A légi közlekedés uniós szabályozásának frissítéséről vitáznak szerdán az Európai Parlamentben.

Egészen az 1990-es évekig rendkívül szigorú szabályok vonatkoztak az EU légi közlekedésére, megnehezítve az ágazat fejlődését. Az akkor bevezetett reformok azonban könnyítettek a kereskedelemre vonatkozó szabályokon, ösztönözték az új járatok indítását és új útvonalak kialakítását, valamint jelentősen olcsóbbá tették a repülést.

Az ágazat ma 5,1 millió embert foglalkoztat és 365 milliárd euróval járul hozzá Európa GDP-jéhez.

A légi közlekedés ugyanakkor számos gazdasági és biztonsági kihívással néz szembe, amilyen például az olajárak ingadozása, vagy a rendkívüli időjárási körülmények. Emellett újabb és újabb szolgáltatók lépnek be a piacra és egyre növekszik a légi forgalom. Globálisan a légi közlekedés várhatóan mintegy 5 százalékkal növekszik majd évente 2030-ig.

Annak érdekében, hogy az európai légi közlekedés megőrizze versenyképességét és tartani tudja a lépést az egyre növekvő nemzetközi versenyben, frissíteni kell az ágazatra vonatkozó szabályokat.

Az Európai Bizottság év végéig nyújtja be az úgynevezett légi közlekedési csomagra tett javaslatát, amely kitér a polgári repülésre vonatkozó előírásokra, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség mandátumára és várhatóan a drónok uniós szintű szabályozására is.

Az Európai Parlament számos alkalommal jelezte, hogy felül kell vizsgálni az egyre változó és növekvő légi közlekedési piac szabályait, hogy fenn lehessen tartani a biztonság jelenlegi szintjét. A képviselők a szerdai plenáris ülésen vitáznak és szavaznak a kapcsolódó állásfoglalásukról.