Home Gazdaság A nagyvállalatok közel kétharmada tudta érvényesíteni áraiban az inflációt

A nagyvállalatok közel kétharmada tudta érvényesíteni áraiban az inflációt

0
A nagyvállalatok közel kétharmada tudta érvényesíteni áraiban az inflációt

A negyedik negyedévben a legalább 2 milliárd forint éves árbevétellel rendelkező magyarországi vállalatok közel kétharmada, 64 százaléka tudta érvényesíteni áraiban az inflációt, szemben a harmadik negyedév 54 százalékos arányával – tájékoztatott legújabb felméréséről a K&H csoport.

A nagyvállalati növekedési index szerint az agrárcégek, az ipari és építőipari cégek mindössze 56 százaléka tudta érvényesíteni az inflációt áraiban az utolsó negyedévben.

A szolgáltatóiparban a vállalatok 58 százaléka, a kereskedelemben azonban az átlagot jóval meghaladva 74 százalékuk emelt árat legalább a pénzromlás mértékével.

A teljes nagyvállalati szektor 57 százalékának okoz nehézséget a pénzromlás; ez az arány a mezőgazdaságban 85 százalék. Az agráriumban a fuvarozási díj komoly költségtényező és a műtrágya is kiemelkedő mértékben drágult.

Az infláció a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2021-ben 5,1 százalék volt, miközben decemberben már 7,4 százalékkal voltak magasabbak az árak mint az előző év azonos időszakában.

Patrick Van Overloop, a K&H Üzleti ügyfelek divízió vezetője a közlemény szerint elmondta, hogy a nagyvállalatok jellemzően érvényesíteni tudják áraikban az inflációt, azonban ezzel együtt is nehézséget okoz számukra az áremelkedés. Az alapanyagköltségeik nagyobb mértékben drágultak, mint a pénzromlás átlagos üteme, illetve a bérköltségek emelkedése a foglalkoztatottak magas száma miatt meghatározó plusz költséget jelent – magyarázta.

A helyzet a divízióvezető szerint valószínűleg rövid távon nem lesz könnyebb; bár az infláció decemberben tetőzhetett, várhatóan 2022-ben is magas marad.

A K&H csoport megrendelésére 2014 óta készül átfogó kutatás negyedévente a hazai nem-állami nagyvállalati szektor aktuális helyzetéről. A kutatás 200 cég döntéshozójának megkérdezésével történik; a felmérést november 18. és december 9. között az Impetus Research készítette.

(Forrás: MTI)