
Az iLex Systems Zrt. együttműködő partnerei közreműködésével indított cégjogi sorozat 22. részében dr. Szűcs Katalin, a NETLOCK Kft. cégvezetője foglalja össze az egyes bírósági eljárásokban az ügyfélkapcsolatok elektronizálását szolgáló jogszabályokat.
Az ÜKE, azaz az „Ügyfélkapcsolatok elektronizálása egyes bírósági eljárásokban” projekt keretében 2013. január 1. napjától kezdődően van lehetősége az ügyfeleknek a törvényszéki első fokon újonnan induló polgári peres eljárásban – függetlenül attól, hogy jogi képviselővel vagy jogi képviselő nélkül járnak el – elektronikus kapcsolattartásra, ami jelentősen megkönnyíti az eljárás menetét, lefolytatását.
Míg 2013. január 1. napjától csak törvényszéki szinten, addig 2015. július 1-jétől valamennyi bíróságon és ügyszakban a polgári per bármely szakaszában lehetővé vált a keresetlevél és egyéb beadványok, valamint ezek mellékletének elektronikus úton történő benyújtása.
Az ÜKE projekt keretében az Országos Bírósági Hivatal alakította ki a szükséges informatikai feltételeket; a nem titkolt cél mindig is az volt, hogy minél szélesebb kör használja, illetve minél szélesebb kör részére váljon elérhetővé az elektronikus út.
A szükséges informatikai feltételek megteremtését követően kerültek az Országgyűlés elé a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (Pp) módosítására vonatkozó javaslatok (T/6980, illetve T/8196), melyek alapján a Pp. XXVIII. fejezetében előírt, polgári peres eljárásban alkalmazandó elektronikus kapcsolattartás és a vonatkozó rendelkezései 2016. január 1. napjától 2016. június 30. napjáig opcionálisan, majd 2016. július 01. napjától kötelezően alkalmazandók.
A fenti rendelkezések értelmében és alapján, 2016. július 1. napját követően a beadványokat és azok mellékleteit legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva, vagy – amint elérhetővé válik– az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatás igénybevételével kell megküldeni a bíróság részére.
A Pp. 394/C. § bekezdései tartalmazzák az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezéseket, amelyek alapján a bíróságokkal történő elektronikus kapcsolattartáshoz szükséges az ügyfélkapu megléte, ezért többszemélyes ügyvédi irodánál minden egyes ügyvédnek külön-külön ügyfélkapuval kell rendelkeznie ahhoz, hogy az eljárásban részt tudjon venni.
Az eredetileg tervezett hatályba lépés (2016. január 1.) helyett van 6 hónap arra, hogy mindenki kellően felkészüljön, beszerezze a szükséges eszközöket és elsajátítsa az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó legfontosabb szabályokat.
Az ügyfélkapu-igényléssel, az elektronikus aláírással, az ÁNYK-val és az elektronikus kapcsolattartással kapcsolatos egyéb kérdésekkel cikksorozatunk következő részében foglalkozunk.
dr. Szűcs Katalin cégvezető
NETLOCK Kft.
iLex Systems Zrt. együttműködő partner
kérdések/észrevételek: ilex@ilexsystems.com