Cupcake Boutique – ez lesz szeptembertől Kádár Lilla második budapesti cukrászdájának a neve, amely a Tabán után a Mammut plázánál nyitja meg kapuit.

Több mint másfél év után nevet módosít a CuppCake Tortaműhely. Kádár Lilla tulajdonos-üzletvezető szerint olykor finomítani kell, ennek most eljött az ideje. Egy piacra bevezetett márkanévvel természetesen óvatosan kell bánni. Az új név utal a fő profilt jelentő süteményre: Cupcake Boutique lesz szeptembertől. A névváltást egybekötik azzal, hogy Budapesten a Mammut bevásárló központ mellett megnyitják a második cukrászdájukat.

A sütik ezután is a Tortaműhely Krisztina körúti cukrászatában készülnek majd – nem lesz nagy távolság átszállítani a süteményt a másik helyre. A fogadtatásra természetesen Kádár Lilla is kíváncsi. A vevőkör bővítésére jónak tűnik a környék, még akkor is, ha a Széll Kálmán tér átépítése miatt mostanában jó néhány üzletben panaszkodnak a valamelyest megcsappant forgalomra.

A logó változik, a sütik maradnak

A Tortaműhely logót is vált, de a lényeg változatlan marad: minőségi mini torták (cupcake), nyalóka sütik (cake pop),eclair, fánkok, piték és más finomságok készítése. A minősített cukrászüzem kapacitása maximum napi ezer sütemény, de egy átlagos napon 70-100 darabot sütnek, formáznak, alkotnak.

A kézműves termékek rendkívül trendik ma Magyarországon, de önmagában kevés a sikerhez, ha valamire rátűzzük a kézműves címkét. Valami újat, különlegeset kell hozzátenni, hogy a vásárló úgy érezze, rendben van az ár-érték arány. A Tortaműhely blog formájában 2010 óta népszerűsíti a meghonosított újdonságokat, s a receptek mellett a változó ízlés formálásában, egyfajta életérzés (sütit enni jó!) kialakításában is szerepet vállal.

Kádár Lilla kétdiplomás bölcsész-jogász szakemberként vágott bele a cukrászatba. Az utolsó lökést egy New York-i utazás adta, amikor a cupcake világa elvarázsolta, s újragondolásra késztette. A kerek formában tálalt tortácskákkal olyasmit ismertetett meg a magyarokkal, aminek a lényege, hogy a mennyiség helyett a minőség felé tolódik a hangsúly. Meg a praktikum felé is. Hiszen mennyivel könnyebb egy esküvői vacsorán, egy fogadáson, egy vállalati rendezvényen bekapni egy-egy falatocskát, mint a klasszikus méretekkel ügyetlenkedni. Az ötlet hazahozatala nem jelentett egyet a másolással, az alapot saját tartalommal, fejlesztéssel töltötték meg, például az amerikainál kevesebb cukrot használnak, és kizárólag adalék mentes minőségi alapanyagokkal dolgoznak.

Majdnem négy év telt el, amíg a blogból „kinőtt” a cukrászat, amikor már túlcsordult a barátoktól, ismerősöktől érkező megrendelés szám, arra már szűkösnek bizonyult az otthoni konyha. Az előkészületek után tavaly januárban átalakították a Tabán egyik üzletét, hátul az üzem, elől a cukrászda, pici asztalokkal, nagy kínálattal – a domináló rózsaszín, a fiatalos dizájn, a megkapó grafika üde folt az utcában.

Erősítenek a marketing vonalon

Cukrászda nélkül nincs értelme a cukrászatnak, mondja Kádár Lilla, fontos, hogy a megrendelők ne csak interneten, hanem élőben is láthassák, megkóstolhassák a termékeket. Így eleve közvetlen a kapcsolat, ünnepi eseményre is sokkal jobb úgy tortát rendelni, ha az ember elmondhatja, mit szeretne, amihez Lilla a saját ötleteivel kínálja a megoldást. A cukrászdában egyébként valamivel kisebb a forgalom, mint amennyi a magán és céges megrendelésekből folyik be. Utóbbi marketing vonalán erősíteni akarnak, a meglévő sok feladat mellé Lillának ezen a téren elkel a szakember segítsége.

Marketingre egyre több magyar vállalkozás egyre kevesebbet költ, helyette más eszközökkel igyekeznek eljutni a fogyasztókhoz. Eddig az volt a jellemző, hogy a Tortaműhelyt keresték a megrendelők, itt most tovább akarnak lépni, ők is minél több helyre szeretnének eljutni.

Igaz, eddig is sokan rendeltek tőlük, köztük divatcégek és neves start-up vállalkozások, de egy bevásárlóközpont születésnapi ünnepségére is szállítottak már finomságokat. Ezen kívül több reklámügynökséggel és rendezvényszervezővel állnak kapcsolatban.

Vasárnap kivétel folyamatos az üzem, ehhez több cukrászt foglalkoztatnak, a 20 éve a pályán lévőtől kezdve a fiatalabb új generációt képviselőig. Lilla eleve szereti támogatni a pályakezdőket, gyakorlatra jöhetnek például cukrász tanulók is. Náluk a pult mögött olyan szolgál ki, aki beszél angolul, hiszen a csalogató márkanév miatt gyakran néznek be külföldiek is.

Kádár Lilla továbbra sem tett le arról, hogy lesz cukrászdája a belvárosban, s a franchise rendszerű hálózat kiépítése szintén a tervek között szerepel. Jövőre várhatóan kiad egy receptkönyvet, a receptek már megvannak, a kiadóval is tárgyalnak, talán húsvétkor lapozgathatjuk. Addig persze gőzerővel üzemel a vállalkozás, ősztől újabb cukorvirág tanfolyamok indulnak, amelyek eddig is népszerűek voltak. Egyre többen vannak, akik nem sajnálják az időt a sokszor több órán át tartó előkészítésre, sütésre, díszítésre.

A rengeteg munka mellett nyilván akadnak kisebb-nagyobb gondok. Például jól jött volna, és jól jönne a Tortaműhelynek plusz forrás a bővítéshez, fejlesztéshez, de ma valamivel nehezebb vállalkozói hitelhez jutni, mint ahogy az a reklámokból átjön. Igaz, sokan gondolják, hogy biztosabb a saját tőkét forgatni, mint hitelekkel operálni.

Éttermek, cukrászdák nyitásába egyre többen fognak Magyarországon. Tombol a gasztrobiznisz, rengetegen a gyors meggazdagodást látják benne. Kádár Lilla szerint egy cukrászati vállalkozáshoz rengeteg munka, türelem és kitartás szükséges. És a sok kreativitás, meg pici szerencse mellett néha lemondás is. Ha mindez megvan, abból valami nagyon egyedi finomság sülhet ki.

Szerdahelyi Csaba