A GDPR bevezetése után az elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelettel (e-Privacy) is erősítené az EU a magánélet és a digitális adatok védelmét.

A Deloitte Legal ügyvédi iroda csütörtöki közleményében kiemelte, az új szabályozás az adatvédelem egy speciális területére, az elektronikus kommunikációra fog összpontosítani. A még formálódó rendelet felváltja majd az egyes országok vonatkozó rendelkezéseit, illetve speciális jogszabályként részletezi és kiegészíti a GDPR előírásait.

A legfrissebb véleményezett e-Privacy tervezetét a múlt héten tették közzé, ám egyelőre nem lehet tudni, hogy mikor léphet majd hatályba a rendelet. Az optimista becslés szerint is csak legkorábban 2019 végére fejeződik be a szöveg véglegesítése, ami azt jelenti, hogy legkorábban jövőre élesedhet a jogszabály.

A tervezett elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet számos eleme része volt már az 1995-ös elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelvnek is. Az új rendelet alaptétele, hogy az elektronikus kommunikáció során keletkező adatok néhány kívételtől eltekintve titkosak, harmadik fél nem zavarhatja meg a magánszemélyek közötti elektronikus kommunikációt.

A jogszabályi előírások betartását a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság fogja ellenőrizni, azok be nem tartása esetén ugyanakkora bírságot szabhatnának ki, mint a GDPR esetében, vagyis 20 millió euró vagy az éves árbevétel 4 százaléka a legmagasabb büntetési tétel – emelte ki Majoros Gábor T., a Deloitte Legal adatvédelmi csoportjának ügyvédje.

Az 1995-től életben lévő irányelv csak a hagyományos távközlési szolgáltatásokra vonatkozott, addig az új rendelet már az OTT szolgáltatásokra, azaz olyan szolgáltatásokra, amelyek szélessávú adatátviteli elérésen keresztül jutnak el felhasználóhoz, mint például a Skype, a WhatsApp vagy a Facebook Messenger. Az OTT szolgáltatásokat használók egyforma védelmet kapnak az EU-ban, illetve az OTT szolgáltatóknak ugyanazokat a szabályokat kell majd betartaniuk, mint a hagyományos távközlési cégeknek.

Az elektronikus hírközlési adatok védelmére vonatkozó irányelv a cookie-k kapcsán nem hozta meg az elvárt eredményeket, ezért fontos lenne a cookie-szabályok frissítése, azonban ezzel kapcsolatban komoly vita alakult ki, így számos kérdést kell még tisztázni. Az e-Privacy a cookie szabályozás megreformálása mellett várhatóan újra fogja írni többek között az elektronikus direktmarketing kommunikációra vonatkozó szabályokat is.

(Forrás: MTI)