Nem túl kedvező a hazai internetes kereskedelem adóhatósági ellenőrzéséről szóló mérleg. A hivatal az elmúlt két évben 1,3 milliárd forint be nem fizetett adóra bukkant. Tavaly szinte minden adóvizsgálatban fény derült valamilyen mulasztásra.

Százával vizsgálódott az internetes gazdaság különféle szereplőinél az elmúlt időkben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) – írja a Magyar Idők.

A hatóság emberei kopogtattak kertészeti termékekkel, járműalkatrészekkel és elektronikai eszközökkel kereskedő vállalkozásoknál is, de indult adóhatósági vizsgálat internetes nőifehérnemű-boltnál, borüzletnél, hajápolási cikkeket a világháló segítségével értékesítő szereplőnél, és orvostechnikai eszközök vagy táplálékkiegészítők webes áruházainál.

A NAV a vevőig próbálja követni az áru útját, így a csomagküldő szolgálatok sem maradhattak ki az ellenőrzésekből.

Sajátos szeletét adják az internetes gazdaságnak a megosztás elvén működő közösségi szolgáltatások, amelyek közül számos típus már idehaza is elérhető. (Személyszállítás, rövid távú lakáskiadás, étkeztetés, takarítás, vasalás.)

Ezekre a szolgáltatókra különös figyelmet fordítanak, a szabályszerű gazdasági működés követelményeinek ugyanis az új technológiáknál, módszereknél is érvényesülniük kell.

Tavaly megközelítőleg ezer alkalommal ellenőrizte a NAV az internetes kereskedelem különféle szereplőit, 2015-ben pedig több mint 1300 vizsgálatot fejezett be a hatóság. A múlt évben az adóellenőrzések 92 százalékában tettek különféle megállapításokat a hivatal munkatársai. Az arány egy évvel korábban némileg jobb volt, bár az akkori 84 százalékos mutató sem túl kedvező.

A 2016-os ilyen eljárásokban nagyjából nyolcszázmillió forintnyi hiányzó adóra derült fény, de 2015-ben is túllépte a félmilliárdot a közkasszába be nem fizetett summa nagysága. Az elmúlt két év mulasztásai miatt összesen 75 millió forintos bírságot szabtak ki.