Kezdőlap Blog Oldal 724

Campus segíti a hazai startup vállalkozásokat

A Millenáris Parkban jöhet létre a Startup Campus Budapest a kormány határozata értelmében.

A Magyar Közlönyben közzétett kormányhatározat szerint a kabinet egyetért a Startup Campus Budapest megvalósításáról a Millenáris Parkban című koncepcióval, és felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogy a Millenáris Nonprofit Kft. által, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH), valamint az Enterprise Hungary Nonprofit Kft. bevonásával gondoskodjon az előkészítésről. A koncepció Millenáris Nonprofit Kft. által történő megvalósítására a kormány 2017-ben 1,8 milliárd, jövőre 2,25 milliárd, 2019-ben pedig 1 milliárd forintot biztosít.

Pálinkás József, az NKFIH elnöke korábban elmondta, a Startup Campus program célja összhangban van a hivatal azon törekvéseivel, hogy országszerte alakuljanak ki és erősödjenek meg az ígéretes ötletek felkutatását, fejlesztését és finanszírozását lehetővé tévő közösségi és képzési bázisok. A program célja a felsőoktatásban születő innovatív ötletek vállalkozássá fejlesztésének támogatása, valamint a helyi K+F+I termékek és szolgáltatások regionális, üzleti akcelerációja. (MTI)

November végéig kell telepíteniük a felügyeleti egységet az automatásoknak a támogatáshoz

Összesen 3,24 milliárd forint, gépenként 120 ezer forint támogatás áll rendelkezésre a vállalkozásoknak az étel- és italautomaták felügyeleti egységének beszerzéséhez és telepítéséhez.

A támogatás elnyeréséhez az étel- és italautomatát üzemeltető vállalkozásoknak szerződést kell kötniük a felügyeleti szolgáltatóval, amely a felügyeleti egység szerelése mellett a támogatás igénylését is intézi. A szolgáltatónak a vállalkozóknak nyújtott támogatási előleggel 2018. január 31-ig kell elszámolnia – hívja fel a figyelmet közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). Az igénybevétel egyik feltétele, hogy a felügyeleti egységet az automatákba a szolgáltató legkésőbb 2017. november 30-ig telepítse, majd ezt követően üzemeltesse.

A szaktárca korábban arról tájékoztatott, hogy az adóhatóság ellenőrzési tapasztalatai szerint a gépek jelentős részét az adók megfizetése nélkül üzemeltetik. Ezért van szükség az automatafelügyeleti egységre, amelynek segítségével az adóhivatal éppúgy nyomon tudja követni az étel- és italautomaták forgalmát, mint a pénztárgépekét.

A kormány a Magyar Postát jelölte ki az étel- és italautomaták felügyeletére, jelenleg annak feladata a hatóságilag bevizsgált és engedélyezett műszaki berendezés, az automatafelügyeleti egység felszerelése, működtetése, amely a regisztrált étel- és italautomaták adatait továbbítja az adóhivatalnak – közölte az NGM. (MTI)

Iskolai programot indít az egészséges táplálkozásért az Európai Bizottság

Az Európai Bizottság az egészséges táplálkozás népszerűsítése és minél szélesebb elterjedése, továbbá az európai zöldség-, gyümölcs- és tejtermelők támogatása érdekében augusztus 1-jén új uniós iskolagyümölcs-, iskolazöldség- és iskolatejprogramot indít, amelyet már az ősszel induló tanév első napjától kezdve minden uniós tagállamban bevezethetnek.

A bizottság tájékoztatása szerint az egészséges táplálkozási szokások gyermekek körében elterjesztését célzó program keretében gyümölcs-, zöldség- és tejosztás lesz, valamint külön oktatási programokat tartanak, amelyek a helyes táplálkozás fontosságát hangsúlyozzák, és bemutatják a gyermekeknek az élelmiszertermelés folyamatát.

Egyes feldolgozott termékek – például levesek, kompótok, gyümölcslevek, joghurtok és sajtok – osztására is sor kerülhet, amennyiben ezt a nemzeti egészségügyi hatóságok jónak látják. A termékek nem tartalmazhatnak hozzáadott cukrot, sót és zsírt, kivéve, ha a nemzeti egészségügyi hatóságok engedélyezik ezek korlátozott mértékű hozzáadását.

A termékeket egészségügyi és környezeti meggondolások, az idény, a változatosság és a hozzáférhetőség alapján kell kiválasztani, előnyben részesítve az uniós termékeket. A tagállamok ösztönözhetik a helyi vagy regionális beszerzést, előnyt biztosíthatnak a biotermékeknek, a rövid ellátási láncoknak, a környezeti előnyöknek, valamint a mezőgazdasági termékek minőségrendszereinek.

A 2017-2018-as tanévre megállapított 250 millió eurós (egy euró mintegy 305 forint) uniós finanszírozásból nagyjából 150 millió euró jut a gyümölcsökre és zöldségekre, és 100 millió euró a tejre – közölte a bizottság. Phil Hogan mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős uniós biztos elmondta, az iskolagyümölcs- és iskolazöldség-programot, valamint az iskolatej-programot – egy egységes jogi keret fogja össze.

Az új szabályok célja a hatékonyság fokozása, a támogatás célzottabbá tétele és az oktatási dimenzió megerősítése. A minden tagországra kiterjedő program az európai iskolások millióit juttatja egészséges táplálékhoz, és több ezer mezőgazdasági gazdálkodónak nyújt támogatást – tette hozzá.

Magyarország összesen közel 6 millió euró támogatást kap a programokra. Ebből csaknem 3,9 millió euró jut az iskolagyümölcs- és az iskolazöldség-programra, valamint majdnem 2 millió euró az iskolatejprogramra a szeptemberben kezdődő tanévben – olvasható az Európai Bizottság honlapján. (MTI)

Kivonul a lakossági áramszolgáltatásból a Magyar Telekom

A Magyar Telekom 2017. november 1-jével megszünteti a lakossági felhasználók részére nyújtott villamosenergia-szolgáltatását. Az ügyfeleket az állami szolgáltató veszi át.

November elsejétől a Nemzeti Közművekhez tartozó, országosan működő Démász Zrt. egyetemes szolgáltató kész arra, hogy minden érintett Magyar Telekom lakossági ügyfél villamosenergia-ellátását biztosítsa. Amennyiben az új szolgáltató az ügyfél számára megfelelő, úgy a Démász fogja megkeresni a szolgáltató-váltással kapcsolatban. 

Aki nem a Démásszal, hanem más villamosenergia-kereskedővel vagy egyetemes szolgáltatóval kíván szerződést kötni, annak az új villamosenergia-szerződésének megkötéséről és a kereskedőváltás kezdeményezéséről magának kell gondoskodnia szeptember 30-ig.

A Telekom lakossági villamosenergia-szolgáltatását 2017. október 31. napjáig biztosítja, és a szerződés megszűnését követően végszámlát küld ügyfeleinek. A szolgáltatás megszűnéséről minden érintett lakossági ügyfél részletes, teljes körű tájékoztatást kap a társaság felmondó levelében. 

A Telekom a közleményben emlékeztet, hogy 2010-ben indította el energiaszolgáltatási tevékenységét lakossági ügyfelei részére, a szabályozott egyetemes árnál kedvezményesebb díjakkal. A társaság korábban gázszolgáltatást is kínált, a lakossági gázszolgáltatási piacról azonban már 2015. augusztus 1-jével kilépett. Az üzleti energia ügyfeleket pedig 2016. január 1-jével a MET Holding AG-val alapított vegyesvállalatnak adta át. 

A Telekom energiaszolgáltatásból származó bevételei 2016-ban már csak mintegy 6,8 milliárd forintot tettek ki, több mint 86 százalékkal csökkentek az előző évhez képest. A távközlési társaság összes bevétele meghaladta a 602 milliárd forintot tavaly. (MTI)

Egyesülhet a közétkeztetési piac két nagy szereplője

Áldását adta a GVH arra, hogy a Hungast felvásárolja a Sodexot. Az ügylettel a közétkeztetési piac két nagy szereplője egyesül, de az egyes alpiacokon (például munkahelyi étkeztetés, közintézmények) az együttes részesedésük sem lesz túl nagy.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Hungast Holding Zrt. összefonódás-bejelentésére indult versenyfelügyeleti eljárásban megállapította, hogy a Hungast irányításszerzése a Sodexo Magyarország Kft. felett nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt. Az összefonódással érintett vállalkozás-csoportok, így a Hungastot magába foglaló György-csoport és a Sodexo-csoport egyaránt foglalkozik étkezési szolgáltatás nyújtásával, ezen belül közétkeztetéssel (oktatási-, egészségügyi-, egyéb közintézmények részére nyújtott szolgáltatás) és munkahelyi étkeztetéssel.

A GVH az összefonódás horizontális hatásainak elemzésekor megállapította, hogy a György-csoport piaci részesedése a munkahelyi étkeztetést tekintve minimális, továbbá egy, az adott ügyben nem érintett piaci szereplő a Sodexo-csoporténál lényegesen magasabb részesedéssel rendelkezik, így e piacon nem kell káros horizontális hatásokkal számolni. Csak a György-csoport nyújt közétkeztetési szolgáltatást egyéb közintézmények részére, így e tekintetben az összefonódás nem jár horizontális hatással. Mindkét vállalkozáscsoport részesedése csekély mértékben haladja meg a 20 százalékot az egészségügyi közétkeztetés piacán, valamint egy piaci szereplő itt is lényegesen magasabb piai részesedéssel rendelkezik, s van további három 10 százalék körüli piaci részesedésű vállalkozás is.

A két vállalkozáscsoport viszonylag magas (35-45 százalék közötti) együttes piaci részesedése miatt a GVH az oktatási közétkeztetési piacot vizsgálta legrészletesebben, és e piac vonatkozásában is arra a következtetésre jutott, hogy káros horizontális versenyhatások (áremelkedés, vagy minőségromlás) nem igazolhatók, különös tekintettel arra, hogy a megrendeléseket jellemzően közbeszerzési eljárás keretében lehet elnyerni.

Emellett a piacon az összefonódást követően is kellő számú, tendereken elindulni képes független vállalkozás marad fenn. Az összefonódó felek nem tekinthetők egymás közeli versenytársainak az elmúlt évekből rendelkezésre álló tenderadatok alapján (kevés olyan közbeszerzés volt, amelyen mindkét vállalkozáscsoport elindult, és adagszám szerinti szolgáltatási profiljuk is eltért). Az önkormányzatok, a szolgáltatás igénybevevői kifejezetten erős vevői alkupozícióval rendelkeznek.

A GVH nem azonosított káros vertikális és portfólióhatást sem, mert az összefonódás nem hoz létre új vertikális vagy kiegészítő jellegű kapcsolódást, hiszen a Sodexo-csoport csak olyan tevékenységeket végez, amelyekre a György-csoport működése már eddig is kiterjedt. Mindezek figyelembevételével a GVH megállapította, hogy a Hungast irányításszerzése a Sodexo felett nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt. 

Két éven belül vége a szabad munkavállalásnak Nagy-Britanniában

0

Alig két év múlva, 2019 márciusában megszűnik az Európai Unióból érkező munkavállalók szabad beáramlása Nagy-Britanniába.

A személyek szabad áramlása megszűnik aznap, amikor Nagy-Britannia elhagyja az Európai Uniót – nyomatékosította Theresa May kormányfő szóvivője. Részleteket azonban nem közölt arra vonatkozóan, hogy az Egyesült Királyság pontosan milyen bevándorláspolitikát léptet életbe 2019 után. Hangsúlyozta viszont, helytelen lenne azt sugallni, hogy a személyek szabad mozgása változatlan formában fennmarad a brit európai uniós tagság megszűnése után.

Az elmúlt napokban a brit kormány tagjai egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat tettek az ügyben. Philip Hammond pénzügyminiszter a BBC rádiójának azt mondta, „nem sok minden” változik majd, és Amber Rudd belügyminiszter is arról biztosította a brit üzleti szektort és a külföldi EU-állampolgárokat, hogy a brit EU-tagság megszűnése után sem zárulnak be hirtelen az ajtók, mivel Nagy-Britanniának is érdeke, hogy „a legtehetségesebb, legjobb” munkavállalók számára vonzó helyszín maradjon.

Liam Fox külkereskedelmi miniszter viszont kijelentette, nincs ilyen terv a kormány előtt, „ő legalábbis nem tud róla”. Szerinte a jelenlegi keretek fenntartása szembemenne a brit európai uniós tagságról szóló tavalyi népszavazás eredményével. A hírek szerint Hammond és Rudd kijelentései felbőszítették Boris Johnson külügyminisztert is. Sajtójelentések szerint sem Foxot, sem pedig Johnsont nem tájékoztatták előre a pénzügy- és a belügyminiszter kijelentéseiről, és a külügyminiszter még azt is cáfolni kényszerült, hogy lemondását tervezi az ellentétek miatt.

Kommentárok szerint az amúgy szabadságát töltő Theresa May helyett – aki hétfőn a pihenését megszakítva Belgiumba utazott a harmadik ypres-i csata kezdetének századik évfordulója alkalmából rendezett nagyszabású megemlékezésre – szóvivője igyekezett elsimítani az ellentéteket a személyek szabad áramlására vonatkozó kormányzati állásponttal kapcsolatosan. A munkaerő szabad mozgása egyike az Európai Unió négy szabadságelvének a tőke, a javak és a szolgáltatások szabad áramlása mellett. (MTI)

Magyarország lehet a kínai áruk régiós elosztóbázisa

0

Az elmúlt évek geopolitikai változásainak, valamint több logisztikai szolgáltatónak köszönhetően Magyarország válhat a kínai áruforgalom elosztóbázisává a kelet-közép-európai térségben, az előrejelzések alapján a forgalom jelentős növekedése várható.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) három tagvállalata, az Ekol Logistic Kft., a Ghibli Szállítmányozási Kft. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. szervezésének köszönhetően az elmúlt hónapokban 40 vonat és mintegy 1400 konténer érkezett Kínából, ezzel elindult a távol-keleti országból vasúton érkező konténerek magyarországi átrakása és továbbítása az európai piacok felé.

A szállítmányok Fehéroroszországon és Lengyelországon, Ukrajnán, valamint a hosszú távú kínai bérletbe került pireuszi kikötőn keresztül érkeznek a fővárosi Bilk kombiterminálra és a Mahart Container Center csepeli kombitermináljára. Az MLSZKSZ szerint a logisztikai szolgáltató szerep felértékelődése részben az elmúlt évek geopolitikai változásainak(Oroszország elleni embargó, migrációs válság, gazdasági és termelési súlypontok átrendeződése) és az ország kedvező földrajzi fekvésének köszönhető, emellett a kormányzati támogatás és a vámhatóság rugalmas forgalomkezelése is segítette.

A NAV új technológiájával a konténerek okmányai hatékonyan ellenőrizhetőek, így azok a vámkezelést követően gyorsan mehetnek tovább a célországok felé. A logisztikai versenyképesség javulása miatt az MLSZKSZ elnöke a kínai vasúti konténerforgalom jelentős növekedésére számít, ezért a gyorsabb ellenőrzést biztosító röntgenkapus ellenőrzés bevezetését, valamint a szabad kapacitással rendelkező vidéki terminálok igénybe vételét javasolja.

A 2002-ben alapított Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) 76 szervezetből áll, ezzel a belföldi logisztikai szolgáltató központok közel 90 százalékát fogja össze. A tagvállalatok árbevétele 2016-ban meghaladta a 355 milliárd forintot. (MTI)

Növekedési pályára állhat a hazai halgazdálkodás

A 2016-os pénzügyi beszámolók alapján nincs okuk panaszra a hazai halászattal és halgazdálkodással foglalkozó cégeknek.

A tavaly főtevékenységként halászatot és halgazdálkodást megjelölő vállalkozások több mint 82 százaléka adott le pénzügyi beszámolót. Bár a 2015-ös évhez képest a nettó árbevétel visszaesett 14 247 millió forintról 14 109 millió forintra, de ezzel együtt a működő vállalkozások száma enyhe növekedést mutat – értékelte az adatokat Hantos Zoltán, az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere. Ugyanakkor a 2016-os cégfluktuációs index (CFI) az országos 9 százalékos átlagnál némileg magasabb, 13 százalék, de elsősorban az új alapítású cégek relatíve magas száma miatt.

Hosszabb időszakot vizsgálva megállapítható, hogy 2012-től a működő vállalkozások száma egy kisebb visszaeséssel ugyan, de növekedett. Ezzel párhuzamosan pedig 2015-ig az árbevétel is évről-évre emelkedett. Az alkalmazotti létszám tekintetében a 2012-2014 közötti drasztikus csökkenést egy mai napig tartó folyamatos növekedés követte. Jelenleg (2017) több mint 1500 alkalmazott dolgozik a szektorban.

Szintén a cégek stabilitását támasztja alá, a felszámolás alá került vállalkozások rendkívül alacsony száma (2016-ban összesen egy ilyen cég akadt), valamint azon cégek csekély száma is, melyek ellen végrehajtási eljárást indítottak. 2016-ban 23 ilyen cég volt, ami a piaci szereplőknek csak 8 százalékát teszi ki.

2016-ban a piaci szereplők közül 3 cég árbevétele haladta meg az 1 milliárd forintot és ezek a vállalkozások adták a szektor összes árbevételének 27,1 százalékát. A 100 millió és 1 milliárd forint közötti árbevételi sávban 23 vállalkozás található, melyek 52,7 százalékát hozták az összárbevételnek. A legkisebbek, a 100 millió forint alatti bevétellel rendelkezők, 207 cégből állnak, melyek a maradék bevételen osztoztak. A szektort érintő árbevétel csökkenés kizárólag ez utóbbi csoportot érintette, ahol összárbevételük a 2015-ös 3 053 millió forintról 2016-ban 2 828 millió forintra csökkent. Ezzel szemben a másik két szegmens tudta növelni bevételeit.

A közelmúltban több olyan jogszabályi változás is történt, ami alapvetően befolyásolja a piaci szereplők jövőbeni kilátásait. 2016. január 1-jétől a természetes vizek kereskedelmi célú halászati hasznosítása megszűnt. Ez azt jelenti, hogy ezeken a vizeken „kisszerszámos” halászati eszközökkel folytatott, illetve az ökológiai célú, szelektív halászat továbbra is engedélyezett, de a vendéglátóipart és a kereskedelmi hálózatokat alapvetően már az akvakultúrás haltermelés látja el.

A másik fontos változás, hogy bejelentésre került a hal áfájának 5 százalékra mérséklése 2018-tól, ami lehetővé teszi, egyrészt a pontyexport növekedését, másrészt a halhús árának versenyképessé válását más húsfajtákkal szemben. A hazai halfogyasztás, ami 2015-ben 6 kiló körül volt egy főre vetítve évente, bár az elmúlt években enyhén növekedett, még mindig messze elmarad az uniós átlag 20-22 kilós értékétől.

A halászattal és halgazdálkodással foglalkozó vállalkozások emellett jelentős Európai Uniós támogatásokra is számíthatnak a jövőben. Az ágazat számára a 2014–2020-as programozási időszakban a MAHOP keretében az előző időszakhoz képest 12 százalékkal magasabb összeg – hazai társfinanszírozással együtt mintegy 15,5 milliárd forint (39,09 millió euró uniós forrás valamint 12,73 millió euró nemzeti forrás) – áll rendelkezésre, amelyet 2023-ig kell felhasználnia. Ezen hatalmas támogatás optimális felhasználása esetén a szektor szereplői számára további növekedési lehetőségek nyílnak meg a jövőben – zárja elemzését az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

Munkanélküliség az EU-ban: erős a magyar adat

A májusival azonos szinten, 7,7 százalékon állt júniusban az átlagos munkanélküliségi ráta az Európai Unióban – tájékoztatott az Eurostat.

Az unió statisztikai hivatalának becslése szerint az EU-ban 18,725 millió munkanélküli volt az év hatodik hónapjában, 183 ezerrel kevesebb, mint egy hónappal és 2,368 millióval kevesebb, mint egy évvel korábban.

A tagállamok közül a legalacsonyabb, 2,9 százalékos munkanélküliséggel Csehország dicsekedhet, a további sorrend: Németország (3,8 százalék), Málta (4,1 százalék), Magyarország (4,3 százalék; májusi adat).

A legmagasabb munkanélküliséget – ahogy már évek óta – Görögországban (21,7 százalék; áprilisi adat) és Spanyolországban (17,1 százalék) regisztrálták.

2016 júniusához képest az összes (összehasonlítható adatokat közlő) tagállamban csökkent a munkanélküliség – Észtországot kivéve, ahol 6,5-ről 6,9 százalékra emelkedett a ráta.

A 25 éven alattiak körében az uniós munkanélküliségi ráta 16,7 százalék volt, ez 3,71 millió fiatalt jelent. Ebben a korosztályban a legalacsonyabb Németországban (6,7 százalék), a legmagasabb Görögországban (45,5 százalék; áprilisi adat) volt a ráta.

Négy bank fiókjaival bővült az MFB Pontok hálózata

Az OTP, az MKB, a Gránit és az NHB bankok összesen 126 fiókjával bővült mától az MFB Pontok hálózata, amely még idén további 74 egységgel gyarapodik. Ezzel összesen 642 elemből álló hálózat gondoskodik majd az európai uniós hitelek és támogatással kombinált hitelek közvetítésével a vállalkozások és a lakossági ügyfelek számára.

A hitel-és vissza nem térítendő forrással kombinált hiteltermékek csaknem 800 milliárd forintos keretösszegének értékesítésére a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) 2016 során 442 MFB Pontból álló hálózatot hozott létre, melynek további 200 ponttal való bővítésére az MFB közbeszerzési pályázatot hirdetett. A 2017 májusában lezárult pályázaton nyertes pénzintézetek a már meglévő konzorciumi partnerekhez hasonlóan saját hálózatukon belül, az MFB Pontok arculatával ellátott fiókokban állnak az ügyfelek rendelkezésére. Az új közvetítői partnerek közül az OTP összesen 163, az MKB 35, míg a Gránit Bank és az NHB Növekedési Hitel Bank egy-egy fiókkal növeli majd az MFB Pontok számát.

A kormány számos intézkedéssel segíti a hitelezés élénkítését – mutatott rá az új pontok átadásán Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, kiemelve: ezek egyike, hogy az uniós források minél gyorsabban juthassanak el azokhoz a vállalkozásokhoz, amelyek ezeket megfelelően tudják felhasználni. Az MFB-nek és a konzorciumban résztvevő pénzintézeteknek köszönhetően olyan hálózat jött létre, amely házhoz viszi a vállalkozások számára a hiteleket – fogalmazott a szakminiszter. Hozzátette: a hálózat sikerét bizonyítja, hogy a kis- és középvállalkozások versenyképességének növelését célzó, európai uniós hitelprogramok már több mint 1300 vállalkozás fejlesztéseit segítik.

A hálózatban év végéig összesen 63 első kategóriájú MFB Pont lesz, amelyek a teljes hitelezési és értékesítési folyamatot végzik az összes elérhető termék esetében. További 260 második kategóriájú, ahol megvalósul az országos elérést igénylő termékek teljes hitelezési és értékesítési folyamata, illetve 319 harmadik kategóriájú MFB Pont, melyek fő feladata a tájékoztatás és az ügyfél érdeklődés továbbítása. Tovább bővül a fővárosi Pontok száma is, így a mai naptól már 15 budapesti fiókban igényelhetők uniós források.

Az első OTP bankfiókban kialakított MFB Pont megnyitása egy sorozat első állomása – mondta el Wolf László vezérigazgató-helyettes. Az OTP kereskedelmi banki divíziójának vezetője hozzáfűzte: a következő hónapokban összesen 163 OTP bankfiókban teszik még könnyebben elérhetővé az Európai Unió által biztosított, az MFB által közvetített forrásokat. 

Dr. Balog Ádám, az MKB vezérigazgatója a bank központi épületében kialakított MFB Pont megnyitása alkalmával elmondta: az Európai Unió által biztosított források felhasználásával kapcsolatos szakértelem már eddig is rendelkezésre állt az MKB-nál. Most rövid időn belül, az ország egész területén 35 kirendeltségben nyitnak MFB Pontokat. A már meglévő és a jelenleg fejlesztés alatt álló új termékek és szolgáltatások – ezekhez jön mostantól még az MFB Pontok egyedi kínálata is – tovább erősítheti az ügyfelek elégedettségét.

A Gránit Bank kiemelt feladatának tekinti a kedvező kondíciójú, támogatott hitelkonstrukciók közvetítését, a növekedési hitelprogram keretében például a hitelintézet a piaci részesedését többszörösen meghaladó arányban folyósított támogatott hiteleket ügyfeleinek. Természetes, hogy az MFB kedvezményes konstrukcióinak a közvetítésében is hasonló eredményességgel kíván részt venni – mondta Hegedüs Éva, a bank elnök-vezérigazgatója a pénzitnézet fiókjában létesített MFB Pont megnyitásakor.

Az NHB Bank a megnyitó alkalmából közölte: az Európai Unió által biztosított források felhasználásával és az MFB Pont megnyitásával maga is hozzájárulhat a hazai vállalkozások sikeréhez és ezáltal a gazdaság növekedését is szolgálja. A bank életében az első MFB Pont megnyitása is azt mutatja, hogy jól halad a megkezdett úton, és az egyik legnagyobb hazai magánbankként folyamatosan bővíti banki szolgáltatásai körét jelenlegi és jövőbeni ügyfelei részére.

Indul a 2017/18. évi European Business Awards verseny

A legjelentősebb európai üzleti versenynek számító European Business Awards immár 11. alkalommal indul el.

A verseny során minden országban kategóriánként választanak ki egy-egy vállalatot, amely a nemzeti bajnoki címet megszerezve bizonyíthatja sikerességét. A legjobbak pedig ringbe szállnak az összeurópai megmérettetésben is.

Az elmúlt évek során a legjobbak közé került számos magyar vállalkozás is, legutóbb a Julius-Globe Kft. és az EPAM Systems. A tavalyi európai győztesek sokszínűsége pedig jól mutatja, hogy bármely szektorból érkező cég lehet nyertese a megmérettetésnek.

A 2016/17. évi sorozatban 34 ország pályázói vettek részt.  A győztesek között görög szupermarket hálózat, spanyol irodabútor-gyártó és barkácsáruházlánc, ciprusi fűszernövény nagykereskedő, vagy svéd IT cég éppúgy van, mint egy hátrányos helyzetű magánszemélyek otthonteremtését segítő brit társaság.  A verseny 12 kategóriájának köszönhetően szatelites kommunikációra épülő halászatibója-gyártó, osztrák biokozmetikum-készítő, a hajgubancokat kivarázsló brit hajkefegyártó, mobil technológiára épülő lakossági pénzügyi szolgáltató, vagy környezetbarát outdoor ruházat gyártó német társaság is élre kerülhetett.

Az EBA 2017/2018 versenyén idén 12 kategóriában van lehetőség pályázni. „Újszerű megközelítés, magas minőség, kitartó munka, társadalmilag is felelős működés – sok szempontból példaértékűek azok a cégek, amelyek teljesítményét nemzeti, vagy európai bajnokként ismeri el ez a díj. Nagyon szeretnénk, ha a magyar kis- és középvállalatok sikeresen szerepelnének idén is ebben a versenyben, magunk is sok jó céget látunk a piacon, akikről úgy gondoljuk, képesek lehetnek a legjobbak közé kerülni” – emelte ki Kalocsai Zsolt, az RSM Hungary vezérigazgatója.

A 2017/18. évi European Business Awards az alábbi kategóriákban várja a magyar cégek pályázatait:

1.RSM – az Év Vállalkozója díj

2.ELITE – az Év növekedési stratégiája díj

3.A leginnovatívabb cég díj

4.Nemzetközi terjeszkedés díj

5.Társadalmi felelősség és környezetvédelmi tudatosság díj

6.Az év induló vállalkozása díj

7.Az év munkáltatója díj

8.Vásárlói élmény díj

9.Az év digitális technológiai cége díj

10.Az év legjobb kisvállalkozása díj (25 millió euró árbevétel alatt)

11.Az év legjobb középvállalata díj (26–150 millió euró árbevétel között)

12.Az év legjobb nagyvállalata díj (151 millió euró árbevétel fölött)

Otthon veszélyesebb, mint az autópályán, tízből kilencen mégsem kötnek balesetbiztosítást

Magyarországon évek óta mintegy 630 ezer önálló balesetbiztosítást tartanak nyilván, lakás- gépjármű- és egyéb biztosítások kiegészítő szolgáltatásaival együtt is a lakosságnak mindössze 11 százalékát védi ma valamilyen balesetbiztosítás.

Az emberek többsége az otthonában érzi magát a legnagyobb biztonságban, az Union Biztosító adatai ugyanakkor azt igazolják, hogy gyakoriságban messze az otthoni balesetek vezetnek: a balesetbiztosítási térítések csaknem 90 százalékát ilyen esetekre fizeti ki a biztosító. A KSH adatai szerint évente közel 1800 ember háztartási balesetben veszti életét – ez a szám csaknem háromszorosa a közlekedési haláleseteknek, amelyekből tavaly 607 történt az országban. Az otthoni balesetek több mint felét esés, zuhanás váltja ki, de gyakori ok az égés, valamint az éles vagy szúró tárgyak miatti sérülés is.

Noha immár egy évtizede bevezették, továbbra is igen kevesen tudják, hogy a kötelező egészségbiztosítási járulék terhére nem fedezhetőek az extrém, illetve hivatásszerűen űzött sportok okozta balesetekhez kapcsolódó ellátások. Ugyanakkor egyre több balesetbiztosítás kiterjeszthető a közkedvelt extrém sportokra (például vadvízi evezés, hegy- és sziklamászás, bungee jumping, ejtőernyőzés) is.

A balesetbiztosításokat a magánszemélyeknek jellemzően éves időszakra lehet megkötni, az elmúlt években ugyanakkor már számukra is elérhetőek olyan határozott idejű biztosítási csomagok is, amelyeknek néhány száz forintos napidíja ellenében az adott esemény időszakára szóló, magas szintű, 10 milliós térítést biztosító védelem szerezhető – hívja fel a figyelmet Bóna Katalin, az Union ügyvezető igazgatója. Egy gondos szülőnek tehát ezentúl lehetősége van arra is, hogy például a Sziget Fesztivál 100 ezres hetijegye mellé háromezer forintért ilyen extra védelmet is biztosítson gyermekének.

Fontos azonban szem előtt tartani, hogy bármilyen balesetbiztosításunk is van, az alkoholos befolyásoltság kizáró tényező, amennyiben a balesetet egyértelműen ez az állapot idézte elő. Ugyanez áll a gondatlanságra is: jellemző nyári példa erre a napégés, illetve a tiltott helyszíneken való fürdés. Mivel a balesetbiztosítások fedezeti köre számos részletben jelentősen eltérhet egymástól, mindenképpen célszerű előre megbizonyosodni arról, hogy valóban a számunkra megfelelő biztosítási védelmet kapjuk-e meg. Ebben segítségünkre lehet az adott biztosító holnapja vagy call centere, vagy biztosításközvetítő szakember is.

A balesetbiztosítások többnyire 24 órában, a világ minden országában érvényesek – jellemző kivételt a csoportos munkahelyi baleseti konstrukciók képeznek. Tehát nem csak belföldön, de akár külföldi utazások során is kedvező kiegészítő szolgáltatást jelentenek az utasbiztosítások mellé: míg az utasbiztosítás az ellátáshoz kapcsolódó költségeket fizeti meg, addig a balesetbiztosítás adott összegű térítést nyújt a kapcsolódó további kiadások fedezésére.

Tekintettel arra, hogy a balesetbiztosítási védelem közel 40 százalékát a különböző biztosításokhoz kapcsolódó kiegészítő csomagok biztosítják, jogosan merül fel a kérdés, szükség van-e önálló balesetbiztosítás kötésére is. A kiegészítő balesetbiztosítások térítési limitjei általában jóval alacsonyabbak, mint amelyek az önálló balesetbiztosításokra jellemzőek – mutat rá Bóna Katalin. Mindenképpen érdemes tehát önálló balesetbiztosításban is gondolkodni, főleg annak tudatában, hogy baleset esetén mindkét biztosítást igénybe vehetjük, azok szolgáltatása összeadódik.

Általánosságban kijelenthető, hogy megfelelőnek akkor tekinthető a balesetbiztosítási védelem, ha haláleset vagy rokkantság esetén akár 10 milliós térítést nyújt. Egy ilyen szintű védelem egyénileg már havi kétezer forintos díj ellenében is elérhető, egy négytagú család számára is havi négyezer forint alatt biztosítható.

Parragh László: a felsőoktatási duális képzés a fiatalok elhelyezkedését segíti

A gyakorlat megszerzését segíti a duális képzés a fiatalok egyetemi évei alatt, így a diploma átvétele után szinte már nem is kell állást keresniük, hiszen annál a cégnél helyezkednek el, ahol a képzésben is részt vettek.

A duális képzésben együttműködnek az egyetemek, amelyek képeznek, és a nagyvállalatok, amelyek munkaerő iránti igényüket jelentik be – mondta Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke az M1 csatornán. Hozzátette: a felső oktatásban a duális képzés két éve működik, az első körben 800-an indultak, míg jelenleg több mint 8000-en vesznek részt ebben a képzésben. 

Arról is beszámolt, hogy a napokban meghirdetett felvételi ponthatárok visszatükrözik a piaci igényeket, ugyanis a diákok közül egyre többen mennek a természettudományos szakok, a műszaki és informatikai képzés irányába, ami a gazdaságnak mindenképpen jó. 

A kamara elnöke szerint minden oktatási szintnek teljesítenie kell a feladatát, így az általános iskolában meg kell tanítani a diákokat írni, olvasni, számolni, el kell kezdeni idegen nyelvet tanulni és a digitális tudást is be kell vinni. A közép szinten ezt fel kell erősíteni, hogy amikor a tanuló belép a felsőoktatásba ott már készen kell állnia a felsőoktatási ismeretek elsajátítására. (MTI)

Kimerült a keretösszeg: két VEKOP-felhívást is lezárt a kormány

A rendelkezésre álló keretösszeg kimerülésére tekintettel a kormány lezárja a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Programban megjelent „Stratégiai K+F műhelyek kiválósága” és „Kutatási infrastruktúra megerősítése – nemzetköziesedés, hálózatosodás” című felhívásokat.

Mindkét felhívást 2017. augusztus 8-án, 00:00 órától zárják le; támogatási kérelmeket 2017. augusztus 7-én 23:59-ig lehet benyújtani.

Stratégiai K+F műhelyek kiválósága (VEKOP-2.3.2-16)

A tavaly júliusban megjelent felhívás keretösszege 4 milliárd forint; a forrást az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja. A kormány 5–20 támogatott projektre számít(ott). (A felzárkózó régiók számára kiírt azonos című, GINOP-2.3.2-15 kódszámú felhívás 2015 őszén jelent meg, eredetileg 40 milliárd forintos, utóbb 66 milliárd forintra emelt keretösszeggel.)

„A felhívás célja a hazai, állami fenntartású tudásbázisok K+F kapacitásának erősítése, annak érdekében, hogy nemzetközileg jegyzett, magas színvonalú kutatási eredmények születhessenek meg, és fenntartható kiválósági központok („center of excellence”) jöjjenek létre.”

A támogatási kérelmeket az eredeti kiírás szerint 2016. augusztus 26-tól 2018. augusztus 27-ig lehetett volna benyújtani.

Kutatási infrastruktúra megerősítése – nemzetköziesedés, hálózatosodás (VEKOP-2.3.3-15)

A 6 milliárd forint keretösszegű pályázat, amelyre 12–120 támogatott támogatási kérelemmel számol a kormány, „a hazai kutatási infrastruktúra nemzetközi versenyképességének erősítését, a nemzetközileg versenyképes tudás-centrumok létrejöttének támogatását” célozza. Ha nem merül ki a keret, 2018. május 11-ig élt volna a felhívás.

Európai fürdőhelyek: itt érhető el az átfogó vízminőség-adatbázis

Az európai fürdőhelyek több mint 85 százaléka kiérdemelte a legmagasabb „kiváló” minősítést.

A „kiváló” minősítésű fürdőhelyeken a fürdővíz jórészt mentes az emberi egészségre és a környezetre ártalmas szennyezőanyagoktól. Magyarországon a fürdőhelyek 71 százalék volt ilyen az Európai Környezetvédelmi Ügynökség és az Európai Bizottság legfrissebb éves jelentése szerint.

Az európai fürdőhelyek több mint 96 százaléka megfelelt az európai uniós szabályok alapján felállított minimum követelményeknek. További részletek az Európai parlament videójában:

Keressen rá kedvenc strandjára!

Az Európai Bizottság interaktív térképe a fürdővizek minőségéről itt érhető el.

Tao-kedvezmény energiahatékonysági beruházásokra: megjelentek a részletszabályok

0

Az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházásokra adható adókedvezmény friss részletszabályait a Mazars szakértői foglalták össze.

Mint ahogyan azt már év eleje óta tudjuk: az adózók adókedvezményt vehetnek igénybe energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás üzembe helyezése és üzemeltetése esetén. És bár a legfontosabb szabályokat a Tao. törvény 22/E § 2017. január 1-i hatállyal már tartalmazta, a kedvezmény igénybevételének részletszabályairól szóló Kormányrendeletre mostanáig várnunk kellett – kezdik friss „Adóhírlevelüket” a Mazars szakértői.

Az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás adókedvezményének végrehajtási szabályairól szóló 176/2017. (VII. 4.) Korm. rendelet (továbbiakban: „Kormányrendelet”) az adókedvezmény igénylésének, igénybevételének, és az energiahatékonyság igazolásának, illetőleg az adózók adatszolgáltatási kötelezettségének szabályait írja le.

Miért foglalkozzunk a kérdéskörrel?

Mivel az adókedvezmény mértéke jelenértéken a beruházás elszámolható költségének 30 százalékáig, középvállalkozások esetén 40 százalékig, illetve kisvállalkozások esetén akár 50 százalékáig is terjedhet (legfeljebb 15 millió euró), ezért az adókedvezménnyel együtt a beruházásunk a korábbiakhoz képest akár már feleannyi idő alatt is megtérülhet, hosszabb távon pedig fix költségcsökkenést eredményez, és ez végső soron versenyelőnyt is jelent.

Kaphatunk adókedvezményt, ha a beruházás nem célzottan energiahatékonysági célokat szolgál, de azt is eredményez?

Az energiahatékonyság nem csak elkülönült energiahatékonysági célokat szolgáló beruházásokra, hanem beruházásrészekre is értelmezhető. Az energiahatékonysághoz kapcsolódóan elkülönített, jelenértékre vetített beruházási összeg más adókedvezmény keretére nem érvényesíthető.

Ki dönti el, hogy az energiahatékonyság teljesült vagy sem?

Bár az ördög a legapróbb részletekben rejlik, a részletszabályok közül a legizgalmasabb az energiahatékonyság teljesítésének igazolása.

Az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházási minőség igazolását az energiahatékonysági törvény alapján a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal által vezetett névjegyzékben szereplő energetikai auditor vagy energetikai auditáló szervezet állítja ki. A beruházás megkezdése előtt az energetikai auditáló szervezet felméri az energiafogyasztási adatokat és becslést készít a tervezett beruházáshoz kapcsolódó megtakarítási lehetőségekről, és a beruházás befejezését követően pedig egy energetikai auditot végez, és megállapítja az elért energia megtakarítást. Ha olyan beruházásról van szó, amely már a Kormányrendelet megjelenése előtt megkezdődött, ott elegendő, ha az auditor az előzetes becslést az adókedvezmény bevallását megelőzően megteszi.

Kiemelendő továbbá, hogy sem a Tao. törvény, sem a Kormányrendelet nem ír elő minimumkövetelményeket a hatékonyság javulásával összefüggésben. Azaz, elvben bármekkora mértékű – igazolt – energiamegtakarítás esetén igénybe vehető a kedvezmény.

Milyen szabályok vonatkoznak a megújuló energiával kapcsolatos beruházásokra?

Megújuló energiaforrásból nyert energia felhasználását célzó beruházás esetén az energetikai auditor energiahatékonyság-növekedést vizsgál.

Elszámolható költség kizárólag a megújuló energiaforrásból a saját fűtési, hűtési és ipari hőtermelési célra energiát előállító, villamos energia-termelésre nem képes, saját tevékenységet szolgáló berendezés bekerülési értéke lehet (pl. az elektromos – szondás, talajvizes, levegős – hőszivattyú; gázmotoros hőszivattyú; napkollektor; saját hulladékból származó biogázt és biomasszát hasznosító berendezés).

Az adókedvezmény keretében nem elszámolható költség a villamos energiáról szóló törvény szerinti megújuló energiaforrásból villamos energia termelésére alkalmas bármely energiatermelő berendezés beruházási költsége. A napelemes áramtermelés tehát nem támogatott.

Az adókedvezmény igénybevételének lehetséges buktatói…

Ahogyan a Tao. törvényből már ismerhettük, a kötelező üzemeltetési időszak 5 év. Ugyanakkor az is fontos, hogy ebben az időszakban, illetve az adókedvezmény igénybevételének utolsó adóévéig (ha az egy későbbi időpont) az adózó ellen az adóhatóság végrehajtást nem indíthat, illetve az adóhatóság a társaságot be nem jelentett alkalmazott foglalkoztatása miatt mulasztási bírsággal sem sújthatja. Ezek a plusz feltételek korábban, a Kormányrendelet megjelenését megelőzően nem voltak ismertek.

Tekintettel arra, hogy a részletszabályokat csak most ismerhettük meg, tapasztalatunk szerint nagyon sok adózó kivárt a beruházási döntésével. Nekik jó hír azonban, hogy a Kormányrendelet most már több ponton is tisztázza az eddig felmerült bizonytalanságokat – zárják összefoglalójukat a Mazars szakemberei.

Uniós forrásokból erősödik idén a magyar gazdaság

0

Magyarországon az első negyedévi, vártnál gyorsabb növekedést áprilisban némi fékeződés, majd májusban élénkülés követte. Az év egészében a tavalyi kettőről 3,5 százalék körülire gyorsul a növekedés, mindenekelőtt a tavalyi visszaesésből emelkedésre váltó beruházásoknak köszönhetően.

Az állóeszköz-felhalmozás 2016-ban az EU-források visszaesése miatt több mint 15 százalékkal zuhant. Idén az újra induló uniós beruházási ciklus miatt 12 százalékos bővülés várható. A beruházási ráta 2016-ban 17,8 százalék volt, ami egy közepesen fejlett ország esetében alacsony arány. Idén emelkedés, 19 százalékos ráta valószínű.

A 2014-ben indult új EU költségvetési periódus pályázatait meghirdették, de a döntéshozatal az ígért egy hónap helyett jellemzően 6-9 hónap (vagy több). A szétaprózott, át nem gondolt célok az új pályázatoknál is látszanak, a fő cél a gyors pénzköltés (még a választások előtt). Ezt célozza az is, hogy 2017-re minden pályázatot meg akarnak hirdetni. Ugyanakkor az előző ciklushoz képest nincs valós gyorsulás. A megítélt támogatás ugyan több mint 5000 milliárd forint; a 2014-2020-as ciklus forrásaiból való eddigi költés azonban ennek csak nagyjából a fele.

Ráadásul a kifizetések jelentős része előleg, mivel a nagy projekteket előre vették, hogy a számláló „pörögjön”, ugyanakkor ezekben lényeges tevékenység még nem indult el (gyakran csak keretösszegekről beszélhetünk, amelyeket később töltenek ki az önkormányzatok). A tényleges beruházási folyamat bőven át fog húzódni a következő évekre (akár 2023-ig is).

Az államháztartás hiánya júniusban kiugróan magas, 700 milliárd forint volt, miközben az első öt hónapé együttesen is alig volt több 200 milliárd forintnál. Ennek fő oka, hogy megugrottak az uniós pályázatok finanszírozását a kedvezményezettek számára hazai forrásból megelőlegező kifizetések. A költségvetésbe beérkezett uniós bevételek nagyságrendje ugyanis idén eddig lényegesen elmaradt a kifizetésektől. Ez elszámolási okok miatt nem veszélyezteti a három százalék alatti GDP-arányos hiányt, de tartós fennmaradása korlátozná a GDP-arányos államadósság csökkentési lehetőségeit.

Az utóbbi hónapok fejleményei alapján nem igazolódtak azok a félelmek, amelyek az EU-ból való kilépést megszavazó brit referendum, majd az amerikai elnökválasztás után a populista és EU-szkeptikus politikai erők áttörésétől tartottak. A francia-német tandem megerősödése az USA protekcionista külgazdasági politikájával szembeni közös európai uniós fellépés lehetőségeit is javítja.

Szűkíti viszont az európai uniós forrásokra számító, de a közösségi szolidaritást számos ügyben vállalni nem kívánó EU-tagállamok mozgásterét. Az euróövezet kibővítése és a fiskális unió bármilyen formája felé történő elmozdulás a kívül maradó EU-tagországok perifériára való sodródását valószínűsíti.

Itt számíthat NAV-revizorok megjelenésére augusztus első hetében

0

A NAV megyei igazgatóságai az ADÓtraffipaxban tájékoztattak arról, hogy hol lesznek „teljes bizonyossággal” operatív ellenőrzések a 31. héten.

Békés megye

2017. augusztus 1. és 6. között a NAV Békés Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai elsősorban a dobozi, békési, gyomaendrődi szabadstrandokon, valamint a nagyobb idegenforgalmú városok üzleteiben és a szabadidős, sportolási szolgáltatást nyújtóknál végeznek ellenőrzéseket. A revizorok többek között a nyugta- és számlaadást, valamint a foglalkoztatottak bejelentését ellenőrzik.

Hajdú-Bihar megye

A NAV Hajdú-Bihar Megyei Adó- és Vámigazgatósága az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket 2017. július 31. és augusztus 04. között

  • július 31. hétfő: Debrecen
  • augusztus 1. kedd: Balmazújváros
  • augusztus 2. szerda: Mikepércs, Sáránd
  • augusztus 3. csütörtök: Derecske, Tépe
  • augusztus 4. péntek: Debrecen

A NAV munkatársai az operatív ellenőrzésekkor elsősorban azt vizsgálják, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos bizonylatot, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, a vállalkozások bejelentik-e alkalmazottaikat. Emellett fokozott figyelmet fordítanak majd az online pénztárgép használatára újonnan kötelezett kör ellenőrzésére valamint a jövedéki termékek ellenőrzésére. (A közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy máshol is lehetnek NAV ellenőrzések.)

Heves megye

A NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága a 31. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • július 31. hétfő): Kisnána
  • augusztus 1. kedd: Füzesabony
  • augusztus 2. szerda: Heves
  • augusztus 3. csütörtök: Hatvan
  • augusztus 4. péntek: Eger

A NAV szakemberei az operatív ellenőrzésekkor elsősorban azt vizsgálják, hogy a kereskedők, szolgáltatók adnak-e szabályos bizonylatot, online pénztárgépeiket megfelelően használják-e, a vállalkozások bejelentik-e alkalmazottaikat. Emellett fokozott figyelmet fordítanak majd az online pénztárgép használatára újonnan kötelezett kör ellenőrzésére, valamint az áruk eredetének vizsgálatára. (A közzétett adatok nem zárják ki azt, hogy máshol is lehetnek NAV ellenőrzések.)

Jász-Nagykun-Szolnok megye

A NAV Jász-Nagykun-Szolnok megyében teljes bizonyossággal az alábbi időpontokban és helyszíneken ellenőriz a 31. héten:

  • július 31. hétfő: Jászapáti
  • augusztus 1. kedd: Tiszafüred
  • augusztus 2. szerda: Tiszaföldvár
  • augusztus 3. csütörtök: Szolnok
  • augusztus 4. péntek: Kunszentmárton
  • augusztus 5. szombat: Karcag

Az ellenőrzéseknél a revizorok elsősorban a fürdők, strandok, uszodák területén működő vendéglátóhelyeket, szolgáltatókat, kiskereskedelmi üzleteket és alkalmi kitelepüléseket ellenőrzik. A vizsgálatok elsősorban a foglalkoztatottak bejelentésére, a bevételek rögzítésére irányulnak, a pénzügyőrök a jövedéki szabályok betartását ellenőrzik.

Komárom-Esztergom megye

A NAV Komárom-Esztergom Megyei Adó- és Vámigazgatóság munkatársai 2017. július 25. és augusztus 4. között fokozottan ellenőrzik a közterületen, valamint az utak mentén értékesítő zöldség- és gyümölcsárusokat. A revizorok elsősorban a nyugta- és számlaadást, a foglalkoztatás szabályszerűségét és az áruk eredetét vizsgálják, de ellenőrizhetik a pénzkészletet és egyéb adatgyűjtést is végezhetnek.

Nógrád megye

A NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatóságának munkatársai a 31. héten az alábbi településeken tervez helyszíni ellenőrzéseket:

  • július 31. hétfő: Szécsény és Környéke
  • augusztus 1. kedd: Pásztó és környéke
  • augusztus 2. szerda: Balassagyarmat és környéke
  • augusztus 3. csütörtök: Bátonyterenye és környéke
  • augusztus 4. péntek: Salgótarján és környéke

A revizorok elsősorban a kereskedőknél és vendéglátóknál, ital-kiskereskedőknél (kocsma), valamint az online pénztárgép használatára újonnan kötelezett adózóknál vizsgálják a számla- és nyugtaadást, az online pénztárgép használatot, valamint az alkalmazottak bejelentését. (A revizorok a hét valamennyi napján a megye egyéb településein is végezhetnek ellenőrzéseket.)

Zala megye

A NAV Zala Megyei Adóigazgatósága július 24. és augusztus 31. között kiemelten ellenőrzi a fürdők, strandok és uszodák területén működő vendéglátóhelyeket, szolgáltatókat és kereskedelmi üzleteket. A próbavásárlások, próbaszolgáltatások mellett forgalomszámlálásra, az online pénztárgépek használatának-, az áruk eredetének ellenőrzésére és az alkalmazottak szabályszerű bejelentésének vizsgálatára is számíthatnak a kereskedők, vendéglátósok és szolgáltatók.

 A NAV folyamatosan frissülő listája itt érhető el.

A dízelautók átalakítását sürgetik német politikusok

0

Fokozódik a dízelbotrány miatt a gyártókra nehezedő politikai nyomás a német kormány és az autógyárak szerdai „dízelcsúcs” találkozója, a „Nationalen Forum Diesel” előtt.

„Kutyakötelességük lenne helyreállítani a fogyasztók bizalmát és helyrehozni az elkövetett hibákat” – jelentette ki Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter a Bild am Sonntag lapnak adott interjúban. A miniszter az „autók mihamarabbi optimalizálását várja el a gyártóktól saját költségükön. „A találkozón elfogadható javaslatot várok az autógyártóktól” szögezte le a miniszter. 

Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter az ARD és a ZDF tévécsatornáknak adott interjúban kijelentette: az egyeztetésen az autógyártók által az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorokra javasolt szoftverfrissítést csak a helyes irányba tett első lépésnek tekinti. Második lépésként az autógyáraknak a hardvermódosítást is el kell végeznie, mégpedig „saját költségükön”. Alexander Dobrindt ezt a lapinterjúban annyiban árnyalta, hogy „azt szakértőknek kell megvizsgálnia, hogy mely típusoknál van szükség utólagos hardvermódosításokra is”.

Az ügy előzménye, hogy egy precedensértékű bírósági döntés több millió dízelautó tulajdonost bizonytalanított el autója jövőjét illetően, mivel esetleg behajtási tilalommal kell majd számolniuk egyes városokban. Egy baden-württembergi bíróság a közegészségügyi szempontok elsőbbségére hivatkozva pénteken elutasította a dízeljárművek stuttgarti belvárosi forgalomból való kitiltásának megakadályozására benyújtott keresetet.

Matthias Wissmann, a német autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) elnöke egy lapinterjúban annak a meggyőződésének adott hangot, hogy az autógyáraknak az Euro-5 és Euro-6 normás dízelmotorok vezérlőszoftverének a frissítésére tett javaslata legalább annyira csökkenteni tudja a károsanyag-kibocsátást, mint a városi behajtási tilalom. A teljes autóflotta tekintetében a nitrogén-oxid kibocsátást 25 százalékkal csökkentené a szoftverfrissítés – mondta. Az utólagos hardvermódosítást Wissmann nem tartja gazdaságosnak és nem is látja technikailag értelmét, mivel „az esetek többségében több éves modellekről van szó”.

Horst Seehofer bajor miniszterelnök, a jobbközép CSU elnöke egy vasárnapi televíziós interjúban hangsúlyozta, hogy ellenzi a dízelautók kitiltását a nagyvárosok központjából. Más megoldást kell találni, mert a tiltással csak azt lehetne elérni, hogy az autók elkerüljék a belvárosokat, de károsanyag-kibocsátásuk nem változna. Célszerűbb különböző ösztönzőkkel a kevésbé káros technológiák felé fordítani a vásárlókat, a gyártókat pedig kötelezni kell arra, hogy alakítsák át saját költségükön a környezetvédelmi szabályoknak nem megfelelő autókat.

Kétségtelen, hogy történtek manipulációk. Ezeket ki kell vizsgálni, a gyártóknak pedig viselniük kell a következményeket, akár büntetőjogi értelemben is – húzta alá a ZDF országos köztelevízióban sugárzott interjúban az Audi és a BMW révén a német autóipar egyik központjának számító Bajorország kormányfője, aki a szintén CSU-s közlekedési miniszterhez és a koalíciós társ szociáldemokrata pártban (SPD) politizáló környezetvédelmi miniszterhez hasonlóan élesen bírálta a szektor szereplőit.

A dízelbotrány súlyosan rontotta a Németország számára kulcsfontosságú iparág tekintélyét, és ha a gyártókban nincs elég „belátás és alázat” az ügy feltárásához és a következmények vállalásához, akkor „keményebb intézkedésekre” lesz szükség – mondta Horst Seehofer. Jelezte, hogy nem ellenzi azt az SPD-s javaslatot, miszerint lehetővé kell tenni, hogy az érintett vásárlók úgynevezett gyűjtőperek révén követelhessenek kártérítést a gyártóktól, és ne kelljen egyenként bírósághoz fordulniuk.

A dízelbotrány 2015 szeptemberében kezdődött, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) megvádolta a Volkswagen csoportot (VW), hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amely érzékeli a műszaki vizsgán folytatott mérés körülményeit. Az autó így a teszteken a valóságos nitrogénoxid-kibocsátás töredékét produkálja, vagyis csal a vizsgán. A VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte a VW mintegy 11 millió gépjárművét érinti, ezek közül 8,5 milliót az EU-ban adtak el.

Hasonló visszaélés gyanújába került a Daimler is, amely július közepén bejelentette, hogy önként módosítja a káros anyag tisztítását végző berendezést szabályozó szerkezet beállításait több mint hárommillió Mercedes-Benz típusú dízelautónál. A Bild am Sonntag azt írta, hogy a BMW is alkalmazhatott olyan megoldást, amelynek révén a forgalomban az engedélyezettnél több nitrogénoxidot kibocsátó motor a mérési körülmények között a határértékeknek megfelelő kibocsátást produkál. A BMW szerint mindenben a jogszabályoknak megfelelően jártak el.

Az autógyártókra nehezedő nyomást növeli a Der Spiegel minapi leleplezése. A hírmagazin szerint a VW, a csoporthoz tartozó Audi és Porsche, valamint a Daimler és a BMW a kilencvenes évek óta több egyeztetett titokban technológiai és beszállítói ügyekről, és a gyártási költségekről, ami súlyos versenyjogsértés gyanúját kelti. 

A lap szerint a dízelbotrány  is a titkos, feltehetően jogsértő egyeztetés következménye, ugyanis a gyártók megállapodtak arról, hogy a költségtakarékosság érdekében kisméretű tartályt használnak a dízelmotorok kipufogógázát tisztító AdBlue adalékanyaghoz, és így végül arra kényszerültek, hogy a kibocsátási adatokat manipuláló eljárásokat alkalmazzanak, mert nem lehetett elég adalékanyagot tölteni az autókba ahhoz, hogy minden körülmények között a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően működjenek. (MTI)

Kétszázezren voltak kíváncsiak idén a Művészetek Völgyére

0

Hatvan százalékkal több jegyet adtak el a Művészetek Völgyére, mint tavaly, és összesen mintegy 200 ezren voltak a rendezvényen.

A 27. Művészetek Völgye tíz napig várta a látogatókat Kapolcson, Taliándörögdön és Vigántpetenden. Az első hétvégén közel 60 ezren, a további hét napon pedig 140 ezren fordultak meg a Művészetek Völgyében – közölték a fesztivál szervezői. Idén több új helyszínnel bővült a fesztivál palettája: Szirtes Edina Mókus kicsiny kertjében színészek, muzsikusok és mesélők adták egymásnak a kilincset, Kőbánya Udvarában mindenki megtalálta a neki tetsző muzsikát.

Az idei fesztivál egyik legkülönlegesebb helyszíne a Cirque du Tókert volt, amely az újcirkusz és a kortárstánc neves hazai társulatait vonultatta fel a Vigántpetenden felállított valódi cirkuszi sátorban. A fesztiválon a hazai könnyűzenei színtér legnépszerűbb zenekarai mellett fellépett a francia Deluxe és a Nouvelle Vague, valamint az amerikai Pink Martini feat. China Forbes. 

A Momentán Udvar legkedveltebb vendégei voltak Dolák-Saly Róbert, Ganxsta Zolee és Zacher Gábor, de a naponta jelentkező Éjjel-nappal Momentán című improvizációs szappanopera is nagy sikerrel futott. Harcsa Veronika saját udvarában a magyar dzsessz legjelesebb képviselőivel, a 10 nap alatt összesen 40 dzsesszkoncerttel várta a látogatókat. 

Hobo idén versestjeivel varázsolta el közönségét saját udvarában Taliándörögdön. Idén először volt jelen a Magyar Nemzeti Filmarchívum a fesztiválon; népszerű volt az animációsarok, ahol a gyerekek maguk rajzolhattak filmkockákat, amelyeket egy 90 éves géppel aztán mozgásba is hozhattak. A Völgykomolyzene és Virtuózok helyszínén, a római katolikus templomban a 10 nap alatt több mint 30 koncert várta a látogatókat. 

Idén Taliándörögd várta a színház szerelmeseit: több száz embert fogadott az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával megvalósuló három színházi helyszín. A Nemzeti Szín-Téren, az SZFE Globe és a Fidelio Színház Színpadán közel 70 előadást láthattak a nézők. A Művészetek Völgyében ezúttal 211 kézműves és 60 vendéglátós vett részt – közölték a fesztivál szervezői. (MTI)

Közel 40 millió forintért vásárol Magyarországon lakást az „átlag kínai vevő”

0

A kínai vevők a kiemelkedően nagy értékű ingatlanokat keresték Magyarországon, vásárlásaik átlagos értéke elérte a 39 millió forintot – derül ki a KSH friss kiadványából.

A külföldi lakásvásárlókról először 2016-ra vonatkozóan állnak adatok a statisztikai hivatal rendelkezésére. Ezek szerint tavaly az összes lakástranzakció 4,9 százaléka volt köthető külföldi állampolgárokhoz. A legtöbb külföldi vásárló német, román, kínai és szlovák állampolgár, ők vásárolták meg az összes külföldi tulajdonba került lakás felét – olvasható a KSH „Lakáspiaci árak, lakásárindex, 2017. I. negyedév” című kiadványában.

A kínai, izraeli és a vietnámi vásárlók döntően Budapest iránt érdeklődnek, lakásvásárlásaik 85–90 százaléka itt valósul meg. A német, osztrák, holland, belga, svájci, román és szlovák állampolgárok ezzel szemben 80 százalék fölötti arányban a vidéki lakásokat részesítik előnyben. A különböző országokból érkezők ráfordításai ennek megfelelően széles skálán mozognak. Egy Romániából érkezett vevő átlagosan 10 millió forintért vásárolt, a hollandok 12, a németek átlagosan 17 millió forintot költöttek erre a célra. A befektetési szándékkal megjelenő kínai vevők ezzel szemben a kiemelkedően nagy értékű ingatlanokat keresték, vásárlásaik átlagos értéke elérte a 39 millió forintot. Meghaladta a 30 millió forintot továbbá az orosz és az amerikai állampolgárok vásárlásainak átlagos értéke is.

A külföldiek által megvásárolt lakások átlagos ára 21 millió forint, ami jelentősen meghaladja a magyar lakáspiaci forgalom 13 millió forintos átlagárát. Ennek következtében a külföldiek részesedése a lakáspiaci forgalom összes volumenéből nagyobb, mint ami az értékesítések száma alapján megállapítható: eléri a teljes piaci forgalom 8,4 százalékát. A helyi lakáspiaci folyamatokat is befolyásoló részesedése van a külföldieknek Budapest és a községek lakáspiacán, ahol a teljes lakásvásárlásra fordított összeg 14, illetve 11 százaléka tőlük származik. (A megyeszékhelyek átlagában ez 2, a kisebb városokban 4 százalék.)

Budapesten az V. és a VI. kerületben a tranzakciók közel egyharmadában, a VII. kerületben mintegy negyedében külföldi állampolgár volt a vevő, de 10 százalékot elérő vagy azt meghaladó volt a részesedésük az I., a II., a VIII., és a IX. kerületben is. A balatoni térségben a lakásvásárlások 11, az eladott lakások összértékének 16 százaléka származik külföldi forrásból.

Képünk illusztráció.

Fokozott közúti áruforgalmi ellenőrzés indul hétfőtől

0

Fokozott ellenőrzés-sorozatot indít hétfőtől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). A szeptember 20-ig tartó, országos akcióban a pénzügyőrök az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) szabályainak betartását vizsgálják.

A pénzügyőrök különös figyelmet fordítanak az adózási szabályokat megszegő vállalkozók kiszűrésére és az az ekáer szabályok betartására, ugyanis ez a leghatékonyabb eszköz a fiktív és adózatlan áruk kereskedelmével szemben – tájékoztatott Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára. Az előre bejelentett ellenőrzési akció a megelőzést, az adómorál javítását szolgálja, valamint hogy egyetlen vállalkozó se szegje meg az adózási szabályokat, amelyek nemcsak a költségvetési bevételeket biztosítják, hanem a tisztességes piaci versenyt is.

Az elektronikus rendszerrel a hivatal nyomon követheti az ország útjain haladó teherautókat, egyebek mellett az útdíjbefizetést ellenőrző kamerák és a tengely-súlymérő állomások adatainak segítségével. Az áruforgalom kétes szereplői így gyorsan kiszűrhetők, velük szemben szinte azonnali hatósági fellépésre nyílik lehetőség. Az államtitkár szerint a legtöbb esetben már akkor lefülelhető a forgalmi adócsalás, amikor az elkövetők még csak az előkészületeknél tartanak. 

Az idei első fél évben a NAV munkatársai a közúti ellenőrzéseknél több mint 10 ezer törvénysértést jegyzőkönyveztek. A leggyakoribb mulasztás, amikor az ellenőrzött teherautót nem jelentik be az ekáer-be. De a NAV munkatársai olyan esettel is találkoztak már, amelynél az adózók akkor regisztrálják szállítmányukat azonnal, amikor az ellenőrök megállítják a teherautót.

Ez többnyire olyan élelmiszer-szállítmányoknál fordul elő, amelyeket a nagykereskedelmi elosztó-központok hoznának forgalomba, az adóhivatal tapasztalatai szerint többnyire számla nélkül – mondta Tállai András. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy az utólagos bejelentés ténye egyértelműen azonosítható, így a mulasztás szankcionálható. 

Tállai András arról is beszámolt, hogy az ekáer az egészségre káros élelmiszerek kiszűrésére is alkalmas, ezt támasztja alá, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) idén június végéig 33 esetben semmisítette meg a közúti ellenőrzéseknél kiszúrt, jellemzően igazolatlan eredetű és még állati takarmánynak is alkalmatlan szállítmányokat. (MTI)

Fejlesztéshez uniós forrásra pályáznak a kisvállalkozások

A következő egy évben a hazai mikrovállalkozások közel negyede, a kisvállalkozásoknak pedig 41 százaléka tervezi, hogy uniós forrásokra pályázik.

A Garantiqa Hitelgarancia Zrt. megbízásából készült, 500 vállalkozás megkérdezésén alapuló kutatás szerint miközben hitel felvételéről gondolkodik a következő egy évben a válaszadó mikrocégek 14, illetve a kisvállalkozások 31 százaléka, az uniós forrásokra a mikrovállalkozások 23, a kisvállalatoknak pedig több mint 40 százaléka pályázna.

Az uniós forrás elnyerésére pályázó mikrocégek 60 százaléka legfeljebb 50 millió forint értékű fejlesztésben gondolkodik, a közösségi pénzekre pályázó kisvállalatok negyede már 50 millió forint feletti beruházással számol. A válaszadó mikrocégek ötöde, a kisvállalkozásoknak pedig több mint negyede 20 millió forint feletti összegre pályázna.

Az uniós támogatásból korábban megvalósult projektek a mikrovállalkozások több mint harmadánál legfeljebb 5 millió forint értéket képviseltek, a válaszadók több mint negyede azonban 50 millió forint felett fejlesztett uniós pénzből. Az uniós forráshoz jutó kisvállalatok fele 10 millió forint feletti, negyedük pedig 50 millió forintot is meghaladó fejlesztést hajtott már végre a közösségi források segítségével. 

A közlemény idézi Búza Évát, a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. vezérigazgatóját, aki rámutatott: szembetűnő, hogy a kisebb cégek körében nagyon kedvező az uniós támogatások megítélése, a mikrovállalatok több mint háromnegyede, és a kisvállalatoknak is több mint kétharmada szerint a források hozzájárultak a cég sikeréhez.

Uniós pályázati forrást a mikrovállalatok 12 százaléka, a kisvállalkozások 39 százaléka nyert már el eddigi működése során. A mikrocégek 27 százaléka legfeljebb egymillió forintot kapott, 37 százalékuk pedig 20 millió forint feletti összeghez jutott. A kisvállalatok 29 százaléka 1 és 10 millió forint, közel harmaduk pedig 20 millió forint feletti elnyert pályázati forrásról számolt be.

Magyarországon minden hetedik kis- és középvállakozói hitelhez kapcsolódik a Garantiqa kezességvállalása, a garanciacég portfóliója 2016 év végre több mint 21 százalékkal bővült. A tervek szerint 2017 végére pedig megközelíti az 550 milliárd forintot. (MTI)

Már csak hétfőig lehet fizetni a régi 2000 és 5000 forintosokkal

Már csak hétfőig lehet fizetni a régi 2000 és 5000 forintosokkal, mert július végén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kivonja őket a forgalomból. Augusztus elsejétől csak az új bankjegyek használhatóak a fizetéseknél.

A régi bankjegyek a bevonást követően is díjmentesen beválthatók azonos címletű törvényes fizetőeszközre minden bank- és postafiókban három évig, a jegybankban pedig húsz évig. Az MNB tájékoztatása szerint az utóbbi években bevezetett bankjegyek tartósak és korszerűek. Az új 2000 és 5000 forintos papírpénzeket is a legkorszerűbb műszaki jellemzőkkel látták el.

Pataki Tibor készpénzlogisztikai igazgató korábban elmondta: a bankjegyek cseréjét az elhasználódás és a technikai fejlődés egyaránt indokolja. A papírpénzeket kezelő automaták miatt is szükség van technikai korszerűsítésre – tette hozzá. Az MNB két lépésben vezeti be az új pénzeket: először rendeleti úton törvényes fizetőeszközzé válnak, majd 4-6 hónapos szünetet követően kerülnek forgalomba, így az automaták üzemeltetőinek van idejük átállítani a készülékeket a bankjegyek fogadására. 

Magyarországon egyszerre körülbelül 450 millió bankjegy van forgalomban 4300 milliárd forint értékben, a jegybank évente 40-60 tonna készpénzt cserél le. A pénzbevonás sosem száz százalékos, sokat a turisták  tesznek el emlékbe, mások megfeledkeznek bankjegyeikről. A jegybankhoz a mai napig kerülnek cserére még a kilencvenes években kivont bankjegyek is. A Magyar Idők a napokban a jegybanktól kapott tájékoztatásra hivatkozva arról írt, hogy több tízmillió darab, milliárdokat érő kivonásra váró papírpénz van még a lakosság kezében. (MTI)