Évről évre két számjegyű ütemben bővül az internetes kereskedelem forgalma Magyarországon, az idősebbeknek azonban jellemzően komoly fenntartásaik vannak az online értékesítési módokkal szemben.

Tovább bővült a hazai internetes kiskereskedelem, 2015-ben újabb 16 százalékos növekedéssel már mintegy 270 milliárd forint értékben vásároltunk terméket a világhálón keresztül. Még mindig a műszaki cikkek a legkeresettebbek, de jelentősen gyarapodott a szépség, egészség és a játék, kultúra termékek forgalmán belül is az online csatornák aránya – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából.

Az idősebb korosztály azonban továbbra sem bízik meg egyértelműen az online értékesítési módban. A szépkorúak számára nemcsak a számítógéphasználat megtanulása és a netre való feljutás elsajátítása nehéz, hanem a világhálón való eligazodás is. Valóban, bonyolult és sokszor veszélyes világ ez, ugyanakkor az online világ használata egyre inkább alapvető „készséggé” válik, így érdemes nyitni az online információs világ felé – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).

Az NFH részére 2015-ben végzett közvéleménykutatás adatai szerint a válaszadók 23 százaléka vásárolt már az interneten keresztül valamilyen terméket vagy szolgáltatást. Az internetes vásárlást már korábban kipróbálók döntő többsége a fiatalabb korcsoportokból kerül ki. A 18-29 éves korcsoportba tartozók több mint 40 százaléka, a 30-39 évesek 37,3 százaléka élt az internetes kereskedelem adta lehetőségekkel. Ugyanakkor nem elhanyagolható tényező, hogy a 40-49 éves korosztályban 24,4 százalék, az 50-59 éves kategóriában 14,9 százalék, míg 60 év felett 5,6 százalék a válaszadók aránya a netes vásárlást tekintve. Tehát az 50 év feletti válaszadók több, mint 20 százaléka már vásárolt online.

Erre érdemes figyelni, ha az interneten vásárolunk:

– Ha regisztrálni kell a webáruházban való vásárláshoz, érdemes egy új, csak itt használt jelszót választani. A jelszó legyen biztonságos: álljon legalább 10 karakterből, tartalmazzon kis- és nagybetűket, valamint számokat és írásjeleket.

– Figyeljen arra, hogy milyen személyes adatokat ad meg a vásárlás során.

– A netes vásárlás során lehetőleg ne olyan bankkártyával fizessen, amelyik a fő bankszámlájához kapcsolódik. Egy hitelkártya használata, a virtuális internetes bankkártya vagy az utánvétel biztonságosabb megoldást jelent.

– Lehetőleg olyan webáruházból vásároljon, ahol lehet utánvétellel is fizetni, így nem fordulhat elő, hogy az előre kifizetett termék sosem érkezik meg.

– Óvatosan kezelje az e-mailben érkező akciós ajánlatokat. Az adathalász levelek sokszor megdöbbentő módon hasonlítanak a boltok hírleveleire. Ha e-mailben kap karácsonyi ajánlatot, mindenképpen győződjön meg arról, hogy a link valóban az adott bolt honlapjára vezet.

– Ha egy új, az Ön számára ismeretlen webáruházban vásárolna, keressen rá a bolt nevére az interneten és a fórumokban. Ha túl sok reklamációt talál, inkább ne vásároljon az oldalon.

– A vásárlás előtt mérje fel, hogy az adott boltot el tudja-e érni szükség esetén telefonon, illetve van-e mód a személyes reklamációra. Az áruház megfelelően feltüntette-e nevét, székhelyének címét, valamint kapcsolattartási módjait.

– Ha egy honlapon csupa olyan akciós árat talál, mely hihetetlenül olcsónak tűnik, az valóban az is, hihetetlen. Mielőtt a termék árát előre kifizetné, feltétlenül nézze meg más webáruházakban is az adott termék árát összehasonlításul. A rendkívül alacsony ár jelentheti azt, hogy a kereskedő azt csak csalogató reklámnak szánja, és az Ön megrendelése után levélben közli, hogy az adott termék elfogyott, de ajánl helyette egy másikat, amely természetesen drágább.

– A vásárlási döntés meghozatalakor a fogyasztó számára általában az elsődleges szempont a termék ára. Ezért a vásárlás során figyeljen arra, hogy megfelelően szerepel-e az oldalon a termék ára, illetve hogy a feltüntetett ár valamennyi fizetendő tételt tartalmaz-e (így például áfa, szállítási díj, egyéb járulékos költségek). Számoljon továbbá a szállítási költség tényezőjével, mely a távolságtól és a szállítási módtól is függ. Felmerülhet továbbá csomagolási, díszcsomagolási költség is, melyről a vállalkozásnak előzetesen kell tájékoztatnia a vásárlót.

– Külföldről rendelt termék esetében számítson arra, hogy a fogyasztó által ténylegesen fizetendő összeg eltérhet az előzetesen kalkulált összegtől, melyre egyrészt az árfolyam-ingadozás adhat okot, másrészt nem mindig egyértelmű, hogy az adót vagy egyéb díjat (például a Norvégiából való megrendelésnél a vámkezelésért) külön számítják-e fel a termék vételára mellett. Erről érdemes előzetesen tájékozódnia.

– Előfordulhat olyan eset is külföldi webáruházból történő vásárlás esetén, hogy a hitelkártya-használatért extra költséget (pl. a vételár bizonyos százalékát) számolnak fel amiatt, hogy külföldi kártyát használtak. Erről az extra költségről előfordulhat, hogy nem kap előzetes tájékoztatást a vásárló, ezért kétség esetén kérdezzen rá a megrendelés elküldése előtt.