Home Innováció „Magyarországon is meg lehet csinálni mindent”

„Magyarországon is meg lehet csinálni mindent”

0
„Magyarországon is meg lehet csinálni mindent”

Az iLex kapta az IBM által idén első ízben az Innováció kategóriában odaítélt „Év Üzleti Partnere” díjat.

A közös történet nyilvános része 2014 áprilisában indult, amikor egy konferencián az akkor alig egy éves múltra visszatekintő iLex Systems és az IBM közösen bejelentette, hogy „iLex for Small Businesses” online jogi szolgáltatási csomagot tesznek elérhetővé a mikro és a kkv-szektor számára. Mire a két cég júniusban aláírta az együttműködési megállapodást, az iLex már Stockholmban és Tel-avivban is megnyitotta képviseletét. A kelet-közép-európai cégek közül az iLex szolgáltatása jelent meg elsőként – tavaly októberben – az IBM felhőalapú értékesítési csatornán, a Cloud Marketplace-en. A két cég a következő hónapokban együttműködési és értékesítési megállapodások aláírását kezdte meg  többek között a Nexonnal, a NetLockkal, a Librával és az Editellel. A szolgáltatás gyorsan népszerű lett, megkezdődött annak az előkészítése is, hogy a rendszert idén szeptembertől a Budapesti Gazdasági Főiskola Gazdálkodási Karán is oktassák.

Az IBM első alkalommal díjazta leginnovatívabb üzleti partnerét, örülünk annak, hogy az iLex-szel együtt dolgozhattunk – mondja Pongrácz Ferenc, az IBM délkelet-európai üzletfejlesztési igazgatója. Az IBM óriási cég, nagy megtiszteltetés tőle díjat kapni, még nagyobb elsőként megkapni – hangsúlyozza Ritter Marianna, az iLex Systems Zrt. vezérigazgatója, kiemelve, hogy az IBM jó mentor, egyre szerteágazóbb területeken fektet egyre nagyobb súlyt az innovációra, az pedig, hogy a kicsikkel is foglalkozik, nem csupán szlogen.

Az IBM-et általában a nagy rendszerekről, a hatalmas megbízásokról ismerik, ami fedi is a valóságot, de az it-világ átalakulása a legnagyobbakat sem hagyja érintetlenül – magyarázza Pongrácz Ferenc. A nyitás egyik irányát a cloud jelenti: az IBM két éve vásárolta fel a felhőszolgáltatások piacvezetőjének számító Softlayert. A cél, hogy az innovatív, nagy növekedési potenciállal rendelkező, világpiacot célzó „born in the cloud” cégek az IBM cloud-technológiáját használnák. Mindenki azt adja, amiben jó: az IBM a hírnevét, a stabilitását, a globálisan elérhető technológiát, az innovatív cégek pedig az ötletet, a fanatikus csapatot, a nagy potenciállal rendelkező terméket. Egy éve döntöttük el, hogy kipróbáljuk, miként működik egy ilyen együttműködés, és nem döntöttünk rosszul – mondja az igazgató. Amellett, hogy az iLex-hez az IBM Softlayer szolgáltatja az infrastruktúrát, a két cég az értékesítés és a marketing területén is együttműködik, az iLex-szel készült reklámfilm például az IBM globális kampányában is helyet kapott. Az együttműködés rugalmasságot követel, ami értelemszerűen az IBM számára nehezebb feladat, de a feltörekvő tech-cégek mentalitását az óriásvállalatoknak is meg kell tanulniuk.

A technológiai multi valóban segíti a globális terjeszkedést is, ami nélküle gyakorlatilag lehetetlen lenne, de a világpiac elérése még az IBM-mel is csupán lehetőség – hangsúlyozza Ritter Marianna. Attól, hogy egy termék jó, még nem feltétlenül lesz eladható a globális piacon. Ennél sokkal többre van szükség. Mivel az iLex integrált intelligens jogi szolgáltatási rendszerei, teljesen új típusú terméknek minősülnek a nemzetközi vállalatirányítási rendszerek piacán,  az iLex szolgáltatásai iránt globális nagyvállalatok is érdeklődnek, sok tárgyalási fordulón van már túl a cég. A továbblépéshez azonban globális referenciára lenne szükség, ami a 22-es csapdájára emlékeztet: ahhoz, hogy egy újonnan alakult cég betörhessen a globális piacra, ott már eleve jelen kell(ene) lennie, elvégre a globális referencia a garancia arra, hogy a cég rendelkezésére állnak mindazok az eszközök, amelyek a szerződés teljesítéséhez elengedhetetlenek. Fejlesztés alatt lévő, ugyancsak teljesen új folyamatmenedzsmenti megközelítést tartalmazó innovációmenedzsment-rendszerével, az InnoICON-nal, az iLex ebből az ördögi körből egyrészről úgy igyekszik kitörni (a világpiacra pedig be), hogy már a fejlesztés ideje alatt együttműködik egy budapesti székhelyű olyan nemzetközi klaszterrel – melynek tagvállalatai a világon sok helyen fejtik ki üzleti tevékenységüket –, így az új rendszer globális felhasználói eleve adottak. Ezúttal mi követjük az IBM példáját, amely lehetőség szerint mindent sztenderdizál, aminek – még ha az én habitusommal nem is mindig vág egybe – megvannak a nyilvánvaló előnyei, mondja Ritter Marianna. Az iLex komoly támogatást kap a magyar külképviseletektől is, melyek közül meghatározó az Izraeli Magyar Nagykövetség folyamatos segítségnyújtása Márki Gábor külgazdasági attasé közreműködésével, valamint az idén április óta működő Izraeli-Magyar Kereskedelmi Kamara támogatása, mások mellett Lillian Safran Shaked (Shaked Law Offices and Co) és David Wiernik (NNG) révén.  

Külföldön ahhoz, hogy egy céget komolyan vegyenek, nagyjából 1 millió eurós, készpénzben folyamatosan rendelkezésre álló alaptőkét kell felmutatni – ismerteti a globális referencia igény melletti másik, de azzal szorosan összefüggő akadályt az iLex Systems vezérigazgatója. Az alaptőke-emelés ugyanis megint csapdahelyzet: a befektetők személyében új tulajdonosok jelennek meg, és fennáll a veszélye, hogy a cég elveszíti az önállóságát, vagy éppenséggel el kell hagynia Magyarországot. „Én is ülhetnék már egy éve Hollandiában is, ahova a termékkel együtt ki akartak vinni – mondja Ritter Marianna –, de nem ezt az utat választottam. Azt gondolom – és ebben ügyfeleink és partnereink is megerősítettek – hogy Magyarországon is meg lehet csinálni mindent, még az alaptőke-emelést is. Mi ezért küzdünk, és meggyőződésem, hogy sikerrel járunk.”