A tavalyi 46 százalékról 34 százalékra csökkent a lejárt vállalatközi (B2B) számlatartozások állománya Magyarországon – közölte az Atradius hitelbiztosító.

Kiemelték, a 200 magyar vállalat bevonásával készült Fizetési Szokások Barométere című tanulmányuk szerint csökkent a 90 napon túli tartozások aránya is, amely az idén 4 százalék, szemben a tavalyi 6 százalékkal.

A hitelbiztosító tanulmánya kimutatta, hogy az üzleti és fogyasztói bizalom idén kezd élénkülni, a koronavírus-járvány azonban továbbra is bizonytalanságot okoz.

Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója arra hívta fel a figyelmet, a vállalatokat foglalkoztatja, hogy a Covid-19 korlátozások visszavonásával párhuzamosan a vállalkozásokat és a gazdaságot támogató költségvetési politikák is megszűnnek, ez kockázatos időszak lesz a vállalkozások számára, ezért a fizetésképtelenségek számának emelkedésére számítanak.

Ágazatokra kitérve rámutattak arra, hogy az élelmiszeripari vállalkozások 56 százaléka nem tapasztalt változást a késedelmes számlák kifizetésének átlagos idejében, 24 százalékuk javulást jelzett, ami több mint kétszerese az előző évinek, és csak 20 százalékuk számolt be romlásról. A tartós fogyasztási cikkeket gyártó magyarországi vállalatok 37 százaléka tapasztalt fizetési késedelmet az elmúlt évben, és majdnem ugyanennyien, 35 százalék jelezte, hogy nem történt változás, 28 százalék pedig javulásról számolt be. Az acél- és fémipar ágazat vállalatainak 35 százaléka szerint a tavalyinál tovább kellett várniuk a késedelmes számlák kifizetésére, a vállalatok 25 százaléka azt mondta, hogy javult a számlák kifizetésének átfutási ideje az idén.

Az Atradius által megkérdezett vállalkozások túlnyomó többsége 2022-re növekedést jósolt. A legtöbben úgy vélték, hogy az ügyfelek fizetési szokásai javulni fognak, és 35 százalékuk azt mondta, hogy továbbra is ugyanolyan gyakorisággal kínálnak majd halasztott fizetést, mint tavaly.

(Forrás: MTI)