Évről évre számtalan panasz érkezik a fogyasztóvédelemhez a kuponos akciókkal kapcsolatban. A kereskedők megkötésekkel, és nem ritkán szabálytalanságokkal, például megtévesztően feltüntetett árakkal igyekeznek mérsékelni az árengedményeket.

Beköszöntött az ősz és ezzel együtt a ruhatár csere is. Ehhez kínálnak segítséget – többek között – az ismert női magazinok kuponos akciói. A meghirdetett akciós időszakok során azonban érdemes odafigyelni arra, hogy valóban kedvezőbb áron jutunk-e hozzá a kiválasztott termékekhez, vagy szolgáltatásokhoz – hívja fel a figyelmet közleményében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Évről évre számtalan panasz érkezik a fogyasztóvédelemhez az akciókkal kapcsolatban. Az NFH ezért összegyűjtött néhány hasznos tanácsot, annak érdekében, hogy mindenki, aki beleveti magát a kuponos vásárlásba sikerrel zárja az akciós hétvégét. Általánosságban elmondható, hogy a kuponnal biztosított kedvezmény más akciókkal nem vonható össze. Így például a kettőt fizet, hármat vihet akció mellett nem érvényesíthető további 20 százalékos kedvezmény egy kupon ellenében.

Akadnak olyan beváltóhelyek, ahol csak bizonyos összeghatár – például tízezer forint – felett érvényesek a kuponnal elérhető kedvezmények. Vannak olyan üzletek, ahol bizonyos márkákat, termékeket nem lehet kedvezményes kuponnal megvásárolni. Sok üzletben egy kuponnal akár több termék is kedvezményesen megvásárolható, ezért érdemes alaposan átolvasni a kuponon található beváltási feltételeket. (Például egy termék 20 százalék kedvezménnyel vásárolható meg, vagy a vásárlás összértékéből adnak 50 százalék árelőnyt).

Egy vásárlás alkalmával csak egy kupon váltható be több helyen, amellyel azonban egyszerre több termék is kedvezményesen megvásárolható. Van, ahol az üzlet webáruházából elérhető termékekre (is) vonatkozik a kedvezmény. Olyan vállalkozás/szolgáltatás is akad, ahol egy kuponért cserébe ajándékutalványt adnak, melyet meghatározott időszakon belül lehet levásárolni. Itt érdemes figyelni a felhasználási feltételekre, (milyen időszakban, milyen termékekre/szolgáltatásokra vonatkozik a kedvezmény). Sokszor előfordul, hogy a különböző kiszerelésű termékek közül csak az egyik fajta kiszerelésre vonatkozik a kupon. Például nem 1 literes samponra, hanem a fél literesre.

A kereskedő részéről szabálytalan az árfeltüntetéssel kapcsolatban az, hogy csak a kedvezmény mértékét tünteti fel (például 20 százalékkal olcsóbb), a ténylegesen fizetendő akciós eladási árat viszont nem írja ki, hanem a kedvezményt fizetéskor, a pénztárnál érvényesíti. Ilyenkor gondot okozhat, hogy a vásárló nem tudja előre, hogy pontosan mennyit kell fizetnie.

Az is előfordul, hogy a pénztárnál arra hivatkoznak, hogy a terméken szereplő ár már az akciós ár, ugyanakkor a címkén szerepelt az is, hogy 20 százalékkal olcsóbb, de az eredeti ár nem volt a jelölésben. Érdemes ezért előzetesen tájékozódni arról, hogy a címkén szereplő ár már a végleges, vagy még ebből vonják le a kedvezményt. A szabályok szerint megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat az a vállalkozás, amely az általa meghirdetett akciós árnál magasabb áron adja el a termékét.

Amennyiben a pénztárnál a kuponon szereplő információk ellenére a kedvezményt nem érvényesítik, és az ügyet helyben nem rendezik, úgy a vásárló beírhat a helyszínen található vásárlók könyvébe, amelyre 30 napon belül írásban és érdemben kell válaszolnia a vállalkozásnak. Ha a vásárlók az árfeltüntetéssel kapcsolatban szabálytalanságot tapasztalnak, illetve vásárlók könyvi bejegyzésükre az előírt határidőben nem, vagy érdemben nem kapnak választ, úgy a területileg illetékes Kormányhivatalhoz fordulhatnak panasszal.