Az üzletben a csúcs minőségű munka a legfontosabb, anélkül nincs se bizalom, se piac, se további megrendelés – vallja dr. Medgyessy Ildikó, az Elegant Design Modelltervező és Gyártáselőkészítő Zrt. elnök-vezérigazgatója. Ennek eredménye, hogy a cég tavaly 3 milliárd forint értékben termelt exportra.

Az Elegant Design bérmunkára épít, és egyelőre nem gyárt magyar piacra. Ennek elsősorban az az oka, hogy a jelenlegi budapesti 70-80 fős csapatot jelentős mértékben növelni kellene. A hosszú távú tervek között azonban szerepel Magyarország, mondja a KamaraOnline-nak nyilatkozva dr. Medgyessy Ildikó, aki 23 éve vállalta el a vezetői megbízatást a korábban részben francia, mára tisztán magyar tulajdonú ruhaipari cégnél. Munkáját két francia úr segíti vezető beosztásban, három éve kettős állampolgárként dolgoznak Budapesten.

Egyikük annak idején Párizsban egy magyar szabó mestertől is tanulta a szakma fortélyait, így eleve adott volt az érzelmi töltés, amikor szóba került, hogy a Május 1 Ruhagyár privatizációja után a franciák részt vegyenek az üzletben. Ő felel a technológiáért, ha kell, odaül a varrógéphez, és megmutatja, hogyan kell a legjobban csinálni. Kollégája a piacépítésben, stratégiai tervek kidolgozásában vesz részt. Az elnök-vezérigazgató asszony pedig természetesen mindkét területnek kiváló ismerője.

Fontos a folyamatos képzés, a piac ismerete

Szeretek tanulni, mindig is szerettem, mondja Medgyessy Ildikó. Picit bánja, hogy néhány éve nem ült az iskolapadba, és nem tanult ruhaipari technikusnak, bár a napi munka során rengeteg mindent elsajátított. Fontosnak tartja a folyamatos képzést, a piac szondázását és ismeretét. A tudást összeköti a magabiztossággal, de nem keveri össze a nagyképűséggel.

Amikor például Erdélyben járta végig, bérmunka lehetőséget kínálva, a helyi üzemeket Kolozsvártól kezdve Marosvásárhelyen át Székelyudvarhelyig és Aradig, pontosan tudta, hogy mit akar. Nem játszotta el a Magyarországról nagy mellénnyel érkezett főnök szerepét. Meg is lett az eredménye, az első tárgyaláson néhány perc múltán franciáról magyarra váltott a helybéli tárgyalópartner – a kapcsolat azóta is korrekt.

Ildikó azt mondja, hogy Ukrajna már nehezebb terep, mivel nem európai uniós ország, lassúbb az ügyintézés, előfordul, hogy a kamionok két-három napot is vesztegelnek a határon. Így is fontos volt bázist teremteniük Kárpátalján éppúgy, mint Lvovban. A cég legújabb célpontja pedig Macedónia, ahol a francia kollégák már jártak, s az elnök asszony is még az idén odautazik tárgyalni.

A külföldiek mellett 35 kisebb magyar céggel dolgoztatnak, mindig vannak új jelentkezők. Igaz, volt arra is példa, hogy egy jó nevű nagyobb vállalat nem volt képes garantálni a megkövetelt minőséget, így elköszöntek tőlük.

Igaza volt a világcég revizorának

Medgyessy Ildikó szerint a csúcsminőségből nem lehet engedni. Amikor például az Yves Saint Laurennak dolgoztak, a Franciaországból érkezett „revizor” kétszer is nagyon apró hiba kijavítására kérte őket, mert csak 100 százalékos terméket volt hajlandó átvenni. – Igaza volt, tanultunk belőle – mondja Ildikó –, ez az alapkövetelmény minden munkatársamtól.

Büszke is rá, hogy a világcég elégedett volt a végeredménnyel. Ahogy arra is nagyon büszke, hogy a Párizs mellett Euro Disney hölgy „egyenruhái” az Elegant Design termékei. A cég évi 600–650 ezres kapacitásra képes.

Gyakran keresik meg más vállalkozásoktól, és ő is szívesen mondja el tapasztalatait különböző fórumokon. Mindenkinek azt tanácsolja, hogy legyen tisztában saját vállalkozásának képességeivel és lehetőségeivel. Lehet és kell is nagyot álmodni, de olyasmit nem szabad vállalni, aminek nincsen realitása. Az erdélyi példából már kitűnt a kapcsolatépítés fontossága. Ez komoly tőke, a céget, a terméket tudni kell eladni, egy jó vezető a megrendelő fejével is gondolkodik, előremegy a gondolkodásban, olyat is kínál, amire a másik addig talán nem is gondolt. Ildikó és vezető munkatársai eszerint dolgoznak. Az eredmény: az Elegant Design ma 21 külföldi cégnek, divatháznak termel – Budapesten kis szériában, modellezői, logisztikai feladatokat ellátva.

Stabil a csapat, jó szakemberre mindig szükség van

Az elnök asszony azt vallja, hogy kreatív csapat nélkül nem jönnek az eredmények. Az övék stabil gárda, alig van fluktuáció, ám ez nem jelenti azt, hogy zárva vannak a kapuk, kiváló technikusra, profi varrónőre mindig szükség van. Nagyon figyelnek arra, hogy segítsék a fiatalokat, az üzemben rendszeresen dolgoznak egyetemisták, főiskolások gyakorlaton, volt, aki alig várta, hogy diplomázzon, és felvegyék a céghez.

Elég sok munkahelyen jártam, majdnem mindenhol arról beszéltek, mennyire családias a légkör, de hosszú idő után az Elnök utcai üzemben éreztem igazán, hogy tényleg figyelnek egymásra az emberek. Amikor a beszélgetés végén Medgyessy Ildikó végigvezetett az üzemen, mindenkihez volt néhány kedves szava, kérdése. A csapatépítés része, hogy minden évben egy novemberi hétköznapon minden kollégát vendégül látnak egy svédasztalos vacsorán – ez idén sem maradhat el.

Romantikus nőiesség és fiatalos lezserség

Ildikó jövőre nem számít a divatban „forradalomra”, úgy véli, a középkorúak és idősebbek változatlanul a romantikus nőiességre, a letisztult formákra szavaznak, míg a fiatalok öltözködését a sportosság, a lezserség és az ellentétek merész párosítása jellemzi majd. Nagy meggyőződéssel állítja, hogy a magyar nők nem csak imádnak, de tudnak is öltözködni, ízlésben, gondolkodásban semmivel sincsenek lemaradva a párizsi hölgyek mögött. Mindez észrevehető a színházban, étteremben épp úgy, mint a metróban vagy a munkahelyeken.

Medgyessy Ildikó szívesen ismerkedik újdonságokkal divatbemutatókon, szerinte sok a sikeres magyar tervező, a fiatalokat akár kamarai háttérrel jobban támogatná. Szerinte az jól működik, hogy egy pályakezdő is kap lehetőséget a bemutatkozásra, ám a folyamatossággal és a piacszerzéssel már komoly gondok vannak.

Mielőtt elköszönök, visszakanyarodunk a magyar piac kérdéséhez, és ahhoz, hogy Ildikó közvetlenül a rendszerváltozás előtt az Ez a Divat magazin főszerkesztője volt. Azt mondja, élete legszebb éveit töltötte a divatlapnál, a mai napig nosztalgiázik. Abban maradunk, a hosszú távú tervek közé fel lehet venni a magyarországi árusítás mellett egy új divatlap piacra dobását. Miért is ne! Ugye, néha érdemes nagyot álmodni.

Szerdahelyi Csaba