzánk ruccant át tankolni, és 40 liter dízelt vásárolt, akkor országtól függően 0,5–2 literrel több üzemanyagot kaphatott ugyanannyi pénzért. A 215 és 770 forint közötti összeget jelentő nyereségért Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója szerint nem érdemes megmozdulni, legfeljebb annak érdemes odafigyelnie, aki Magyarországon dolgozik.

A szakértő hozzátette, hogy március végén csak Romániában volt olcsóbb a dízel, de akkor a magyaroknak sem érte meg átmenni. Ez is azt támasztja alá, hogy a fuvarozóknak kedvező hazai adókörnyezetnek köszönhető a megnövekedett fogyasztás.