Közzétette az elkövetkező 10 év oktatásának vízióját magába foglaló Tanuló Szlovákia elnevezésű reformtervezetét a Peter Plavčan vezette oktatásügyi minisztérium.

A reformtervezet egyeztető folyamatának második, 6 hétig tartó szakaszába lépett – jelentette be Peter Plavčan oktatásügyi miniszter. A minisztérium politikai és szakmai kerekasztal-beszélgetéseket tervez, s a széles nyilvánosságot is a reformtervezet véleményezésére invitálja – írja a hirek.sk.

A nyilvános vitát követően a szaktárca elkészíti a végleges dokumentumot, amelyet a kormány asztalára tesz, majd a törvényhozásban is előterjeszt. Ha a reformtervezet megkapja a Robert Fico vezette kabinet és a parlament támogatását, az oktatásügyi minisztérium kidolgozza a 2018-as és 2019-es esztendőkre vonatkozó, jogszabályi intézkedéseket tartalmazó első cselekvési terveket.

A reformtervezet előkészítésében több oktatásügyi szakember is részt vett. Amint egyikük, Milan Ftáčnik elmondta, a reform egyik célja az egyénre szabott képzés meghonosítása az iskolákban. Ez a modell azt a célt szolgálná, hogy a pedagógusok minden egyes gyermekben megleljék a benne rejlő potenciált.

A dokumentum az inkluzív oktatásnak is figyelmet szentel, hogy az iskolák egy esetleges hendikep folytán ne tegyenek különbséget a gyermekek között. A cél, hogy a pedagógusok képesek legyenek úgy viszonyulni a diákokhoz, hogy „a gyermekek lehető legnagyobb hányada váljék a fő oktatási-képzési sodrás részévé”.

Ftáčnik szerint a célok elérése érdekében minőségi tanárokra van szükség, ugyanakkor fontos, hogy támaszt is nyújtsanak nekik, ha problémás, nehezen nevelhető, vagy egészségkárosult gyermekek oktatásáról van szó.

A cél bizalommal fordulni az iskolák és a tanárok irányába, hogy képesek legyenek meglelni a gyermekek leghatékonyabb oktatásához és neveléséhez vezető utat. Az állam csupán azt írná elő, hogy az iskolának mit kellene nyújtania a diákoknak, ám abba már nem szólna bele, hogy miként kell festenie egy tanítási órának.