A Miratia egy okostelefonos városrejtvény, amelynek célja, hogy a világ turisztikai központjait játékos módon fedezhesse fel a turista. Korbuly Ádámmal, az alkalmazás megálmodójával beszélgettünk.

– Hogyan indult a Miratia?

– Az alkalmazás körülbelül fél éve létezik; szerettem volna olyan játékot létrehozni, amelyik nemcsak arról szól, hogy hogyan jussunk el egyik templomból a másikba, hanem érdekesen mutatja be egy város jellegzetes látnivalóit. Létezett korábban papír alapú játék, de a multimédiás piaca még nagyon fejletlen volt. Ezért végeztünk egy piackutatást, hogy megtudjuk: mennyi turista érkezik, hány napot maradnak, és hogy van-e egyáltalán esélyünk arra, hogy játékokat értékesítsünk nekik. Az derült ki, hogy sok az érdeklődő, érdemes tehát belevágni.

– Milyen játékokat kínál az applikáció?

– A Miratiában különböző típusú játékokból lehet választani: van történelmi, nyomozós, romantikus, humoros játék is. Multimédiás élményt nyújtanak, érdekes feladványokkal, történetekkel, illusztrációkkal. Városonként általában 5 játékot készítünk, amelyek specifikusan az adott helyre épülnek, Budapesten például van romkocsmás verzió, Londonban pedig varázslós városjáték, amelyik a Harry Potter világát idézi.

– Teljesen magyar a vállalkozás?

– Van egy amerikai partnercégünk, rajta keresztül publikáljuk az alkalmazást az AppStore-on és a Google Play-en. Az alkalmazásfejlesztést többnyire alvállalkozók bevonásával végezzük, mi a tartalomfejlesztésre és piaci bevezetésre fókuszálunk.

– Hányan dolgoznak a magyar csapatban?

– Összesen hatan vagyunk. Miután megszületett a jó technológia és a megfelelő webes szolgáltatás, mi „csak” a tartalmat fejlesztjük. Rajtam kívül van egy író, egy illusztrátor, egy designer, egy marketinges és egy értékesítő.

– Hogy zajlik egy játék?

– A játékos kiválasztja, hogy melyik típussal szeretne játszani, majd azt megvásárolja. Feladatokat kell teljesíteni, így lehet eljutni egy adott helyre. Fontos, hogy a felhasználó készülékén legyen GPS, mert anélkül nem lehet játszani. A GPS-információk alapján derül ki, hogy a játékos a megfelelő helyen van-e: ha igen, akkor megkapja a következő rejtvényét, információját. A játék főszereplői maguk a játékosok. Okostelefonnal 3 fő tud kényelmesen játszani, táblagéppel pedig 4–5 fő, egy játék általában 1,5–2 órás, nehézségi szinttől függően. Természetesen van ingyenes próbajáték is, ez körülbelül 20 perces és bárki kipróbálhatja, mielőtt vásárol. Budapesten a próbajáték a „Mentsetek meg egy lelket”, ez elérhető angolul és magyarul is.

– Hogy fizet a felhasználó?

– Van egy saját pénznemünk, a Florin. Egy játék 250 Florin; ahhoz, hogy valaki Florinhoz jusson, vásárolnia kell az AppStore-on, a Google Play-en vagy a viszonteladóinknál (hotelekben, múzeumokban).

– A nagyvárosok folyamatosan törekszenek arra, hogy minél színesebben láttassák magukat. Hogyan segít ebben a Miratia?

– A turizmus területén létező probléma, hogy mindig minden ugyanaz. Ha egy városnézést megfűszerezünk egy sztorival, akkor akár a századik szobor is érdekessé válhat, a dolgok attól válnak élővé, hogy mi is részt veszünk a történetben. Sok múzeum, turisztikai szolgáltató szeretne a szokásosnál többet, különlegesebbet nyújtani a turistáknak. Szeretnénk nekik olyan játékokat fejleszteni, amelyek az ő intézményeiken is lejátszhatók, így a többi múzeumhoz képest is előnyhöz juthatnak. Kezdetben felmerült az is, hogy a Miratia ne csak egy játék legyen, hanem olyan platform, mint mondjuk a YouTube, amelyen bárki összerakhat egy játékot magának, teljesen ingyen. A honlapunkon ez most is elérhető bárki számára.

– Mennyien használták eddig az alkalmazást?

– Mivel a Miratia fél éve él, eddig leginkább próbaüzemben volt. 1000 körüli játékszámot mértünk, ez elég volt arra, hogy képet kapjunk a használatról.

– Hogy tudják elérni a felhasználókat?

– Azt gondoltuk, hogy a hoteleken keresztül ez könnyen megoldható, de a nagy személyzeti fluktuáció miatt nem sikerült. Ebből a szempontból a múzeumok jobb lehetőségnek bizonyultak. Most erősen koncentrálunk az online marketingre, és elindítottunk egy közösségi finanszírozásos kampányt a Kickstarteren, nyitott gondolkodású embereknek, akik a jövőt veszik meg, nem a jelent.

– Mely városokban játszható az alkalmazás?

– Budapesten, Londonban, Párizsban, Rómában és Velencében.

– Van tervben más város is?

– Olyan turisztikai központokat keresünk, ahol sok külföldi fordul meg és több vendégéjszakát is eltöltenek. A Miratiát saját időbeosztás szerint lehet játszani, nincsenek megkötések. Barcelonában már elindítottuk a munkálatokat, de rövidtávú céljaink között szerepel Berlin és a tengerentúlon San Francisco is.

– A magyar startupok kedvelik San Franciscót. Miért?

– A város egyrészt megfelelő turisztikai adottságokkal rendelkezik, rengeteg film és könyv szól San Francisco utcáiról, ami a Miratia szempontjából is kedvező. Másrészt úgy gondolom, hogy nagyon sok nyílt gondolkodású és jómódú ember él ott, így találhatunk olyan befektetőt, aki az amerikai fejlesztésben tud segíteni. Ha kapunk sajtónyilvánosságot a környéken, akkor könnyebben ránk találhatnak. A Kickstarter épp emiatt van nálunk a fókuszban, ezzel az oldallal ugyanis sokan foglalkoznak Amerikában. Ha jó ötletet látnak, sokan hajlandóak rá áldozni.

Kovács Réka Fruzsina

Fotó: Miratia