
Újabb 50 sikeres és dinamikusan növekvő magyar vállalattal bővült az immár ötödik alkalommal megjelenő BÉT50 kiadványsorozat, amelynek összeállításában tanácsadóként a Deloitte nyújtott szakmai támogatást a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részére.
A kiadványban bemutatott 50 vállalat 970,4 milliárd forint árbevételt és 78,7 milliárd forint kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti üzemi eredményt (EBITDA) ért el az utolsó lezárt üzleti évben. Az ötvenek 2018-2019-ben átlagosan 9,6 százalékkal tudták növelni árbevételüket és 13,7 százalékkal a kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti üzemi eredményüket.
A koronavírus okozta gazdasági helyzet a kiadványban szereplő cégeket is érintette. A nehézségekre iparágtól függően eltérően reagáltak, bizonyos cégek belföldön erősítették a pozíciójukat, míg mások jelentős szervezeti átalakításokat hajtottak végre vagy új termékkel jelentek meg a piacon. Közös viszont az ötven társaságban, hogy a jövőt illetően bizakodóak, szerintük a gazdaság visszaesése csak átmeneti lesz.
A kiválasztott cégek többsége, 13 a gyártásban tevékenykedik, míg 11 a kereskedelemben, 8 az élelmiszeriparban, 6 az IT-szektorban, 4 pedig az egészségiparban működik. Az ötvenek közel 17 ezer munkavállaló megélhetését biztosítják, földrajzi elhelyezkedésüket tekintve pedig 31 cég a fővárosban vagy Pest megyében tevékenykedik, míg a fennmaradó 18 megyéből 11 büszkélkedhetett 2020-ban BÉT50-es vállalkozással. A második legtöbb céget (4-4 vállalkozást) holtversenyben Bács-Kiskun és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék adták.
Mind a tulajdonosok, mind a cégjegyzésre jogosultak között az X generáció (az 1960 és 1979 között születettek) a legmeghatározóbb, a cégjegyzésre jogosultak 60 százaléka tartozik ide. Az idősebb Baby Boom generáció (1940-1959) visszaszorulóban van, arányuk 19 százalék. Helyüket az Y-generáció (1980-1995) veszi át, amelynek tagjai 22 százalékban képviseltetik magukat a cégjegyzésre jogosultak között. A tulajdonosok korát vizsgálva azonos arányban vannak jelen az X generáció (42 százalék) és a Baby Boom generáció tagjai (41 százalék), miközben csak minden hatodik tulajdonos az Y generáció tagja – írta a Deloitte.
(Forrás: MTI)