Kezdőlap Blog Oldal 1092

A mágikus határt ostromolja a szlovák kormány

0

Egyre többen vannak Szlovákiában azok, akik már több mint 48 hónapja nem dolgoznak. Csak az utóbbi négy évben hozzávetőleg 19 ezerrel nőtt a számuk.

Legtöbb, közel 6 ezer tartósan állástalan Eperjes megyében él. 2011 novemberéhez viszonyítva Pozsony megyében is négyszeresére nőtt a tartósan munkanélküliek száma. A Munkaügyi, Szociális és Családügyi Központ legutóbbi, novemberben közzétett statisztikai adatai szerint több mint 48 hónapja állástalanként 73,5 ezer személyt tartanak nyilvántartásban – írja a hirek.sk.

„Ők részben az érvényesülés lehetőségét nélkülöző végzősök. Egy következő csoport az 50 évnél idősebbek, akiket a gazdasági válság sújtott, s irántuk most nincs kereslet a munkapiacon” – mondta a munkaügyi tárca szóvivője, Michal Stuška.

A mostani helyzeten némileg javíthatna a kormány azon rendelete, amely január 1-je óta minden végrehajtással sújtott személynek (kivételt csak azok képeznek, akiket a gyermektartási segély érint) szavatolja, hogy a havi jövedelméből legalább a létminimum, tehát 198 euró megmaradjon.

Eközben 17 ezer körüli szabad munkahelyet tartanak nyilván Szlovákiában. Ha azokat betölthetnék a legkockázatosabb kategóriába tartozókkal, akkor a munkanélküliség a jelenlegi 10,77-ről jóval 10 százalék alá eshetne, amit a kormány „mágikus“ határértéknek tart.

Minden ellenőrzött Uber-sofőrt megbüntettek

0

A hivatásos taxisoknál főként éjjel és hajnalban bukkantak szabálytalanságokra a revizorok, az internetes alkalmazással hívható kocsik sofőrjei közül viszont egyik sem úszta meg büntetés nélkül – tudta meg a Magyar Idők.

A személyszállítási ágazatban tapasztalható adóügyi visszaélések csökkentéséért rendelt el az utóbbi időben számos ellenőrzést a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. A revizorok némelykor a hivatásos taxisokhoz ültek be, máskor telefonos alkalmazás segítségével hívtak alternatív fuvarost, de ellenőrizték az úgynevezett telekocsizás módszerét is – írja a Magyar Idők.

– A személyszállítás vizsgálata jó ideje szerepel a NAV legfontosabb célkitűzései között – mondta a lapnak a szervezet szóvivője, Kis Péter András. A fuvarozók miatt rendszeresen érkeznek közérdekű bejelentések a hivatalhoz, így nemegyszer a csalódott, felháborodott fogyasztók hívták fel egy-egy szolgáltatóra a hatóság figyelmét.

A hivatásos taxisok ellenőrzésének tapasztalatai nemigen változtak az utóbbi időben. A szabályszegések száma napközben nem nevezhető kiugrónak, az éj leple alatt azonban már más viszonyokat találni. Éjszaka és hajnalban gyakrabban fordul elő szabálytalanság – leginkább az, hogy az utas számla, bizonylat nélkül marad.

Az okostelefonos alkalmazással hívható fuvarok – mint például az Uber – kapcsán végzett hatósági ellenőrzések tapasztalatai egészen más helyzetről árulkodnak. E fuvarozók egyikének sem volt adószáma, s a viteldíjról sem kapott adóügyi bizonylatot a revizor. A NAV több esetben is mulasztási bírságot szabott ki az érintett sofőrökre. Erre akkor került sor, amikor a hivatal megállapította, hogy a vezető rendszeres jövedelmet szerzett a bejelentés nélkül folytatott mobiltelefonos fuvarozásból.

– Az érintettek elismerték mulasztásukat: az ilyen ügyekben egyszer sem indult per, de még csak fellebbezést sem terjesztettek elő a megbüntetett személyek – jegyezte meg a szóvivő.

Támadásra ösztönzi a hackereket az óriási adatmennyiség

Minden harmadik amerikait, közel 110 millió biztosítási ügyfelet veszélyeztettek tavaly a biztosítók ellen intézett kibertámadások.

A biztosítók elsősorban a Big Data hasznosítása következtében megváltozott adatkezelési gyakorlatuknak köszönhetően minden eddignél kívánatosabb célpontjait jelentik a hackereknek, akiknek valóságos kincsesbányát jelent az adatbázisokban lévő elképesztő mennyiségű személyes adat – írja a Biztosítási Szemle.

A Big Data trendjének megjelenése óta robbanásszerűen megnőtt a biztosítók által kezelt adatok köre. A világon előállított digitális adatmennyiség 80 százaléka az elmúlt két évben jött létre, 2020-ra pedig ez a mennyiség várhatóan nyolcszorosára növekszik majd.

Az iparág manapság elsősorban arra fókuszál, hogyan hasznosítsa a rendelkezésre álló adatmennyiséget, a megfelelő védelemről pedig nem minden esetben gondoskodik. Különösen a közepes méretű, illetve az újonnan színre lépő piaci szereplők gyakorlata kockázatos, akik akár a bevett gyakorlatok hiánya, akár a nem megfelelő szofisztikáltságú működés miatt nem tudnak erre kellő figyelmet fordítani.

Egy amerikai konferencián elhangzottak alapján az iparági szereplőknek és a különféle szabályozó szerveknek minél gyorsabban korszerűsítenie kell és be kell tartatnia az adatvédelemre vonatkozó kötelező előírásokat. Ellenkező esetben egy esetleges betörés a teljes iparág hitelét és üzletmenetére negatív hatással lesz.

Renault: nem találtak csaló szoftvert a hatóságok

0

A Renault autógyár csütörtökön megerősítette, hogy a francia hatóságok házkutatást tartottak a vállalat több részlegénél a Volkswagen-motorok emissziós értékeivel kapcsolatos botrányt követően indított vizsgálat keretében, de nem találtak csalásra lehetőséget adó szoftverrel üzemelő motort.

Ségolene Royal környezetvédelmi miniszter sajtótájékoztatóján elismerte, hogy csaló szoftvert valóban nem találtak, de a vizsgálat adatai szerint a dízelmotorral működő Renault-modellek károsanyag-kibocsátása meghaladja az engedélyezett szinteket.

Az autógyár részvényének árfolyama 10,28 százalékos veszteségben, 77,75 eurón zárta a napot a párizsi tőzsdén, de a nap folyamán több mint húsz százalékos mínuszban is állt, amikor a szakszervezeti képviselők bejelentették, hogy a motorok emissziós értékeivel összefüggésben a francia DGCCRF (Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes) versenyjogi, fogyasztóvédelmi és csalásellenes hivatal január 7-én házkutatást tartott a Renault autógyár hivatali helységeiben.

A tőzsdéről érkező hírek után, a másik nagy autógyártó, a PSA Peugeot Citroen jelezte, hogy náluk nem volt házkutatás, és a motorok hatósági tesztelésekor semmilyen probléma nem mutatkozott.

A Renault esetében a cég székhelyén a Párizs közeli Boulogne-Billancourt-ban, valamint a két nagy fejlesztő központban, a fővárostól délre és nyugatra voltak házkutatások a vezetőség szerint. A vizsgálatok pontos idejét azonban nem jelölte meg a cég.

A Renault a házkutatásokat olyan nyomozati kiegészítésnek nevezte, amelyek célja, hogy a Volkswagen-botrányt követően Franciaországban felállított független technikai bizottság az első vizsgálati elemeit véglegesen megerősítse. Az autógyár szerint az eddigi tesztek nem jeleztek csalásra lehetőséget adó szoftverekkel üzemelő motorokat a Renault-járművekben.

A Volkswagen autógyár károsanyag-kibocsátási botrányát követően Franciaországban a kormány kezdeményezésére szeptember végén kezdődtek véletlenszerű tesztelések az országban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon, hogy ellenőrizzék, betartják-e a környezetvédelmi előírásokat.

Péntektől ismét olcsóbban lehet tankolni

0

Csökkentette bruttó 5 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol.

A csökkentéssel a 95-ös benzin átlagára 317-318 forintra, a gázolajé pedig 305-306 forintra mérséklődött. Legutóbb szerdán változtak az árak, akkor a benzin és a gázolaj átlagára is bruttó 3 forinttal csökkent.

A benzinár 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.

Az autósok 15-25 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a töltőállomásoknál.

Európai Innovációs Partnerség: több mint 32 milliárd forint forrás nyílik meg

Több mint 32 milliárd forint európai uniós pályázati forrás nyílik meg az Európai Innovációs Partnerség (EIP-AGRI) több programjában, a pályázatok kidolgozása folyamatban van – jelentette be Mezei Dávid, a Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztésért felelős helyettes államtitkára.

A Földművelésügyi Minisztérium (FM), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és az Agrárgazdasági Kutató Intézet által közösen szervezett tanácskozáson Mezei Dávid elmondta: az új pályázatokat várhatóan 2016 második félévében hirdetik majd meg. Kitért arra, hogy élénk az érdeklődés az innovációs programok iránt, a magyar gazdatársadalom nyitott a fejlődésre. Ha az európai mezőgazdaság meg akarja őrizni pozícióját az egyre élesedő globális versenyben, előre kell haladnia a fejlesztésekkel – tette hozzá.

Az EIP-AGRI-források a vidékfejlesztési program részét képezik, kedvezményezettjei termelők, élelmiszeripari vállalkozások lehetnek, a program irányító hatósága a Miniszterelnökség. A támogatásra úgynevezett operatív csoportok pályázhatnak, amelyeknek több partnerből kell állniuk az egyes projektek témájától és célkitűzésétől függően. Átlagosan csoportonként legalább öt termelő tag szükséges a támogatás elnyeréséhez – ismertette a helyettes államtitkár. A projektek irányulhatnak új termékek, gyakorlatok, folyamatok, technológiák kialakítására a mezőgazdasági, élelmiszeripari és erdőgazdálkodási ágazatokban.

Feldman Zsolt, az FM agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára kiemelte: az újonnan kiépülő hálózat lehetővé teszi az operatív csoportokon keresztül a tanácsadók, kutatók közötti szoros együttműködés kiépítését, az innováción alapuló gazdasági gyakorlat kiterjesztését. Az egész EU-ra kiterjedő EIP-AGRI-hálózat kiépítésével a magyar kutatók bekapcsolódhatnak a külföldi kutatásokba, innovációs programokba, megoszthatják kutatási eredményeiket, tájékozódhatnak más európai országokban zajló kutatási-innovációs projektekről. Megemlítette, hogy a minisztériumon belül külön EIP-AGRI osztály jött létre a hatékony szakmai munka érdekében, új honlapot is készítenek a támogatott projektek eredményeinek megosztására. Az operatív csoportok működtetésére egy-egy csoport 40-45 millió forint támogatást szerezhet.

Papp Gergely, a NAK szakmai főigazgató helyettese közölte, hogy a kamara, vidéki hálózatának felhasználásával, az érintettek felkutatásában vesz részt.

Üzemeltetőt keres reklámfelületeihez a Budapest Airport

A Budapest Airport 7-10 évre szóló koncessziós pályázatot ír ki a repülőtéren található reklámfelületek üzemeltetésére. A tender a jelenlegi partnerrel 2008-ban kötött szerződés határidejének lejárta miatt vált időszerűvé.

A repülőtér üzemeltetője olyan érdeklődőket vár, akiknek van nemzetközi tapasztalata közlekedési csomópontokon, repülőtereken, pályaudvarokon, metró hálózatokban lévő reklámfelületek értékesítésében és működtetésében.  

A Budapest Airport kifejezetten a nagy tapasztalattal és az összes repülőtéri reklámfelület értékesítéséhez és üzemeltetéséhez egyaránt megfelelő kapacitásokkal rendelkező cégek jelentkezését várja a hazai és a nemzetközi piacról – számolt be az MTI.  

A teljes pályázati anyagot 400 euró plusz áfa valamint aláírt titoktartási nyilatkozat ellenében lehet átvenni. Az írásos kérelemnek és a tenderanyag díjának legkésőbb 2016. január 26-án 14 óráig kell beérkeznie.

Eladná a felszámoló a Ganz-Röck gépparkját

A Transelektro Ganz-Röck Zrt. felszámolója pályázaton keres vevőt a kiskunfélegyházi kazángyár eszközeire, berendezésére. Az egykor szebb napokat látott üzemet jelenleg az állami MVM Ovit működteti.

Pályázatot írt ki a Transelektro Ganz-Röck Zrt. kiskunfélegyházi gyárában található eszközökre a társaság felszámolását végző Kelet-Holding Zrt. Az összesen több mint hétszáz, elsősorban a termelésben használt különféle gép és berendezés (például szerszámipari, hegesztő és anyagmozgató berendezések, elektromos kéziszerszámok) irányára 600 millió forint, az ajánlatokat február 2-áig lehet benyújtani.

Az említett irányár némileg optimistának tűnik, figyelembe véve, hogy a legutóbbi, tavaly őszi meghirdetés alkalmával 540 millió forintért sem érkezett egyetlen ajánlat sem. Az eszközök jelentős részét a gyárat 2011 óta bérlőként működtető, az állami MVM Magyar Villamos Művek Zrt. tulajdonában lévő MVM Ovit Országos Villamostávvezeték Zrt. használja (képünkön), míg a többiről az értékbecslést készítő igazságügyi szakértő van meglehetősen rossz véleménnyel.

A szakértő szerint a nem használt eszközök jellemzően legalább 20-30 évesek, és karbantartásukra láthatóan évek óta nem költöttek. Mindezek eredményeként, ha valaki így akarná használni ezeket a gépeket, akkor a működés felfüggesztését, hatósági bírság kiszabását, de legalábbis a dolgozók testi épségét kockáztatná. Az MVM Ovit által bérbe vett eszközökkel ugyan nem ez a helyzet, de a szakértő azt is megjegyzi, hogy az ilyen típusú gépeknél kínálati piac van, amely mellett már nem biztos, hogy megéri a kiskunfélegyházi üzemben telepített berendezéseket leszerelni, elszállítani és máshol újra beüzemelni.

A kiskunfélegyházi gyár az ’50-es évek elején kezdett termelni, az üzemben elsősorban a vegyiparban használt gépeket és berendezéseket gyártottak. A telephely 1999-ben profilt váltott és átállt az erőművi és ipari kazánok gyártására. Az anyavállalat, a Ganz- Transelektro 2006-os csődjével az üzem új tulajdonoshoz került, a Transelektro Ganz-Röck Zrt.-t a Resonator Kft. és a Vegyépszer Zrt. vette át.

Az új, közös jövő bíztatóan indult, a gyár több külföldi megrendelést is kapott, a 2008-ban elmélyült gazdaság válság miatt azonban sorra állították le a kiskunfélegyházi gyár számára munkát jelentő fejlesztéseket. A társaság finanszírozása is mind nehezebbé vált, s bár a tárgyaltak előbb a Bajnai-kormánnyal, majd később már az Orbán-kabinettel állami segítségről, hitelhez nyújtott garanciáról, ebből végül semi nem lett. Végül 2010-ben elrendelték a Transelektro Ganz-Röck felszámolását, a gyárat pedig 2011-ben bérbe vette az MVM Ovit, amely azóta folytatja a kazángyártást Kiskunfélegyházán.

Tizenöt éves lett a Wikipédia

0

Megalakulásának 15. évfordulóját ünnepli pénteken a mindenki által szabadon szerkeszthető internetes enciklopédia, a Wikipédia.

Az internetezők által szerkesztett webes enciklopédia 2001 januárjában indult útjára angol nyelven, az első év végére pedig már 18 nyelven volt elérhető. Ez a szám 2016-ra 290-re bővült, így mára a világ egyik leglátogatottabb weboldalává és az egyik legnagyobb, leggyakrabban használt információforrásává vált. Több mint 35 millió szócikkét 290 nyelven több százmillió ember használja a világ minden táján, nap mint nap.

A honlap magyar szerkesztősége az MTI-nek eljuttatott közleményben úgy fogalmaz: a ma élő emberek 28 százaléka soha nem ismerte a Wikipédia nélküli világot, és bár mára az internetes tartalmak jelentős része privát célok elérését szolgálja, a Wikipédia a Földön mindenki számára elérhető kortól, földrajzi helytől és társadalmi háttértől függetlenül. 

Az oldalt a kezdetektől fogva önkéntesek szerkesztik szerte a világon, minden hónapban több mint 80 ezren, ők javítják és ellenőrzik az enciklopédia tartalmát, minden órában nagyjából 15 ezer szerkesztést végeznek és naponta hétezer új szócikket hoznak létre. A honlap 2007-ben bekerült a világ 10 leglátogatottabb weboldala közé, egyedüliként a nonprofit honlapok közül. A Wikimédia Alapítvány médiatára, a Wikimédia Commons 2004. szeptember 7-én indult el, a feltöltött fájlok száma 2016. január 13-án túllépte a 30 milliós határt, ezzel az oldal egyike lett a világ legnagyobb szabad médiatárainak. 

Az enciklopédia számos elismerést is nyert az évek során: 2015 őszén megkapta a holland király által adományozott Erasmus-díjat, amelyet kiemelkedő kulturális tevékenységet folytató személyeknek vagy intézményeknek ítélnek oda, valamint kiérdemelte a spanyol királyi család kitüntetését, az Asztúria Hercegnője-díjat is, nemzetközi együttműködés kategóriában. 

Wiki Loves Monuments néven 2010-ben a Wikimédia-önkéntesek globális fotópályázatot indítottak a Föld kulturális örökségének dokumentálására. A verseny 2011-es kiadása Guinness-rekord mint a világ legnagyobb fotópályázata, és olyan újabb pályázatokat inspirált, mint a francia sajtokat feldolgozó Wiki Loves Cheese, a természeti kincseket bemutató Wiki Loves Earth vagy a déli kontinenst célzó Wiki Loves Africa.

A Wikipédia magyar nyelvű változata 2003. július 8-án indult el és ma mintegy 380 000 magyar nyelvű szócikket tartalmaz. Ezzel a számmal 23. a nyelvi változatok között.

Kormányinfó: súlyos bejelentések uniós forrásokról, Paks II-ről és az agglomerációs tömegközlekedésről

0

Az idén 2048 milliárd forint európai uniós forrást kell kifizetni Magyarországon – ismertette az erről szóló kormánydöntést Lázár János, az idei első Kormányinfón, ahol bejelentette azt is, hogy az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését.

A kormány rendelete szerint 2017. június 30-ig a 2014–2020-as uniós ciklus összes pályázatát ki kell írni, és legkésőbb 2019 elejére a teljes rendelkezésre álló összeget ki kell fizetni. Lázár János megjegyezte: ha idén sikerül az előírt 2048 milliárd forint kifizetése, az abban részt vevő munkatársak 12 havi célprémiumot kapnak.

Paks II

Lázár János beszámolt keddi brüsszeli látogatásáról is, ezen belül az Elzbieta Bienkowska belső piacért felelős biztossal folytatott megbeszélésről, amely szavai szerint egy felfokozott beszélgetés volt. Közölte: az Európai Bizottság illetékes biztosa kifejezetten ellenségesen állt a paksi erőműbővítés és a Budapest-Belgrád-vasútvonal építése ügyében ahhoz a gondolathoz, hogy Magyarország akár Oroszországgal, akár Kínával magyarországi gazdasági befektetésekre szerződjön.

Agglomerációs közlekedés

A kormány és a főváros közötti tárgyalások megegyezéssel lezárhatók: az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését és kész a HÉV átvételére is – közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Lázár János azt mondta, a miniszterelnök arról tájékoztatta a kormányt, hogy szerinte jó hangulatú, előremutató tárgyalás zajlott a főváros és a kormány között az elmúlt egy hónapban. A tárgyalások megegyezéssel lezárhatók – ismertette a miniszter Orbán Viktor szavait.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter közölte, a megegyezés lényege abban áll, hogy a kormány elfogadja Tarlós István főpolgármester észrevételeit, vagyis Budapestnek azt kell finanszíroznia, ami törvényi kötelezettsége. Hozzátette: a miniszterelnök utasította a fejlesztési és a nemzetgazdasági minisztert, a jövő heti kormányülésen adjanak tájékoztatást arról, hogy az agglomerációs települések fővárosba irányuló közlekedése mibe fog kerülni. A kormány ezt a terhet átveszi a fővárostól a Volán és a MÁV közreműködésével.

Lázár János azt mondta, készen állnak a HÉV átvételére, a HÉV és a MÁV integrációjára is. Ez nagy lehetőség a magyar állam számára, hiszen egy több száz milliárdos vasútfejlesztési program indulhat el. Jelezte azt is, hogy a jövőben is kiemelten szeretnék Budapestet támogatni. Felhívta arra a figyelmet, hogy 2007 és 2013 között Budapestre 6600 projektre 2280 milliárd forintnyi uniós támogatás érkezett, ami a 9000 milliárdos kasszának „elég szép szelete”.

Lázár János közölte azt is, hogy a kormányfő hónapokkal ezelőtt a fővárosi önkormányzat számára közlekedés- és infrastruktúrafejlesztésre 350 milliárd forintos kassza elkülönítésére tett javaslatot. Megjegyezte, a kormány 270 milliárd forintnyi adósságot is átvállalt Budapesttől.

A decemberben elfogadott forrásmegosztási törvénnyel kapcsolatban a miniszter közölte, hogy az a főváros javára térítette el a kerületi önkormányzatok iparűzésiadó-bevételeit. Az iparűzési adó megcímkézése teljesen szokványos dolog. Lázár János beszélt arról is, hogy a kormányban semmiféle sértettség nincs az elhangzott „városvédő” nyilatkozatokat illetően sem. A kormánytól nem kell megvédeni Budapestet, mert a kormány Budapest legnagyobb támogatója, fejlesztője – fogalmazott.

Kérdésre válaszolva a miniszter azt mondta, hogy a fővárossal a tárgyalások a szolgáltatások átvételéről szólnak.

Egy másik kérdésre felelve közölte, hogy a módosított forrásmegosztási törvénnyel biztosíthatók a BKV működtetéséhez szükséges források.

A kormány mindig készen áll arra, hogy a fővárosnak segítséget nyújtson – fogalmazott Lázár János.

MTI

Közösen támadták az Iszlám Államot orosz és szíriai vadászok

0

Szeptember 30-a óta 5551-szer mértek légi csapást az orosz légi erő gépei Szíriában az Iszlám Állam állásaira. Most először közösen vettek részt az akcióban orosz és szíriai katonai gépek.

Csütörtökön az orosz Szu-25-ös vadászgépek bevetését a szíriai légi erő MiG 29-es repülői biztosították – jelentették be Moszkvában. Erre az oroszok tavaly szeptember végi hadműveletei óta először került sor. Ősz óta az orosz és szíriai pilóták több héten át közösen készültek a feladatokra.

Moszkvában azt is közölték, hogy január 11-ig összesen 5551 alkalommal bombáztak különböző célpontokat az orosz gépek, komoly károkat okozva terrorista csoportoknak.

Szíriában jelenleg 44 orosz harci gép és 16 helikopter állomásozik. A moszkvai közleményben hangsúlyozzák, hogy a bevetésekre a szíriai elnök kérésére kerül sor.

Belföldi és nemzetközi fuvarozók napidíja: január 1-től változott az elszámolás

A munkavállalót a kiküldetés időtartamára, munkakörtől függetlenül napidíj illeti meg – hívja fel a figyelmet Hegedűs Sándor, az RSM Hungary Adóüzletágának vezetője.

A személyi jövedelemadó törvény értelmében 2016. január 1-től módosulnak a belföldi és nemzetközi közúti árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatott magánszemélyek belföldi és külföldi kiküldetésének napidíj-elszámolására vonatkozó rendelkezések – írja friss bejegyzésében Hegedűs Sándor, az RSM Hungary Adóüzletágának vezetője.

Belföldi fuvarozók napidíja

2016. január 1-től igazolás nélkül elszámolható költségnek minősül a belföldi közúti árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatott magánszemélyek belföldi kiküldetésének keretében megszerzett bevételéből a 437/2015. (XII. 28.) számú kormányrendeletben meghatározott:

  • napi 500 forint napidíj, vagy
  • a hat órát meghaladó kiküldetés esetén napi 3 000 forint napidíj, feltéve, hogy a munkáltató nem alkalmazza az 500 forint napidíj átalányt, és a kiküldetés többletköltségeire tekintettel más juttatást nem ad.

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy a kormányrendelet értelmében nem számolható el napidíj, ha

  • a távollét időtartama a 6 órát nem éri el,
  • a munkáltató a munkavállaló élelmezését a kiküldetés helyén biztosítja.

Az 500 forint, illetve 3 000 forint napidíj igazolás nélküli költségelszámolásának további feltéve, hogy a magánszemély a fent említett napidíjon kívül kizárólag a gépjármű belföldön történő üzemeltetéséhez közvetlenül kapcsolódó és számlával, más bizonylattal igazolt költségek elszámolására jogosult, és ezt az elszámolási módszert alkalmazza.

A más munkakörben foglalkoztatott munkavállalók belföldi kiküldetésére tekintettel megszerzett napidíjak elszámolása nem változik, azok továbbra is nem önálló tevékenységből származó jövedelemnek minősülnek.

A hivatkozott kormányrendelet értelmében a munkavállalót a kiküldetés időtartamára, munkakörtől függetlenül napidíj illeti meg, tehát munkáltató minden esetben köteles a napidíj számlával igazolt összegét vagy annak átalányban meghatározott minimum napi 500 Ft-ban meghatározott összegét a dolgozó részére biztosítani, amennyiben a távollét időtartama a hat órát eléri.

Külföldi fuvarozók napidíja

Idén módosult a 285/2011. (XII. 22.) számú kormányrendelet is, aminek következtében a nemzetközi közúti árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatott magánszemélyek külföldi napidíjából – a tavalyi 40 euró helyett – idén már 60 euro összeg minősül igazolás nélkül elszámolható költségnek. E változást már a 2016. január 1-én folyamatban lévő kiküldetésekre is alkalmazni kell.

A kormányrendelet értelmében a 60 euró napidíj igazolás nélküli költségelszámolásának további feltétele, hogy:

  • a magánszemély a 60 euró napidíjon kívül kizárólag a gépjármű nemzetközi üzemeltetéséhez közvetlenül kapcsolódó – számlával, más bizonylattal igazolt- költségek elszámolására jogosult, és ezt az elszámolási módszert alkalmazza, és
  • a magánszemély nem választja, hogy a külföldi kiküldetés napidíjának 30 százalékát, legfeljebb 15 euro összeget tekinti igazolás nélkül elszámolható költségnek.

Menekültügyi válság: „a 2016-os év fordulópontot jelent”

0

A biztosi testület tagjai heti találkozójukon a menekültválságról tárgyaltak, valamint áttekintették a 2015-ben hozott intézkedéseket és a 2016 tavaszán előterjeszteni kívánt kezdeményezéseket.

„Az elmúlt évben korábban soha nem tapasztalt mértékben megugrott az Európában nemzetközi védelmet kérő személyek száma, és ez alaposan próbára tette a közös európai menekültügyi rendszert és a schengeni térséget. Az Európai Bizottság késlekedés nélkül válságkezelő intézkedéseket hozott, és továbbra is együttműködik a tagállamokkal és a harmadik országbeli partnerekkel az emberek beáramlásának kezelése, az európai határok védelme, valamint a tapasztalt migrációs nyomás kiváltó okainak kezelése érdekében. 2016 szintén fontos év lesz a szolidaritáson és a felelősség méltányos megosztásán alapuló menekültügyi rendszer kialakítása szempontjából” – olvasható a bizottság közleményében.

Frans Timmermans, az Európai Bizottság első alelnöke így nyilatkozott: „Csakis közösen vagyunk képesek kilábalni a válságból. 2016-ban – már a következő hetektől és hónapoktól kezdődően – egyértelmű és kézzelfogható eredményeket kell felmutatnunk az irreguláris migrációs áramlatok és az uniós határok feletti ellenőrzés visszaszerzése terén. Ennek érdekében az unió egészének fokoznia kell a szerepvállalását, a bizottság által előterjesztett javaslatokat el kell fogadni, a 2015-ben jóváhagyott intézkedéseket pedig maradéktalanul végre kell hajtani. Biztosítanunk kell az uniós fogadóállomások teljes körű működését, valamint az Európába érkező személyek megfelelő nyilvántartásba vételét és ujjnyomatának rögzítését, így szembeszállva a szabálytalan továbbutazással. Életbe kell léptetnünk a szükséghelyzeti áthelyezési mechanizmust, és vissza kell küldenünk az európai tartózkodásra jogosulatlan személyeket. Emellett fokoznunk kell a harmadik országokkal folytatott együttműködést a migrációs áramlatok megfékezése és kiváltó okainak kezelése, továbbá a visszatérési és visszafogadási eljárások javítása terén. 2016-ban helyre kell állítanunk a schengeni rendszer rendes működését, és ehhez gondoskodnunk kell arról, hogy a tagállamok ne érezzék szükségesnek a belső határellenőrzés bevezetését vagy meghosszabbítását. A Bizottság minden szükséges lépést meg fog tenni ennek érdekében. Mindezen túlmenően pedig előremutató elképzelésekkel és bátor lépésekkel fogjuk biztosítani menekültügyi rendszerünk időtállóságát és a migrációs áramlatok fenntartható kezelését.”

Dimitrisz Avramopulosz biztos hozzátette: „A 2016-os év fordulópontot jelent. Az unió jövőjét a közösen hozott döntések és intézkedések fogják meghatározni – hiszen pontosan emiatt nevezzük magunkat Uniónak, és most ez az Unió forog kockán. Egyrészt sürgősen előrelépést kell elérnünk az uniós fogadóállomások, az áthelyezés, a visszatérés, az európai határőrség és a schengeni rendszer helyreállítása tekintetében. Másrészt bátran és előretekintően kell cselekednünk. A bizottságon belül ezért kemény munka folyik a dublini rendszer felülvizsgálatának előkészítése, valamint egy állandó áttelepítési rendszer és a legális migrációval és integrációval foglalkozó átfogó csomag kidolgozása érdekében. Nem szabad szem elől tévesztenünk a teljes képet.”

2015 legfontosabb intézkedései

Május 13-án a bizottság a válságra adott válaszlépésként bemutatta az európai migrációs stratégiát. Két héttel később, május 27-én ismertette a stratégia első végrehajtási csomagját, amely magában foglalta a 40 ezer személy Görögországból és Olaszországból történő áthelyezésére vonatkozó javaslatot, a 20 ezer személy Unión kívülről való áttelepítéséről szóló javaslatot, a migránscsempészet elleni uniós cselekvési tervet, valamint a tengeri keresési és mentési műveletek költségvetésének és eszközállományának megháromszorozását. Ezen túlmenően a bizottság iránymutatásokat tett közzé az ujjnyomatvételről is, ezzel támogatva a tagállamokat a migránsok nyilvántartásba vételében.

Szeptember 9-én az Európai Bizottság közzétette a második végrehajtási csomagot. A csomagban szerepelt az újabb 120 ezer menedékkérőnek a rendkívüli migrációs nyomásnak kitett tagállamokból való áthelyezéséről szóló javaslat, az állandó áthelyezési válságmechanizmusról szóló javaslat, a biztonságos származási országok európai jegyzékéről szóló javaslat, a visszatérésre vonatkozó cselekvési terv, illetve a visszatéréssel kapcsolatos feladatokról szóló kézikönyv, valamint az 1,8 milliárd euró összköltségvetésű Uniós Szükséghelyzeti Alap Afrikáért létrehozásáról szóló javaslat. Görögországban és Olaszországban a bizottság, a Frontex és az Európai Menekültügyi Támogatási Hivatal közreműködésével kezdetét vette az uniós fogadóállomásokon alapuló koncepció végrehajtása. Októberben megkezdődtek az első áthelyezések, ám még mindig sok erőfeszítésre van szükség az elfogadott célkitűzések eléréséhez.

Költségvetési intézkedések

A költségvetési támogatás tekintetében a bizottság már javaslatot tett a 2015. és 2016. évi költségvetés módosítására, 1,7 milliárd euróval bővítve a menekültügyi válság megoldására elkülönített erőforrásokat. Ez azt jelenti, hogy 2015-ben és 2016-ban a bizottság összesen csaknem 10 milliárd eurót fog költeni a menekültügyi válság kezelésére. Mind az Európai Parlament, mind az Európai Tanácson belül a tagállamok gyorsított eljárás keretében jóváhagyták a bizottság módosított költségvetését. A tagállamok vállalták, hogy nemzeti forrásokat is mozgósítanak, hogy kiegészítsék az ENSZ Menekültügyi Főbiztosának Hivatala, az Élelmezési Világprogram és más érintett szervezetek (500 millió euró), a szíriai válság kezelésére szolgáló uniós regionális alap (500 millió euró) és a Szükséghelyzeti Alap Afrikáért (1,8 milliárd euró) részére előirányzott uniós támogatást.

A migrációs áramlatok kezelése

A migrációs áramlatok hatékonyabb kezelésére és az Európába való beáramlás megakadályozására törekedve a Bizottság számos intézkedést hozott harmadik országbeli partnerekkel együttműködve.

Ahogy a nyugat-balkáni útvonal mentén egyre kritikusabbá vált a helyzet, Juncker elnök október 25-én vezetői találkozót hívott össze az érintett országok képviselőinek részvételével. A megbeszélésen megállapodás született egy 17 pontból álló cselekvési tervről, és a bizottság, illetve a részt vevő államok heti videokonferencia-megbeszélések formájában biztosítják ennek hatékony nyomon követését (eddig 11 videokonferenciát tartottak).

Október 15-én Törökországgal megállapodtak egy közös cselekvési tervről, amely a november 29-i EU–Törökország csúcstalálkozóval egyidejűleg lépett életbe. A cselekvési terv részét képezi a közös felelősségvállaláson, kölcsönös kötelezettségvállalásokon és közös végrehajtáson alapuló, átfogó együttműködési stratégiának. November 24-én a bizottság javaslatot tett a Törökország-támogató Menekültügyi Eszköz létrehozására, amelynek célja a Törökországban ideiglenes védelmet élvező szíriai polgárok, illetve a török befogadó közösségek támogatására szánt 3 milliárd eurós uniós hozzájárulás koordinálása. December 15-én a bizottság bemutatta a szíriai konfliktus miatt lakóhelyelhagyásra kényszerült személyek megsegítését célzó, Törökországgal közös önkéntes humanitárius befogadási rendszerre vonatkozó javaslatát.

A november 12-én tartott, migrációról szóló vallettai csúcstalálkozón uniós és afrikai állam-, illetve kormányfők gyűltek össze, hogy megerősítsék az együttműködést és kezeljék a válság kiváltó okait. A találkozón előirányozták egy sor konkrét intézkedés 2016 végéig történő megvalósítását. Szintén ekkor kezdte meg hivatalosan is működését az Uniós Szükséghelyzeti Alap Afrikáért, amelyhez 1,8 milliárd euró hozzájárulást biztosítottak az Unió pénzforrásaiból.

Határellenőrzési csomag

December 15-én a bizottság előterjesztette a határellenőrzési csomagot, amely fontos intézkedéseket foglal magában az EU külső határainak védelmét, a migráció hatékonyabb kezelését és a schengeni térségen belüli szabad mozgás biztosítását illetően. A bizottság javaslatot tett az Európai Határ- és Parti Őrség létrehozására – ez a Frontex mandátumának megerősítése révén valósulna meg. A határellenőrzési csomag továbbá javaslatot tartalmaz a harmadik országok illegálisan tartózkodó állampolgárainak visszatérésére szolgáló európai úti okmányra, valamint a szíriai helyzet miatt lakóhelyüket elhagyni kényszerülő személyeket védő, Törökországgal közös önkéntes humanitárius befogadási rendszerre vonatkozóan is.

2016-os feladatok

Az Európai Uniónak több területen is fokoznia kell szerepvállalását – szögezik le a közleményben.

Áthelyezés: a Tanács által szeptemberben jóváhagyott 160 ezer személy közül mindössze 272 személy áthelyezése valósult meg. Az áthelyezésre vonatkozó vállalások teljesítése érdekében mind a leginkább érintett tagállamoknak, mind pedig a rászorulókat áthelyezés céljából fogadó tagállamoknak mielőbb végre kell hajtaniuk az áthelyezésről szóló két határozatot, vagyis be kell jelenteniük és bővíteniük kell az áthelyezés, illetve az áthelyezett személyek fogadása céljából azonnal igénybe vehető férőhelyeket.

Áttelepítés: a tagállamoktól és a társult államoktól kapott információk alapján 2015-ben 5 331 személy áttelepítését irányozták elő a rendszer keretében. A tavalyi év végén a Bizottság arról kapott tájékoztatást, hogy csupán 779 fő tényleges áttelepítésére került sor. 2017 végéig összesen 22 504 személy áttelepítése esedékes.

Uniós fogadóállomások: a Görögországban kijelölt 5 uniós fogadóállomás közül csak egy működik teljes körűen (Leszbosz). Olaszországban 6 uniós fogadóállomást jelöltek ki, ezekből egyelőre kettő működik (Lampedusa és Trapani). Az áthelyezések végrehajtásához teljes körűen működő uniós fogadóállomásokra van szükség.

Visszatérés: az Uniónak növelnie kell az Európában jogtalanul tartózkodó gazdasági migránsok származási országukba való visszatérésének arányát. Ez a visszatérésre vonatkozó uniós cselekvési terv végrehajtása, valamint a visszafogadási megállapodások és tárgyalások előmozdítása révén érhető el.

Schengen: 2016-ban a schengeni rendszer rendes működésének helyreállítását kell prioritásként kezelni, biztosítva, hogy a tagállamok ne kényszerüljenek a belső határellenőrzés kivételes visszaállítására vagy meghosszabbítására.

Az Európai Határ- és Parti Őrséget illetően az Európai Parlament és a tanács részéről – az Európai Tanács decemberi ülésén tett vállalásnak megfelelően – a tárgyalások haladéktalan lezárására van szükség.

A biztosi testület a jelenlegi válság összefüggésében szükséges további kezdeményezésekről is tárgyalt. A tavalyi év eseményei rávilágítottak, hogy a dublini rendszer jelenlegi formájában nem tartható fenn. A múlt év szeptemberében bejelentettek értelmében a bizottság – az egységes menekültügyi rendszer kialakítására irányuló törekvéseinek részeként – megreformálja a dublini rendszert. A vonatkozó javaslatokat várhatóan márciusban hozzák nyilvánosságra. A bizottság az irreguláris útvonalak népszerűségének visszaszorítása érdekében már megkezdte a legális migrációra vonatkozó intézkedéscsomag előkészítését, amely az uniós kékkártyáról szóló irányelv reformját is magában foglalja. Emellett integrációs kérdésekkel foglalkozó javaslatok kidolgozására is sor kerül.

A bizottság még 2016 során nyilvánosságra kívánja hozni a migránscsempészetre vonatkozó újabb csomagot. A Törökországgal közös önkéntes humanitárius befogadási rendszerre irányuló bizottsági ajánlást helyszíni intézkedésekkel, valamint az áttelepítés strukturáltabb keretének kialakításával kell kiegészíteni. Márciusban a bizottság javaslatot fog előterjeszteni a kollektív európai megközelítés jövőbeni biztosítása céljából.

A külső dimenzió tekintetében előtérbe kell helyezni a harmadik országokkal való együttműködést a válság kiváltó okainak kezelése, és mindenekelőtt az Európába érkező irreguláris migrációs áramlatok felszámolása, illetve a nemzetközi védelemre nem jogosult személyek visszatérése terén. Változatlanul nagy hangsúlyt kap a kulcsfontosságú származási, tranzit- és célországokkal folytatott partnerség és együttműködés, például a kartúmi, illetve a rabati folyamat, az Afrika és az EU közötti migrációs és mobilitási párbeszéd, a budapesti folyamat, valamint a prágai folyamat keretében.

A további pénzügyi szükségletek felmérésére a többéves pénzügyi keret félidős felülvizsgálatának összefüggésében fog sor kerülni – zárul a bizottság közleménye.

Az űrrepülés történetét bemutató tárlat nyílt a Millenárison

Akár az űrhajósok kiképzése során használt szimulátorokat is kipróbálhatják, akik megtekintik az űrrepülés technikáját és történetét bemutató, most nyílt kiállítást. Az interaktív tárlat március közepéig látogatható a Millenáris Parkban.

Az űrrepülés technikáját és történetének legfontosabb fejezeteit bemutató interaktív tárlat nyílt csütörtökön a budapesti Millenáris Parkban. A Gateway to Space című kiállításon az érdeklődők az űrrepülésben használt számos felszerelés és eszköz – szkafanderek, űrrakéták, űrállomásmodulok – eredeti példányait és modelljeit tekinthetik meg, és kipróbálhatnak az űrhajósok kiképzése során használt szimulátorokat is.  

Utóbbiak között van az 1960-as években az első, emberi részvétellel végrehajtott amerikai űrprojekt, a Mercury-program űrhajósainak kiképzéséhez használt 360 fokos giroszkóp, F18 típusú vadászrepülőgép és űrsikló szimulátor, valamint a súrlódásmentes környezetben való mozgás érzetével megismertető, űrsétát modellező zéró gravitációs berendezés is – számolt be az MTI. 

„Remélem, hogy a tárlat bátorítani fogja a magyar fiatalokat, hogy minél többen lépjenek Farkas Bertalan, az első magyar űrhajós nyomdokaiba” – mondta a tárlatot bemutató Mike Flachbart, az amerikai űr- és rakétamúzeum munkatársa. A péntektől látogatható kiállítás az amerikai mellett bemutatja a szovjet-orosz űrtechnikát is, és különös hangsúlyt fektet az űrhajózás nemzetközi természetének megvilágítására. A vándorkiállítás anyagát Budapest előtt többek közt Udinében, Koppenhágában, Prágában és Brüsszelben láthatta a közönség. 

Az eseményen Farkas Bertalan méltatta a háromezer négyzetméteres kiállítótéren berendezett tárlat magyar vonatkozású szekcióját, amelyben – a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum jóvoltából – a hazai űrkutatás relikviáit és olyan űrfelszereléseket lehet megtekinteni, amelyek kifejlesztése magyar szakértőkhöz kötődik. 

A kiállítás első része az űrutazás szellemi és technológiai megalapozóival ismertet meg, köztük Jules Vernével, akinek az Utazás a Holdba című fantasztikus regénye fontos motivációt jelentett a későbbi tudósoknak. Ugyanitt esik szó a rakétafejlesztés egyik legnagyobb úttörőjéről, a német származású Wernher von Braunról is. 

A második szekció az Egyesült Államok és a Szovjetunió által vívott űrverseny korszakába kalauzol: láthatóak többek között a két nagyhatalom űrprogramjaiban használt eredeti szkafanderek, műholdak, rakéták, valamint az űrkapszulák méretarányos és életnagyságú modelljei, emellett megtapintható egy valódi holdkőzet is. 

Szintén a tárlat anyagát képezi egy holdjáró, amely pontos mása az Apollo-programban használt három, a Holdon hagyott járműnek. Mike Flachbart kiemelte, hogy a holdjáró abroncsmintázata magyar műszaki megoldás eredménye volt, vagyis Magyarország is szerepet játszott a holdra szállás történetében.

A sikeres holdra szállás után az űrverseny helyét fokozatosan a nagyhatalmak közötti együttműködés vette át az 1970-es és 1980-as években, a kiállítás ezt a korszakot többek között a Nemzetközi Űrállomás és az orosz MIR űrállomás bejárható életnagyságú modelljeivel mutatja be. A tárlat kitér arra is, miként élnek az űrhajósok az űrben, mit esznek és isznak – az amerikai űrprogramok során még Coca-Colát is juttattak fel a legénység számára -, milyen higiéniai lehetőségek állnak rendelkezésükre. Az érdeklődők betekintést kaphatnak az űrhajózás jövőjébe is, láthatják a jelenleg is fejlesztés előtt álló Orion-űrkabin modelljét.

A Gateway to Space kiállítást március 15-ig látogathatja a közönség a Millenáris parkban, a budapesti állomás után a tárlat a Dél-Afrikai Köztársaságba utazik.

Bajban az orosz autógyártás: csak 1,5 millió kocsit tudnak eladni

0

Harmadik éve folyamatosan csökken Oroszországban a személygépkocsi értékesítése. Idén 1,53 millió autó eladásával számolnak.

A gazdasági válság erősen érezteti hatását az orosz autógyártáson, évről évre kevesebb kocsit tudnak eladni a hazai piacon. Egy csütörtöki moszkvai sajtótájékoztatón a gyártók azt közölték, hogy 2016-ban valószínűleg 1,53 millió személyautót lehet majd értékesíteni, ez 4,7 százalékkal kevesebb a tavalyi mennyiségnél.

2015 legsikeresebb hónapja az értékesítés szempontjából a december volt, ekkor 147 ezer kocsi talált új tulajdonosra, ami novemberhez képest 12 százalékos emelkedést jelentett. A 2014 decemberi adattal összehasonlítva viszont siralmas a kép, hiszen akkor 270 ezer új autót tudtak eladni.

Az orosz autógyártók a külpiacon is egyre kevesebb kocsit értékesítenek. A Lada tavaly decembertől ismét kapható Magyarországon, üzleti várakozások szerint hozzávetőlegesen ezer autót adhatnak el idén a régről ismert, megújult márkából.

Hamarosan megkapják az új gázszámlákat a volt E.on-ügyfelek

0

A nemzeti közműszolgáltatási rendszer részeként működő Főgáz legkorábban februárban küldi ki az első számlákat a január elején az E.on-tól átvett lakossági földgázfogyasztóknak – közölte a ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. csütörtökön.

A mérőállás diktálása az első számla kézhezvétele előtt nem lehetséges, ugyanis a Főgáz-számlán szerepelnek majd a szükséges azonosítók. Ezután a fogyasztók a megszokott gyakorisággal rögzíthetik aktuális óraállásukat. Az első számla kézhezvétele után a Főgáz telefonon és interneten is lehetőséget biztosít a mérőállás megadására új fogyasztóinak.

Amennyiben egy felhasználási hely az E.on-tól tartozás miatt kikapcsolt felhasználási helyként kerül át a Főgázhoz, akkor kérhetik majd a visszakapcsolást, ha az E.on-nál rendezték a tartozást, és ezt dokumentummal igazolják a Főgáznak.

Tavaly 61 százalékkal nőttek az ingatlanbefektetések Magyarországon

0

Tavaly 747 millió euró (235 milliárd forint) befektetés érkezett a magyarországi ingatlanpiacra, ami 61 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest – derült ki a CBRE nemzetközi ingatlan-tanácsadó legfrissebb adataiból.

A kelet-közép-európai régió kereskedelmi ingatlanpiacára – Oroszország nélkül – 2015-ben rekordmennyiségű, 9,6 milliárd eurónyi befektetés érkezett, ami 20 százalékkal haladta meg a 2014-es értéket. A legnagyobb forgalmat Csehország és Lengyelország érte el, ahova 2,7, illetve 4 milliárd euró értékben érkeztek befektetések. Lengyelország kimagasló teljesítménye az ország kitűnő növekedésének és stabilitásának bizonyítéka, a cseh piacot pedig két jelentős ügylet lendítette fel 2015-ben.

A CBRE idézi Borbély Gábor magyarországi kutatási és tanácsadási vezetőjt, aki elmondta: a külföldi, főleg amerikai intézményi befektetők és a magyar ingatlanalapok egyre növekvő érdeklődése hajtotta az ingatlanbefektetési piacot Magyarországon tavaly. Szerinte a lendület kitart 2016-ban is, és további tranzakciók várhatók a domináns kiskereskedelmi szektorban, ahol kétszámjegyű volt a forgalombővülés.

Gijs Klom, a CBRE közép- és kelet-európai befektetési vezetője szerint is folytatódik a növekedés az idén a jelentős gazdasági bővülés, a Nyugat-Európához képest magasabb hozamok és a banki finanszírozás erősödése miatt. Várhatóan befektetők földrajzi diverzifikációja is nő, mivel az ázsiai befektetők növelik jelenlétüket a régióban.

Nagyvállalatoknál dolgoztatnák a hátrányos helyzetűeket

0

Az emberi erőforrások minisztere szerint a társadalmi felelősségvállalást fontosnak tartó nagyvállalatok is adhatnának munkát azoknak, akik jelenleg közfoglalkoztatottként dolgoznak vagy a hátrányos helyzetű csoportokhoz tartoznak.

A kormány célja a fórum létrehozásával az, hogy a nagyvállalatokat ösztönözze a hátrányos helyzetűek, köztük a romák, a megváltozott munkaképességűek, a fogyatékossággal élő emberek, továbbá a nők foglalkoztatására a versenyszférában – mondta Balog Zoltán mintegy ötven cégvezető előtt a felzárkózást szolgáló tanácsadó, konzultációs testület alakuló ülésén csütörtökön a Parlamentben.

Közölte, ha a vállalatok társadalmi, szociális felelősségvállalási programjai és a kormány felzárkózási stratégiája között összhang van, akkor az javíthatja a cégek versenyképességét és eredményeit is.

A kormány szeretné elérni, hogy ne csak Budapest, hanem az ország más városai, térségei is vonzó munkaerőpiaci, befektetési célpontjai legyenek a vállalatoknak.

Rekordösszegű agrártámogatást fizettek a gazdáknak

0

Rekordösszeget, mintegy 800 milliárd forintot fizettek ki az előző uniós fejlesztési ciklus lezárásának évében, 2015-ben a magyar gazdálkodóknak, a kifizetések lezárultak – mondta az M1 aktuális csatornán csütörtökön.

A korábbi években átlagosan 600 milliárd forint volt a kifizetett támogatások összege – mondta Gyuricza Csaba az M1 csatorna műsorában csütörtökön.

A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal elnöke közölte: a kistermelők normatív támogatásának kifizetése tavaly december elején kezdődött, amire 50 ezer gazdálkodó jelentkezett. Mintegy 36 ezer vállalkozónak már kifizették a támogatást.

A napokban 80 ezer gazdálkodónak indították el az alaptámogatás következő részének, több tízmillió forint előlegnek az átutalását. A zöldítési támogatás kifizetéséhez szükséges ellenőrzések februárban folytatódnak, 45 ezer gazdálkodónak már kifizették az előleget.

Terveik szerint, a június végi határidő előtt, 35 különböző jogcímen már május végére lezárják a kifizetéseket. A hivatal megújította a honlapját, az új felhasználóbarát honlappal kívánják a gazdákat segíteni abban, hogy minél egyszerűbben intézhessék ügyeiket.

Két hét maradt új e-matricák vásárlására

0

Január 31-ig érvényesek a tavaly megváltott éves országos és megyei autópálya matricák – emlékeztetett Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. szóvivője az M1 csatorna csütörtöki műsorában.

Az adatok szerint egyre többen veszik igénybe a rendszert, és olyanok is autópályát használnak, akik eddig nem tették. Tavaly 2,3 millió, 400 ezerrel több magyar autó vette igénybe a díjköteles utakat. Az ellenőrzési rendszer adatai szerint még ennél is több, 3 millió külföldi autó közlekedett az utakon tavaly, ami jelentős tranzitforgalmat mutat. A 10 napos matricából több mint 8 millió fogyott.

Nincsen érdemi változás az e-matricák rendszerében, nem emelkedtek az árak, és nincsenek új díjkategóriák sem. Az e-matricás rendszerben a személyautók számára díjköteles szakaszok köre 2016 január elsejétől két, tavaly átadott, a gyorsforgalmi hálózatba kapcsolódó úttal – M43 Makó-országhatár és M85 új szakaszai – bővült, más változás nem történt. Az M86-os autóúton és az M9-es autóúton a személyautók után nem kell használati díjat fizetni, ebben 2016-ban sem várható változás.

A jogosulatlan úthasználók aránya 2-3 százalék között alakul, ami nemzetközi szinten is kedvező.

Nébih: 21 millió forintos bírság a decemberi ellenőrzéseken

0

Néhány kirívó esettől eltekintve pozitív tapasztalatokkal zárult a 2015-ös téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés: a decemberi akció során 4997 vizsgálatot végeztek el, 8,4 tonna terméket vontak ki a forgalomból, 21,7 millió forint bírságot szabtak ki.

A 2014-es ellenőrzéshez képest kevesebbszer kellett intézkedni a termékek fogyaszthatósági, illetve minőségmegőrzési idejének lejárta miatt. Különböző okok miatt a megvizsgált 27 635 élelmiszertétel 1,6 százalékát kellett kivonni a forgalomból – közölte csütörtökön az MTI-vel a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

Szintén javulást figyeltek meg a kitelepült vendéglátók működésében: az ellenőrzött vendéglátóhelyek mintegy 80 százaléka megfelelően, 18 százaléka kisebb hibákkal, de biztonságosan üzemelt, és alig több mint 2 százalékuknál volt szükség hatósági intézkedésre. A kistermelőknél országszerte 427 ellenőrzést végeztek, a tevékenység felfüggesztésére 3 esetben volt szükség.

A kirívó esetek között említették a karosszéria-lakatos műhelyben berendezett halfeldolgozót Fejér megyében, a súlyos higiéniai, nyomonkövetési és jelölési hiányosságokkal működő sütőipari céget Csongrád megyében és egy vásárolt alapanyagokkal trükköző kistermelőt Somogy megyében.

A szakemberek kiemelten ellenőrizték a friss húst, a halakat és haltermékeket, a virslit, az édesipari termékeket – köztük a bejglit -, a déli gyümölcsöket, valamint a borászati termékek közül a borokat és a pezsgőket. A fokozott ellenőrzés érintette a friss hal forgalmazást, az élőállat szállításokat és a karácsonyi ünnepi vásárokat, rendezvényeket is.

Higiéniai hiányosságokat – a tavalyi évhez hasonlóan – az ellenőrzések 4,1 százalékában találtak. A termékek minősége az ellenőrzések 3,2 százalékában nem volt megfelelő, ami a 2014-es 2 százalékhoz képest némileg emelkedett. A vizsgált élelmiszerek nyomonkövethetőségével az ellenőrzések 2,7 százalékánál volt valamilyen probléma.

Pórul járt a biztosító a jegybank próbaügyleteivel

0

A jegybank 12 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az NN Biztosítóra annak életbiztosítási szerződéskötési gyakorlata miatt.

A jegybank munkatársai által kötött próbaügyletek során a biztosító egyes esetekben az ügyleti döntéshez szükséges dokumentumokat nem adott át, lényegi információkat nem közölt, sőt, egy alkalommal a fogyasztói szándéktól eltérő szerződés megkötését szorgalmazta.

Az MNB több próbaügylet kapcsán megállapította, hogy a biztosító megsértette a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára, valamint az életbiztosítási szerződések megkötését megelőző tájékoztatási kötelezettségre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket.

A próbaügylet-kötéseknél az NN Biztosító Zrt. nem biztosította, hogy az elektronikus úton történő biztosítási igényfelmérés és ajánlattétel során a fogyasztók (ebben az esetekben az MNB munkatársai) ellenőrizhessék, hogy valós igényeiket rögzítették. Egy esetben a biztosító megtévesztésre alkalmas tájékoztatást nyújtott az ügyfél igényeinek megfelelő biztosítási termékek köréről.

Jogszabálysértést követett el a cég azzal is, hogy a fogyasztó részére megküldött elektronikus levélben hiányos tájékoztatást adott a szerződéshez szükséges lényegi dokumentumokról. Előfordult az is, hogy az NN Biztosító Zrt. nem az ajánlattételt megelőzően, hanem csupán azt követően bocsátotta a fogyasztó rendelkezésére a szerződéses dokumentumok egy részét.

Az MNB csütörtöki határozatában a jogszabályok betartására kötelezte a biztosítót, s a jogsértések miatt 12 millió forint bírságot is kiszabott. A próbavásárlások egy részében ugyanakkor a jegybank nem tárt fel jogsértést, és a vizsgálat során több pozitív, fogyasztói szempontból előremutató intézkedés bevezetését is tapasztalta a biztosítónál.

Liechtenstein: a legális adótervezés új helyszíne?

0

Liechtenstein, amely Svájchoz hasonlóan „beadta a derekát” a nagyhatalmaknak, a legális adótervezés új helyszínévé válhat – véli a Jalsovszky Ügyvédi Iroda.

Adómentesség, anonimitás, kiszámítható és stabil jogszabályi környezet, fejlett pénzügyi rendszer – ez jellemezte évtizedek óta Liechtensteint, az adóelkerülők egyik legfőbb fellegvárát. Ahogy azonban Svájc a közelmúltban beadta a derekát a nagyhatalmaknak, Liechtenstein sem kerülhette el alpesi szomszédjának sorsát.

Liechtensteini adóstruktúrákat korábban előszeretettel használtak magánvagyonokba tartozó adózatlan pénzeszközöknek, illetőleg az ezek újra befektetéséből származó hozamoknak az elrejtésére vagy akár magyar cégekben fennálló részesedések láthatatlan és „adómentes” tulajdonlására.

Jó példaként említhetjük az egyik leggyakoribb struktúrát: magyar magánszemély cégtulajdonos magyarországi cégét – annak közvetlen tulajdonlása helyett – átruházza egy speciális liechtensteini cégformára, ún. Anstaltra, vagy már eleve egy ilyen Anstalton keresztül alapítja meg a magyar cégét. Az Anstalt egyfajta for-profit alapítványként fogható fel leginkább, tagja, részvényese nincsen, csak egy alapítója, amely rendszerint maga a struktúra létrehozásában segédkező liechtensteini tanácsadócég. Az Anstalt vagyona és hozama viszont az ügyfelet mint az Anstalt „kedvezményezettjét” illeti meg. A kedvezményezett jogi értelemben se nem tulajdonos, se nem ügyvezető, és így nem kerül be a liechtensteini cégnyilvántartásba.

Mivel a külföldi cégeknek, egyéb jogi személyeknek fizetett osztalékot Magyarország már régóta nem adóztatja, így az osztalék adómentesen juthatott ki az Anstaltba, ahonnan pedig általában szintén „adómentesen” került egy kofferban haza a pénz. És mivel Liechtenstein számára semmilyen nemzetközi adóegyezmény nem írt elő információcserét, a nagyhercegség egyre közkedveltebb turistacélponttá vált. Lényegében a fenti módon üzemeltek az adózatlan magánpénzek tartására alkalmasabb családi magánalapítványok, az ún. Stiftungok is, azzal a különbséggel, hogy ezek esetében a pénz már Liechtensteinbe is sokszor bőröndbe utazott, közvetlenül Magyarországról vagy egy kisebb alpesi körutazás végállomásaként, néha közbenső állomásaként.

A szél végigsöpör Liechtensteinen is – nincs többé banktitok

Liechtenstein a Svájcot is ért rendkívüli nemzetközi politikai nyomásra 2013-ban csatlakozott az Európa Tanács és az OECD adóügyi együttműködést szabályozó keretegyezményéhez, 2014-ben pedig az OECD automatikus információcserét előkészítő „Common Reporting Standard” kezdeményezéséhez. 2015 októberében pedig megállapodott az Európai Unióval arról, hogy 2016-tól minden, uniós állampolgár nevén vagy uniós állampolgár tényleges tulajdonában lévő offshore cég nevén lévő liechtensteini bankszámláról automatikusan adatot szolgáltat az érintett magánszemélyek adóhatóságának, így a NAV-nak is. Csővári István, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda partnere szerint jelenleg még bizonytalan, hogy az adózásilag releváns információk átadására 2017-ben vagy 2018-ban kerül-e sor első alkalommal, az azonban bizonyos, hogy a 2016. évi bankszámla-információkról már az érintett adózók otthoni adóhatósága tudomást fog szerezni.

Idén január 1-jétől tehát vége a liechtensteini banktitoknak. Többé gyakorlatilag nem lehet sem Anstalt, sem Stiftung, sem Liechtensteinben bankszámlát tartó, de más országban bejegyezett offshore cég mögé elrejtőzni. A magyar adóhatóság számára pedig hamarosan fel fog szállni a liechtensteini bankszámlák tulajdonosait jelenleg még beborító köd.

Az érme másik oldala

Liechtenstein 2014-ben társasági adót vezetett be, 12,5 százalékos mértékkel. Ezzel egyidejűleg, az elmúlt években Liechtenstein kettős adóztatási egyezményt kötött több európai országgal, többek között tavaly nyáron Magyarországgal is. Ezzel az intézkedéssel, valamint az adóinformáció-cserében való együttműködésével a hercegség nem pusztán leiratkozott az adóparadicsomok listájáról, hanem egyúttal bebocsátást nyert a transzparens nemzetközi adótervezésben használatos „szalonképes” országok klubjába. Milyen lehetőségeket nyit mindez meg magyar szemmel nézve?

Magyarország – a legtöbb fejlett adórendszerű országhoz hasonlóan – „offshore ellenes” adószabályozással rendelkezik a személyi jövedelemadó és a társasági adó tekintetében egyaránt. Ezek az, ún. „ellenőrzött külföldi társaságokra” vonatkozó szabályok egyrészről biztosítják, hogy az adóparadicsomi társaságokban termelődött nyereség Magyarországon akkor is adózzon, ha azt a tulajdonos nem veszi ki osztalékként, másrészt magasabb mértékkel adóztatja az ilyen külföldi cégekből származó jövedelmet.

Liechtenstein a társasági adó 2014. évi bevezetéséig automatikusan ellenőrzött külföldi társaságnak minősült, és így az onnan származó jövedelmek Magyarországon az előzőekben említett magasabb adómértékkel adóztak (azaz adóztak volna, ha lett volna információcsere, ami bevallásra késztette volna a Liechtensteinből jövedelmet szerző személyeket). A 10 százalékot meghaladó mértékű társasági adó bevezetése óta azonban Liechtenstein már nem minősül automatikusan ellenőrzött külföldi társaságnak. Csővári István felhívja a figyelmet, hogy a Magyarországgal kötött kettős adóztatási egyezmény pedig szimbolikusan is leveszi Liechtensteint az adóparadicsomok listájáról, még ha egy ideig a régi reflex még meg is marad…

Mire lesz jó Liechtenstein a jövőben?

Azon magyar cégtulajdonosok számára, akik hazai cégeikben lévő részesedéseiket – bármilyen okból kifolyólag – szívesebben tartanák egy külföldi cégen keresztül, most már Liechtenstein is ideális helyszín lehet egy ott bejegyzett holdingtársaság révén. Egy ilyen holdingtársaságot immár nem Anstalt vagy Stiftung, hanem a magyar kft-hez hasonló GmbH vagy zrt.-nek megfelelő AG formájában lehet megalapítani. A végső magánszemély pedig tagja, illetve részvényese lenne e cégeknek, egy teljesen transzparens struktúrában – nem pedig kedvezményezettje egy átláthatatlan struktúrában.

A liechtensteini holdingcégnél a magyar leányvállalat által fizetett osztalék adómentes, csakúgy, mint a leányvállalat esetleges értékesítésén realizált nyereség. Ha pedig a liechtensteini holdingcég a nyereségét osztalékként továbbadja magyar magánszemély tulajdonosának, azt Liechtensteinben nem terheli forrásadó. Nem mentesül azonban a tulajdonos a 15 százalékos magyar szja-fizetési kötelezettség alól.

A fejlett pénzügyi kultúra mellett az ilyen struktúrák előnye Liechtenstein földrajzi közelsége is. Az EU és az OECD által az agresszív nemzetközi adótervezés ellen irányított programok okán egyre nagyobb jelentősége lesz a jövőben annak, hogy egy céget ténylegesen is onnan irányítanak-e, mint ahol az be van jegyezve. Várhatóan egyre gyakrabban fogja kifogásolni a magyar adóhatóság is azoknak a külföldi cégeknek a „külföldiségét”, amelyeknek magyar igazgatói vannak, akik ténylegesen Magyarországról intézik a külföldi cég ügyeit. Ezek az igazgatók Liechtenstein közelsége révén a jövőben évente többször is kiutazhatnak liechtensteini igazgatósági ülésekre, ami erősítheti egy liechtensteini cég valódi liechtensteini voltát.

Infláció: decemberben 0,9, a 2015-ös átlag mínusz 0,1 százalék

0

A novemberi 1,2 százalék után decemberben 0,9 százalékkal emelkedtek átlagosan a fogyasztói árak Magyarországon – jelentette csütörtökön a KSH.

Decemberben az élelmiszerek ára éves összevetésben 2,2 százalékkal emelkedett, ezen belül az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 23,0, az étolajé 12,7, a cukoré 9,2 százalékkal nőtt, míg a tejé 9,5, a sajté 6,9 százalékkal csökkent. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 3,8, a tartós fogyasztási cikkek 1,7, a szolgáltatások 1,5 százalékkal drágultak. Az egyéb cikkekért (gyógyszerek, járműüzemanyagok, illetve lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos, valamint kulturális cikkek) 2,8, ezen belül a járműüzemanyagokért 8,9 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. A háztartási energia ára átlagosan 0,2 százalékkal csökkent, ezen belül a palackos gázé 13,0 százalékkal. A ruházkodási cikkek ára 0,1 százalékkal mérséklődött.

2015 egészében a fogyasztói árak átlagosan 0,1 százalékkal mérséklődtek év/év alapon. (2013-ban 1,7 százalékos, 2014-ben mínusz 1,4 százalékos volt az éves infláció.) Az élelmiszerek ára tavaly átlagosan 0,9 százalékkal nőtt. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak (3,1 százalékkal). A szolgáltatások ára átlagosan 1,9, a tartós fogyasztási cikkeké 0,8 százalékkal emelkedett. A ruházkodási cikkek ára átlagosan nem változott. A legnagyobb mértékben az egyéb cikkek ára csökkent (4,6 százalék), a háztartási energia ára 2,9 százalékkal mérséklődött.