Németország a legfontosabb exportpiacunk, sok magyar vállalkozás szeretne megjelenni ott termékeivel. Számtalan feltételnek kell azonban megfelelnie egy cégnek, hogy sikeresen helyt tudjon állni. A felkészülésben, a német partnerek felkutatásában a külügy is jelentős segítséget tud nyújtani.

Magyarország legfontosabb külkereskedelmi partnere Németország, tavaly a teljes magyar kivitel 27 százaléka, az idei első félévben pedig már 28 százaléka irányult a világ negyedik legnagyobb gazdaságába. Magyarország Németország tizennegyedik legnagyobb importpartnere, részesedése a német behozatalból 2,5 százalék – ismertetett előadása elején néhány fontosabb adatot a két ország gazdasági kapcsolatáról Piszter Csaba.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium külgazdasági stratégiai osztályának főosztályvezető-helyettese a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Blucron Tanácsadó Kft. által szervezett Német-Magyar Gazdasági Fórumon arról beszélt, hogy a szaktárca több módon is igyekszik segíteni azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek exportálni szeretnének Németországba. A külkereskedelemben gondolkodó hazai cégeket az Eximbank mellett a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) és a külgazdasági attasék is támogatják – utóbbiakból jelenleg heten teljesítenek szolgáltatot Németországban.

Piszter Csaba szerint egy vállalkozás akkor tekinthető exportképesnek, ha az alábbi szempontoknak mind meg tud felelni: van elég kereslet a terméke iránt; áruja ár-érték aránya megfelelő; ismeri a kiszemelt célpiacot; meg tudja határozni a célpiacon megfelelő árat; rendelkezik kidolgozott fejlesztési és terjesztési tervekkel; megfelelő kapacitás áll rendelkezésére az igények kielégítéséhez; felmérte a fizetéssel kapcsolatos lehetőségeket és veszélyeket; rendelkezik a megfelelő szállítási móddal; rendelkezésére áll a kidolgozott export terv.

Amennyiben ezek közül egy vagy több kérdésre a vállalkozás nem tud megfelelően válaszolni, akkor először érdemes az MNKH-hoz fordulnia, mivel ennek a szervezetnek az az egyik feladata, hogy segítsen exportképessé vélni. A gazdasági attasékhoz csak akkor érdemes fordulni, ha a cég már minden követelménynek megfelel, mivel az attasék elősorban mégis csak diplomaták, sok egyéb feladatuk is van – hívta fel a figyelmet a főosztályvezető-helyettes.

Az MNKH ingyen nyújtja szolgáltatásait a partner vállalkozások számára, partnerré pedig lényegében bármelyik cég válhat, akár már azzal, hogy regisztrálja magát a kereskedőház internetes oldalán – mondta Gulyás Lilla, az MNKH európai uniós térségért felelős munkatársa. Bár a kereskedőház elsősorban versenyképes partnerek jelentkezését várja, de ha kell, segítenek azzá válni: képzéssel, felkészítő tréningekkel, tanácsadással, partnerkereséssel.

Az MNKH emellett kiállítások és üzletember találkozók szervezésével, pénzügyi megoldások keresésével (az Eximbank vagy kereskedelmi banki partnerek révén) is segíti az exportálni tervező hazai vállalkozásokat, valamint igény esetén elkészíti az adott cég egy oldalas, idegennyelvű – adott esetben német – bemutatkozó anyagát, amelyet aztán eljuttat a profilba vágó vásárokra, kiállításokra.

Az MNKH részt vesz a nagyobb nemzetközi vásárokon is, ahol lehetőség van arra, hogy a partnert kereső magyar vállalkozások a kereskedőház, vagyis így közvetve a magyar állam képviselőjével az oldalukon próbálják felvenni a kapcsolatot a helyi vállalatokkal. Németországban idén még három nagy szakvásáron lesz ott személyesen az MNKH, ezek: a K-Messe (műanyag és vegyipar), Medica (egészségügy) és az Electronica (elektronikai cikkek).