A taxisoknak öt évente vizsgázniuk kell majd KRESZ-ből – jelentette be pénteken Fónagy János, az NFM államtitkára, az új rendeletet ismertetve.
2018 elejétől csak az taxizhat Magyarországon, aki 10 évnél nem régebben forgalomba helyezett, két oldalon két-két ajtós, legalább Euro IV. belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező és légkondicionált gépkocsival szolgáltat – ismertette Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára a kormánydöntést.
Új elem a szabályozásban, hogy a taxisoknak ötévente ismeretfelújító képzésen és vizsgán kell számot adniuk, hogy naprakészek a KRESZ-ből, és arról, hogy az új technológiai eszközöket képesek-e kezelni.
Az új rendelet szerint a már ma is taxiként használt autók 2017 végéig akkor is tovább használhatók, ha a 2018-tól kötelező feltételeknek még nem felelnek meg. Hasonlóképpen 2018-ig érvényesek a rendelet hatálybalépése előtt kiadott egyes engedélyek, jogosítványok és képzési igazolások is.
Kikérték a taxisok véleményét
A kormány szerdai ülésén fogadta el a kormányrendeletet, részben megújítva és egységesítve a taxizás keretszabályait. Az országos szabályrendszer véglegesítésekor nagyban támaszkodtak a budapesti taxis rendelet gyakorlati tapasztalataira. Fónagy közölte, hogy rendelettervezet előkészítésekor folyamatosan egyeztettek teljes a taxis vállalkozói érdekképviseletekkel.
A taxizásban Magyarországon több mint 7000 vállalkozás működik, mintegy 600-700 kis- és középvállalkozás mellett döntő többségük egyéni vállalkozóként.
A cégek több mint fele a fővárosban és vonzáskörzetében ad munkát 8600 budapesti és Pest megyei gépkocsivezetőnek. Ez a szolgáltatás országszerte több mint 13 ezer család számára jelent állandó kenyérkeresetet – emelte ki az államtitkár.
Harc a hiénák ellen
Az államtitkár azt mondta, hogy a rendelet megnyitja a hatósági fellépés lehetőségét a repülőtereken, vasúti pályaudvarokon és buszállomásokon az utasokat zaklató, a közrendet megzavaró taxishiénakkal szemben.
A vállalkozóknak két és fél évük van a felkészülésre, miközben mintegy felük a fővárosi rendelet miatt már ma is megfelel az új országos követelményeknek.
A kormány a rendelet elfogadásával megerősítette, hogy a tevékenységüket legálisan, a megfelelő engedélyek és jogosítványok birtokában végző taxisok pártján áll.
Innovatív megoldás az Uber
Fónagy János elmondta: a kormány az új rendelet elfogadásával nem tiltotta be az Ubert, a rendelet azt határozza meg, hogy milyen feltételek mellett lehet taxis tevékenységet végezni.
„A kormány nem kíván innovatív megoldásokat megakadályozni”, az Uber egy infokommunikációs szervezési tevékenység, infokommunikációs szolgáltatás, amely nem tiltott, „ha azt az előírt jogosítványokkal rendelkező taxisok veszik igénybe, akkor az szívük joga” – közölte az államtitkár.
Vagyis a taxisok, a szolgáltatást nyújtók eldöntik, hogy hajlandóak-e ezért az infokommunikációs szolgáltatásért az Ubernek díjat fizetni – fűzte hozzá. Magyarán: 2018-tól csak taxisok lehetnek Uberesek.
A rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra – közölte az államtitkár.
Mindez egyfajta választ jelent a kormánytól az Uber-kérdésre. Néhány napja Budapest belvárosában több száz taxis tiltakozott az Uber ellen, a kormánytól azt követelték, hogy védje meg őket a közösségi szolgáltatókkal szemben.
Az Uber ellen csütörtökön Párizsban is heves demonstrációkat tartottak. Ennek eredményéről itt olvashatnak.