
Az egyeztetéseken részt vevő Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara üdvözli a fővárossal közös nyilatkozatot.
Egyik fél sem győzőtt, viszont a budapesti vállalkozások és a budapestiek nyertek annak az egyeztetési folyamatnak a végén, amely most a tegnapi megállapodás aláírásával zárult. Először csak a pesti alsó rakpart korszerűsítésének azon elemeit valósítja meg a Fővárosi Önkormányzat, melyek nem befolyásolják az útszakasz közúti közlekedési hálózatban betöltött jelenlegi szerepét. Ezt követően az egyes fejlesztéseket a civilekkel, valamint az érdekvédelmi- és szakmai szervezetekkel egyeztetve forgalomkorlátozással járó tesztidőszakok során monitorozzák majd – áll a pesti alsó rakpart fejlesztéséről szóló, a főváros, valamint civil-, érdekvédelmi- és szakmai szervezetek által is aláírt nyilatkozatban. Az aláírók között szereplő Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a Magyar Autóklubbal szoros partnerségben üdvözli a megegyezést.
A 2022. október 27-én aláírt nyilatkozat értelmében a résztvevő civil, érdekvédelmi- és szakmai szervezetek mindegyike támogatja a pesti alsó rakpart fejlesztését, folyamatos társadalmi egyeztetés mellet, a közlekedési hálózat egészének működésére való tekintettel. Így első lépésben csak a korszerűsítés azon elemeit valósítja meg a főváros, melyek nem befolyásolják a pesti alsó rakpart közúti közlekedési hálózatban betöltött jelenlegi szerepét. Valamennyi partner támogatja azt is, hogy egyeztetéseket követően forgalomkorlátozással járó tesztidőszakok valósuljanak meg, a hétvégi rakpartnyitások mellett akár a nyári tanítási szünetben vagy hétköznap esténként, a délutáni csúcsforgalom lefolyása után. Mindemellett Budapest – a szervezetekkel közösen kidolgozandó normák alapján – úgynevezett monitoringrendszert állít fel a további próbaidőszakok eredményeinek értékelésére. A Fővárosi Önkormányzat ígéretet tett arra, hogy a pesti alsó rakpart felújításának második üteme csak akkor valósul meg, ha a forgalmi tapasztalatok és az egyéb tényezők bizonyítják a közlekedési hálózat működőképességét ebben a formában.
A BKIK szakemberei szerint a budapesti alsó rakpart azonnali, végleges lezárása tovább rontotta volna Budapest gépjárművel történő átjárhatóságát, ezért csatlakozott a Magyar Autóklub széleskörű egyeztetést sürgető kezdeményezéséhez, bevonva a NiT Hungary Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületét, valamint az Országos Taxis Szövetséget is. A probléma feltárása érdekében a budapesti kamara online konzultációra hívta a budapesti vállalkozásokat, így a 11 ezer kérdőívet kitöltő vállalkozás érdekeit, valamint rajtuk keresztül a vállalkozások által ellátott szolgáltatásokat igénybe vevő közületeket, vállalkozásokat és magánszemélyeket is képviselhette a fővárossal folytatott egyeztetések során.
A Nyilatkozat a pesti alsó rakpart fejlesztéséről című megállapodás teljes terjedelmében itt olvasható: https://duna.budapest.hu/?p=417
A Fővárosi Önkormányzat közlése szerint a tervezett felújítással a 21. század igényeire és kihívásaira, így a klímaváltozás hatásaira is reflektáló, színvonalas közterület jöhet létre a belvárosi partszakaszon. Az elképzelés célja a pesti alsó rakparton a zöldfelületek növelése, a szabadidős szolgáltatások bővítése, a gyalogos és kerékpáros közlekedés segítése, a turisztikai és hajós forgalom rendezett kiszolgálása. Mindez szakaszosan eltérő kialakítással, ütemezetten valósulhat meg a következő években.
A most megkötött együttműködési nyilatkozat alapján folytatódhat a rakpart tervezése, de ezzel párhuzamosan folytatódnak a tesztek is, például a rakpart hétvégi gyalogos-kerékpáros megnyitása. Ez a kivitelezés első ütemében azokon a szakaszokon – például az id. Antall József rakparton – történhet meg, amelyeken a pesti alsó rakpart közúti átmenő forgalmára nincs végleges hatással.
Közölték, a kivitelezés több ütemre bontása lehetőséget teremt arra, hogy a végleges átalakítás előtt kiterjesztett és alaposan vizsgált tesztidőszakot lehessen tartani, ezért a nyilatkozat aláírói támogatják, hogy a hétvégi alkalmak mellett akár a nyári tanítási szünetben, akár hétköznap esténként – a délutáni csúcsforgalom után – megnyíljon a rakpart a gyalogosok előtt.
A tesztek tapasztalatainak értékelése alapján, ha az eredmények bizonyítják a város közlekedésének működőképességét, a kivitelezés további ütemében egyes szakaszokon teljes szélességben gyalogosbarát sétányokat hozhatnak létre.
A Fővárosi Önkormányzat szerint a rakparti sétány a Fővám téren át kapcsolódik majd a nemrég szintén fővárosi támogatással megújult Nehru-parthoz, valamint a Millenniumi városközpont parti sétányához, és mindez azt jelenti, hogy néhány éven belül az Árpád hídtól a Rákóczi hídig tartó, csaknem 10 kilométeres, egybefüggő Duna-parti gyalogos tengely jöhet létre.
(Forrás: BKIK, MTI, fotó: Szigetváry Zsolt)