Egy ingatlan eladása során nem csak a megfelelő ár meghatározása, vagy a vevő megtalálása, hanem az adminisztrációs teendők levezénylése is komoly kihívást jelent. Az érdeklődők 80 százaléka ráadásul nem azt az ingatlant veszi meg, amelyet először komoly vásárlási szándékkal kinézett magának.

Egy ingatlan eladása az eladó oldaláról jelentős energia-befektetést jelent, költségben és időben egyaránt. Egy jól képzett ingatlanos számos dologban leveszi a gondot az ember válláról – hívja fel a figyelmet közleményében az OTP Ingatlanpont.

A KSH 2015-ös lakáskutatásából kiderült, hogy a lakástulajdonosok átlag kétmillió forinttal túlárazzák lakásukat, ami aztán megnehezíti az értékesítést – lemorzsolódik ugyanis számos potenciális vásárló. Egy lakás árát számtalan tényező befolyásolja, ezért érdemes ingatlanirodához fordulni, ahol számos más szolgáltatás mellett az értékbecslést is valós eladásokon, nem pedig hirdetési árakon alapuló piaci összehasonlító elemzéssel végzik.

Az ingatlanról kialakult első benyomás döntő lehet a vásárlók számára. Ha nem elég vonzó a hirdetés, a potenciális vásárlók egyszerűen továbblépnek. Az ingatlanközvetítő gyakorlott abban, hogyan érdemes elkészíteni egy hirdetést, mi teszi azt figyelemfelkeltővé, valamint kiemeli az ingatlan előnyeit. A gyakorlatban ez azt is jelenti, hogy ha az eladó megbíz egy ingatlanközvetítőt, akkor nem kell a fotók, az alaprajz és a hirdetési szöveg elkészítésével sem bajlódnia.

Ezen felül azt sem kell számon tartania, hogy a hirdetési oldalakon mennyi ideig aktív a hirdetése, éppen hányadik lenne egy találati listában, vagy mikor és mit kell tennie ahhoz, hogy azt megtalálják az érdeklődők, ezt szintén az ingatlanközvetítő kezeli egészen az eladásig.  Nem utolsó sorban egy ingatlanközvetítőnél folyamatosan vannak regisztrált vevőjelöltek, akik várják az új ingatlanokat, a közvetítő új ajánlatait.

Az eladás során a legtöbb időt az veszi el, hogy az ingatlant szerencsés esetben sokan meg akarják nézni – olyanok is, akik nem potenciális vásárlók, csak éppen érdeklődnek vagy tájékozódnak a piacon. Egy közvetítő szakember kezeli a vásárlók kérdéseit és rutinosan ki tudja szűrni a komolytalan érdeklődőket. Ha már megvan a vevőjelölt, abban is támogatást ad, hogy egy szóbeli vételi ajánlat hivatalos, írásos formát öltsön, de az adásvételi szerződés megkötéséhez, igény szerint a birtokbaadás lebonyolításához is adnak segítséget a felkészült közvetítők, hogy biztonságosan és jogszerűen történjen meg az ügylet.

Azok, akik magán úton szeretnék értékesíteni az ingatlanjukat, számos kihívással néznek szembe – egészen a vonzó hirdetés kialakításától az érdeklődök kezelésén keresztül, a jogi folyamatok lebonyolításáig – mondta el dr. Szabó Márta, az OTP Ingatlanpont hálózatirányítási és fejlesztési vezetője. Ha komoly szakmai és pénzügyi háttérrel rendelkező ingatlanirodához fordul az ember, nem csak időt és extra költségeket spórolhat meg, de biztonságosabbá is teheti az ingatlan adásvételt. 

A fenti szolgáltatások elsősorban az eladókat támogatják, egy ingatlanközvetítő azonban a vevők számára is több szempontból nagyon hasznos. Például lakásvásárlás esetén a vevők közel 30 százaléka igényel valamilyen lakáshitelt. Ehhez érdemes olyan ingatlanirodát választani, amely szoros kapcsolatban áll valamely hitelintézettel. Ezek esetében a közvetítők általában a finanszírozási lehetőségekről is tudnak tájékoztatást adni.