Egy nemzetközi könyvelő cégtől vezetett Kálmán Andrea útja a gyógynövény alapú szappanok gyártásáig. Webshopjában 50 féle terméket kínál, s a nemzetköziség abból a szempontból megmaradt, hogy januárban már Tajvanra is szállít.

Kálmán Andrea új élete azzal kezdődött, hogy egyik barátnője a névnapjára egy szappankészítő tanfolyamon való részvételt ajándékozott neki. Ez így majdnem pontos. Tudni kell azonban, hogy Andrea sokáig vidéken élt, onnan hozta magával Budapestre a természet és a gyógynövények szeretetét. Minél többet meg akart tudni róluk, beleásta magát a tudományukba, gyakran járt (és jár ma is) túrázni, fotózott, növényeket szedett – és teljesen más területen dolgozott.

Beleszeretett a levendulába

Nemzetközi könyvelő cégnél számviteli területen dolgozott több mint tíz évig, Rengeteg külföldi ügyféllel állt kapcsolatban, szerette a munkáját, elégedett is volt vele, mégsem tette igazán boldoggá, az a pici hiányérzete mindig megmaradt, hogy mást kellene csinálnia. A munka melletti túrákon aztán egyszerűen beleszeretett a levendulába, ahogy mondja: beszippantotta magába ez a természetes szépség.

Hobbi szinten „kísérletezni” kezdett a levendulával, gyógynövény párnácskákat készített, ismeretségi köréből egyre többen érdeklődtek, egyre több ajándék fogyott. S akkor most vissza is kanyarodtunk a tanfolyamhoz. Andrea a barátnőjével együtt részt vett a rövid budapesti kurzuson, s úgy tűnik, néhány óra alatt eldőlt a sorsa. Míg a barátnő nem erősítette a szappankészítők táborát, Andrea belevágott.

Nekikezdett annak ellenére, hogy a szappankészítés igencsak trendi lett az utóbbi években, sokan próbálkoznak vele, mégis úgy gondolta, hogy bár gyógynövény alapú szappanokból is bőven van a piacon, ő még minőségibb, még tisztább termékekkel új vevőkört szerezhet. Folytatta a tanulást, elment szakkonferenciára, bújta a könyveket, nézte az internetet, kezdett összeállni a kép. Természetesen szüksége volt egy sor egyéb ismeretre is, ami ahhoz kellett, hogy egyéni vállalkozóként megállja a helyét. Mindennek már picivel több, mint egy éve. A kezdő lépésekhez nagy sikerélményt nyújtott, hogy tavaly karácsonyra már egész sok megrendelést kapott.

Az ismerősök egymásnak adták át, volt, aki céges ajándékozásra vásárolt tőle nagyobb tételben, s mivel az új „fogyasztók” elégedettek voltak, már maguk is rendeltek. Elkészült a honlapja, a webshopot külföldön is figyelik. Dániába már elkerültek a herba termékek, és Tajvan a következő célpont. Andrea bejelentkezett egy nemzetközi szappankészítő honlapra, a megrendelő ott fedezte fel. A honlap segítségével egyébként korábban is voltak kapcsolatai, ám akkor még nem kötött üzletet.

Bejött a mentor tanácsa

Jöhet hát a történetben az újabb csavar! Idén májusban Andrea tagja lett a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének, októbertől pedig részt vesz a mentorprogramban. Éppen a mentora biztatta, hogy vegye elő a korábbi kapcsolatokat – és sikerrel járt. Januárban szállítják Tajvanra az első, több száz darabos termékmintát, köztük levendulás, körömvirágos, kamillás, diófaleveles termékeket, agyagos szappanokat, levendulapárnákat.

Kálmán Andrea biztos abban, hogy az emberek egyre többet foglalkoznak a jövőben saját magukkal. Ma még sokszor csak trendi, hogy a barátnők jógáznak, tornáznak, gyógyteát isznak és gyógynövényes készítményeket vetnek be a szépségápoláshoz, ám a napi divat fokozatosan tudatos egészségvédelemmé alakulhat. Azt mondja Andrea: ahogy a gyógytea gyógyír a testnek belülről, úgy a gyógynövényes szappan is – kívülről.

A cég Budapestről árusít, azonban a gyógynövénykert változatlanul a Balaton-felvidéken van, ahol Andrea még a nagymamájától leste el az első fogásokat. A levendula mellett vannak még kedvencei: a körömvirágot csodálatos növénynek tartja, és szeretné minél többekkel megismertetni a diófalevélből készült termékeket is. A csalánt és a csipkebogyót persze mindenki ismeri, Andrea is felhasználja ezeket, arra törekedve, hogy a lehető legtisztább területekről gyűjtse be a növényeket.

A természetgyógyászat (és a természetes gyógyászat) húsz éve még mostohagyereknek számított Magyarországon, ám ma már tudományágként néznek rá. Igaz, Andrea azt is elismeri, hogy van, akit nem lehet eltéríteni a kólától és a hamburgertől, de kezd tért hódítani a minőség népszerűsítése és elfogadása. Tény viszont az is, hogy ezek a termékek drágábbak, többe kerül az előállításuk, mint a sok, nem természetes anyagot tartalmazó szereké, de nő azoknak a tábora, akik nem sajnálják a pénzt az igazán jóra. A vevőkör 95 százaléka nő, ők ugyanis többet foglalkoznak az egészséges életmód kérdéseivel. Nem baj, a hölgyek vásárolhatnak természetes csodaszereket az uraknak is!

A Facebook mellett vásárokon épít kapcsolatokat

Az értékesítésben Andrea nagy jelentőséget tulajdonít az internetnek, a Facebooknak, de fontosnak tartja a személyes kapcsolatot is. Ezért egyre több vásárban kínálja a portékát, ahol tanácsokat tud adni, s az elégedett vevő később már a webáruházból rendel. A fővároson kívülre csomagban szállítják az árut, de van lehetőség személyes átvételre is, ezzel a budapestiek egy része él is.

A tervek között sok minden szerepel. Például jól jönne majd egy kis termékbolt, valamint a magánszemélyek mellett az idegenforgalom, a vendéglátás bevonása a megrendelői körbe, bár ez utóbbit elég nehéz terepnek ítéli meg Andrea. A külföldi értékesítést is fel akarja futtatni, tartanak az előkészületek az ausztriai, németországi, angliai és svédországi árusításra.

A Herba Szappan tipikus családi vállalkozás, de ha a sok terv valóra válik, bővülni akarnak, több kollégával kívánnak majd dolgozni. Andrea folyamatosan tanul, szondázza a piacot, bővíti az ismereteit, új termékekkel kísérletezik. Az esztétikailag sérült szappanokat sem dobja ki, a nagyszerű alapanyagokat tartalmazó termékeket a közeli hajléktalan szálló lakóinak viszi el.

Természetesen Andreának is vannak féltve őrzött, titkos receptjei. Mosolyogva mondja: megszenvedett értük, nem kímélt energiát, időt, pénzt, amíg a legjobbat megcsinálta. Nem szabad megállni, mindig valami újat kell adni – vallja.

Tisztában van vele, hogy nem elég, ha „csak” jót csinál, azt el is kell tudni adni, a minőség mellett a külcsín, a csomagolás rengeteget számít. Így aztán az is lehet, hogy 2016-ban keres egy dizájnert, és még tetszetősebb lesz minden. Még az sem kizárt, hogy a dizájnert a FIVOSZ-tagok közül választja ki – vagyis: nyitott a pálya!

Szerdahelyi Csaba

(A fotón az egyik kedvenc: a körömvirág szappan.)