Az online ingatlankereső-portálok és a közösségi média felületek a legnépszerűbbek, ha az eladó vagy kiadó ingatlan meghirdetéséről van szó – derül ki az Otthontérkép felméréséből és elemzéséből.

A válaszadók kereséskor kiemelten fontosnak tartják, hogy legyen alaprajz, fotó és elegendő tényszerű adat az adott ingatlanról, az elhelyezkedés, az ár és a méret pedig azok az elsődleges tényezők, amelyek a vásárlási döntést befolyásolják.

Magasan vezet az online

Az Otthontérkép és az Index közös felmérése szerint a felhasználók túlnyomó többsége, 78 százaléka, interneten hirdetné meg eladó vagy kiadó otthonát, lehetőleg ingyen. Ennél jóval kevesebben választanák a helyi apróhirdetési újságokat (7 százalék), a plakátokat, szórólapokat, falragaszokat (5 százalék) az országos nyomtatott sajtót (2 százalék), illetve  a helyi TV-t, rádiót (kevesebb mint 0,5 százalék).

Az Otthontérkép és az Index közös kérdőívét összesen 7487-en töltötték ki, 71 százalék férfi és 29 százalék nő arányban. Az online, önkitöltős kérdőívre válaszolók 46,51 százaléka 30-39 év közötti, 76 százalékuk budapesti vagy pedig az agglomerációban él. A kérdőív a teljes magyarországi lakosságra nézve nem reprezentatív.

Az internetes hirdetési piac fölénye – ahogy a legtöbb szektorban – az ingatlanok esetén is megfigyelhető. Egyre több hirdető választja ezt a formát, hiszen sokkal gyorsabban és gyakran kedvezőbb áron – esetleg ingyen – hirdethetik meg eladó és kiadó otthonukat a világhálón. Lakáskeresés szempontjából az „online” kényelmes megoldás, hiszen sok alapvető információ begyűjthető így az ingatlanról és annak környékéről egyaránt, de a végső döntés előtt érdemes személyesen, akár több napszakban is felkeresni az adott ingatlant, hiszen még mindig a „személyes találkozás” a leginkább a mérvadó.

A legnépszerűbb online hirdetési felületek

A válaszadók 32 százalék az ingatlan.com, 20 százaléka az Otthontérkép, 15 százaléka a jofogas.hu, további 15 százaléka pedig a közösségi média felületeit hívná segítségül az eladáshoz/kiadáshoz. A válaszadók több mint 50 százaléka egyáltalán nem vagy csak nagyon keveset szeretne fizetni az ingatlan meghirdetéséért. Átlagosan a nők többet költenének az ingatlanhirdetésekre, habár tény, hogy a férfiak nagyobb arányban hajlandóak akár nagyobb összeget is kifizetni erre a célra.

Ilyen a jó lakáshirdetés!

Az adatokból kiderül, hogy a válaszadók 20 százaléka szerint a jó ingatlanhirdetéshez tartozik egy alaprajz, 19 százalékuk a jó minőségű fotók fontosságát hangsúlyozta, 18 százalékuk pedig a hasznos, tényszerű adatokat tartotta elengedhetetlennek.

„Az online hirdetési felületeken értelemszerűen sokkal több hirdetés versenyez egymással az érdeklődők figyelméért, így kiemelten fontos, hogy milyen minőségű a hirdetés. Jellemzően a bőséges információval – de nem túlzásokkal- és szép, profi képekkel ellátott lakáshirdetések a legsikeresebbek, melyekhez alaprajz is tartozik. Első hallásra ezek evidenciának tűnhetnek, a tapasztalat azonban azt mutatja, hogy nagyon sok hirdető még mindig alulértékeli ezeknek a fontosságát (a magánhirdetők 7–8 százaléka egyáltalán nem tölt fel fényképet vagy alaprajzot), így alábecsülve a saját ingatlanjának értékét” – mondta el Csorba Zsuzsanna, az Otthontérkép szakértője.

Lokáció, ár és méret

A válaszadók körében lakásvásárlás esetén a lokáció (23 százalék), az ár (18 százalék) és a méret (12 százalék) a legfontosabb tényezők. Általánosságban elmondható, hogy a vásárlók igyekeznek minél több szempontot figyelembe venni az optimális választás érdekében, kisebb jelentőséget tulajdonítanak azonban az ingatlan állapotának és az elérhető szolgáltatások (pl. óvoda, posta stb.) számának.