
Összesen közel százmillió forint bírságot szabott ki a GVH a 4Life Direct és a Red Sands Life cégekre, a társaságok időseket célzó életbiztosításának tisztességtelen reklámja miatt. A 4Life Direct fellebbez a döntés ellen.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott az Időskori Biztonság életbiztosítás népszerűsítésekor a 4Life Direct Kft. és a Red Sands Life Assurance Company (Europe) Limited – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet az előbbi társaságra ezért 63 millió forint, míg az utóbbira 36 millió forint bírságot szabott ki a jogsértéssel érintett kommunikáció költsége alapján.
A GVH úgy találta, hogy az elmarasztalt cégek megtévesztő állításokkal népszerűsítették az Időskori Biztonság életbiztosítást a közvetítő honlapján, a rádió- és televízió reklámokban, a teletexten, az online hirdetéseken, a szórólapokon, a direkt marketing levelekben és az SMS-ekben 2012 decembere és 2015 májusa között.
Az indokolás szerint a kereskedelmi gyakorlat hamisan sugallta, hogy a biztosítás különböző havidíjakért, de már „akár napi 100 forintért” „érdemi segítséget jelent a temetési és egyéb költségekben”, illetve „a családjának kifizetett készpénz akár 3,5 millió forintot is elérhet, amely segítségükre lesz, ha Ön már eltávozott”. Napi 100 forintért azonban legfeljebb 50 ezer forint biztosítási összeg volt elérhető a reklámokkal megcélzott nyugdíjas korosztály számára, és a hirdetésekben hivatkozott egymilliós temetési költség fedezésében az utóbbi összeg nem nyújt érdemi segítséget.
Az is megtévesztő volt, hogy a biztosítást a közvetítő 4Life Direct Kft. nyújtja, hiszen a szolgáltatást a valóságban a Magyarországon képviselettel és fiókkal nem rendelkező Red Sands Life Assurance Company (Europe) Limited biztosítja.
A GVH súlyosító körülményként értékelte mindkét vállalkozás esetében többek között, hogy a megcélzott fogyasztói kör tagjai koruk miatt sérülékenyek és kiszolgáltatottak, figyelemmel a rendelkezésre álló életbiztosítási lehetőségek szűkös kínálatára, valamint azt, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott.
Enyhítő körülményként vette figyelembe ugyanakkor, hogy a két vállalkozás módosította kereskedelmi gyakorlatát és a minimális biztosítási összegeket kivezette kínálataiból a versenyfelügyeleti eljárás megindítását követően, valamint részletes, számításokkal kidolgozott kötelezettségvállalási nyilatkozatot nyújtottak be.
Bírósághoz fordul a GVH-bírság miatt a 4Life Direct – reagált közleményben a hivatal döntésére a társaság. A cég szerint reklámjai azonos tartalommal, szöveggel és feliratokkal láthatók több országban, ám mostanáig egyetlen más szabályzó testület sem találta azokat – a GVH által sugallt módon – megtévesztőnek. A 4Life Direct közleménye szerint mindent megtesz annak érdekében, hogy a szerződéskötéskor szükséges felelősségteljes döntés meghozásához ügyfelei teljes körű és részletes tájékoztatást kapjanak a biztosítás szerződési feltételeiről.