Home Versenyjog Megtévesztették ügyfeleiket az üdülési jogokat értékesítő cégek

Megtévesztették ügyfeleiket az üdülési jogokat értékesítő cégek

0
Megtévesztették ügyfeleiket az üdülési jogokat értékesítő cégek

Több vállalkozás is az üdülési jog tovább értékesítésével kecsegtette ügyfeleit, ám ennek végül vagy nem tettek eleget, vagy olyan áron, ami mellett ez már nem érte meg. A cégeket a fogyasztók megtévesztéséért megbírságolta a GVH.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyik vonatkozó döntése a HuPont Kft.-t, a Dial Tone Kft.-t, a Well4U Kft.-t és az Electronic Exchange and Earnings LLC-t (HuPont Kft.-t és társait), másik döntése a Bindsystem Hungary Kft.-t és a Solarpolar-Energetika 2020 Kft.-t érinti. A társaságok megtévesztették a fogyasztókat üdülési jogok eladásával összefüggő ajánlataikkal. A GVH a jogsértésekért a két eljárásban összesen 16,3 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásokra, és megtiltotta jogsértő magatartásuk folytatását – írja közleményében a versenyhivatal.

A GVH mindkét döntésében megállapította, hogy a vállalkozások – a HuPont Kft. és társai 2014 áprilisától, a Bindsystem Hungary Kft. 2014 februárjától, míg a  Solarpolar-Energetika 2020 Kft. 2014 júliusa és 2015 májusa között – valótlanul sugallták az általuk megkeresett, üdülései joggal már rendelkező fogyasztóknak, hogy meglévő üdülési jogukat (időben megosztott üdülőhasználati jog, timeshare) továbbértékesítik.

A vállalkozások kizárólag szóban tájékoztatták az érdeklődőket arról, hogy a társaság megvásárolja a fogyasztó üdülési jogát egy magas összegű csatlakozási díj/tagsági díj fizetése ellenében, így az érintett egyes, e célból létrehozott rendszerek tagjává válik (EXE Xplore vagy Bind), és üdülési jogáért „pontokat” kap, és később a fogyasztó e pontok értékében különböző termékeket és szolgáltatásokat vásárolhat megadott internetes felületeken. A beváltás azonban az esetek túlnyomó többségében nem valósulhatott meg a termékek és szolgáltatások hiánya okán vagy azok ára miatt, illetve azért, mert a fogyasztónak további költségei keletkeztek, és üdülési jogától végül mégsem tudott „megszabadulni”.

A GVH a bírság kiszabásakor a mindkét esetben a jogsértéssel érintett, az üdülési jogok értékesítéséből származó bevételekből (belépési díjak, jutalékok) indult ki. A versenyhivatal súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a vállalkozások teljes kereskedelmi gyakorlata valótlan tájékoztatásokon alapult, és több szempontból is jogsértőnek minősül. Valamint azt, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott, így jelentős számú fogyasztót ért el, illetve a jogsértő kereskedelmi gyakorlat sérülékeny fogyasztókat célzott meg, továbbá, hogy mindegyik vállalkozás jelentős mértékű előnyhöz jutott a jogsértő kereskedelmi gyakorlatok révén.

A GVH az elmúlt években több versenyfelügyeleti eljárást indított az üdülési jog továbbértékesítésével kapcsolatos üzleti gyakorlatok és szóbeli tájékoztatások vizsgálatára, és figyelemfelhívó tájékoztatást is közzétett, amely a honlapján itt olvasható. A versenyfelügyelet „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű kampányának további tájékoztatói a Gondolja Végig Higgadtan menüpont alatt olvashatók.