
Nem zökkenőmentes az Oroszország megkerülésével Kínába tartó első ukrán vasúti teherszállítmány útja. A 9 naposra tervezett transzport már most 16. napja tart.
Ukrajnából Pekingbe korábban harminc napig is tartott egy átlagos vasúti teherszállítmány eljuttatása. Az ukrán-orosz konfliktus óta felgyorsult a folyamat, hogy Oroszország érintése nélkül bonyolítsák le a teherszállítást.
Számítások szerint a harminc napot kilencre lehet csökkenteni az Ukrajna-Grúzia-Azerbajdzsán-Kazahsztán-Kína marsruttal. Grúziáig hajón viszik a vagonokat. Az első próbaszerelvény január 15-én indult Dél-Ukrajnából. A szerelvény nem szállít árut, hogy ezzel is gyorsítsák a határátkelőknél a vámvizsgálatot. A tehervonat azonban két napja „eltűnt”, és csak hétfőn adtak róla újra hírt.
Kiderült, hogy a kínai határhoz közel egy kazahsztáni állomáson vesztegel. Egymásnak ellentmondóak az információk, hogy mikor mehet tovább. Állítólag technikai problémák miatt áll a szerelvény, mások úgy tudják, hogy a kazahok megemelt díjat kérnek a határátlépésért.
Az Új Selyemút nevű vasúti projekt 2013 szeptemberében merült fel. Kazahsztán Kínával közösen szorgalmazta, hogy az Európába vezető teherszállítást Közép-Ázsián át rövidítsék le.