Kairóban bejelentették, hogy az EgyptAir egyiptomi légitársaság Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata a Földközi-tengerbe zuhant a görög Karpatosz-sziget közelében. A repülőt nagy erőkkel keresik. Magyar utas nem volt a fedélzeten.

A repülőgép 56 utassal és 10 fős személyzettel a fedélzetén szerdán 23.09 órakor szállt fel Párizsból, és kairói idő szerint 2.45 órakor veszett nyoma. Az EgyptAir tájékoztatása szerint az utasok között 30 egyiptomi, 15 francia és 2 iraki állampolgár mellett 1-1 belga, brit, portugál, kanadai, kuvaiti, szudáni, csádi, algériai és szaúdi volt a fedélzeten. Magyar utasokról nem tudni.

A gép parancsnoka tapasztalt pilóta, eddig 6275 órát repült. Az első hírek szerint a repülőről nem érkezett vészjelzés, azonban ezt azóta több hírügynökség is cáfolta – egyiptomi katonai forrásokra hivatkozva. A SkyNews Arabia pedig azt is közölte, hogy ugyanez a gép 2013-ban egyszer már kénytelen volt kényszerleszállást végrehajtani a hajtómű meghibásodása miatt.

A kairói repülőtéren hatalmas tömeg gyűlt össze, ám csütörtök délig a hozzátartozók nem kaptak hivatalos tájékoztatást. Közben a YouTube-on megjelent egy 20 másodperces videó, amelyről azt állítják, hogy a gép zuhanását rögzítette. Arab források szerint egy görög hajó kapitánya készítette a felvételt abban a térségben, ahol a repülő lezuhant.

A légitársaság először azt a tájékoztatást adta, hogy a repülő mintegy 80 mérföldre, nagyjából 10 percre az egyiptomi légtértől tűnt el, majd ezt pontosítva azt írta: a repülőgép 10 mérföldet tett meg Egyiptom légterében mielőtt eltűnt. A repülő 37 000 láb, körülbelül 11 300 méter magasan repült, amikor nyoma veszett. Utolsó ismert sebessége 534 csomó, ami körülbelül 990 kilométer óránként.

Az eltűnt repülő egy 2003-ban gyártott Airbus A320-as. Az Airbus A320-as az egyik legbiztonságosabb repülő. Az egyiptomi légi társaságot megbízható, alapos, jól felkészült társaságnak tartják.

Háy György repülésbiztonsági szakértő az M1 aktuális csatornán azt mondta: a környék eléggé le van fedve radarokkal, így ha ott eltűnik egy gép, kicsi az esélye, hogy még valahol a levegőben van. Ráadásul az üzemanyagnak is el kellett fogynia. A szakértő úgy tudja, már körbetelefonálták azokat a repülőtereket, amelyeket a gép elérhetett, de egyik helyen sem szállt le.

Arra van még – kevés – esély, hogy valahol repülőtéren kívül szállt le a gép, illetve olyan helyen, ahol nem működnek együtt a hatóságokkal – mondta a szakértő.

Minden területnek megvannak a felelősei, akiknek a kutatást és a mentést végre kell hajtani. Ilyenkor riasztják az érintett hatóságokat, amelyek repülőkkel és hajókkal megkezdik a vizsgálódást. Mivel most nagy területről van szó, elképzelhető, hogy az egyiptomi hatóságok mellett más országokéi is csatlakoznak.

Háy György azt mondta: ha a gép a tengerbe zuhant, súlyosabb részei elsüllyednek, de egyes darabok a felszínen maradhatnak. Hozzátette, ha mentésre már nincs lehetőség, a legfontosabb, hogy az adat- és hangrögzítő feketedobozokat megtalálják, amelyekből sok információt nyerhetnek vissza, hogy kiderítsék az eseményeket.